Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Schaak! 

Schaak!

'Ho ho,dat gaat zomaar niet.' Wat gaat zomaar niet? Is haar paard geslagen, haar loper of was het een pion? In ieder geval is de jonge juffrouw rechts het er niet mee eens. De dame links stoort zich niet aan dit protest en kijkt ons met enige trots aan. 'Goede zet hè.' Het kleine meisje in het midden is duidelijk op de hand van linkerdame en lijkt met enig leedvermaak de geslagen juffrouw uit te lachen. Geen idee of het een goede zet is, dat kan ik zo niet beoordelen. Of het een eerlijke zet is ook niet.

Bijlage:
'Schaken in de natuur'.jpg
'Schaken in de natuur'.jpg [ 79.36 KiB | 890 keer bekeken ]

De titel van dit schilderij is ‘Schaakpartij in de natuur’ en het stamt uit 1555. De maker is Sophonisba Anguisciola (1532-1625). Een vrouw!
Sophonisba Anguisciola. Ik heb de naam nooit gehoord. Het is natuurlijk ook al een tijdje geleden dat zij leefde, maar dat kan geen excuus zijn, want Leonardo da Vinci is ook al een paar honderd jaar dood en die kennen we allemaal wel. Maar Da Vinci vinden we terug in de kunstgeschiedenisboeken, Sophonisba Anguisciola (meestal) niet. En dat is jammer want Sophonisba Anguissola was een innovatieve portretkunstenaar en een van de eerste wereldberoemde vrouwelijke kunstschilders ten tijde van de Italiaanse renaissance.

Bijlage:
Zelfportret Sophonisba Anguisciola.jpg
Zelfportret Sophonisba Anguisciola.jpg [ 50.97 KiB | 890 keer bekeken ]

De reden dat ik op dit schilderij van haar stuitte is dat ik schilderijen zocht waarop schakers afgebeeld zijn. Op zich is zoiets een interessant tijdverdrijf, want je komt vaak leuke onverwachte dingen tegen. Dat ik acht van de tien keer mannen gebogen over een bord tref en 1 ½ van de tien keer een man en vrouw zie spelen, lag eigenlijk wel in de lijn der verwachtingen. In dat laatste geval zit er ongetwijfeld een erotische lading en verwijzing in waarbij het de bedoeling is dat de man wint en de vrouw 'schaakt'.

Vrouwen ontdekken we zelden aan het schaakbord in de schilderkunst. Zelden, maar niet nooit dus. Maar wie zijn deze dames eigenlijk? Deze dames zijn de zusjes van Anguisciola en hun dienstbode. Dit schijnt, maar ik kan het niet lezen, op het bord te staan (een Latijnse inscriptie meld het jaar en de identiteit van de speelsters). Anguisciola verwijst met dit werk naar schilderijen waarop geschaakt wordt door hoge deftige meneren, Ze schildert haar zusjes in dezelfde sfeer en poses, in een fraaie renaissancistische constructie. Goed gedaan hoor.

Bijlage:
Schakende edelen, kopergravure door Jacob van der Heyden (1573-1645)..jpg
Schakende edelen, kopergravure door Jacob van der Heyden (1573-1645)..jpg [ 73.66 KiB | 890 keer bekeken ]

Oei, nu betrap ik mijzelf op de gedachte dat als er belangrijke meneren schaken, er land en handelsbelangen op het spel staan, maar dat het ergste dat er kan gebeuren als jonge vrouwen schaken is dat er bij remise de afwas blijft staan. Dat is zo op dit schilderij, maar is dat in de hedendaagse werkelijkheid nog zo? Feit is dat vrouwen in de top en op het politieke wereldtoneel nog steeds te weinig in de melk te brokkelen hebben. Ook zijn vrouwen ondervertegenwoordigd in de schaakwereld. Zij maken wereldwijd maar 1% uit van de grootmeesters.
Jammer.
Maar daarover wilde ik nu geen column schrijven.

Waar dan wel over. Nou, ik wilde dit schilderij laten zien omdat het zo'n onschuldig mooi werk is. Ik word er wel vrolijk van. En ik zocht iets dat mij er van zou weerhouden het over de verkiezingen te hebben. Omdat ik er zelf niet meer uitkom wat nou links, rechts, goed, fout, waarheid, leugen, echt en nep is, ben ik de afgelopen weken aan het schaken geslagen. Schaken schept rust. Wie te snel zet, maakt fouten. Je moet op je handen gaan zitten en alle mogelijkheden doornemen. Vooruit kijken. Vooruitzien.

Dat is regeren ook, zeggen ze. Maar daar heb ik geen verstand van. Als ik mijn partij verlies, wacht mij gelukkig alleen de afwas.

Agnes Frijlink,

Bericht: #1
01 maart 2017 17:20
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]