Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
 50 

50

We vieren een klein feestje, want we hebben Abraham gezien. Niet dat ik vijftig geworden ben hoor, trouwens, als dat zo was, dan had ik natuurlijk Sarah gezien. Beetje vreemd eigenlijk dat mannen Abraham zien en vrouwen Sarah. Waarom niet andersom? Ik dwaal af. Het gaat om deze column. Deze column namelijk is de vijftigste column voor het onderdeel 'Bijzondere werken' voor Exto. Vijftigste alweer,... waar blijft de tijd?
Zelf lees ik de columns zelden terug, maar misschien moet ik dat toch eens doen. Even bladeren door dit onderdeel op de website van Exto, 'Bijzondere werken'. Wat is er de afgelopen negenenveertig columns aan onderwerpen voorbij gekomen?

Aan het begin van een column stuit ik bij voorkeur op een vraag waar ik zelf geen antwoord op weet. Dan valt er iets uit te pluizen. Leuk is dat. Zoals nu bijvoorbeeld: Abraham gezien. Hoezo Abraham gezien? Waar komt dat vandaan? Ja, het zal wel uit de bijbel komen.
Inderdaad. Ik citeer voor het gemak hier even wat de website http://www.onzetaal.nl hierover vermeldt:
“De uitdrukking Abraham gezien hebben is gebaseerd op een bijbelpassage, Johannes 8:56-58. Jezus is in deze passage in een discussie verwikkeld in de tempel. "'De Joden zeiden: 'U bent nog geen vijftig en u zou Abraham gezien hebben?' 'Waarachtig, ik verzeker u,' antwoordde Jezus, 'van voordat Abraham er was, ben ik er.'" Zijn toehoorders zijn verbaasd dat Jezus zo over Abraham spreekt, terwijl die al lang voor Jezus' geboorte was overleden.”

Bijlage:
Abraham pop.jpg
Abraham pop.jpg [ 19.44 KiB | 1625 keer bekeken ]

Dus, als je nog geen vijftig bent kun je Abraham niet gezien hebben. Dat is nu duidelijk. Maar hoe zit het met Sarah? Nou, Abraham en Sarah bleven tot op hoge leeftijd kinderloos. Geen nageslacht hebben was ondenkbaar en daarom werd er een dienstmaagd bijgehaald (niet ongebruikelijk in die tijd) die voor nageslacht moest zorgen. Sarah echter kreeg later bezoek van een engel die haar zei dat ze een zoon zou baren. Sarah geloofde dat niet, ze was de vruchtbare jaren allang gepasseerd (lees: ouder dan vijftig). Sarah gezien hebben betekent dus: je bent vijftig mevrouw, je vruchtbare jaren zijn voorbij.

Waar blijft het bijzondere werk? Nou hier is het. Het werk van Adriaen van der Werff , 'Sarah presenteert Hagar aan Abraham'.

Bijlage:
Adriaen van der-Werff -70 x 90 cm.jpg
Adriaen van der-Werff -70 x 90 cm.jpg [ 39.44 KiB | 1625 keer bekeken ]

Adriaen van der Werff (1659 - 1722) was een classicistisch kunstschilder en architect. Hij schilderde graag bijbelse en mythologische erotiek. En die erotische benadering van het onderwerp ontgaat ons hier niet.
Abraham krijgt twee zoons: Ismael bij de dienstmaagd Hagar en Isaak bij zijn vrouw Sarah. Hagar baart Ismael en geen Ismaella, want in de bijbel worden geen dochters verwekt. Maar wie was Hagar? Hagar was een Egyptische dienstmaagd die tien jaar lang trouw Sarah diende. Toen Sarah kinderloos bleef, bood zij Hagar aan Abraham aan (hier schat, alsjeblieft, veel plezier ermee). Wat dacht en vond Hagar er allemaal van? Daar lezen we nooit wat over. Waarschijnlijk deed dat er nimmer toe. Tragisch.
Maar het wordt nog tragischer. Sarah werd jaloers (niets menselijks is de bijbelfiguren vreemd) en ze laat Hagar, die hoogzwanger is, wegsturen. Hager komt weer terug na ingrijpen van God zelf, maar later wordt Hager, intussen bevallen, weer door Sarah weggestuurd, ditmaal de woestijn in, waar moeder en zoon bijna omkomen van de dorst.

Het moment waarop Sarah Hagar aan Abraham aanbiedt zien we op dit schilderij van Adriaen van der Werff afgebeeld. Een wonderlijk werk hoor. Kijk nou eens wat er gebeurt. Sarah is een beetje als een oude heks met een haakneus neergezet die een onderonsje met de best blote (goed uitziende) Abraham heeft. Letterlijk achter de rug van Hagar om. Hagar, onschuldig mooi en nederig naar de grond kijkend, schikt zich in haar lot. Ze moet dat bed in van de heer van haar bazin. Zwanger worden en een zoon baren.

Had ik nou maar een ander werk gekozen. Ik vind dit geen vrolijk schilderij; ik zie vrouwenleed, en dat is er al zoveel. Sarah zien zal nooit meer onschuldig zijn.

Toch vier ik de vijftigste column! Ik ga taart halen.

Agnes Frijlink

Bericht: #1
05 apr 2017 15:52
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ]