TOXIC TRACES 2 - Lybian Oil & Gas Fields

Door Gerard Staals, 2019

50cm x 50cm x 40cm

Ik maakte dit schilderij in het kader het thema van de InBeeld Kunstprijs 2019, uitgeschreven door het Huis van de Kunsten te Roermond (Limburg). Het thema voor deelname aan deze kunstprijs is: SPOREN / TRACES. Voor mezelf aanleiding een aantal schilderijen te maken op basis van dit thema. Voor mij passen ze ook nog eens prima in mijn reeks FINIS TERRAE (Het einde van de wereld).  Van ‘TOXIC TRACES - Lybian Oil & Gas Fields’ maakte ik twee varianten, beide geïnspireerd door de Belgische fotograaf en kunstenaar (conceptuele kunst, lucht- en satellietfoto’s) Mishka Henner. Google Earth is daarbij soms zijn muze. In 2011 maakte hij gebruik van foto’s boven de woestijnen van Lybië. Haarscherp laat hij de verwoesting en de vergiftiging zijn van het geschonden landschap. Een desolaat en vernietigd landschap: resten van boorinstallaties, olie- en gastanks, bassins, asfaltbanen, en vastgelopen voertuigen in het zand. Mijn ‘Toxic Traces’ zijn er door geïnspireerd. Het zijn geen kopieën van Henners landschappen, maar wel een eerbetoon aan hem. Het zijn sporen in het zand. Dat wat overblijft. Een definitieve keuze van de inzending voor de InBeeld kunstprijs 2019 volgt later.

€195,00

Techniek

Tweedimensionaal | Schilderkunst | Olieverf | Op doek

Tags

Woestijn Toxic Henner Lybië Oilfields Deser

Over Gerard Staals

Gerard Staals (1946, Budel) schildert al meer dan 35 jaar. Aanvankelijk realistisch (stillevens en landschappen) in olieverf, maar sinds een jaar of tien vooral abstract, in acryl. Vaak schildert hij aan de hand van thema's en geïnspireerd door muziek (The Cranberries) of literaire teksten (Paustovkij, Borges. Een aantal jaren (2002-2006) heeft hij gewerkt aan een serie, gebaseerd op het stierenvechten: de Corrida Serie. In de periode 2006 - 2011 werkt hij aan een aantal series abstracten: IMAGINATION, FINIS TERRAE, FIESTA GITANA, A SPACE ODYSSEY, ON THE ROAD en AMERIKAANSE EN NIEUW ZEELANDSE LANDSCHAPPEN