Naar alle uitgelichte kunstenaars

Rino van Voorbergen

In deze rubriek plaatst exto elke maand een interview met een van haar kunstenaars in de rubriek 'Uitgelicht'. Deze keer is het de beurt aan Rino van Voorbergen.

Rino van Voorbergen aan het werk
Rino van Voorbergen

Hoe ben je in aanraking gekomen met jouw manier van werken?
Vanaf het moment dat ik als kind “Fimo-klei” kreeg, ben ik niet meer gestopt met boetseren. Eerst waren het vooral draken etc, maar toen ik in de ban van Egyptische beelden raakte, waren het vooral dit soort beeldjes. Als ik naar een kroeg ging nam ik altijd potlood en een boekje mee om mensen te tekenen. Ik ging een pottenbakkerij leiden voor mensen met een verstandelijke beperking, en tussen de bedrijven door maakte ik beelden in keramiek. Na een paar beelden in keramiek verkocht te hebben kon ik beelden in brons laten gieten. Dit gaf weer hele nieuwe mogelijkheden, en dat doe ik ook het liefst. Mijn eerste opdracht was “De heilige Ursula” (keramiek 150cm hoog) voor de “oude Ursula-kerk” in Warmenhuizen. Dus zo is het gekomen.

Een goed beeld is van alle kanten anders

Two Gather - Rino van Voorbergen
Two Gather — Rino van Voorbergen

Wat is het verhaal bij je inzending?
De naam “Two-Gather” is eigenlijk een woordspeling, je kunt er heel makkelijk “together” in horen, wat natuurlijk de bedoeling is. Ik heb dit beeld op een heel andere manier gemaakt dan ik normaal gesproken doe. Over het algemeen maak ik eerst een klein model, om het vervolgens in het groot te maken. Wanneer je in was werkt, dan maak je eerst een armatuur. Dit keer heb ik alleen een klein model van het armatuur gemaakt, zodat ik dus alleen in grote lijnen de beweging en afmetingen had. Het is zelfs zo dat ik van plan was om een abstract beeld te maken, maar het is dus toch een figuratief beeld geworden. Zonder de poten en de koppen zou het natuurlijk een abstract beeld zijn. Het is heel spannend om op deze manier een beeld te maken, omdat je alleen in grote lijnen weet wat je gaat doen. De twee grote vormen van het beeld krijgen eigenlijk hun verbinding en stabiliteit, door het middengedeelte waar dus een open binnen ruimte is. Hier ontstaat een spanningsveld dat het hele beeld een doorslaggevende betekenis geeft. Open ruimtes in een beeld vind ik heel belangrijk, hierdoor voorkom je dat een beeld alleen een buitenkant is. Een sculptuur bestaat uit ritmes en vollumen die onderling een relatie aangaan, en daarbij vind ik de binnenruimtes heel belangrijk. Er worden hier meerdere foto's van dit beeld getoond, omdat je een beeld niet met een foto kunt laten zien. Een goed beeld is van alle kanten anders.

Two Gather - Rino van Voorbergen
Two Gather — Rino van Voorbergen
Two Gather - Rino van Voorbergen
Two Gather — Rino van Voorbergen


Magical Woman - Rino van Voorbergen
Magical Woman — Rino van Voorbergen

Wie of wat inspireert jou in je werk?
Ik word geïnspireerd door dingen die ik tegen kom in het leven. Dat kan van alles zijn, een voorstelling op het “oerol” festival, of zelfs een beeld van iemand anders. Niet dat ik dat beeld dan ga namaken, maar het kan een idee geven voor een nieuw beeld. Of gewoon een idee dat ik vorm wil geven, dat wordt dan over het algemeen een abstract beeld. En natuurlijk zijn ook vrouwen een grote inspiratiebron, maar ze hebben altijd een betekenis als ik ze maak.


Door een opening in een beeld krijg je daar een spanningsveld

Welk werk heeft een speciale betekenis voor jou en waarom?
De “Turbulente Stier” is voor mij heel belangrijk, omdat ik hem voor een groot deel vanuit een abstracte benadering heb gemaakt. Het idee om deze stier te maken kwam voort uit de manier waarop ik vogels heb gemaakt. Vaak kan ik dat op een grotendeels abstracte manier doen, hierbij het idee van de vogel uitbeeldend. Dit wilde ik ook bij de stier uitproberen. De basis voor de Stier is de spiraal vorm die van zijn rechter achterpoot naar zijn kop gaat, hierdoor krijgt hij de aanvallende kracht die ik hier zo belangrijk vind. Door een duidelijke kop, poten, en staart, had ik meer vrijheid om andere abstracte vormen toe te passen. Mede door de 4 poten waar hij op staat is hij niet zo vrij als ik zou willen, maar hij is in ieder geval wel anders.

Turbulente stier - Rino van Voorbergen
Turbulente stier — Rino van Voorbergen

Hoe zou je je techniek omschrijven?
Ik maak organisch gevormde beelden. De beweging is heel belangrijk, en het spanningsveld in een beeld eveneens. Door een opening in een beeld, of indien door de vormen van het beeld er een binnenruimte ontstaat, krijg je daar een spanningsveld. Er is daar geen materie, maar het is doorslaggevend voor het beeld.

De Dans - Rino van Voorbergen
De Dans — Rino van Voorbergen


Wat betekent kunst voor jou?
Door met mijn kunst bezig te zijn, kan ik mijzelf in balans brengen, je komt in een meditatieve sfeer als je hier mee bezig bent. Verder hoef ik nooit naar een psychiater, want als ik een probleem heb, dan maak er gewoon een beeld van en dan ben ik ervan af.


Moderato - Rino van Voorbergen
Moderato — Rino van Voorbergen
The Prophetess - Rino van Voorbergen
The Prophetess — Rino van Voorbergen