Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 101 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 Protest tegen bezuinigingsdrift 

http://www.kunstbeeld.nl/00/kb/nl/156/n ... naars.html

Amsterdam | PVV-Kamerleden Hero Brinkman en Martin Bosma staan lijnrecht tegenover elkaar waar het de oprichting van een PVV jongerenbeweging en ledenstructuur betreft. Zo blijkt uit de interne partij-stukken die EenVandaag wist te onderscheppen.

Infiltraties
Terwijl Brinkman de jongeren zelf zou willen uitnodigen 'Bij wijze van spreken organiseer ik de bijeenkomsten in mijn huiskamer', kan Bosma zich niet voorstellen dat jongeren of PVV-leden het beste met de PVV zou voorhebben. Bosma: 'Straks vertellen de leden ons dat de islam heus wel een godsdienst is en dat 2 paspoorten wel aanvaardbaar zijn. Infiltraties zullen aan de orde van de dag zijn'. Bosma stelt bang te zijn dat 'linkse actievoerders (bijvoorbeeld kunstenaars)' lid zullen worden van de PVV.

Bron: De Volkskrant

Bericht: #76
20 nov 2010 20:30
Profiel WWW

Zo zie je maar Kunstenaar = Linkse activist

en alle moslims heten Mohammed, de joden Abraham enz. enz.. Wat maar weer eens onderschrijft wat een idiotologie de PVV voorstaat.
Onthoud dit gezicht!!
Bijlage:
martin bosma.jpg

Bericht: #77
20 nov 2010 20:34
Profiel WWW

Neeeee! Ik wil dat gezicht vergeten!

Bericht: #78
20 nov 2010 22:32
Profiel

grietje schreef:
Neeeee! Ik wil dat gezicht vergeten!

Je kunt maar beter een gezicht geven aan het 'kwaad'.

Bericht: #79
20 nov 2010 23:43
Profiel WWW

onderstaande brief ga ik zo dadelijk mailen en sturen naar alle partijen in de eerste kamer

Geachte

Bij deze willen we nog éénmaal uw aandacht vragen voor de verhoging van de kunstenbtw van 6 naar 19 %
en daarbij willen wij u voorleggen dat deze maatregel, een beroepsgroep treft die zonder waarschuwing en zonder tijd om zich daarop voor te bereiden meer dan 10 procent (*) van haar inkomen moet inleveren.

Wij willen u voorleggen dat een dergelijke onevenredige verlaging van inkomen waarschijnlijk is strijd is met het recht in Nederland en het Europese recht.

De maatregel treft namelijk niet alleen de afnemers van cultuurproducten,
maar juist en vooral de makers van deze culturele producten, waaronder de beeldend kunstenaars en andere uitvoerend kunstenaars.

Het ontbreekt de indieners van het voorstel aan een volledig beeld van deze beroepsgroep die ze gaat treffen.

- Het is een misverstand om er van uit te gaan dat de meeste beeldend kunstenaars grote bedragen verdienen voor enkele grote opdrachten voor grote en gegoede opdrachtgevers/afnemers
Meer naar de realiteit is, dat beeldend kunstenaars kunst verkopen aan een groet aantal kleine kopers en opdrachtgevers in het gemiddelde segment. Dit is over het algemeen de particuliere markt, en voor de markt is er een prijsplafond. Verhoging van de prijzen zal tot minder verkoop en opdrachten leiden, met andere woorden: de beeldend kunstenaars zijn gedwongen het verschil in btw zelf bij te leggen. Dit komt neer op een inkomensverlaging van 11 procent.

- Het is ook een misverstand om te stellen, dat deze kunstenaars voor het meerendeel voor hun beroepsuitoefening drijven op culturele ondersteuningssubsidies.

Deze gedachte is ook in flagrante tegenstelling tot de gedachten met betrekking tot cultureel ondernemersschap.
Wanneer de regering het culturele ondernemersschap stimuleert, is een onverwachte btw verhoging een zeer negatieve maatregel voor deze beroepsgroep.
Vergelijk dit met de btw voor bijvoorbeeld kappers en fietsenmakers.
Ooit werd een btw verhoging van de beroepsgroep kappers etc niet doorgezet, om reden van de negatieve effecten voor de branche.

Vandaag 22 november 2010 , is bij de fiscaal inhoudelijke dienst omzetbelasting van de Belasting telefoon, de afdeling OB2,
nog geen notie van de consequenties van de maatregel en het moment van ingaan van de regeling of een mogelijke overgangsregeling.
Dit heeft consequenties voor lopende opdrachten, te aanvaarden opdrachten en offertes. Het is onmogelijk om in de particuliere markt een prijs ex btw te communiceren, dus ook hier geldt dat het verschil in btw door de beeldend kunstenaars moet worden bijgepast.

We geven u verder ter overweging:
- De sterke en onverwachte daling van inkomen van de beroepsgroep uitvoerend kunstenaars zal de gang naar bijstand vergroten en uittreding uit bijstand en de wao vertragen.

WE vragen u dringend de uitvoering van dit wetsvoorstel aan te houden dan wel te wijzigen, dan wel uw krachten aan te wenden deze catastrofe af te wenden.

Daarnaast willen wij u wijzen op een petitie van uitvoerend kunstenaars , die een voorstel tot een geringe verhoging van de btw ondersteunen. Dit om aan te geven dat de beroepsgroep niet blind is voor de noodzaak van bezuinigingen.
Deze petitie is te vinden op : http://geen19procent.petities.nl/

Een uitdraai van deze petitie is verzonden naar de voorzitter van de eerste kamer.

Namens de groep betrokken Exto kunstenaars

Mieke van den Heijkant van der Velde,
Als beeldend kunstenaar werkend als Mieke van Zundert

*
Stel dat men een werk aanbiedt voor €100,= ex BTW.
Dan was het eerst €106,= incl BTW (dus 106% van je bedrag).
Als men hiervoor 6% afdraagt, dan deelt men 106 door 1.06 en houdt men €100,= over en de rest is BTW.
Als men echter 19% moet afdragen over die 106 dan moet men die dus delen door 1,19 en houdt men dus maar €89,= over en de rest is BTW.
100% - 89% = 11% minder overhouden.

Bericht: #80
22 nov 2010 13:05
Profiel

waarschijnlijk is strijd is met het recht in Nederland en het Europese recht.

Mooi omschreven! zag zo gauw één vaudje..

Bericht: #81
22 nov 2010 13:36
Profiel WWW

gezien.. en nog meer, ben nog aan het corrigeren

Bericht: #82
22 nov 2010 13:43
Profiel

verbeterde tekst

Zundert, 22-11-2010

Betreft:

Verhoging kunstenbtw

Petitie

Geachte

Bij deze willen we nog éénmaal uw aandacht vragen voor de verhoging van de kunstenbtw van 6 naar 19 %

en daarbij willen wij u voorleggen dat deze maatregel een beroepsgroep treft die zonder waarschuwing en zonder tijd om zich daarop voor te bereiden meer dan 10 procent (*) van haar inkomen moet inleveren.

Wij willen u voorleggen dat een dergelijke onevenredige verlaging van inkomen waarschijnlijk in strijd is met het recht in Nederland en het Europese recht.

De maatregel treft namelijk niet alleen de afnemers van cultuurproducten,

maar juist en vooral de makers van deze culturele producten, waaronder de beeldend kunstenaars en andere uitvoerend kunstenaars.

Het ontbreekt de indieners van het voorstel aan een volledig beeld van deze beroepsgroep die ze gaan treffen.

- Het is een misverstand om er van uit te gaan dat de meeste beeldend kunstenaars grote bedragen verdienen voor enkele grote opdrachten voor grote en gegoede opdrachtgevers/afnemers

Meer naar de realiteit is, dat beeldend kunstenaars kunst verkopen aan een groep kleine kopers en opdrachtgevers in het gemiddelde segment. Dit is over het algemeen de particuliere markt, en voor deze markt is er een prijsplafond. Verhoging van de prijzen zal tot minder verkoop en opdrachten leiden, met andere woorden: de beeldend kunstenaars zijn gedwongen het verschil in btw zelf bij te leggen. Dit komt neer op een inkomensverlaging van 11 procent.

- Het is ook een misverstand om te stellen, dat deze kunstenaars voor het merendeel voor hun beroepsuitoefening drijven op culturele ondersteuningssubsidies.

Deze gedachte is ook in flagrante tegenstelling tot de gedachten met betrekking tot cultureel ondernemersschap.

Wanneer de regering het culturele ondernemersschap stimuleert, is een onverwachte btw verhoging een zeer negatieve maatregel voor deze beroepsgroep.

Vergelijk dit met de btw voor bijvoorbeeld kappers en fietsenmakers.

Niet lang geleden werd een btw verhoging van de beroepsgroep kappers etc niet doorgezet, om reden van de negatieve effecten voor de branche.

- Vandaag 22 november 2010 , is bij de fiscaal inhoudelijke dienst omzetbelasting van de Belasting telefoon, de afdeling OB2,

nog geen notie van de consequenties van de maatregel en het moment van ingaan van de regeling of een mogelijke overgangsregeling.

Dit heeft consequenties voor lopende opdrachten, te aanvaarden opdrachten en offertes. Het is onmogelijk om in de particuliere markt een prijs ex btw te communiceren, dus ook hier geldt dat het verschil in btw door de beeldend kunstenaars moet worden bijgepast.

We geven u verder ter overweging:

De sterke en onverwachte daling van inkomen van de beroepsgroep uitvoerend kunstenaars zal de gang naar bijstand vergroten en uittreding uit bijstand en de wao vertragen.

We vragen u dringend de uitvoering van dit wetsvoorstel aan te houden dan wel te wijzigen, dan wel uw krachten aan te wenden deze catastrofe af te wenden.

Daarnaast willen wij u wijzen op een petitie van uitvoerend kunstenaars , die een voorstel tot een geringe verhoging van de btw ondersteunen. Dit om aan te geven dat de beroepsgroep niet blind is voor de noodzaak van bezuinigingen.

Deze petitie is te vinden op : http://geen19procent.petities.nl/

Een uitdraai van deze petitie is verzonden naar de voorzitter van de eerste kamer.

Namens de groep betrokken Exto kunstenaars

Mieke van den Heijkant van der Velde,

(Als beeldend kunstenaar werkend als Mieke van Zundert)

woordvoerder

*

Stel dat men een werk aanbiedt voor €100,= ex BTW.
Dan was het eerst €106,= incl BTW (dus 106% van je bedrag).
Als men hiervoor 6% afdraagt, dan deelt men 106 door 1.06 en houdt men €100,= over en de rest is BTW.
Als men echter 19% moet afdragen over die 106 dan moet men die dus delen door 1,19 en houdt men dus maar €89,= over en de rest is BTW.
100% - 89% = 11% minder overhouden.

hoe zit t met die 11 en 13%

Correspondentie adres
M. van den Heijkant van der Velde

Hazelaartje 37

4881 XV Zundert

Bericht: #83
22 nov 2010 13:45
Profiel

2 tikfoutjes t.w.: is strijd moet zijn in strijd en een groet aantal moet zijn een groot aantal.

Mieke je geeft een voorbeeld dat je een werk aanbiedt voor 100,- ex BTW= 106 incl. BTW
Als je 19% moet afdragen kan je het toch ook voor 100,- euro ex BTW aanbieden = 119,-
incl. BTW Waarom dan 19 % over 106,- berekenen?

Bericht: #84
22 nov 2010 14:01
Profiel

ik raak de draad in die berekening ook wat kwijt ..

maar goed stuk Mieke! heel helder,

Bericht: #85
22 nov 2010 14:27
Profiel

Goeie brief Mieke! (in sommetjes was ik nooit zo'n ster)

Bericht: #86
22 nov 2010 14:55
Profiel

foutjes zijn er denk ik allemaal uit,
alle mails zijn verstuurd
nu petitie uitdraaien en met de brief versturen naar de eerste kamer.
en dan kan ik in ieder geval slapen met het idee dat ik er alles aan gedaan heb en de ondertekenaars niet in hun hemd heb laten staan.

Bericht: #87
22 nov 2010 14:57
Profiel

pluim!

Bericht: #88
22 nov 2010 15:09
Profiel WWW

grote pluim!

Bericht: #89
22 nov 2010 17:57
Profiel WWW

grietje schreef:
Goeie brief Mieke! (in sommetjes was ik nooit zo'n ster)

sommetje was van shout, shout heeft gelijk. je zou zeggen t verschil is dertien procent, maar nee dus.
doet er niet toe, allemaal erg..

Bericht: #90
22 nov 2010 19:50
Profiel

In Vlaanderen, is het even rooskleurig ...

Dag beste mensen,

Art-ivisme Leeft, in vasthoudende Eenheid.

Bij herhaling:
Kille onverkwikkelijkheden
in België -en Nederland:

Formatie - Formeren - Beraad:

Protest-prent 28 + 29 - Tweeluik der Formatie.
http://www.kunstdoel.net/nl/nieuws/mat- ... r-formatie

Ave,

Den Mat

Mat Jongenelen

Ervaringen der werkelijkheid
http://www.matjongenelen.nl

Bericht: #91
23 nov 2010 13:31
Profiel

eco cheks , grasmachine mag maar izolatieschuim . nee dat mag ik niet doen . of een bladblazer kan ook nog . maar millieu vriendelijke verf niet . relaties heb je nodig meer niet . kunstdoel , tijdje gratis wonen . niet gelukt voor velen . silisium is ook een soort steen net als asbest . kernafval iran wil het gratis afnemen . belgie mag nog niet verkocht worden , moet nog gereinigd worden . dus over kunst ja wat moeten we er mee . zelf ben ik ook lid en krijgen subsidie , wat moet ik ermee , het is nooit feest ?

Bericht: #92
23 nov 2010 18:35
Profiel

Van: Mat Jongenelen
Datum: 28 november 2010 10:01
Onderwerp: Antwoord op de ontmenselijking.

AAN:
Joke Schauvliege
Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur

BCC:
Art-ivistisch netwerk

Dag Joke Schauvliege,

Onthutsend: de strekking van uw respons
op een oprechte hulpvraag vanuit de anderen.
Een uitblijvend antwoord op de roep van velen:
de medewerking bij de totstandkoming
van een warmere samenleving.

De maskerades, al
rondbazuinen'd aan 't flaneren?
Quatsch zal geen kolder keren.

Hierbij mijn Gedacht over de ontmenselijking.
Voor op uw bureel, een teken aan de wand:
Protest-prent 30 - Knuppel in het Hoenderhok.
http://www.kunstdoel.net/nl/nieuws/mat- ... hoenderhok

Mevrouw, uw berichten gaan begeleid
door een veelzeggend onderschrift de deur uit.
Awel, een voetnoot. Ditmaal luidt de mijne:

"Ondanks de elektronische verzending
kunnen aan de inhoud van dit bericht
diverse krachten worden ontleend."

Ave,

Den Mat

Mat Jongenelen

Ervaringen der werkelijkheid
http://www.matjongenelen.nl

Van: SCHAUVLIEGE, kabinet <kabinet.schauvliege@vlaanderen.be>
Datum: 24 november 2010 10:42
Onderwerp: Warme samenleving

Geachte,

Uw bericht is in goede orde ontvangen.

Een warme samenleving is inderdaad waar de Vlaamse regering naar streeft, met een sterk middenveld, dat ontplooiingskansen biedt voor iedereen.
Om deze doelstelling ook in de toekomst te kunnen nastreven is er een nauwkeurig begrotingsbeleid vereist waarbij de Vlaamse overheidshuishouding in een Belgische en Europese context in balans wordt gehouden.

De besparingen van 2010 die ook in 2011 dienen te worden verder gezet, zijn gespreid over alle beleidssectoren, maar hebben tevens de betrachting om de zwakkeren in onze maatschappij te behoeden. De gevolgen van deze besparingen uiten zich inderdaad ook in de sectoren van het sociaal-cultureel werk.
De impact van de instroom van nieuwe organisaties is daarbij een vermeerderende factor die ons moet doen nadenken over de nood aan nieuwe structuren en een verdere thematische opdeling die steeds bijkomende middelen vraagt.

Tegenover de vorige beleidsperiode zijn deze extra’s niet meer voor handen en bijkomende erkenningen verminderen dus bijkomend de toepassingscoëfficiënt van de voorziene subsidies.
Het is onvermijdelijk dat in die context keuzes en prioriteiten gelden. Het alternatief is een extra belasting, die eveneens onze Vlaamse burgers en bedrijven treft en een hypotheek legt op de toekomst.

Dank voor uw reactie.

Met vriendelijke groeten,

Joke SCHAUVLIEGE
Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur

“Dit bericht met zijn eventuele bijlage(n) verbindt de minister op geen enkele wijze. Enkel officieel ondertekende briefwisseling kan dat. De minister kan bijgevolg niet aansprakelijk worden gesteld voor de inhoud ervan en zijn eventuele bijlage(n). De afzender kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor enige wijziging van zijn bericht tijdens de elektronische transmissie.”

Bericht: #93
28 nov 2010 10:09
Profiel

Rotterdam, 6 dec. De VVD-fractie in de Eerste Kamer wil de btw-verhoging
in de podiumkunsten tegenhouden. Dat meldt NRC Handelsblad vandaag.

http://www.nrc.nl/binnenland/article264 ... ng_uit_wet

Bericht: #94
06 dec 2010 17:53
Profiel

krijg nou wat, goeie brief heb ik gestuurd... ;)

Bericht: #95
06 dec 2010 19:45
Profiel

"Oppositie laat haar tanden zien in senaat"

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2824/Pol ... naat.dhtml

"Zo vroeg de PvdA in een motie af te zien van de verhoging van de btw
per 1 januari op kaartjes voor podiumkunsten. Regeringspartijen VVD
en CDA toonden hun ergernis over dit voorstel.
Volgens CDA-fractievoorzitter Jos Werner is het ''goedkoop'', omdat
een financiële dekking ontbreekt. VVD-senator Fred de Graaf vond
dat de PvdA het kabinet aan het ''chanteren'' was."

Bericht: #96
08 dec 2010 07:52
Profiel

Ik ben heel bang dat het functioneren van de eerste kamer in gevaar komt, ik hoor sentimenten als de tweede kamer niet in het vaarwater te willen zitten! Wat dat zal inhouden is vrezen voor het ergste?

Bericht: #97
08 dec 2010 07:55
Profiel WWW

jb schreef:
Je kunt maar beter een gezicht geven aan het 'kwaad'.

Nee, dat heeft geen zin. 'Het kwaad' weet zich steeds weer slim te vermommen. Het neemt steeds verschillende gedaanten aan, zelfs meerdere tegelijkertijd. Acties, van links of van rechts, van boven- of van onderaf, doen 'het kwaad' geen kwaad... :twisted:
Ga gewoon door met wat je graag doet. Hopelijk is dat: kunst maken!

Denk eraan: "de liefde voor geld is de wortel van alle kwaad" (staat in de Bijbel).

Bericht: #98
11 dec 2010 15:48
Profiel WWW

Bijlage:
KunsTempel-C7529.jpg
KunsTempel-C7529.jpg [ 114.47 KiB | 1715 keer bekeken ]

Bericht: #99
16 dec 2010 16:11
Profiel WWW

ik kreeg deze mail vandaag:
STUUR DEZE OPROEP DOOR NAAR JE EIGEN NETWERK!

OPROEP AAN ALLE KUNSTENAARS: BOYCOT DE 19% BTW.

MELD JE ALS BOYCOTTER AAN BIJ
WWW.6BLIJFT6.NL OF STUUR JE AANMELDING PER MAIL

6% btw blijft 6% btw. kunstenaars roepen kunstenaars op om het 6% btw tarief te blijven hanteren, ondanks de voorgestelde wetswijziging. laat de belastingdienst maar ontsporen. wees creatief. is een beeldend kunstenaar die in een tent aan het werk is, maar wel rode neus op heeft en flapschoenen aan, is die nog wel een kunstenaar en niet veel meer een clownsact? laat de belastingdienst er zich maar over buigen. een videokunstenaar presenteert zijn of haar werk in een thuisbioscoop met minder dan 50 zitplaatsen. 6%. laat de belastingdienst de tanden er maar op knarsen. er zijn tienduizenden kunstenaars. laat de belastingdienst die tienduizenden maar een proces aandoen. kunstenaars: laat de dwangbevelen komen en boycot de verhoging van het btw-tarief.

6blijft6.nl
ron jagers

////////////////////////////////

er zijn meerdere redenen om tegen de btw-verhoging op kunst te zijn. 3 daarvan zijn al voldoende om falikant tegen te zijn.

1. dit kabinet gaat volkomen langs het feit heen, dat het 6% tarief voor kunst als compensatiemaatregel is ingevoerd. compensatie voor het inkomensverlies dat bij de kunsten geleden wordt in vergelijk met de rest van de inkomens in nederland als het gaat om de vergoeding voor avond- nachtwerk. zo lezen we in de memorie van toelichting 1998 op de wijzigingen belastingwetten (citaat): "Thans doet zich echter een mogelijkheid voor om het financiële voordeel van een dergelijke tariefverlaging aan te wenden voor het wegnemen van een tweetal knelpunten in de sector podiumkunsten. Het betreft de kosten van de Arbeidstijdenwet en de vergrijzing in de sector die beide een financieel offer van de sector vragen waarvoor langs de weg van de verlaging van het BTW-tarief compensatie kan worden geboden."

het kabinet gaat volkomen langs deze overwegingen heen en zegt met de verhoging 2. en te willen bezuinigen èn de kunst in een meer commerciëlere richting te willen sturen. het kabinet gaat mee met de huidige stroom van opvattingen die beweren dat de kunst commerciëler moet worden. cynisch genoeg beweert het kabinet vervolgens dat een prijsverhoging van 13% niet of nauwelijks gevolgen zal hebben voor de omzet van de kunstensector! alsof de kabinetsleden hebben zitten slapen bij de allereerste lessen commerciële economie op de middelbare school. verhoging van de prijs leidt tot een lagere omzet. prijselasticiteit heet dat in de economieleerboekjes*

3. tot slot is het natuurlijk een staaltje van onbehoorlijk bestuur, om in zo'n korte tijd zo'n ingrijpend besluit voor de kunstensector door het parlement te jagen. tijd voor burgerlijke ongehoorzaamheid.

zelf overwoog ik mijn activiteiten onder circusattracties te laten vallen. vervolgens kreeg ik een mail van van een kennis en zij pleit er voor om gewoon niet mee te werken. tijd voor een oproep. tijd om creatieve oplossing voor de belastingdienst te vinden.

*Geen uitspraak over luxe en noodzakelijke goederen

Vaak wordt gesteld dat goederen met een prijselastische vraag niet levensnoodzakelijke ('luxe') goederen zijn en dat goederen met een prijsinelastische vraag de voor het dagelijkse leven noodzakelijke goederen ('primaire levensbehoeften') zijn. Dit is formeel niet juist. Het onderscheid luxe of noodzakelijke goederen op basis van de uitkomst van de elasticiteit is een indeling die hoort bij de inkomenselasticiteit. Dit komt omdat binnen de micro-economie de vraag wordt geanalyseerd volgens het ceteris paribus-principe, waardoor bij de berekening van de prijselasticiteit andere vraagbepalende factoren dan de prijs constant worden verondersteld. Dit geldt ook voor het inkomen. Door deze strak gedefinieerde werkwijze kan men ten aanzien van de prijselastisciteit slechts constateren dat de vraag naar een goed bij een bepaalde prijs elastisch dan wel inelastisch reageert. Wel zal in de praktijk de concrete prijs-hoeveelheidscombinatie van veel luxe goederen zich bevinden in het elastische deel van de vraagcurve en de prijs-hoeveelheidscombinatie van noodzakelijke goederen in het inelastische deel. Dit is echter geen algemeen geldende uitspraak.

Bericht: #100
16 dec 2010 19:22
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 101 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende