Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview met Jeanet Kingma 

Naam: Jeanet Kingma
Opleiding: Hogeschool voor de kunsten in Arnhem

Discipline: Grafiek

Bijlage:
Vliegend hert houtsnede 75 x 50 cm 2013.jpg
Vliegend hert houtsnede 75 x 50 cm 2013.jpg [ 64.68 KiB | 6465 keer bekeken ]

Wie of wat inspireert jou in je werk?
De natuur in al zijn vormen en ook het creatieve proces zelf.

Werk je volgens een bepaalde methode?
Ja, bij het maken van mijn houtsneden werk ik met meerdere platen. Eerst maak ik proefdrukken en pas als ik tevreden ben druk ik de prent op mooi papier. Bij de sjabloondrukken gebruik ik minder proefdrukken. In deze techniek experimenteer ik meer en werk ik vrijer. Voor alle prenten maak ik eerst een ontwerp n.a.v. tekeningen die ik heb gemaakt. Bij de handgemaakte boeken zorg ik dat eerst de tekst en het idee helemaal zijn uitgewerkt.
Bijlage:
Drieluik houtsnede 104 x 151 cm 2012.jpg
Drieluik houtsnede 104 x 151 cm 2012.jpg [ 95.66 KiB | 6465 keer bekeken ]

Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in?
Het drieluik uit 2012 omdat het de eerste keer was dat ik zoiets groots maakte. En ook de handgemaakte boeken omdat ze een combinatie zijn van tekst en beeld. Het doorbladeren van een boek is een andere ervaring dan het zien van een prent. Meer beleving en minder afstand. Als ik er één zou moeten kiezen is het ‘Verstopt’, o.a. omdat ik enthousiast was over het idee en ook omdat de binnenkant anders is dan de buitenkant maar er toch bij past. 2007
Bijlage:
‘Verstopt’ handgemaakt boek in sjabloondruk (leporello) 16 bij 21 cm totale lengte  96 cm.jpg
‘Verstopt’ handgemaakt boek in sjabloondruk (leporello) 16 bij 21 cm totale lengte 96 cm.jpg [ 54.52 KiB | 6465 keer bekeken ]

Het valt me op dat je boekjes heel verhalend zijn, ze doen me op een bepaalde manier ook aan Toon Tellegen denken (je vast wel bekend). De dieren die je afbeeld dragen een verhaal mee Je houtsnede ’s neigen, voor mij, meer naar het registreren van dat wat is en de sfeer die dieren vaak om zich heen hebben. Klopt het dat je bij beide technieken het onderwerp anders benaderd? En geeft het soms een frictie?
Volgens mij heb je goed naar mijn werk gekeken. Het klopt dat ik in de sjabloondruk techniek anders werk dan in de houtsneden. (Meer verhalend zoals jij het noemt). Volgens mij zijn het steeds meer twee sporen naast elkaar geworden. Een soort contrast. Deze manier van werken bevalt me goed en geeft me de vrijheid in beide gebieden grenzen op te zoeken.
Bijlage:
De sprong van de zwarte steen naar de witte kei Bladzijde uit De sprong van de zwarte steen naar de witte kei techniek sjabloondruk, opl. 10 gemaakt in 2011.jpg
De sprong van de zwarte steen naar de witte kei Bladzijde uit De sprong van de zwarte steen naar de witte kei techniek sjabloondruk, opl. 10 gemaakt in 2011.jpg [ 56.97 KiB | 6465 keer bekeken ]

Hoe profileer je jezelf
ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst – zo ja: welke?

Naast de kunst geef ik wisselend les (tekenen en schilderen aan kinderen en volwassenen). Verder heb ik een gezin met schoolgaande kinderen en volg ik de opleiding ‘Proza voor kinderen’ bij Script +.

Sta je op markten en/of word je door een galerie vertegenwoordigd?
Behalve op de Boekkunstbeurs’ sta ik nooit op markten. Ik houd er niet echt van en vind het ook niet bij mijn werk passen (allemaal papier). Ik word niet ‘vast’ door een galerie vertegenwoordigd, maar neem wel deel aan een aantal kunstuitlenen.

Ben je lid van een kunstgroep of collectief, hoe uit zich dat?
Ik ben sinds 2013 lid van de VOG (vereniging voor originele grafiek) en lid van ‘Stichting Drukwerk in de Marge’ http://www.drukwerkindemarge.com

Organiseer je je eigen exposities of wordt dat voor je geregeld?
Ik probeer elk jaar ergens aan mee te doen. Soms reageer ik op een oproep in de BK- informatie of onderneem zelf iets. Het leukste is natuurlijk als er iets naar je toe komt.

Op welke manier breid jij je netwerk uit?
Om eerlijk te zijn steek ik niet zoveel tijd in bezig zijn met mijn netwerk, ik vind werken leuker. Als ik toch iets moet noemen: door deel te nemen aan bijv. een atelierroute of iets anders in mijn woonplaats. En door de twee groepen waar ik lid van ben. Verder stuur ik mensen uitnodigingen als ik exposeer.

http://www.jeanetkingma.exto.nl
http://www.grafiekplatform-vog.nl

Heb je een vraag aan Jeanet, stel hem dan (ook) hier!

Bericht: #1
28 maart 2014 09:47
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]