Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
 AdministratieKantoor voor (Beginnende)Kunstenaars 

Ik doe een klein onderzoekje en wil graag al jullie meningen wil horen. Binnenkort begin ik met een administratief kantoor specifiek gericht op Kunstenaars vanuit alle sectoren.
Daarvoor heb ik 3 verschillende prijs pakketten samengesteld met een specifieke service.

Starters pakket van 600 Euro per jaar ofwel 50 Euro per maand. Hiervoor krijg je persoonlijke begeleiding in het opstarten als ZZP-er (Zelfstandige zonder personeel). Kwartaal overzichten van inkomsten en uitgaven, Belastingen en jaar overzicht. Alle administratie die je nodig hebt om je bedrijf draaiende te houden.

Voorwaarden voor een starters pakket is dat je NIET binnen aanzienbaren tijd al failliet bent verklaard voor een andere onderneming. Dat je niet al ingeschreven staat in de Kamer van Koophandel en je verkopen zijn gelimiteerd tot 24 klanten per jaar. Ook is dit pakker enkel geldig voor 1 jaar. Daarna stroom je automatisch door naar het volgende pakket.

Het starters Pakket is er om beginnende Kunstenaars een kans te geven op Zelfstandig ondernemerschap. We willen kunstenaars stimuleren te beginnen en ook te groeien naar een goed zelfstandig inkomen
Wanneer je meer klanten krijgt hebben wij meer werk dus kosten stijgen. Daarom hebben we het pakket Klein bedrijf waarin je kan door groeien.

Klein Bedrijf is 900 Euro per jaar ofwel 75 euro per maand. Hier kan tot 60 klanten hebben. Krijg je maandelijkse overzichten van je inkomsten en uitgaven, Belastingen en jaar overzichten. Ook krijg je begeleiding voor het aanvragen van subsidies voor 1 project. In dit pakket zit geen begeleiding voor het opstarten van je bedrijf dit is wel nog apart te verkrijgen voor 100 Euro.

Wanneer je dit pakket bent ontgroeid kun je overstappen op normaal bedrijf met een kostprijs van 1200 Euro per jaar of 100 Euro per maand. De zelfde service als bij een klein bedrijf met een maximum van 100 klanten. Ook krijg je project begeleiding voor twee projecten i.p.v. één.

Ontgroei je dit pakket dan kom je bij groot bedrijf en hiervoor maken wij prijzen op afspraak.

De bedoeling van dit systeem is dat kunstenaars gemakkelijkere durven beginnen met zelfstandig ondernemen. Maar wanneer je meer bekendheid krijgt je enkel meer gaat betalen voor verkopen en niet meer gaat betalen omdat je hogere prijzen kunt vragen. Op deze manier proberen we ook de groei van jouw bedrijf te stimuleren.
( Er is een maximum gezet op deze prijs namelijk 100.000 euro per klant omdat wanneer het om zulke hoge bedragen gaat er ook extra risico in zitten voor ons en val je direct onder groot bedrijf.)

Graag had ik jullie mening gehoord over de prijzen het aanbod en of jullie interesse zouden hebben.

Groet
Carolien

Bericht: #1
05 okt 2011 16:53
Profiel

lijkt me best duur.

we hebben het hier over startende kunstenaars die nog niet ingeschreven staan bij de kvk. echt starten dus.

het is gezien de huidige twijfelende economie en de ondoorzichtige/onvoorspelbare inkomsten die een startende kunstenaar moet overwinnen al een heldendaad als je uberhaupt start.

dan lijkt me die 600 euro best duur.

even ongeacht het product wat jij biedt, wat vast goed en handig is.

Bericht: #2
05 okt 2011 17:38
Profiel WWW

eens met Iet
wat ik ook niet goed snap: 1e jaar niet meer dan 24 klanten?
wat als je ook kleine voordelige items te koop hebt...dan mag je toch wel hopen op het 10-voudige aantal
misschien is het dan een overweging of te zeggen...max 24 klanten of een max bedrag aan verkoop.

Bericht: #3
05 okt 2011 18:34
Profiel WWW

Zo moeilijk is het niet om zelf je administratie te doen. Ik zou het er niet voor overhebben.

Bericht: #4
05 okt 2011 19:19
Profiel WWW

haha, ik vrees dat je nog enige ervaring moet opdoen tav deze beroepsgroep. Het is mij, met 30 jaar ervaring in dit vak volstrekt duidelijk dat je hier geen ene moer van snapt.

Bericht: #5
05 okt 2011 21:05
Profiel WWW

Deze 'advertentie' is geen aanbeveling om mijn administratie aan jou toe te vertrouwen. Sluit mij aan bij bovenstaande reacties.

Bericht: #6
05 okt 2011 21:41
Profiel

klinkt erg fors ja -

mijn boekhouder, die veel werk verzet en alles ieder kwartaal (en jaar) keurig afhandelt, vraagt nog niet helft,

overigens biedt de kvk (lidmaatschap) ook regelmatig diverse cursussen aan m.b.t. ondernemerschap -

...de kunstenaar en zakelijk ondernemen,
persoonlijk ervaar ik het nog altijd als een vervelend opgedrongen huwelijk

Bericht: #7
05 okt 2011 22:02
Profiel

apus schreef:

...de kunstenaar en zakelijk ondernemen,
persoonlijk ervaar ik het nog altijd als een vervelend opgedrongen huwelijk

:D
Zo ontzettend mee eens!

Bericht: #8
06 okt 2011 11:33
Profiel

dit is een onderwerp waarover gediscussieerd kan worden dus ik ben wel benieuwd naar de reactie van de topicstarter.

Bericht: #9
10 okt 2011 08:24
Profiel WWW

carolienorie schreef:
Ik doe een klein onderzoekje en wil graag al jullie meningen wil horen. Binnenkort begin ik met een administratief kantoor specifiek gericht op Kunstenaars vanuit alle sectoren.
Daarvoor heb ik 3 verschillende prijs pakketten samengesteld met een specifieke service.

Starters pakket van 600 Euro per jaar ofwel 50 Euro per maand. Hiervoor krijg je persoonlijke begeleiding in het opstarten als ZZP-er (Zelfstandige zonder personeel). Kwartaal overzichten van inkomsten en uitgaven, Belastingen en jaar overzicht. Alle administratie die je nodig hebt om je bedrijf draaiende te houden.

Voorwaarden voor een starters pakket is dat je NIET binnen aanzienbaren tijd al failliet bent verklaard voor een andere onderneming. Dat je niet al ingeschreven staat in de Kamer van Koophandel en je verkopen zijn gelimiteerd tot 24 klanten per jaar. Ook is dit pakker enkel geldig voor 1 jaar. Daarna stroom je automatisch door naar het volgende pakket.

Het starters Pakket is er om beginnende Kunstenaars een kans te geven op Zelfstandig ondernemerschap. We willen kunstenaars stimuleren te beginnen en ook te groeien naar een goed zelfstandig inkomen
Wanneer je meer klanten krijgt hebben wij meer werk dus kosten stijgen. Daarom hebben we het pakket Klein bedrijf waarin je kan door groeien.

Klein Bedrijf is 900 Euro per jaar ofwel 75 euro per maand. Hier kan tot 60 klanten hebben. Krijg je maandelijkse overzichten van je inkomsten en uitgaven, Belastingen en jaar overzichten. Ook krijg je begeleiding voor het aanvragen van subsidies voor 1 project. In dit pakket zit geen begeleiding voor het opstarten van je bedrijf dit is wel nog apart te verkrijgen voor 100 Euro.

Wanneer je dit pakket bent ontgroeid kun je overstappen op normaal bedrijf met een kostprijs van 1200 Euro per jaar of 100 Euro per maand. De zelfde service als bij een klein bedrijf met een maximum van 100 klanten. Ook krijg je project begeleiding voor twee projecten i.p.v. één.

Ontgroei je dit pakket dan kom je bij groot bedrijf en hiervoor maken wij prijzen op afspraak.

De bedoeling van dit systeem is dat kunstenaars gemakkelijkere durven beginnen met zelfstandig ondernemen. Maar wanneer je meer bekendheid krijgt je enkel meer gaat betalen voor verkopen en niet meer gaat betalen omdat je hogere prijzen kunt vragen. Op deze manier proberen we ook de groei van jouw bedrijf te stimuleren.
( Er is een maximum gezet op deze prijs namelijk 100.000 euro per klant omdat wanneer het om zulke hoge bedragen gaat er ook extra risico in zitten voor ons en val je direct onder groot bedrijf.)

Graag had ik jullie mening gehoord over de prijzen het aanbod en of jullie interesse zouden hebben.

Groet
Carolien

FORSE PRIJZEN, dat kan vele malen goedkoper

Bericht: #10
10 okt 2011 09:19
Profiel

hmm
hier doet iemand duidelijk een poging om over een stukje markt na te denken. Dat mag. Het is nog niet helemaal gelukt. 24 klanten is niet veel. aan de andere kant, wie heeft er in zijn eerste jaar 24 schilderijen verkocht?
En een bedrijf waar je geregeld wat voor doet, is toch maar een klant. ( bijv als je workshops geeft ergens)

Is 900 euro per jaar veel? als daardoor je hele boekhouding wordt gedaan? ( daar ga ik dan wel van uit, dat je alleen maar gesorteerde bonnetjes hoeft in te leveren) Mijn belastingaangifte en het maken van mijn jaarrekening kost me al 450 euro.
wat me meer dwars zit, dat er tikfouten in de presentatie zitten. Nou kan ik daar zelf ook wat van, maar als ik een zakelijke brief schrijf zit daar maar zelden een fout in, gewoon omdat ik dat iemand anders laat controleren.
Ook al die uitgesplitste voorwaarden, zo negatief komt dat over. Dat soort dingen doe je pas als iemand bij je langskomt voor een volgend gesprek.
dit bedrijf is van goede wil, maar zelf ook duidelijk een starter.

Bericht: #11
10 okt 2011 09:42
Profiel

"" Krijg je maandelijkse overzichten van je inkomsten en uitgaven, Belastingen en jaar overzichten. ""

Die moet ik dus zelf aanleveren, kan ik ze net zo goed zelf noteren, toch?

Veel geld voor een kleine moeite.
Zeker voor startende ondernemers, zoveel gebeurt er niet hoor momenteel.

Bericht: #12
10 okt 2011 09:50
Profiel

Waarom zou je alleen voor kunstenaars de administratie willen doen?

Bericht: #13
11 okt 2011 08:12
Profiel

Bedank voor alle reactie, Sommige waren prettig te lezen andere iets minder. Nu een reactie op verschillende vragen. Zoals de prijs. Ik snap dat voor een Kunstenaar die geen grote omzet heeft de prijs van 600 per jaar erg duur is. En een kunstenaar die een kleine omzet heeft kan er waarschijnlijk zelf ook goed uit komen. Nu de kleine "hobby" kunstenaars zijn niet mijn doelgroep. Ik het over kunstenaars die zich niet alleen professioneel willen profileren maar dat ook kunnen. Niet elke Kunstenaar heeft ongeacht de kwaliteit een marktwaarde. Gelukkig zijn er subsidie vertrekkers die graag klaarstaan voor deze kunstenaars groep maar ook deze mensen hebben een "kwaliteits" eis.
Ik ga het verder uitleggen in voorbeelden.
De startende fotograaf, net afgestudeerd heeft al een prijs gewonnen tijdens zijn studie en werkt nu bij albert hein als vakkenvuller. (hypothetisch, het kunnen van allerlei bijbanen zijn) Dit is niet wat die wil en gaat op zoek naar opdrachtjes. Hier en daar via kennissen kan hij huwelijken enz... gaan doen. Opdrachten beginnen binnen te komen maar telkens word hij onder de tafel betaald. Er is ook nog een grote droom om mode fotograaf te worden. Hij wil gaan door groeien naar iets waarvan hij volledig kan leven. Maar waar start hij......Bij het starters pakket. Als hij al even heeft rond gekeken is dit een lage prijs voor de service om hem van alles te ontlasten en te helpen met het starten als zzp-er en een goed bedrijfsplan op te stellen. Want als ik het uitreken dan verdien uiteindelijk bruto zo een 400 euro aan deze klant en daarvoor al zijn gegevens verwerk, zijn kwartaal belasting aangiften gedaan en een jaarrekening op gestelt plus de begeleiding voor het opstarten als bedrijf en dan wil ik ook nog deze klant met het gevoel naar huis sturen dat we wel degelijk in zijn voordeel werken door uit te zoeken wel toeslagen op hem van toepassing zijn en aan te vragen. En eventueel advies in hoe hij zijn geld beter kan besteden. Dan verdien ik nog niet eens het minimum loon.
Dus ik ga er vanuit dat deze fotograaf in het jaar dat hij professioneel begint ook hard werkt om door te groeien zodat zijn onderneming begint te bloeien en dat de overstap op 900 euro per jaar niet eens zo onredelijk is. Een kunstenaar die dat jaar heeft lopen slabakken en niet is gegroeid is ook voor ons geen rendabele investering.
Het is dus belangrijk dat de kunstenaar rendabel is ander kom je niet in aanmerking.

Nu heb ik na al jullie opmerking zitten denk over het aanbod. Misschien is het voor kunstenaars interessanter om het aanbod op te splitsen in verschillende onderdelen. Zoals de kunstenaar die zelf zijn administratie bijhoud maar graag zijn belasting afstaat. Of enkel een jaarrekening.

Mijn vraag aan jullie waar is er behoefte naar? En ik wil nu al zeggen tegen de negatievelingen wanneer je geen behoefte er naar hebt dan ben je een super wezen die beide probleemloos kan of je bent totaal niet rendabel. Want iedereen met een goed lopende verkoop krijgt sowieso een ingewikkelder administratie.

Ps. Over de schrijf kwaliteit ik ben dyslectisch dus ik kan goed rekenen maar teksten schrijven is niet men sterkste kant. Alles wat ik op professioneel gebied de deur uit laat gaan word nagekeken.

Bericht: #14
12 okt 2011 14:45
Profiel

mss kort door de bocht maar ik heb het vermoeden dat veel beginnende kunstenaars het toch nog te duur gaan vinden.
ik zal het volgende week allemaal nog eens doorlezen, in ieder geval bedankt voor je antwoord carolien.

Bericht: #15
14 okt 2011 22:49
Profiel WWW

Tja, ik houd zelf mijn belastingen bij in een map met journaalpapier (± 1 uurtje werk per maand) en je hebt er geen uitgebreide opleiding voor nodig.
De omzetbelasting (BTW) betaal ik eens per jaar en vul ik in via internet en de rest laat ik door de BBK (Bond Beeldend Kunstenaars) doen (ook de belasting van mijn vrouw wordt gelijk meegenomen)
Ik betaal daar slechts € 144,- voor (2 personen) Vaak kost het dat niet eens omdat ze binnen 1 uur klaar is.
Ze hebben mij ook gewezen op de KOR (Kleine Ondernemings Regeling), waar ik dus ook gebruik van maak.
Ik krijg al jaren geld terug, maar dat hangt af van de omstandigheden. Voor de KOR moet je (op den duur) wel winst uit onderneming hebben.
Moet natuurlijk wel € 150 betalen (Nu minder omdat ik 65 ben) aan de BBK voor mijn lidmaatschap, maar daarvoor krijg ik ook eventuele juridische ondersteuning bij wanbetalers, een krantje, een tentoonstellingsagenda enz. en het is aftrekbaar, net als de administratiekosten.
Ook de BBK heeft diverse cursussen voor belastingen.

Misschien is het eerder een idee beginnend kunstenaars te leren een eigen belastingadministratie op te zetten en in het begin een ondersteuning te geven voor een redelijk bedrag; een belastingonderseuningspunt voor de culturele sector.
Of kun je een aantal lessen geven aan laatstejaarsstudenten bij de academie in de buurt ??
€ 600,- is voor 95 % van de beeldend kunstenaars veel te veel.

Met vriendelijke groet: Harry Agema

Bericht: #16
13 mei 2012 16:52
Profiel

Dat is wel erg duur, €600 en dan maandelijks een overzicht krijgen van inkomsten en uitgaven, het zou niet best zijn als ik zelf niet wist wat erin en eruit gaat! Meer verkoop betekent niet een ingewikkelder administratie, alleen meer. Het enige dat ik wil laten doen is de jaarafrekening, maar niet voor dat bedrag, dan maar niet 'rendabel'. Ik ben liever rendabel voor mezelf dan voor iemand die mij een poot uit wil draaien.

Bericht: #17
14 jul 2012 10:23
Profiel WWW

In nederland is de omzet het totaal van al je inkomsten. De winst is omzet min kosten.

Bericht: #18
16 sep 2012 10:40
Profiel

nicodeme... blijf jij oude berichten opgraven??? misschien eerste een kijken naar de datum van de laatste reactie.. of het nog wel zin heeft om ergens op te reageren..???

Bericht: #19
16 sep 2012 14:51
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]