Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
 Thuis 

Thuis

We zijn weer thuis. Maar wat is thuis? Gisteren noemde ik het huis in Drenthe waarin we ruim vier weken verbleven nog thuis en toen we in mei op Kreta waren noemde ik ons appartement daar thuis. En dan heb ik het alleen nog maar over vakantieadressen, want ik ben in mijn leven minstens 8 keer verhuisd - 2 x als kind, 6 keer als student/volwassene- en alle keren noemde ik de vers betrokken stulp vrijwel direct 'thuis'. Ik herinner mij wel de verwarrende periode waarin er sprake is van een overlap. Het ene huis is nog niet leeg en het ander nog niet helemaal gevuld; je zou in beide in principe kunnen overnachten. Welke kies je? Welk huis is thuis?

Maar goed, we zijn weer thuis dus.
De afgelopen weken in Drenthe hield ik een soort columnschrijfvakantie en ik moet bekennen dat ik mij niet met kunst heb beziggehouden; niks gemaakt, niks bezocht of gezien. Mijn dagen bestonden uit mountainbiken in de bossen, wielrennen tussen de weilanden, wandelen over de heide. De wereld waarin ik mij met kunst bezighoud leek verder weg dan ooit; een ander thuis. Wellicht daarom heb ik een beetje een ander soort 'kunst' dan anders, al is het wel weer voorstelbaar dat ik ermee kom. En de twee werken passen feilloos in het thema 'thuis'.
Het eerste kunstwerk is de foto 'Earthrise', gemaakt door de drie astronauten van de Apollo 8-missie in 1968. De tweede foto 'Pale Blue Dot' is gemaakt door de ruimtesonde Voyager 1 in opdracht van astronoom Carl Sagan, in 1990.

Bijlage:
Earthrise.jpg
Earthrise.jpg [ 20.7 KiB | 394 keer bekeken ]

O.k., we zouden kunnen bespreken of deze twee foto's het label kunstwerk mogen dragen of niet, maar deze vraag sla ik even over. Of nee, ik wil daar kort dit over zeggen: De foto's zijn niet gemaakt met de intentie een kunstwerk te maken, maar dat waren de handstencils in de grotten uit de vorige column feitelijk ook niet. De foto's zijn wel gemaakt met de bedoeling ons als mensen de werkelijkheid met andere ogen te laten bekijken. Onze perceptie, onze waarneming, ons wereldbeeld, letterlijk en figuurlijk, zijn voorgoed door deze foto's beïnvloed.

Beide foto's tonen ons 'thuis'. Meer thuis dan dat kan je het niet krijgen, want bij alle andere adressen zou je nog kunnen zeggen: ik woon daar, maar ik zou ook daar en daar of daar kunnen wonen. Hierbij niet. Die mooie blauwe bol in de duisternis daar op de foto 'Earthrise', is je thuis. Iets anders is er niet; je kan niet twijfelen over of je op een andere zult gaan slapen. Deze bol is het ruimteschip waarop we allemaal wonen.
Ruimteschip. Ja, dat was wat ik dacht toen ik voor het eerst deze foto zag. We zien de aarde nooit zo. Zo zonder houvast, zwevend in het niets. We zien altijd maar dat kleine stukje waarover wij ons bewegen en ons hoofd zit altijd vol met alles wat we moeten doen, en wat ons brein penetreert en bezighoudt; dagelijkse beslommeringen, sociale contacten, min en onmin, geld en geen geld, werk en geen werk, de auto die door de keuring moet, de tandarts, de supermarkt, de tuin, het huishouden, de belastingaangifte, het internet, de tv: het journaal: aanslag, oorlog, milieuramp. 7.500 miljard mensen met allemaal even bezette breinen en harten vol verlangens delen dit thuis met jou en mij. Ruimteschip Aarde.

Bijlage:
Pale Blue Dot.png
Pale Blue Dot.png [ 435.17 KiB | 394 keer bekeken ]

De nietigheid van dat ruimtevaartuig wordt nog wat kracht bij gezet door de foto die in opdracht van Carl Sagan gemaakt is: 'Pale Blue Dot'. De Voyager 1 was klaar met het fotograferen van de planeten van ons zonnestels en stond op het punt om ons stelsel te verlaten. Sagan vroeg NASA om de camera van de Voyager om te draaien en op ons te richten. En zo geschiedde. Zie je de Aarde?
Middenin de rechter bruine baan zie je de Pale Blue Dot. Verder weg van huis zagen we ons thuis nooit. 6 miljard kilometer. Van deze afstand zie je niet eens meer hoe mooi de Aarde is. Dat schitterende ruimteschip met al die gekke gevaarlijke mensen aan boord die het schip saboteren.
Maar er wonen ook kunstenaars.

Ja, gelukkig wonen daar op die bleke blauwe stip ook kunstenaars, en schrijvers, artsen en natuurbeschermers en wetenschappers en nog een heleboel andere lieve goedwillende mensen. Laten we ons thuis maar een beetje op orde houden en leefbaar, want de buren wonen erg ver weg. Schijnt.

Agnes Frijlink

Bericht: #1
22 aug 2017 23:42
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ]