Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
 Blauw toon 

Blauw toon

Wow, er zijn al weer een paar weken voorbij en had er had reeds een nieuwe column moeten verschijnen. Maar een stukje schrijven doe je niet even tussen de aardappelen en het toetje door, zullen we maar zeggen. Je moet even op een 'eilandje' gaan zitten. Maar hoe kom je op dat eilandje? Er is altijd wel wat anders wat je aandacht vraagt. Bijvoorbeeld fietsen, huishouden, schilderen, sociale bezigheden, en … basgitaar spelen.
Nu ben ik al jaren bassist in een combo dat een pop/rockkoor begeleid, maar sinds een aantal weken ben ik de nieuwe bassist in een Soul/funk-band en op die muziekstukken moet ik echt studeren. Dat is best inspannend. Maar bovenal is muziek maken met andere muzikanten fantastisch. Het heeft iets magisch. Wie zelf muzikant is zal ogenblikkelijk begrijpen wat ik bedoel.
Oke, ik zit op het eilandje.

De beeldende kunst en de muziek zijn goede vrienden van elkaar. Schilders hebben zich regelmatig laten inspireren door muziek, denk bijvoorbeeld aan Victory Boogie Woogie van Piet Mondriaan, en vice versa hebben muzikanten/componisten zich laten inspireren door beeldende kunst. Hoewel dit laatste minder voor komt, denk ik dat de Russische componist Modest Moessorgski wel een aardig voorbeeld is.
Van muziek kunnen we zeggen dat het de meest abstracte vorm van kunst is. Je kan immers geen figuratieve weergave in een melodielijn maken van een boom. Hoe klinkt een boom? Wat voor boom? Een jonge hazelaar klinkt vast anders dan een oude kastanje. Maar klinkt een oude bijna omvallende kastanje anders dan een oude stervende man?
Schilders hebben de muziek vaak 'gebruikt' om tot een vorm van abstractie te komen. Andersom denk ik niet dat componisten schilderijen gebruikten om meer figuratie na te streven. Dat is zoiets als aanmaakblokjes in de zon gooien, of zand naar de woestijn brengen.

Bijlage:
De accordionist - Pablo Picasso.jpg
De accordionist - Pablo Picasso.jpg [ 118.36 KiB | 404 keer bekeken ]

Maar klank kent wel kleur en kleur kent klank en smaak. De voor dit verschijnsel meer gevoelige kunstenaars (en mensen), kennen dit als synesthesie. Synesthesie is een vermenging van de zintuigen en dit kan dusdanig sterk zijn dat bijvoorbeeld kleuren geproefd worden of geluiden gezien.
Klank en kleur hebben ook invloed op onze gevoelens en andersom: ze komen voort uit ons gevoel. Neem Pablo Picasso's (1881 – 1973) blauwe periode; dit was een periode van drie jaar (1901 t/m 1904) waarin hij in armoede leefde en gebukt ging onder het verlies van een vriend die zelfmoord pleegde. In deze jaren maakt hij sombere schilderijen in hoofdzakelijk blauw, groen, zwart en paars.
Je kan er het Requiem in D minor van Mozart bijna in horen.
De schilderijen van Picasso uit deze periode verkochten slecht of helemaal niet; tjah, wie wil er nou zoveel kwetsbaarheid en dood aan de muur in huis. Persoonlijk vind ik dat jammer, want het zijn sterke werken, bezielde werken. Ja, nu zijn die werken beroemd en buiten ons 'gewone mensen' bereik. Zo gaat dat.

Bijlage:
De oude gitarist - Pablo Picasso.jpg
De oude gitarist - Pablo Picasso.jpg [ 75.46 KiB | 404 keer bekeken ]

Aan alle duistere tijden komt een eind, ook voor Pablo Picasso. Een blauwe periode zou hij na 1904 niet meer kennen, wel een aantal andere. Picasso werd enige jaren later de grondlegger, samen met Georges Braque, van het kubisme.
Als bijzondere werken plaats ik in deze column twee werken met muziek als onderwerp van Picasso, om in de sfeer te blijven. 'De oude gitarist' uit de blauw periode en 'De accordeonist' uit zijn kubistische tijd.

Dan neem ik nu de pont dit eilandje af, terug naar mijn basgitaar.

Agnes Frijlink,

Bericht: #1
18 sep 2017 12:46
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ]