Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 interview met Maria Tiqwah van Eldik 

naam: Maria Tiqwah van Eldik
opleiding: Nimeto te Utrecht, Cibap te Zwolle en Junior Academie voor Art Direction in Amsterdam
discipline: schilderen
extosite: http://mariamaria.exto.nl
Bijlage:
Maria Tiqwah.jpg
Maria Tiqwah.jpg [ 19.85 KiB | 6633 keer bekeken ]
Dieren (met name paarden) zijn de grote inspiratie en muze van Maria. Alhoewel zij nog verschillende stijlen en technieken aan het uitproberen is, en dus niet volgens een vaste methode werkt, neigt veel van haar werk naar o.a. het 'Magisch Realisme', het 'Fantastisch Realisme' (een stijl die verwijst de Oostenrijkse schilderkunst die rond 1945 in Wenen ontstond en welke wordt gekenmerkt door de invloed van oude meesters als Pieter Brueghel de Oudere en Jan van Eyck, met combinaties van minutieus uitgevoerde fantastische afbeeldingen) en in het Engels ook wel het 'Imaginary Realism' genoemd.

Het meest tevreden is zij over haar werk Lentegroen, een complexer werk, waarvoor zij vaak eerst een schets in Photoshop maakt. De stijl van 'Lentegroen' is niet op een bepaalde kunstenaar geïnspireerd.
Er zijn overeenkomsten met het werk 'Mijn pony Claudia Roza' in de zin dat er gebruik is gemaakt van een hoofd kleur (groen), een accentkleur (bruin) en dat er visuele verrassingen in zitten.
Voor Lentegroen fietste Maria door het Groene Hart van Nederland waar een combinatie van natuur en mens te zien is.
Tussen het grote hoefblad mengen zich paraplu’s van vissers. Een vliegtuig zweeft door de lucht en een ruiter passeert. Zij vindt het leuk om met de combinatie mens en natuur te spelen, zowel letterlijk (o.a. vliegende koe en kever auto) als qua vorm. Waterlelies zijn net drijvende kop en schotels en een knop is net een ei... Met dit schilderij wil ze de schoonheid van de natuur in al haar vormen laten zien op een grappige manier.
Bijlage:
Lentegroen.jpg
Lentegroen.jpg [ 58.15 KiB | 6633 keer bekeken ]
Het werk dat voor haar emotioneel gezien het meest een speciale plek in neemt is 'het al eerder genoemde 'Mijn pony Claudia Roza.
Maria: “Ik kreeg Claudia toen zij 2,5 jaar was en ik 14 jaar. Ze was erg wild en super eigenwijs (zoals veel Welsh x Shetlander pony's), maar dat vond ik juist leuk :) Ze had een heel lief karakter en ik heb haar zelf ingereden en het werd een super makke pony. Ik kon haar berijden met alleen een touwtje/neckrope. Rond mijn 15e had ik een erg moeilijke periode (mijn ouders gingen scheiden, mijn vader kreeg een (in mijn ogen verschrikkelijke) vriendin, mijn moeder ging bijna dood, mijn opa ging dood en mijn moeders beste vriendin beëindigde haar leven en mijn oma raakte in coma door een mislukte zelfmoordpoging... Het kon zó een script voor een drama serie zijn! Haha!) Doordat ik zulke andere dingen meemaakte (en ook door mijn creativiteit en eigenzinnigheid) had ik nauwelijks aansluiting met klasgenoten.”
Bijlage:
Claudia.jpg
Claudia.jpg [ 20.8 KiB | 6633 keer bekeken ]
“Claudia was voor mij degene bij wie ik me veilig voelde. Het fijne van dieren vindt ik dat ze je niet 'beoordelen' en geen verwachtingen hebben van hoe jij je zou moeten gedragen. Geen idee of je hier iets van herkent.... Claudia was gewoon zo ontzettend lief, daarom heb ik haar geschilderd alsof haar manen een arm zijn die om mijn schouders zijn geslagen of een vleugel waaronder ik schuil. De veren staan hier dus voor een beschermende vleugel en ook voor vrijheid. (veren zijn van vogels en die vliegen vrij in de lucht). Met vrijheid bedoel ik zowel de vrijheid in het schilderij 'paard in galop' als de vrijheid om jezelf te zijn. De maan komt ook weer terug uit het schilderij 'paard in galop', omdat ik ook 's nachts reed. De wegwaaiende herfstbladeren hebben met de dood te maken. Ik heb dit schilderij gemaakt nadat ik te horen had gekregen dat Claudia was overleden (2011). Het jonge eekhorentje staat voor nieuw leven. Het ijsvogeltje heeft geen specifieke betekenis, maar is meer voor het kleurcontrast.”
Bijlage:
Claudia-schets.jpg
Claudia-schets.jpg [ 32.39 KiB | 6633 keer bekeken ]

“Ik kocht Claudia ca. 6 jaar voor haar overlijden. Eerst woonde ik bij mijn ouders in Olst, waar zij bij een boer stond. Na mijn studie kreeg ik een baan in Amsterdam. Helaas was het onbetaalbaar voor mij om haar mee te namen naar Amsterdam en kon ik in Olst niemand vinden om haar te verzorgen en te berijden. Af en toe zocht ik Claudia wel op bij de nieuwe eigenaar. Twee keer droomde ik erg veel over haar en toen bleek dat Claudia in diezelfde periode dat ik over haar droomde ziek was geweest. In 2009 verhuisde ik naar Istanbul (Turkije) waar ik nu nog steeds woon. Op een gegeven moment droomde ik een aantal weken heel erg veel over haar en was dus erg bezorgd. Toen heb ik de nieuwe eigenaar gemaild en die mailde terug dat ze ongeneeslijk kreupel was geworden en dat ze haar hadden laten inslapen omdat ze erg veel pijn had. Daar was ik erg verdrietig over en toen heb ik ter nagedachtenis aan haar dit schilderij gemaakt.”
“Het werk Paard in Galop heb ik gemaakt toen Claudia nog leefde. Wat ik met dit schilderij wilde uitbeelden was dat ik erg veel van haar hield (de vrouw omarmt het paard) en dat als ik op haar rijd, het is alsof we één zijn met elkaar (we hebben dezelfde kleur) en met de natuur.
Het paard 'vliegt' door de lucht omdat ik vrijheid wilde uitbeelden. De maan laat zien dat het nacht is, ik reed ook écht 's nachts in het donker op Claudia door de bossen (zie foto). Ik vond het leuk om in het donker te rijden, het maakt het gevoel van eenheid en gelijkheid sterker en is natuurlijk veel spannender dan overdag rijden. De 2 vogels staan voor onze zielen, ik geloof dat dieren ook een ziel hebben en dat de ziel van dieren niet 'minderwaardig' is aan de ziel van een mens.”

“Links onderin zie je een stukje van de aardbol. In het dagelijkse leven ben ik altijd druk met van alles en nog wat en zit mijn hoofd vol met van alles en nog wat, iedereen wil van alles en nog wat van je etc. Als ik paard rij dan valt dat allemaal weg, dan ben ik alleen samen met mijn paard aan het paardrijden, dat geeft voor mij het gevoel van rust, vrijheid en 'weg zijn van de drukke wereld'”.
Bijlage:
paard-in-galop750.jpg
paard-in-galop750.jpg [ 28.77 KiB | 6633 keer bekeken ]
“De kleuren van dit schilderij zijn geïnspireerd op het werk van de kunstenaar Ronald Companoca. Met name zijn warme kleuren, die licht en warmte lijken te geven tegen een zwarte achtergrond vindt ik erg mooi. Qua vorm is dit schilderij ligt gestileerd. Dit is ook een schilderij van Claudia en zoals je op de foto kunt zien was ze een stevige pony en geen elegant slank paard, zoals op het schilderij. Ook de vogels op het schilderij zijn sierlijker dan in het echt. Paarden zijn heel bijzonder, het is moeilijk om te omschrijven. Het is zo mooi dat ze helemaal niets terug verwachten en er toch altijd voor je zijn. Misschien is dat wel 'onvoorwaardelijke liefde'.
Ik vond het altijd een verademing om bij Claudia te zijn :) Hoe lief en goedbedoeld mensen ook zijn, ze verwachten altijd wat terug en/of ze hebben verwachtingen van 'wie jij bent' 'wat je doet' 'wat je voelt' 'welke kleren je aan hebt' etc.
Daar hebben paarden geen last van, ze aanvaarden je volledig zoals je bent.”

Zowel uit haar woorden als haar werk blijkt Maria’s grote liefde voor dieren. Zij laat dan ook 30% van de opbrengst van haar schilderwerk ten bate komen van een goed doel en maakt ook werk specifiek voor goede doelen vooral mbt dieren. Ik vraag haar naar de reden.
Maria: “omdat dieren mij zoveel inspiratie en geluk geven, vind ik het erg fijn om ook iets voor ze terug te doen :) Dus inderdaad vanuit liefde voor dieren. Heel veel dieren hebben het erg moeilijk, niet alleen katten en honden, maar ook de dieren in de Bio industrie kunnen alle hulp gebruiken. Verder is het voor klanten ook leuk dat ze door een schilderij te kopen dieren helpen.”

Voor het werk dat zij specifiek voor goede doelen maak, is ze gevraagd door de Catshelter en ActieZwerfhonden of ze dat wilde doen. "Een ontzettend leuke manier om dieren te helpen en doe dat dus met veel liefde en plezier", aldus de kunstenaar. Tijdens deze kunstveilingen wordt haar exto site trouwens altijd meer bezocht. Het geeft dus ook nog eens een beetje extra bekendheid. Let wel, het schilderij is ‘Kattenengeltje' is voor het recordbedrag van € 950 Euro verkocht, ten bate van de Catshelter.

Dit bedrag is inderdaad opvallend te noemen vooral omdat zij haar prijzen best laag houdt. Ik vraag haar naar het waarom daarvan en of zij zich dan als kunstenaar (vernieuwer) of kunstschilder (schildert naar de markt) ziet.
Maria: “Het is juist dat ik schilderen momenteel als een hobby zie. Maar misschien moet ik de prijzen toch maar eens wat verhogen, aangezien ik er graag ook deels mijn beroep van zou willen maken. Verder vind ik het altijd erg lastig om een prijs te bepalen.
Binnen de reclame noem ik mijzelf illustrator. M.b.t. mijn schilderijen noem ik mijzelf kunstenaar omdat ik probeer echt iets unieks vanuit mijzelf neer te zetten (zonder gebonden te zijn aan de markt). In het schilderij Lentegroen is dit naar mijn mening het beste gelukt.”

Maria is dus geen fulltime kunstenaar, maar heeft sinds 2012 een eigen reclamebureau.
Van beroep is zij dus o.a. art director, ontwerper en illustrator. Dit heeft wel raakvlakken met kunst en de wisselwerking met het schilderen zorgt voor een nog betere mogelijkheid haar vak uit te voeren en vice versa. Zij heeft zelfs klanten die juist door de kunst die zij maakt door haar ook hun reclame laten maken.
Op dit moment gaat al haar energie in het reclamebureau, dus doet zij niet zoveel qua exposities en netwerken. Daar tegenover staat dat zij via Facebook wel veel kunstenaars en een aantal galerieën volgt.

Maar het kriebelt altijd en het is haar droom om meer met kunst de doen. In ieder geval heeft ze een aantal zeer waardevolle lessen bij collega en mede Exto-lid Peter van Oostzanen gevolgd.
In het verleden heeft Maria ook als vrijwilliger bij de Kreatieve Groep Weesp les gegeven maar daar is ze mee gestopt toen ze naar Istanbul verhuisde.
Het lesgeven echter is nog steeds iets dat ze graag doet.
Exto is haar enige site, waar ze, na een tip, via google op terecht is gekomen. Op de website van haar reclamebureau staan ook een aantal schilderijen in het portfolio en blog . Exto bevalt erg goed en ze vindt het leuk dat het echt een platform is ze via andere exto sites nieuwe kunstenaars ontdekt.
Het laatst nieuwe werk van Maria kunt u hier bekijken: Muisje

Heeft u nog een vraag aan Maria? Stel deze hier.

Riann

Bericht: #1
11 apr 2014 11:31
Profiel

Héél hartelijk dank voor het interview Riann!

Voor alle paarden en pony liefhebbers, kan ik deze zeer interessante documentaire van harte aanbevelen:
http://www.youtube.com/watch?v=TQUMAJCh1fA

Bericht: #2
11 apr 2014 15:26
Profiel

Bijlage:
hoedje_af 1.gif
hoedje_af 1.gif [ 12.71 KiB | 6617 keer bekeken ]

Bericht: #3
11 apr 2014 16:21
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ]