Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview Maarten Dedroog 

Naam: Maarten Dedroog

Opleiding:
- Docent Beeldende Kunst en Vormgeving, Academie Beeldende Kunst Maastricht (ABKM), 2006-2010
- Schilderkunst, Provinciale Hogeschool Limburg (PHL), 2005-2006
- Beeldende Vorming, Kunstschool Genk (KSO), 2001-2005
- Stedelijke Kunst academie, Maasmechelen, 1995-2003
Discipline: Schilderkunst
Site: http://regenboogworm.exto.be

Afbeelding

Waaruit haal jij je inspiratie?
“In mijn schilderijen zoek ik de schoonheid van objecten en plaatsen waar mensen achteloos langs lopen. Aspecten uit het dagelijkse leven worden geïsoleerd. Mijn schilderijen zijn een kritiek op de leegheid en betekenisloosheid van de verwaarloosde openbare ruimte, zogenaamde Non-places. Sporen van menselijke aanwezigheid worden zichtbaar door schaduwpartijen. Bij het maken van mijn schilderijen ben ik op zoek naar interessante composities en contrasten.

Mijn schilderijen zijn gebaseerd op beelden uit de skate- en snowboardcultuur. Hierin zie je steeds speciale perspectieven, een unieke belichting, prachtige kleuren, vreemd gevormde schaduwpartijen, enz. Dit vormt een inspiratiebron voor mijn werk.

Skateboarder zijn betekent dat je de ruimte op een andere manier ervaart. Je loopt er niet gewoon door heen, maar je hebt er een bepaalde relatie mee. Door het skateboard ga je een interactie aan met de omgeving. En dat is iets vreemds in deze synthetische wereld van plastic en beton. De Skateboarder beschouwt zijn omgeving als ‘speeltuin’, op zoek naar de bruikbaarheid van het betekenisloze. Skateboarders geven nieuwe functies aan architectuur en publieke ruimte, functies waarvan de architecten zelfs niet konden dromen. En het zijn juist die plekken, waar de meeste mensen niet naar omkijken, die ik afbeeld in mijn schilderijen.

Het boek "Skateboarding, Space and the City: Architecture and the Body" van Dr. Iain Borden en zijn visies zijn van grote invloed op mijn schilderwerk en sluiten nauw aan bij mijn eigen belevingswereld. Verder zijn de volgende kunstenaars ook een grote inspiratiebron geweest voor mijn werk: Thomas Campbell, Koen van den Broek, Eberhard Havekost en Michael Burnett.”

Hoe kom je tot een werk?
“Ik verzamel eerst beeldmateriaal of ga op pad met mijn camera. Na uit de beelden een selectie te hebben gemaakt herkadreer ik ze om zo het beeld te versterken en het formaat van mijn doek te bepalen. Dan zet ik mijn favoriete muziek op en breng ik de afbeelding over op het doek in houtskool. Vervolgens zet ik een dunne grondlaag op van de verschillende kleurvlakken. Hier werk ik laag op laag aan verder tot ik er tevreden over ben.”

Is er een werk dat voor jou een bijzondere waarde heeft (en waarom)?
“Ik heb met al mijn schilderijen een bepaalde band, ieder werk heeft een ander verhaal en gevoel. Maar als ik echt een voorkeur moet uitbrengen is het ‘Let me go’. Dit schilderij heb ik gemaakt in een periode dat ik erg snakte naar vrijheid. Ik wou mijn eigen leven tegemoet stappen en op mijn eigen benen staan. Dit werk symboliseert de gevoelens die ik op dat moment had. Telkens als ik ernaar kijk heeft het een verlichtend effect op me.”

Afbeelding
Let me go door Maarten Dedroog

Hoe profileer je jezelf ?
“Momenteel ben ik laatstejaarsstudent aan de Academie voor Beeldende Kunst en Vormgeving Maastricht. Daar volg ik de opleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving. Dus bezig zijn met kunst is nu nog een “part-time job”. Het moeilijke vind ik dat ik me door mijn studie niet 24/24 kan richten op het maken van mijn kunst. Recentelijk heb ik een atelierruimte kunnen huren in het Landbouw Belang te Maastricht. Nu heb ik dicht bij de academie een eigen plek waar ik volop kan schilderen.

Buiten het schilderen ben ik druk in de weer met grafische vormgeving. Vanaf februari volgend jaar ga ik dit ook verder uitbouwen in een zelfstandig grafisch ontwerpbureau. Daarnaast geef ik ook les bij Cix Cre-actief centrum te Heerlen.
Afbeelding

Ik heb wel eens op kunstmarkten gestaan, maar ik moet zeggen dat ik dit toch niets vind. Een heel gedoe en je werken komen nooit tot hun recht. Ik geef de voorkeur aan exposities in mooie verzorgde zalen of in galeries. Ik organiseer soms eigen exposities met enkele bevriende kunstenaars, of doe mee aan wedstrijden. In galerie Dessers-beeck te Keerbergen ben ik opgenomen in de permanentie.

Ik ben niet lid van een kunstgroep of collectief. In het Landbouw Belang zijn echter nog meerdere schilders actief. Van hun feedback en tips krijgen is voor mij al voldoende. Netwerken ben ik nog niet zo’n held in, meestal gaat dat via-via.”

Hoe ben je bij exto gekomen en wat zijn je ervaringen daarmee?
“Exto heb ik toevallig ontdekt toen ik op de websites van andere exto-leden uitkwam. En ik dacht: ‘Hey, een gratis kunstenaarswebsite waar je ook nog eens met de andere leden kan communiceren via het forum, dat wil ik ook!’ En twee weken later had ik een eigen website. Voorlopig fungeert de extosite als hoofdwebsite, maar ik ben druk bezig met het ontwerpen van een eigen website met een eigen gezicht. Deze zal rond januari de lucht in gaan.”

Agnes Frijlink

Bericht: #1
08 dec 2009 13:58
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]