Hennep 3

Door Ruud Streefkerk, 2020

40cm x 50cm

We zijn nog maar net in Slovenië, afgedaald vanuit de Alpen, of we zien in de vlakte velden vol hennepplanten. Kweken ze hier Wiet in de open lucht? Of is de Hennep voor andere doeleinden bestemd? Het zaad is bijv. eetbaar, voedzaam en gezond voor mens en dier o.a. als vogel- of visvoer. Uit het zaad kan hennepolie worden geperst dat veel linolzuur bevat. De vezels van de stengel werden in het verleden verwerkt tot touw en textiel. Het sterke touw werd veel in de landbouw en scheepsbouw gebruikt, bijv. als afdichting tussen de houten delen van schepen: het breeuwen. De productie van het touw is niet duur  en weinig milieubelastend. Al eeuwenlang wordt er van hennep kleding gemaakt, maar bijv. ook papier, o.a. sigarettenvloeitjes. De term canvas voor schildersdoek, zeilen en tenten, is dan ook afgeleid van het woord Cannabis. De houtachtige delen van de hennepplant (60%) zijn een goed alternatief voor brandhout. Het wordt als stro voor knaagdieren of paarden gebruikt en zelfs voor het bouwen met hennep en kalk (in het Engels bekend als lime-hemp-concrete of hempcrete). Dus nog afgezien van zijn geestverruimende eigenschappen is hennep een zeer nuttige plant!

prijs op aanvraag

Techniek

Tweedimensionaal | Fotografie | Digitaal bewerkt

Tags

Alpen L Slovenië Hennepplanten

Over Ruud Streefkerk

Ruud Streefkerk maakt sjabloonschilderijen met olieverf op papier. Dit is een techniek die door weinig kunstenaars beoefend wordt. Hij bouwt zijn schilderijen op uit losstaande, grillig gevormde kleurvlakken. Soms doorsnijden gedeelten van cirkels of rechthoeken het vlak. Zijn schilderijen vormen dikwijls de neerslag van indrukken die hij tijdens zijn reizen door Europa opdoet. Landschappen, mensen, gebouwen worden opgesplitst in ontelbare kleine kleurvlakjes. Het werk vereist dus een actieve betrokkenheid van de beschouwer, die op zij eigen wijze het totaalbeeld weer opbouwt. Soms worden de schilderijen, die het standaardformaat 75 x 100 cm hebben, gecombineerd tot meerluiken, die daardoor hele wanden kunnen beslaan. In zijn laatste werk is de menselijke figuur verweven met het landschap