|
|
"Kunst is schoonheid en waarheid. De waarheid is niet altijd schoon." Georges van Acker Vlaams dichter (1919 -)
|
|
Bericht:
23 apr 2010 00:46
|
|
 |
|
|
dickplat schreef: "Kunst is schoonheid en waarheid. De waarheid is niet altijd schoon." Georges van Acker Vlaams dichter (1919 -) Wijze woorden van deze Belg...  Een echte 'woordenkunstenaar' 
_________________ www.nouel.net
|
|
Bericht:
23 apr 2010 00:58
|
|
 |
|
|
het is in ieder geval [url]geen kunst[/url]om iedere maand opnieuw te discuzeuren over wat Kunst dan wel niet is....
_________________ http://www.watercolor.nl
|
|
Bericht:
23 apr 2010 07:42
|
|
 |
|
|
in vertaalmachine geworpen en bijgewerkt door mij, misschien komt er nu een reactie op deze statements:
Moet kunst te verheerlijken en toegankelijk zijn voor-gewone mensen? VK-based kunstenaar Piers Midwinter zegt duidelijk ja. "Iedereen is in staat een zuiver kunstwerk te maken, maar om dit te doen, moeten zij trouw blijven aan zichzelf. En wat is het zelf? Dit is waar eenieder van ons probeert om zo menselijk mogelijk te zijn, zoals de boeddhisten geloven, het beste wat we kunnen op een beschaafde manier. "
Midwinter, de maker van 'rauwe kunst' Link, is een fan van kunst-voor-de-gewone man- goeroe Jean Dubuffet. Dubuffet en Midwinter zeggen, "het betoogt dat opgeleide kunstenaars werden beïnvloed door culturele verwachtingen, enz. Daarom, zou de gemaakte kunst bezoedeld zijn. Hij zocht kunstenaars die ofwel geheel buiten het systeem zaten of er niet om gaven; hun kunst was zuiverder.
In tegenstelling tot Picasso en Dali die de wereld vertelden hoe groot ze waren, liet hij de wereld laten zien hoe groot een zeer gemarginaliseerde sector van de samenleving was. "
|
|
Bericht:
23 apr 2010 10:01
|
|
 |
|
|
KUNST is net de omschrijving die verklaard waar wij kunstenaars mee bezig denken te zijn... in feite is het niet veel meer dan een ‘creatieve’ WEERSPIEGELING VAN JE INNERLIJKE EN/OF UITERLIJKE BELEVINGSWERELD, IN TIJD EN RUIMTE…, denk ik. De praktische mens en de theoretische hebben allebei hun waarde en bijdrage in dit kort mysterieus bestaan. Maar dit is maar denken… ‘doen en/of vastleggen’ lijkt het belangrijkst voor de ‘communicatie/overlevering en om tot KUNST te komen…of welk naam je dit ook geven wilt/kunt, vanuit je eigen perspectief! Ook de namen van de verschillende disciplines en stromingen en benaderingen/invalshoeken (zowel actief als receptief of reflectief) zijn slechts voortvloeisels van een ‘sociaal contract’ die voortkwam uit de natuurstaat (en/of paradijs?); Volgens de meest gangbare actuele filosofieën en/of mythes, zover ik dat vatten kan… met mijn beperkt menselijk denken. 
|
|
Bericht:
23 apr 2010 11:12
|
|
 |
|
|
kunst . is . een . frats tot dat je het het het het het het het het het v e r k o o p t
_________________ Mag ik als ArtArts een diagnonsens stellen !?
|
|
Bericht:
23 apr 2010 13:31
|
|
 |
|
|
touch schreef: kunst . is . een . frats tot dat je het het het het het het het het het v e r k o o p t Dit nu past helemaal in mijn wereldbeeld; vooral op de momenten dat ik sceptisch ben... 
|
|
Bericht:
23 apr 2010 14:01
|
|
 |
|
|
"Kunst — kunde — kennis — wetenschap — geleerdheid. Kunst beteekende het weten met de daaruit voortvloeiende scheppingskracht; verder noemt men thans kunst het vermogen van den mensch om de indrukken, die op zijne zintuigen of op zijn geest en gemoed worden gemaakt in de passende hoorbare of zichtbare vormen weer te geven. Het woord kunst wordt ook gebezigd ter verpersoonlijking van dit vermogen. Hij verstaat de kunst van schilderen. De schoone kunsten (toonkunst, zangkunst, redekunst, dichtkunst). De beeldende kunsten (beeldhouwkunst, graveerkunst, schilderkunst). Gelijk scheppen het doel is der kunst, zoo is kunde, nl. kennen en weten, het doel der wetenschap."
Bron: Handwoordenboek van Nederlandsche Synoniemen (1908)
Duidelijk toch, het kennen en weten is kunde dus kunst.
Kunst is ook: nep en na-aperij
_________________ vooral op facebook
|
|
Bericht:
23 apr 2010 14:17
|
|
 |
|
|
De kunst is om er niet teveel over te denken of te praten maar het te doen.
|
|
Bericht:
26 apr 2010 16:25
|
|
 |
|
|
KUNST is het om iets te maken dat anderen willen bezien niet alleen vandaag maar ook morgen en dat is dan pas kunst
_________________ ik vermijd smileys
|
|
Bericht:
26 apr 2010 22:41
|
|
 |
|
|
woorden zijn slechts richtingaanwijzers... 
|
|
Bericht:
29 apr 2010 22:20
|
|
 |
|
|
Voor mij is kunst de bezieling ervan waarnemen in de verflaag.
|
|
Bericht:
30 apr 2010 22:09
|
|
 |
|
|
Kunst is als religie... je moet er in geloven.
|
|
Bericht:
03 mei 2010 22:17
|
|
 |
|
|
Enerverend topic. Leuk om te zien is dat er nieuwe 'extogangers' aanschuiven op het vernieuwde forum.
KUNST is het om iets te maken dat anderen willen bezien. (van dejavu)
Dat vind ik wel een goeie.
Het moet voor mij al heel uitzonderlijk zijn wil ik iets als kunst (kunnen) benoemen. Dat geld ook voor kunstenaar zijn, je moet heel wat in je mars hebben, vaak dekt het de lading niet. Als je als zelfstandige bezig bent krijg je die titel, daar doe je niets aan. Dat anderen vervolgens de dingen die ik maak van mij willen bezien heet dan KUNST.
_________________ ATELIER HENK SENTEL
|
|
Bericht:
09 mei 2010 13:37
|
|
 |
|
|
leuk, dat er zulke gevarieerde reacties bij zijn gekomen. de ideeën over "wat kunst is" zijn zo verschillend, waarschijnlijk is er niet één definitie van te geven.
_________________ ... en zoals gij wilt dat de mensen u doen, doet hun evenzo ...
|
|
Bericht:
09 mei 2010 19:48
|
|
 |
|
|
kunst is something, and kunst is nothing.
|
|
Bericht:
15 jun 2010 21:08
|
|
 |
|
|
I will go for the "something"
It keeps me busy anyhow...
Ik zou niet weten waar ik me anders me bezig zou moeten houden,,I shouldn't know what else to do with my life.....
|
|
Bericht:
15 jun 2010 21:15
|
|
 |
|
|
Ik hoorde een kunstenaar een keer zeggen over zijn werk in een museum tentoongesteld: Het is kunst omdat het op de deur staat. (ben ff z'n naam kwijt)
|
|
Bericht:
15 jun 2010 22:24
|
|
 |
|
|
xx xxxx de NUK der expressie xxxx xx xxx xxxx caprice d' prix xxxx xxx xxxxxxxxxx de ferme streek xxxxxxxxxx famous farts forever
|
|
Bericht:
15 jun 2010 22:28
|
|
 |
|
|
Als ik het KUNST noem, is het KUNST.
( lekker arrogant he!)
|
|
Bericht:
15 jun 2010 22:30
|
|
 |
|
|
Bijlage:
scannen0002.jpg [ 273.33 KiB | 1357 keer bekeken ]
_________________ ik vermijd smileys
|
|
Bericht:
16 jun 2010 02:50
|
|
 |
|
|
touch schreef: Kunst is als religie... je moet er in geloven. Deze bijdrage vind ik weer zeer scherpzinnig!!
|
|
Bericht:
16 jun 2010 14:21
|
|
 |
|
|
En die visie van dejavu zeer opmerkelijk... 'Als je maar een legitieme omschrijving hebt om met je gedachte bezig te kunnen gaan' ... 
|
|
Bericht:
16 jun 2010 14:26
|
|
 |
|
|
kunst,of beter: de kunst is dood.
|