Is het toegestaan foto's van jezelf, gemaakt door een professionele fotograaf, te gebruiken voor eigen schilderijen wanneer je die schilderijen vervolgens wilt gaan exposeren of verkopen? Het portretrecht behoort in dit geval aan jezelf, maar het auteursrecht van de fotograaf uiteraard niet. Nu zijn het geen fotokopieën, maar naschilderen is natuurlijk ook een vorm van reproductie. Heeft iemand hier ervaring mee?
Je kunt gewoon toestemming vragen aan de fotograaf. Zij of hij zou zomaar ja kunnen zeggen. Kwestie van goed fatsoen zou ik zeggen. De fotograaf moet ook jouw toestemming hebben om te mogen exposeren met foto's waar jij op staat.
Mijn bedoeling is om foto's te laten maken en die te gaan gebruiken voor mijn eigen schilderijen. Het leek mij het beste om dit van te voren kenbaar te maken aan de fotograaf en nu heb ik binnenkort een gesprek met hem over zijn voorwaarden. Aangezien ik hier geen ervaring mee heb vroeg ik me af of iemand anders dat wellicht wel had, handig om mee te nemen in het gesprek. Ik word niet veel wijzer van de jurisprudentie, daarin staat dat het niet mag behalve met toestemming van de auteur (fotograaf). Bedankt voor je reactie!
nou nou ik zou t zelf niet willen maken een kundig fotograaf bepaalt licht, pose, uitstraling en jij hoeft dat alleen maar na te schilderen.. wat is er dan nog van je zelf?
nee, ik zou t niet willen
( maar grietje heeft gelijk, vragen van te voren, zoals je van plan bent)
Haha, nee dat snap ik, heb even op je site gekeken, WAUW!!! Helaas ben ik nog lang niet zo ver als ik het al ooit ga komen. En dus schilder ik tot nu toe portretten 'alleen maar na' vanaf een foto. De rest komt nog wel!