Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview met Jorien Stel 

Bijlage:
jorien.jpg
jorien.jpg [ 32.56 KiB | 10743 keer bekeken ]

Naam: Jorien Stel
Opleiding: SPW
Discipline: Paper-art (een combinatie van Acrylverf en papier op canvasdoek)
Bijlage:
gravity.jpg
gravity.jpg [ 101.36 KiB | 10743 keer bekeken ]

Wie of wat inspireert jou in je werk?
Ten eerste haal ik mijn inspiratie uit alles wat ik dagelijks tegenkom. Kleuren, mensen, licht enzovoort; daarbij let ik altijd op houdingen en poses van mensen. Verder haal ik mijn inspiratie uit fashion magazines. Ik heb honderden tijdschriften verzameld die inmiddels allemaal voor de helft verscheurd zijn :-) Daarnaast kan ik s 'nachts wakker worden met een bepaald idee. Het liefst zou ik dan opstaan om aan de slag te gaan!

Werk je volgens een bepaalde methode?
Ik zet mijn doek eerst op met potlood vervolgens schilder ik hem in de kleuren die ik in mijn hoofd heb. Als ik tevreden ben begint de grote zoektocht in tijdschriften naar bijpassende afbeeldingen en teksten en die verwerk ik in een collagetechniek op het doek. Ik noem mijn schilderijen altijd Puzzels. Alles moet kloppen!
Bijlage:
outofspace.jpg
outofspace.jpg [ 108.06 KiB | 10744 keer bekeken ]

Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in?
Ik kan moeilijk afscheid nemen van een schilderij. Soms is een doek nog maar net klaar en dan wordt hij verkocht. Dat is fantastisch! maar soms is dat lastig bijvoorbeeld bij mijn schilderij "Gravity" (zie 1e bijlage) Dit is een schilderij die ik heb gemaakt van Anna Lee Fisher (the first mother in space).Ik was zelf een beetje verliefd geworden op dit schilderij. Ik had me voorgenomen om hem thuis op te hangen maar was zo trots dat ik hem op de kunstmarkt wou laten zien. Hij werd gelijk diezelfde dag verkocht.

Kun je iets meer over haar vertellen?
Ik kwam de foto van Anne Lee Fisher tegen en was meteen onder de indruk! Ze is de eerste moeder in de ruimte. Op dit moment is ze de oudste (65 jaar) actieve astronaut bij de NASA. Ik wist meteen dat ik een schilderij van haar wilden maken. Het grappige is dat mensen regelmatig aan mij vragen of het een zelfportret is :-).

Gebruik je de teksten specifiek om een diepere laag aan te brengen in je schilderij?
Het klopt inderdaad dat ik teksten gebruik om een extra laag te geven aan mijn schilderijen. Ik ben altijd opzoek naar mooie teksten en afbeeldingen. Het geheel moet precies kloppen. Zowel van een afstand als van dichtbij.

Hoe profileer je jezelf; ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst – zo ja: welke?
Ik ben autodidact. Ik heb een aantal jaar in opdracht geschilderd maar daar haalde ik uiteindelijk te weinig voldoening uit. Op zoek naar een eigen stijl ben ik in 2010 begonnen met mijn Paper-art. De afgelopen vier jaar heb ik hierin mijn eigen stijl en passie gevonden. Naast mijn werk als kunstenares werk ik ook nog een paar uurtjes in de kinderopvang. Sinds dit jaar ben ik minder gaan werken zodat ik meer tijd kan besteden aan mijn Paper-art.

Geef je les/workshops?
Ik krijg vaak de vraag of ik workshops geef maar dat heb ik tot nu toe nog niet gedaan...wie weet in de toekomst :-)

Sta je op markten en/of word je door een galerie vertegenwoordigt?
Ik sta regelmatig op kunstmarkten, daarnaast exposeer ik vaak samen met mijn vader Herman Stel in ziekenhuizen, theaters enz.

Ben je lid van een kunstgroep of collectief, hoe uit zich dat?
Nee.
Bijlage:
coloursofthewind.jpg
coloursofthewind.jpg [ 151.98 KiB | 10744 keer bekeken ]

Organiseer je je eigen exposities of wordt dat voor je geregeld?
Ik regel samen met mijn vader onze exposities en soms worden we uitgenodigd om ergens te exposeren. Het is erg leuk om dit samen met mijn vader te kunnen doen en we krijgen ontzettend leuke reacties op onze "vader-dochter exposities"
Op kunstmarkten huren we ook vaak twee kramen naast elkaar, dit levert vaak verwarrende reacties op van mensen omdat ze op onze reclamebanners onze namen zien staan. De naam Stel doet mensen dan denken dat we een stel zijn haha.

Op welke manier breid jij je netwerk uit?
Op kunstmarkten geef ik visitekaartjes en ansichtkaarten weg.

Hoe ben je bij Exto terecht gekomen (en hoe bevalt dat?)
Via Google ben ik op de Exto site gekomen en dat bevalt prima.

Fungeert je extosite als hoofdsite of is het extra?.
Nee, mijn hoofdsite is http://www.jorienstel.nl en daarnaast kunnen mensen al mijn paper-art activiteiten volgen op facebook.http://www.facebook.com/jorienstelpaperart

Wil je de laatste ontwikkelingen volgen van Jorien Stel? Er staat nieuws op haar facebookpagina. Heb je vragen naar aanleiding van dit interview, dan kun je ze hier gerust stellen.

Bericht: #1
26 jul 2014 15:00
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]