Franse gebouwen
Een artikel uit Kunstenaar Magazine

Perspectief
Deze tekening is in 3-puntsperspectief. Dat wil zeggen dat er een 3de vluchtpunt is. Kijk goed naar de richtingen en verhoudingen. Je ziet veel ramen, om het niet te eentonig te maken moet je ze allemaal een beetje verschillend tekenen.

Ramen
Schilder het linkse en rechtse gebouw in een groot vlak, ook over de ramen. Begin met de ramen als de ondergrond droog is. Elk raam een beetje anders. In elk vlak zit licht, middentoon, donker.

Blauw
Gebruik ook voor de ramen aan de linkse kant dezelfde samenstelling van de kleuren nl. Indanthrone Bleu, Ultramarine Bleu, Pyrrol Crimson en Italian Burnt Sienna. Breng de lucht aan met één van de blauwen.

Verbinding
Gebruik het middelste gedeelte voor de verbinding tussen de gebouwen. Doe dit met een neutrale kleur of de samenstelling die ik hiervoor vernoemde. Breng links en rechts nog een paar lineaire accenten aan. Je kan ook met water spatten en kleur wegpoetsen. Dit alles om de aquarel te versterken.

Kunstenaar Magazine nummer 132
Tekst en beeld: Gerda Mentens
Benodigdheden:
KLEUREN Daniel Smith: Naples Yellow, Buff Titanium, Lavender, Ultramarine Blue, Pyrrol Crimson, Indanthrene Bleu, Italian Burnt Sienna.
PAPIER: Old Holland 535 grams