Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
 Prijsberekenen 

Hulp gevraagd. Ik ken de prijs berekeningsformule van lengte+breedte x factor x materiaal (0,5 voor tekenen, 1 voor acryl, 1,5 olieverf)
Ik vraag mij wel wat af; waarom wordt pastelkrijt op even veel waarde geschaald als houtskool? Beide vallen in de categorie tekenen echter is het materiaal van pastel echt vele malen duurder. Ik werk met acryl en pastel en naar mijn idee zit er qua kosten weinig verschil tussen. Hoe denken kunstenaars hier over?
Verder vind ik "de factor" ook nog wel lastig. Ik ben autodidact. Heb wel een paar jaar wekelijkse les gehad van een kunstenaar maar ik heb naar mijn idee niet het niveau van een ├Ęchte kunstenaar of kunstacademie. Kunstacademie start met factor 4 dacht ik. Ik heb mezelf maar op factor 2 gezet. Mijn ballotagecijfer was in 2008 2,1. Ik heb geen idee hoe het gemiddelde hier op exto is. Hoe ik de 2,1 moet inschatten. Ik zag bij ballotage wel een grafiek van 1 tot 4 maar geen idee wat die grafiek nu eigenlijk weer geeft. Afijn, ik hoop dat iemand wil reageren op mijn vraagstukken. Groeten Martine Boersma

Bericht: #1
08 nov 2021 10:21
Profiel

Ik vind pastel inderdaad dichter bij schilderen liggen dan bij tekenen. Sommige pastels (bv. Liotard) treffen de gezichten fantastisch. Zelf houd ik me niet zo heel erg aan de formule, maar het is wel handig als richtlijn. Mijn werk is 3 jaar geleden door een conservator van het Stedelijk museum in Leidsedam ingeschat op factor 20, maar als ik dat zou berekenen zou ik niet veel verkopen. Wel als ik het juiste publiek zou bereiken. Maar omdat ik niet veel exposeer krijg ik de meeste opdrachten via bekenden of via internet. Ik houd (bij schilderijen) dan meestal factor 10 aan. Met tekeningen heb ik vanaf het begin een A4 (125 euro) en A3 prijs (250 euro) aangehouden. Tekeningen verkoop ik toch het vaakst.

Prijzen blijven lastig. Als je hoog gaat, is het oneerlijk tegenover eerdere kopers na een aantal verkochte werken weer terug te gaan naar het oude prijsniveau.

Bericht: #2
10 nov 2021 12:15
Profiel

1 voor acryl en 1,5 voor olieverf? Alsof de prestatie niet hetzelfde is? Goede acrylverf is zeker niet goedkoop...

Bericht: #3
11 nov 2021 22:44
Profiel

Ik vind ook de laatste component onzin (materiaal)
De grafiek van ballotage geeft de scores van de kunstenaars op Exto.
De meeste mensen hebben een score van 2,2.Daaronder en daarboven loopt het af.
Met 2,8 en hoger komt je werk op de homepage van Exto.
Bij een score van 2,2 lijkt me een factor van 2 tot 3 goed Maar dat is een persoonlijke mening.

Bericht: #4
12 nov 2021 08:57
Profiel WWW

@ferry ja welke factor je bent/gebruikt is denk ik nog lastiger als je echt kunstenaar bent. Ik ben slechts een amateur hahaha. Dat is makkelijker en ik hoef er niet van te leven, alleen mijn materiaal ermee te betalen.

@Mieke ja die verschillen tussen acryl en olieverf vond ik ook al raar. Maar goed ik heb de fornule niet bedacht. Ik vind pastel ook niet in de groep van potlood en houtskool vallen. zeker schmincke en sennelier zijn prijzige krijtjes waarbij je veel verbruikt.

@Connie heel erg bedankt voor je uitleg mbt ballotage en de grafiek. Dan klopt mijn gevoel wel ongeveer.met mijn factor 2 berekening

Bericht: #5
15 nov 2021 14:29
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ]