Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 interview met Trudie Canwood 

Naam: Trudie Canwood
Opleiding: uiteenlopend van o.a. directiesecretaresse tot lerarenopleiding textiele vormgeving
Discipline: Schilderen
Extosite: http://www.trudiecanwood.com
Bijlage:
fotoshoot1k.jpg
fotoshoot1k.jpg [ 25.06 KiB | 6027 keer bekeken ]
Na haar Havo-diploma had Trudie geen idee wat zij wilde worden. Het was haar moeder die suggereerde dat de kunstacademie misschien een optie was, maar Trudie had daar zelf, achteraf gezien, een heel verkeerd beeld van.
Zij dacht echt dat je een soort Rembrandt moest zijn om te worden toegelaten en heeft toen van alles gedaan wat het toch steeds niet helemaal was, tot ze jaren later alsnog is gaan schilderen.
Dat is inmiddels zo’n jaar of 12 jaar geleden, waarbij zij vooral werd geïnspireerd door het leven, de kleuren en de sfeer op Curaçao.
Later kwam de inspiratie vanuit een breder perspectief zoals landschappen, kleuren of kleurencombinaties, terwijl het ook voor kan komen dat er gewoon beelden naar boven komen die zij uitwerkt. De bron hiervan is haar niet duidelijk.

Het liefst werkt zij met acryl, op doek of paneel, omdat het snel droog. Trudie houdt van doorwerken.
Voorstudies maken is dan ook niet standaard. Meestal start zij met een schets op doek, hetzij met potlood hetzij direct met verf, waarbij de zwarte contouren vaak blijven staan.
Deze manier van schilderen is eigenlijk toevallig ontstaan en door de jaren heen steeds 'strakker' geworden.
Het is, zoals zij zegt, gewoon haar manier van doen. Voor de landschappen gebruikt zij deze stijl overigens niet. Deze zijn wel sterk vereenvoudigd, maar zonder de zwarte contouren.
Bijlage:
Bornholm landscape 06.jpg
Bornholm landscape 06.jpg [ 41.04 KiB | 6027 keer bekeken ]

Alhoewel zij af en toe een schilderij waaraan ze werkt als favoriet zou kunnen bestempelen, neemt ze er afstand van zodra het af is. Zodoende is er niet 1 werk dat echt speciaal voor haar is, of meer speciaal dan een ander werk .

Vraag:
Je hebt een bijzondere, herkenbare stijl die kennelijk vanaf de start aanwezig was, gezien het succesverhaal. Het is vrij illustratief, als ik dat mag zeggen, en toont een aantrekkelijke eenvoud.
Is het ook zo dat dit als het ware je ‘handschrift’ is van jongs af aan?, zodat het op enig moment een kwestie van ‘oppakken’ was?
Trudie: “Daar heb ik eigenlijk nooit zo over nagedacht, maar nu je het zo vraagt denk ik dat dit voor een deel wel waar is. Ik was nooit zo van de details, of iets heel precies na tekenen. Ik zette meestal snel iets op papier. De gedachte dat ik bijv. een kat zou moeten schilderen waarbij ieder haartje heel precies moet worden weergegeven, kan me ontzettend benauwen. Daar zit natuurlijk ook nog wel iets tussenin. Eigenlijk vind ik de werkelijkheid ook niet zo interessant, het is slechts een aanleiding. Wat er uiteindelijk op mijn doek komt, daar gaat het mij om. Het klopt ook niet altijd. Mijn schaduwen bijvoorbeeld. Maar wat maakt dat uit, als de zon maar schijnt.”
Bijlage:
Dakterras klein.jpg
Dakterras klein.jpg [ 58.64 KiB | 6027 keer bekeken ]

Omdat de schrijver dezes op FB las dat Trudie aan crowdfunding had gedaan kwam ook al snel de vraag op daar wat over te vertellen.
Zij zei daarover: “Ik had een paar jaar geleden al eens mokken laten produceren met mijn werk er op. Je moet er heel veel tegelijk afnemen dus dat is nogal een investering. De voorraad begint op te raken dus ik wilde dit weer doen, maar had geen geld. Toen heb ik die crowdfunding-actie bedacht.
Als mensen van tevoren al een setje mokken bestelden (ik had ze per 2 in een mooi doosje laten verpakken) en direct betaalden, kregen ze een flinke korting. Dat was erg succesvol en leverde mij genoeg geld op om de productie te laten starten.
Ik heb de actie op mijn website bekend gemaakt, d.m.v. de nieuwsbrief, maar het beste werkte Facebook. Er waren zelfs winkels die meteen 10 doosjes bestelden. Het is ontzettend veel gedeeld en heeft er ook voor gezorgd dat mijn netwerk flink is gegroeid. Het was veel werk, maar ontzettend leuk om te doen.
Bijlage:
Senseomokje  FB.jpg
Senseomokje FB.jpg [ 21.67 KiB | 6027 keer bekeken ]

In 2002, toen Trudie startte met schilderen was dat naast een parttime baan. Maar het ging na een paar jaar zo voorspoedig dat zij deze opzegde om fulltime te gaan schilderen.
De huidige crisis deerde haar in eerste instantie niet tot het afgelopen jaar, daarom heeft zij nu toch weer een oproepbaan naast haar schilderwerk. Gelukkig is het merkbaar dat de economie weer aantrekt. Mensen kopen weer wat vaker een groot schilderij en er beginnen weer wat meer opdrachten binnen te komen.
Lessen of workshops geeft Trudie niet, dat lijkt haar ook niks: “Ik wil gewoon zelf schilderen” aldus de kunstenares.

Regelmatig staat ze op kunstmarkten, o.a. Art Plein Spui in Amsterdam en ze exposeerde al bij diverse galeries. In Curacao wordt zij vertegenwoordigd door Gallery Alma Blou.

Een paar keer per jaar organiseert ze haar eigen exposities aan huis. Verder wordt ze hoofdzakelijk voor exposities gevraagd en hoeft zij alleen haar werk maar op tijd aan te leveren.
Bijlage:
Flat Black and White 50x70 klein.jpg
Flat Black and White 50x70 klein.jpg [ 45.16 KiB | 6027 keer bekeken ]

Waar Trudie erg veel gebruik van maakt is social media. Het meeste doet zij op Facebook waar zij naast een persoonlijke pagina een bedrijfspagina heeft.
Linkedin is een goede tweede.
Beiden worden zakelijk gebruikt. Vooral op de bedrijfspagina van FB is het makkelijk om te adverteren en berichten te boosten. Het levert altijd wat op en leidt mensen ook naar haar website.

Viavia is zij op Exto terecht gekomen. Een site waar ze tevreden over is en die ook als hoofdsite gebruikt wordt.

Hebt u nog een vraag aan Trudie? Stel deze hier

Riann

Bericht: #1
14 maart 2014 09:58
Profiel

geweldig interview, Trudie! veel succes toegewenst. warme knuffel, Bikkel

Bericht: #2
17 maart 2014 07:59
Profiel

Succes... ;)

Bericht: #3
17 maart 2014 16:20