Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
 Interview met Cornelius Basoski 

Bijlage:
Cornelius.jpg
Cornelius.jpg [ 15.5 KiB | 6145 keer bekeken ]

Naam: Basoski, Cornelius, Jonathan
Opleiding: Mulo in Rotterdam, Jan Schaper's Open Studio (acteren), Nederlands Recht

discipline: Schilderen, fotografie en beeldhouwen
Bijlage:
Machtsvertoon  50x150 3D Mixed Media (2014).jpg
Machtsvertoon 50x150 3D Mixed Media (2014).jpg [ 108.95 KiB | 6145 keer bekeken ]

Wie of wat inspireert jou in je werk?
Cobra en aanverwanten. Daarnaast Paul Klee, Willem de Kooning en vertegenwoordigers van Bauhaus.

Werk je volgens een bepaalde methode? Ik ga niet met vooropgezette doelen naar mijn atelier maar laat het 'gebeuren' Het doek of het beeld dat ik onderhanden heb bepaald mede de uiteindelijke vormgeving.
Bijlage:
Onhandig 70 bij 70 Olieverf op doek (1997).jpg
Onhandig 70 bij 70 Olieverf op doek (1997).jpg [ 77.95 KiB | 6145 keer bekeken ]

Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in?
Alle werken die hier staan afgebeeld en in het algemeen: Jan Sluyters en Breitner

Hoe profileer je jezelf, ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst – zo ja: welke?
Na de mulo richtte ik me aanvankelijk op acteren. Ik heb geacteerd in een paar filmrollen voor TV en rollen op toneel. Ook heb ik toneelstukken geregisseerd. Begin jaren zestig begon ik me meer bezig te houden met fotografie, schilderen en later met schrijven, zingen en beeldhouwen. De zich snel ontwikkelende stad Rotterdam inspireerde me. De Open Studio van Jan Schaper's verhuisde van Rotterdam naar Schiedam. In die periode verdiepte we ons met een select groepje (van de 60 deelnemers bleven er 20 over) in The Method, een acteermethode. Vanaf 1975 tot 1984 heb ik de studie Nederlands Recht parttime gevolgd in Amsterdam. Kunst stond op lager pitje in die tijd (getrouwd, gezin en struggle for life).

Hoe ging het in die tijd met het beoefenen van kunst?
Het bleef wel altijd op de achtergrond aanwezig. Ik schrijf nu over een tijd dat het werk in ruime mate voorhanden was en je makkelijk wat kon bijverdienen; ik bleef schilderen en fotograferen maar maakte ook muziek en toneel. Dat varieerde ook enorm: van handelsfirma’s tot een grote vrijwilligersorganisatie Dat was ook de plek waar ik geïnteresseerd raakte in recht en ten slotte de studie op me nam.

Neem je vaak deel aan expositie’s?
Ik probeer zo vaak mogelijk mee te doen aan exposities, publicaties en wedstrijden. Verder ben ik niet fulltime met kunst bezig maar wel met volle overgave. Ik run ook twee praktijken Klassieke Homeopathie
Bijlage:
Hokjesgeest Alles tot in details geregeld  125 bij 125 acryl op doek (2012).jpg
Hokjesgeest Alles tot in details geregeld 125 bij 125 acryl op doek (2012).jpg [ 99.54 KiB | 6145 keer bekeken ]

De titel bij het schilderij 'hokjesgeest' valt me op. Wat zie jij als hokjesgeest en wat is voor jouw de essentie van kunst?
In hokjes denken is de neiging van sommige mensen om anderen in te delen in een bepaalde categorie, en er vervolgens van uit te gaan dat de hebbelijkheden (en onhebbelijkheden) van de categorie ook onverkort van toepassing zijn op alle mensen binnen de categorie. Nogal benepen/bekrompen. In tegenstelling hiermee is de essentie van kunst in alle denkbare verschijningsvormen open, het geeft inspiratie, is verruimend, vernieuwend, naïef, choquerend, intuïtief, en noem maar op.

Sta je op markten en/of word je door een galerie vertegenwoordigt?
Af en toe. Galerie Broocqz heeft werk van mij ter verkoop en af en toe huur ik een stuk muur in de steeds groeiende mogelijkheden (lege winkels etc.).

Heb je een vraag voor Cornelius dan kun je hem hier stellen!
Cornelius wordt lid van het exto interviewteam! Volgende week verschijnt zijn eerste bijlage
.

https://sites.google.com/site/corneliuseu/
http://www.cornelius.exto.nl

0631 39784192
0631 37561897

Bericht: #1
23 mei 2014 13:56
Profiel

Waren er nog periodes dat je full-time met een specifieke kunstdiscipline bezig was en daar goed van kon leven?
Of betreft het meer een levensspel van strijd en overleving vol kunst en vliegwerk?

Bericht: #2
23 mei 2014 14:28
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ]