Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 wat is Kunst? 

Vreemd dat hier nog geen bericht staat. Hèt onderwerp van discussie tijdens de schildercursus die ik volgde was: Wat is Kunst?
Als je, zoals ik, de realiteit zo realistisch mogelijk wilt weergeven, zijn er mensen die zeggen: maar dat is géén Kunst! Ze vinden dat een kunstenaar z'n gevoelens moet weergeven, niet de "buitenwereld".
Ik vind, dat een kunstwerk vooral een verfraaiing van de plaats waar het hangt of staat moet zijn.
Wat vinden jullie?
Groeten van Inge

Bericht: #1
12 aug 2009 21:12
Profiel WWW

Hallo Inge
Dat is een hele mooie vraag.
Jij schildert realitstisch, probeert de werkelijkheid zo goed mogelijk na te bootsen. Nu kun je bv een landschap op die manier gaan weergegeven.
Alles erop, ook hetgene wat mischien niet mooi is. Een verkeersbord een paal die in de weg staat,antennes,als kunstenaar heb je de vrijheid die gewoon weg te laten. Door kleuren te versterken of andere kleuren te gebruiken,wordt het ook al veel meer jouw interpretatie .Dat kun je noemen je gevoelens er in leggen.
Zou men nu nog zeggen dat het geen kunst is?
Ja er zijn mensen die zeggen dat kunst een boodschap moet hebben.
in dit geval is de boodschap mischien wel, kijk hoe mooi het kan zijn.
Of wanneer je b.v de antennes nog grotesker maakt" hoe lelijk het eigelijk is.
Voor jouw is een kunstwerk een verfraaiing van de omgeving. Ik denk voor veel mensen.
groet
Trijnie http://www.sculpturewierda.com/

Laatst bijgewerkt door catherine op 13 aug 2009 19:51, in totaal 1 keer bewerkt.

Bericht: #2
13 aug 2009 11:24
Profiel WWW

hoi Inge,

'k denk dat je als kunstenaar zo min mogelijk moet luisteren naar wat anderen vinden dat kunst is. Dan kun je met alle winden meewaaien en maak je nooit wat uit jou voorkomt.

Jouw kunnen, jouw kennis, jouw ervaren, jouw gevoel, jouw smaak, jouw leugen, jouw waarheid, jouw verhaal en dat samenvoegen tot beeldend werk, autenthiek noemen ze dat, dat is kunst (naar mijn idee dan he).

1 deel daarvan nemen, als kijker, vervolgens concluderen dat iets dan geen kunst is, is maar 1 mening en meer ook niet.

echter alleen voor het mooi iets maken.....dat lijkt me dan weer meer decoratie en geen kunst

Bericht: #3
13 aug 2009 12:44
Profiel WWW

Op de vraag wat kunst is heeft nog nooit iemand een sluitend antwoord gegeven. Er is bij elke definitie wel een werk te vinden dat algemeen als kunst wordt geaccepteerd, of door een kleinere groep, maar niet wat binnen de omschrijving past.

Als je zegt dat je ‘kunstwerk’ vooral een verfraaiing van de plaats moet zijn, ben ik ook geneigd te zeggen dat het in eerste instantie geen kunst maar decoratie is.
Maar het een sluit het ander niet uit. Decoratie kan kunst zijn, of kunst worden, en kunst kan zeer decoratief zijn.

In mijn ogen is kunst communicatie. Het is een uiting. Jouw uiting. Realisme is daarbij geen enkele belemmering, als dat de manier is waarop jij je wil of kan uiten.
Gevoel is maar één aspect van kunst. Je kan gevoelens uiten, je kan ook vanuit gevoel uiten. Maar gevoel is geen voorwaarde, je kan ook uiten vanuit verstand.

Voor mijn eigen werk ga ik nog een stapje verder: als kunst communicatie is, dan mag de uiting duidelijk zijn. Te vaak zie ik ‘kunst’ die zelfs na toelichting van een galeriehouder of de kunstenaar zelf nog steeds niet te begrijpen is.

En dan zijn er nog het publiek en de kunstwereld. Zij, of een deel van hen, zullen je werk moeten accepteren als kunst. Je kan maken wat zij al als kunst beschouwen, met het risico dat je eigen uiting verloren gaat of je kan ze overtuigen dat jouw uiting kunst mag heten.

En als het dan kunst mag heten, dan begint de strijd pas echt met de volgende vraag: is het goede kunst? Mag het gezien worden?

www.albertvanloon.exto.nl

Bericht: #4
21 aug 2009 09:16
Profiel

Kunst is toevoegen of weglaten
Door weglaten kun je ook toevoegen - less is more
Groet: Harry Agema

Bericht: #5
21 aug 2009 14:39
Profiel

Is het echt belangrijk voor je om te weten wat kunst IS? Volgens mij bestaat er eigenlijk geen objectieve (feitelijke) definitie van kunst. Wel bestaan er definities waar meer of minder mensen zich in kunnen vinden. Ik stoor me daar niet aan als "kunstenaar". Ook daarover lopen de meningen sterk uiteen. Volgens sommigen ben je pas kunstenaar als je een professionele opleiding hebt gevolgd. Volgens anderen kun je het ook zijn als je "autodidact" bent. (Wat is dat trouwens? Ben ik autodidact omdat ik geen professionele opleiding heb gevolgd? Ik heb wel intussen meer dan 15 jaar les gehad van allerlei professionals.). Grappig was bijvoorbeeld een afgeleide definitie die ik ooit tegenkwam van wie zich kunstenaar mag noemen. Daar stond: iemand die meer dan 50 werken heeft gemaakt. Tsja. Ik ken iemand die de schilderijen die hij maakt alleen maar voor zichzelf maakt en nooit aan een expo meedoet. Is hij dan wel of geen kunstenaar?
Weglaten? Toevoegen? Als je compositie kiest, laat je per definitie dingen weg, zelfs als je een foto maakt. Toevoegen? Als ik iets maak voeg ik iets toe.
Er worden ook wel eens bijvoeglijke naamwoorden bij het begrip kunst geplaatst, zoals bij decoratieve kunst, ambachtelijke kunst etc.
Misschien is kunst wel de kunst om je niet zo druk te maken over een goede definitie of omschrijving en gewoon lekker je ding te doen.

Bijlagen:
DSCF0102.JPG
DSCF0102.JPG [ 325.41 KiB | 24991 keer bekeken ]
Bericht: #6
22 aug 2009 09:58
Profiel

Mondriaan is een voorbeeld van het steeds verder weglaten en daardoor toevoegen.

Het is bij hem vooral de weg die hij heeft bewandeld die (voor mij) interessant is.

Stromingen in de (moderne) beeldende kunst zijn tot stand gekomen door de toevoeging van een nieuwe manier van werken, natuurlijk gecombineerd met vakman(vrouw)schap.

Als je kiest voor een compositie van een bestaand gegeven laat je alles wat buiten het kader valt weg; maar dat bedoel ik niet met weglaten.
Het gaat er misschien meer om te manipuleren en te experimenteren om zo tot een nieuwe beeldtaal te komen.
Het kunstenaarschap zie ik niet zozeer als het kunstig naschilderen van de werkelijkheid, maar als het manipuleren van de werkelijkheid ( mocht die al bestaan) Kortom: zoeken !
Alhoewel; Picasso zei: "Ik zoek niet,ik vind"[attachment=0]Hawkeye 6.jpg[/attachment]

Bericht: #7
22 aug 2009 13:06
Profiel

Fijn dat er zo is gereageerd op mijn vraagstuk. Als ik de reacties lees zie ik, dat het niet zo vast ligt, wat kunst is.
Ook al werk ik "realistisch" en "natuurgetrouw", ook ik "laat weg" (ik maak een "uitsnede" uit de werkelijkheid, of arrangeer zelf) en ik "communiceer" (ik wil iets tonen door de keuze van onderwerp, de vormen en kleuren). Als ik erover nadenk is mijn werk toch niet zo heel erg "natuurgetrouw"...

Bericht: #8
10 sep 2009 21:00
Profiel WWW

Het gaat om gevoel. Maar het hoofd kan niet bedenken wat het hart voelt. Daarom geen sluitende definitie. Ook kunnen anderen niet bepalen of dat wat jij hebt gemaakt gevoel is. Realisme is een belangrijke stroming in de schilderkunst en vakmanschap is hierin erg belangrijk. Jacob Maris (haagse school) dacht in zijn materie en zijn broer Willem Maris schilderde lichtreflecties en sommigen zeggen zelfs dat kunst een incarnatie is van god. Voor mij is kunst invulling geven aan een creatieve behoefte en lopen werkelijkheid en fantasie soms door elkaar heen. Denken doe ik pas wanneer ik onvolkomen zie in wat ik heb gemakt. Dat leidt vanzelf tot perfectionisme en daarin moet ik mezelf soms afremmen om niet door te slaan want ik heb ook nog een sociaal leven.

Bericht: #9
17 okt 2009 15:46
Profiel

Is design ook kunst? Ik kwam een speciale verpakking voor spijkerbroeken van bamboe tegen van de Limburgse ontwerper Boy Bastiaens. Hij heeft er zelfs de prestigieuze Dutch Design Award mee gewonnen. Op de foto zie je zijn ontwerp. Wat denken jullie: is dit ook kunst? Klik voor het nieuwsbericht op http://nieuws.zuidlimburg.nl/nl/blog/ma ... award.html

Bijlagen:
cached.png
cached.png [ 227.32 KiB | 21151 keer bekeken ]
Bericht: #10
20 okt 2009 15:37
Profiel

lastige vraag
denk dat het wel degelijk kan...iig een kunstzinnig en creatief ontwerp als ik zo vij mag zijn....je moet er maar opkomen.
echter design is ook gebruiksvoorwerp....komt in grote getalen.
bij kunst wordt m.i. veel meer aan enkele stuks gedacht.....dat maakt het 'bijzonder'.....er is er maar 1 van.

Bericht: #11
25 okt 2009 13:14
Profiel WWW

Vorig jaar, ter gelegenheid van de Canvascollectie (een initiatief van de Vlaamse TV-zender Canvas in samenwerking met Bozar-Brussel), hoorde ik een jurylid zeggen dat , als "het" iets met kunnen te maken heeft "het" per definitie geen kunst is maar ambacht.
Daaruit concludeer ik dat, voor kenners dus, kunst een totaal gebrek aan kunnen is en dat de persoon die iets kan per definitie geen kunstenaar kan zijn maar een ambachtsman/vrouw.

Bericht: #12
12 nov 2009 17:59
Profiel

Alles is kunst. Soms ik zie bij een tentoonstelling " rubbish"
dat ze kunst noemen. Ze willen alles zonder moeite doen en het kuns noemen. Kunst is moeite,creeren. Kunst is niet vuilbak.

Bijlagen:
DSCF1782.JPG
DSCF1782.JPG [ 229.2 KiB | 12282 keer bekeken ]
Bericht: #13
02 dec 2009 13:42
Profiel

Voor mij is kunst een andere wereld die zich afspeelt in mijn hoofd. En ik heb het geluk het te kunnen neerzetten op doek.
Ik geef de kijker een stimulans op een creatieve manier te kijken, meestal met een grijns erbij. Voor mij is het dan de kunst dat ik dat teweeg heb gebracht.
articakunst

Bericht: #14
16 dec 2009 23:46
Profiel

Persoonlijk vind ik design geen kunst. Design is altijd nog massa productie met commercieel doeleind. Kunst is in mijn ogen geen massaproduct. Je bent toch niet de bezitter van 1 van de 1400 nachtwachten van rembrandt?
Dat het een kunstenaar is die gevraagd wordt een design te doen maakt het wel ingewikkeld. Als ze rembrand hadden gevraagd een theekopje te ontwerpen in zijn financieel krappe tijd had hij dat zeker gedaan....
Een glichee of litho wordt in kleien oplage gemaakt anders verliest het geheel zijn geloofweaardigheid. En waarde.
Soms werd er toch echt eenn kunstwerk door een kunstenaar in opdracht van een commercieel merk gemaakt. Denk aan rond 1900 de mooie sigarenblikjes en posters. De persoonlijke inbreng van de stijl van de kunstenaar verhief het merk tot een niveau met standing.
Maar een place-mat romd een spijkerbroek?
NEE

Bericht: #15
17 dec 2009 19:04
Profiel

Ja toch wel grappig dat deze vraag telkens weer opduikt.
Heb in de jaren 80 veel werk verkocht in Amerika en werd daar ook gezien als
.........an Artist who takes care of husband and kids........en in Nederland ben je en huisvrouw met een leuke hobby.
Ach wat.....ik maak met veel plezier en passie mijn schilderijen en er zijn altijd mensen die het mooi vinden en ook die er geen bal aan vinden
Ik moet altijd bij zo,n discussie denken aan een reclamespotje van Stegemanworst ooit op de TV........
"Bij veel geblabla tijdens een expositie werd bij het presenteren van een borrelhapje de naam Stegeman gebruikt
...Stegeman......hm...was dat niet die beroemde 17e-eeuwse schilder....... :lol:

Bericht: #16
26 dec 2009 16:07
Profiel

Dat is nou typisch Nederland. Elders ben je een kunstenaar, maar hier ben je een huisvrouw met hobby. Ooit hoorde ik op een markt waarop ik stond: "oh, het is maar zelfgemaakt" (toen maakte ik nog poppen van zelfhardende klei). Veel kunst valt voor zulke mensen ook onder die categorie, "maar zelfgemaakt", een hobby. Een "echte kunstenaar" is iemand pas met diploma's van academies en werk op exposities (of, nog beter, in musea), vinden ze.
Nou ja, dan maar amateur zijn, dat betekent toch "liefhebber" en ik doe het met liefde!

Bericht: #17
27 dec 2009 19:06
Profiel WWW

Wat wel en niet kunst is, daar kunnen we met ons allen nog lang over praten en het antwoord is voor iedereen verschillend, net zoals de persoonlijke mening of iets kunst is of niet.
Zolang het uit je hart komt en spontaan ontstaat( daar heb je weer zo'n persoonlijke mening) en je kunt jezelf en/of je omgeving er mee identificeren, dan mag je dat wel kunst noemen.

Bericht: #18
13 jan 2010 16:47
Profiel

ik ben keramist maar maak geen gebruiks keramiek .
de vormgeving is voor mij van groot belang voelen denken maken wat het ook is schilderen boetseren of beeldhouwen het is en blijft een vorm van kunst
groetjes dimitri
www.cambierdimitrikeramiek.be

Bijlagen:
IMG_2263.JPG
IMG_2263.JPG [ 125.89 KiB | 7599 keer bekeken ]
Bericht: #19
18 feb 2010 14:07
Profiel

Is kunst ook niet gewoon iets wat gemaakt is met liefde of uit passie waarbij een duidelijke reden of een duidelijk nut niet nodig is. Het doel is om expressie uit te beelden aan anderen en hiermee een emotie op te roepen. Dit kan dus oproepen tot : bewondering, afschuw, nadenken, vertedering en ga zo maar door. (Als kunstenaar wil je in iedergeval dat mensen kijken, en het de ander iets doet.)

Bericht: #20
07 maart 2010 15:51
Profiel

Kunst is een streek wellicht een caprice (een frats zo je wil) maar ook een streek van je kwast... die kan je op vele manieren neerzetten... Kortom de uitdrukking, dus ook die van hakken in steen en vormgeven aan een lijn of het neerzetten van een toon, zeggen iets over de maker en zijn/haar product. wanneer de frats voldoende is onderbouwd, en geplaatst in een omgeving waar het loskomt en losmaakt... kan men spreken van kunst.

Bericht: #21
21 apr 2010 08:40
Profiel WWW

Grappig voorbeeld... (omdat zij zelf over kunst en voorbeeld geeft) deze streek is verre van krachtig, ook niet onschuldig genoeg om daar een telg of adolescent in te zien... maar als installatie... een koe op poten met een bakstenen uier... geplaatst in een stad... of een galerie... ja plots is het kunst...

Bijlage:
koe.jpg
koe.jpg [ 60.9 KiB | 3994 keer bekeken ]

Bericht: #22
21 apr 2010 09:01
Profiel WWW

ik zou dan wel de uier iets uitwerken

Bericht: #23
21 apr 2010 09:12
Profiel WWW

Should art glorify—and be accessible to—ordinary people? UK-based artist Piers Midwinter firmly says yes. “Anyone is capable of producing a pure work of art—but to do so, they must stay true to themselves. And what is the self? It is where each and every one of us tries to be as human as possible—to be, as the Buddhists believe, the best we can be in a civilized manner.” 8-)

Midwinter, creator of Raw Art Link, is a fan of art-for-the-common-person guru Jean Dubuffet. Dubuffet, Midwinter says, “argued that trained artists were influenced by cultural expectations, etc. Therefore, any art created would be tainted. He sought artists that were either totally outside the system or did not care for it; their art was purer. ;)

Unlike Picasso and Dali who were telling the world how great they were, he told the world how great a highly marginalized sector of society was.” :P

Bericht: #24
21 apr 2010 10:05
Profiel WWW

De woorden wat is Kunst :P

Amateurkunst

Het beoefenen van kunst, uit passie, liefhebberij of engagement, zonder daarmee primair in het levensonderhoud te willen voorzien. De amateurkunstenaar geniet daar al dan niet samen met andere beoefenaars en/of publiek van en wil het best mogelijke bereiken binnen de beschikbare vrije tijd. Het onderscheid met een beroepskunstenaar of professional is niet altijd eenvoudig te bepalen. Dat wordt niet alleen op het primaire inkomen gebaseerd, maar ook op kwalitatieve aspecten als de intentie van de kunstenaar, de context waarin hij of zij werkt en de relatie van het werk met de hedendaagse kunst.

Authentiek leren
Leren is authentiek wanneer de leerling verband ziet tussen zichzelf en zijn leefwereld en de aangeboden lesstof. Daarbij wordt de emotionele, creatieve, cognitieve en sociaal-communicatieve ontwikkeling van het kind gestimuleerd en de betrokkenheid vergroot. Authentiek leren is bij uitstek een belangrijk aspect van cultuureducatie, omdat daar de persoonlijke waarneming en beleving van de leerling centraal staan.

Brede school
De Brede School is een samenwerkingsverband tussen partijen met als doel de ontwikkelingskansen van kinderen te vergroten. Een ander doel kan zijn een doorlopende, en op elkaar aansluitende opvang te bieden. Het onderwijs is in elk geval onderdeel van het samenwerkingsverband. Kinderopvang, welzijn, peuterspeelzaal, sport, cultuur, bibliotheek en andere instellingen kunnen dat ook zijn. De Brede School komt vooral voor in het basisonderwijs, maar het voortgezet onderwijs is begonnen aan een inhaalslag. In 2008 zijn er ongeveer 1000 Brede Scholen in het primair onderwijs en 350 in het voortgezet onderwijs.

Community arts

Community arts of gemeenschapskunst is een vorm van kunstbeoefening die plaatsvindt door samenwerking, interactie of dialoog binnen een gemeenschap. Deelnemers werken vanuit een sociaal-maatschappelijk engagement samen aan een kunstproduct. Het artistieke proces wordt ondersteund door een professionele docent, vaak een kunstenaar of acteur. Artistiek proces en product zijn tegelijkertijd een katalysator voor sociale veranderingen binnen de gemeenschap.

Cultureel erfgoed
Sporen uit het verleden in het heden die zichtbaar en tastbaar aanwezig zijn, maken onderdeel uit van het cultureel erfgoed. Dat kunnen voorwerpen zijn in musea, archeologische vondsten, archieven, monumenten en landschappen. Maar ook het daaraan verbonden immaterieel erfgoed, zoals verhalen, gewoonten of rituelen.

Cultuur

De ruimste betekenis van cultuur is: alles wat door menselijk handelen is gemaakt, dus alles behalve de 'ongerepte' natuur. In een meer sociologische betekenis is cultuur de leefstijl van een samenleving, samengesteld uit een mix van subculturen met hun geloven, gewoonten en gebruiken. Aan de leefstijl van een groep of gemeenschap ontlenen mensen hun identiteit. Voor inzicht in de leefstijlen van het verleden kunnen we teruggrijpen op tradities, overleveringen en het materiële cultureel erfgoed. In de klassieke, meest gebruikte definitie omvat cultuur de kunsten, cultureel erfgoed en de media.

Cultuureducatie
Alle vormen van educatie waarbij cultuur als doel of als middel wordt ingezet. Cultuureducatie is leren over, door en met cultuur. Deze omschrijvingen sluiten puur instrumenteel gebruik van cultuur, zoals het versterken van sociale cohesie, niet uit. Meestal is echter sprake van cultuurgerelateerde doelstellingen: kennismaking met of verdieping in kunst, cultureel erfgoed en/of media. Ook het genieten, leren beoordelen, en zelf beoefenen hoort daarbij.
Cultuureducatie is ook de verzamelnaam voor kunsteducatie, erfgoededucatie en media-educatie.

Cultuurprofielschool
Een school die zich expliciet profileert op het gebied van kunst en cultuur en daartoe structurele samenwerkingsverbanden aangaat met de (culturele) omgeving. Tussen 2004 en 2007 hebben 44 scholen met overheidssteun het concept voor hun eigen school uitgewerkt. Voor de verdere ontwikkeling is een steunpunt opgezet.

Erfgoededucatie
Erfgoededucatie gaat in op de manier waarop het verleden zich in het heden manifesteert en zich in toekomst zou kunnen manifesteren. Aan het ontwikkelen van een dergelijk historisch besef dragen bezoeken aan musea en archieven bij, maar ook het bestuderen van bijvoorbeeld een gebouw, de loop van een straat in een oud stadsdeel en lokale uitdrukkingen of gebruiken.
Erfgoed is ook middel: het maakt de lesstof tastbaar, visueel en hoorbaar en biedt mogelijkheden voor vakoverstijgend onderwijs.
Erfgoed Nederland
Interne Cultuurcoördinator
Een Interne Cultuurcoördinator zorgt ervoor dat kunstzinnige en culturele activiteiten een vaste plek krijgen binnen het primair onderwijs. De Interne Cultuurcoördinator formuleert het cultuurbeleid en is contactpersoon en aanjager voor het organiseren van culturele activiteiten binnen de school. Ook onderhoudt de cultuurcoördinator contacten met culturele instellingen. Voor leerkrachten en educatief medewerkers van culturele instellingen die cultuurcoördinator willen worden, is de cursus ‘Interne Cultuurcoördinator (ICC)’ ontwikkeld. In juni 2008 waren er 2000 Interne Cultuurcoördinatoren (ICC'ers) opgeleid.

Kulturhus
In een Kulturhus of Cultuurhuis zijn verschillende instellingen op het gebied van zorg, welzijn, cultuur, educatie en zakelijke dienstverlening samengebracht in één gebouw: bijvoorbeeld een bibliotheek, VVV, de lokale omroep, kinderopvang, sociaal-cultureel werk, theater, school of huisartsenpraktijk. De bibliotheek speelt vaak een centrale rol als het gaat om informatievoorziening, educatie en cultuur. Kenmerkend voor een Kulturhus is dat de instellingen samen één (beheers)management en één programmering hebben.

Kunst
Kunst wordt bepaald door historische, sociologische en psychologische factoren. Het is geen vastomlijnd begrip, maar voortdurend in verandering. Kunst kan worden gezien als een verzamelbegrip voor het totaal aan kunstuitingen, zoals dat gegroeid is vanuit cultuurhistorische tradities. Nieuwe kunst wordt toegevoegd in een dynamische interactie van traditie en vernieuwing, vooral geleid door beeldbepalende kunstenaars en kunstprofessionals.
Een andere invalshoek is esthetische kenmerken als grondslag van kunst te hanteren. De belangrijkste zijn 'vakmanschap' (kundig gebruik van materialen en technieken), 'expressiviteit' (uitdrukkingskracht, 'persoonlijkheid'), het vermogen om een toeschouwer mentaal uit de alledaagse werkelijkheid te tillen ('meta-bewustzijn') en een nieuwe kijk te bieden (creativiteit, oorspronkelijkheid, originaliteit).

Kunsteducatie
De ruimste omschrijving van het begrip kunsteducatie is: alle vormen van educatie waarbij kunst en/of kunstzinnige middelen en technieken als doel of als middel worden gebruikt. Strikter gedefinieerd is kunsteducatie doelgericht leren omgaan met kunst, als persoonlijk uitdrukkingsmiddel en als cultureel fenomeen. "Het doel van kunsteducatie is niet enkel het verwerven van kennis van kunstobjecten en kunstprocessen, maar tevens het bestuderen van wat deze objecten en processen bij de beschouwer bewerkstelligen: een proces van reflectie op de werkelijkheid. (Onderwijsraad, Onderwijs in Cultuur, 2006, p. 17). Kunsteducatie is niet alleen studie en reflectie maar ook kunstbeoefening.

Kunstmenu
Het overgrote deel van de basisscholen maakt gebruik van een kunstmenu. Een kunstmenu is een samenhangend basisprogramma waarbij een kind gedurende acht jaar basisschool kennismaakt met verschillende kunstdisciplines via het bezoeken van theater- en dansvoorstellingen, concerten en tentoonstellingen. Het aanbod wordt bepaald in overleg met de cultuurinstellingen in de regio en/of via een bemiddelende instantie geregeld. Over het algemeen maakt een voorbereidend les onderdeel uit van het kunstbezoek. Een variant is het cultuurmenu, waarbij ook een of meer erfgoedinstellingen worden bezocht.

Media-educatie en mediawijsheid

Simpelweg: het kundig en kritisch leren omgaan met (massa)media. Het betreft zowel de klassieke massamedia (kranten, radio, tv) als nieuwe media (internet). De Raad voor Cultuur introduceerde in 2006 de term 'Mediawijsheid' en omschrijft dit als "het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld".

Volkscultuur

Het geheel van cultuuruitingen die als wezenlijk worden ervaren voor specifieke doelgroepen, gerelateerd aan traditie, verleden en nationale, regionale of lokale identiteiten. Omdat elke generatie haar eigen keuzes maakt, is volkscultuur een dynamisch fenomeen.

Zélf tekenen, dansen, schrijven, toneelspelen, filmen enzovoorts is actieve kunstbeoefening. Kunstbezoek, dus naar theater, dans, film, tentoonstellingen gaan, is receptief van aard. Bij zowel kunstbeoefening en kunstreceptie kan verdieping plaatsvinden door het bestuderen van technieken en theorie, en door nadere reflectie op wat het werk teweeg brengt bij de toeschouwer. Optimaal voor kunsteducatie is een combinatie van actieve, receptief en reflectieve elementen.

Bericht: #25
22 apr 2010 12:08
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende