Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
 Onderzoek naar de aankoop van kunst 

Laat ik me even voorstellen:

Ik ben Rene, en ik doe een onderzoek in mijn master (psychologie), naar de beweegredenen van mensen om kunst te kopen, en Galerijen te bezoeken. Hiervoor doe ik eerst een vooronderzoek om te peilen wat mensen ertoe brengt om dit te doen.

Ik zou heel erg leuk vinden als jullie me zouden helpen door onderstaande vragenlijst in te vullen. Jullie hoeven je naam niet in te vullen, en alle antwoorden zullen dus ook anoniem verwerkt worden. De verkregen informatie zal gebruikt worden om galerijen aantrekkelijker te maken voor klanten, dit zorgt ervoor dat het invullen van de vragenlijst ook voor jullie zelf een gunstig effect kan hebben. Het zal ook niet veel tijd kosten om deze vragenlijst in te vullen (10 minuten tot een kwartiertje), en alles gaat redelijk makkelijk omdat jullie alleen hoeven te typen en te klikken. De vragenlijst is via deze link te vinden:

www.thesistools.com/web/?id=237783

Het gaat in dit onderzoek vooral over de aanschaf van kunstwerken, dus niet het schilderen hiervan. Kunstenaars kunnen de vragenlijst wel invullen, maar het liefst alleen als zij zelf ook een interesse in het kopen van kunst hebben.

Alvast hartstikke bedankt voor jullie deelname!

Als het onderzoek volledig is afgerond kan ik ook de resultaten posten, mocht iemand hier interesse in hebben.

Met vriendelijke groet,

Rene

Bericht: #1
16 dec 2011 21:59
Profiel

Wat een onzinnige vragen. Master psychologie?????

Bericht: #2
17 dec 2011 23:56
Profiel

gni
de vraag is
kent u galerie pictura....

Bericht: #3
18 dec 2011 00:27
Profiel

Het zijn hopelijk geen onzinnige vragen. Ze hebben allemaal een eigen nut, ook als dit misschien op het eerste aanzicht niet zo uitziet, en zijn gebaseerd op literatuur. Ik hoop dat mensen toch de motivatie kunnen vinden om het korte lijstje even in te vullen. Dit is nog een vooronderzoek, daarom zijn de vragen nog redelijk oppervlakkig (en lijken misschien onzinnig?). Aan de hand van de antwoorden kan er een echt onderzoek plaatsvinden, waar ook dieper op het onderwerp kan worden ingegaan.

Gelukkig is de vragenlijst wel al een redelijk aantal keer ingevuld. In ieder geval alvast hartstikke bedankt voor het invullen aan de mensen die dit al hebben gedaan! Ik hoop natuurlijk dat er nog meer reacties komen.

Bericht: #4
18 dec 2011 20:27
Profiel

Zowiezo mogen in dit vooronderzoek alleen mensen de enquete invullen, die interesse hebben in het kopen van kunst. Gek, het lijkt me juist ook interessant om te weten, waarom mensen daar geen interesse in hebben. Veel mensen zijn namelijk bang dat ze het "foute" kunstwerk kopen, omdat ze er (denken) geen "verstand" van (te) hebben en bang zijn om te falen. Sommige denken weer dat kunst heel duur is en voor hun niet te betalen. Ook denken mensen bij kunst vaak aan klodders verf. Zo zijn er nog wel meer redenen. Tja, kent u Pictura? Kan me nog voorstellen dat je vraagt naar namen van galeries/musea, waar mensen vaak komen/kopen. enz. enz.

Bericht: #5
19 dec 2011 20:27
Profiel

"Zowiezo mogen in dit vooronderzoek alleen mensen de enquete invullen, die interesse hebben in het kopen van kunst. Gek, het lijkt me juist ook interessant om te weten, waarom mensen daar geen interesse in hebben"

Dat lijkt me zeker interessant, maar die mensen horen helaas niet tot de doelgroep voor dit specifieke onderzoek. Wij vragen ons alleen af wanneer mensen dit wel doen. Wat dan weer de weerstanden zijn voor mensen om dit niet te doen, kan in een ander (vervolg)onderzoek onderzocht worden. Ik kan niet teveel hooi op mijn vork nemen en direct alle mogelijke vragen over kunstaankopen beantwoorden. Men kan toch ook niet met 1 natuurkundig onderzoek alle geheimen van de natuur ontrafelen, of nog gekker, over andere thema's?

Ik vind het al lang mooi dat ik onderzoek over een van mijn lievelingsthema's mag uitvoeren. Het is toch mooi dat we hier meer over te weten kunnen komen. Ik snap niet waar u probleem ligt.

Als u verder wilt discussiëren wil ik graag e-mailadressen met u uitwisselen, maar dit topic is hier ongeschikt voor, omdat ik het speciaal heb aangemaakt voor mijn onderzoek. Ik heb altijd graag feedback en kritiek, omdat dit onderzoeken beter kan maken.

Bericht: #6
19 dec 2011 20:54
Profiel

www.thesistools.com/web/?id=237783

Bericht: #7
19 dec 2011 20:54
Profiel

Géén discussie....waarom noem je Pictura????

Bericht: #8
19 dec 2011 21:39
Profiel

jammer dan, dit is een forum.
Waarom ie Pictura noemt? omdat het stiekem gewoon een onderzoek van Pictura is...

Bericht: #9
19 dec 2011 23:32
Profiel

Dat vind ik nu net zo vreemd Mieke, ik ken Roel van Pictura. Als je op Exto meer
te weten wil komen of publiciteit voor je galerie wil zijn er toch veel betere manieren? Ik denk ook dat Roel als 'ouwe rot' in het vak de uitkomst van de enquête heel goed weet.....Weet dat zijn (mooie) galerie in een uithoek zit en hij meer klantjes krijgt in een glossy pand in het centrum van Aerdenhout.
Ik verzin maar even iets....

Bericht: #10
13 feb 2012 13:06
Profiel

Ik doe vrijwel nooit mee met enquetes en vul zelden vragenlijsten in.
Toch even op die site gekeken en wat blijkt dan meteen
Hier worden we dus GEFOPT !!

Een thesis over kunstaankopen lijkt me niet alleen weinig verheffend, het zal nauwelijks iets kunnen toevoegen aan de edele wetenschap der psychologen, vermoed ik.
Recente bekentenissen van (wel) erkende wetenschappers dat ze nogal wat valse ruis in hun fanfare-partituren hebben zitten (klinkklare fraude dus), spreken boekdelen.
Dat zou misschien beter voer kunnen zijn voor een oprechte these!!

Bijlagen:
Thesistools.png
Thesistools.png [ 29.22 KiB | 1736 keer bekeken ]

Bericht: #11
13 feb 2012 13:49
Profiel

Lees: Bestaat niet meer, er was midden december '11 wel degelijk een vragenlijst. Compleet onzinnig onderzoek met een voorspelbare uitkomst.....

Bericht: #12
15 feb 2012 17:41
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]