Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 Interview met Jan Teunissen 

Berichten: 47
Naam: Jan Teunissen
Woonplaats: Best (Nbr.)
Opleiding: Autodidact
Discipline: Realistische schilderkunst
Site: www.janteunissen.com
Bijlage:
Jan Teunissen.jpg
Jan Teunissen.jpg [ 89.95 KiB | 20572 keer bekeken ]

Inspiratie en werkwijze
Wie of wat inspireert jou in je werk, en waarom?
“Oude meesters, klassieke taferelen, sleetse voorwerpen, donkere sfeervolle ambiance. Schoonheid door gebruik en tijdsinvloeden.
Ik houd van warme kleuren en sferen en probeer mijn omgeving ook als zodanig in te richten resp. mij met dergelijke voorwerpen te omringen.”

Zijn er kunstenaars die je inspireren en waarom?

“Kalf, Rembrandt, Vermeer, Cornelis le Mair, Maarten Boffé en Jan Eversen inspireren mij omdat deze schilder(d)en in de sfeer zoals boven omschreven.”

Hoe zou je zelf je werk omschijven?
“Klassiek realistisch met soms ook ietwat modernere uitstraling.”
Bijlage:
Stilleven met mand met broden (45 x 60cm).jpg
Stilleven met mand met broden (45 x 60cm).jpg [ 34.17 KiB | 20572 keer bekeken ]

Je bent autodidact, hoe ben je tot schilderen gekomen? En hoe kwam je tot klassiek realistisch schilderen?
“Het is ruim dertig jaar geleden dat mijn vrouw en ik op bezoek waren bij een bevriende en schilderende buurman. Mijn vrouw stelde voor een schilderij van hem te kopen waarop ik reageerde; is zeker wel mooi maar ik ga dat eerst eens zelf proberen. Mijn eerste schilderijtje “Puttertje” schilderde ik met verf van mijn kinderen op een zelfgespannen doekje.
Veel en vooral goed kijken naar werk van andere schilders en vooral ook veel oefenen brachten mij vervolgens de vaardigheid om op ambachtelijke wijze realistische schilderijen te kunnen maken. Aanvankelijk waren dat boerderijtjes en landschappen maar met het in contact komen met de Eindhovense schilder Cornelis le Mair ontstond snel de fascinatie voor het stilleven. Met name het effect van licht, donker en reflecties in mijn composities boeit mij erg en is dan ook iets waarin ik in mijn stillevens veel aandacht besteed. Extra spannend wordt het bovendien, wanneer ik kan beschikken over attributen waarop tijd en weer duidelijk hun invloed hebben doen gelden. “
Bijlage:
Havik op boomtak (50 x 40cm).jpg
Havik op boomtak (50 x 40cm).jpg [ 48.3 KiB | 20572 keer bekeken ]

Werk je volgens een bepaalde methode?
“Techniek van oude meesters. Gelaagde techniek van meerdere lagen olieverf (op paneel) met veelal een eindafwerking in de vorm van een glacielaag.”

Zou je je werkwijze wat verder kunnen uitleggen, o.a. qua techniek?
“Het begint veelal met een idee dat soms al jaren rondzweeft omdat ik ergens een eens mooi effect tegenkwam van bijvoorbeeld een mooie reflectie, een mooie structuur van een gebarsten schaal, een mooie doek, een bijzonder (veelal beschadigd) stuk fruit enz. een brood of gewoon een goede foto van een vogel. Het is niet zozeer een bepaald soort tafereel of onderwerp waarnaar ik op zoek ben, maar er moet ergens een uitdaging zijn waarin ik mijn schildertechnisch kunnen op de proef kan stellen en daardoor verbeteren!

Het met zorg verzamelen van de attributen is de volgende stap, om deze dan in mijn atelier in een speciale kast te positioneren in een gewenste compositie. Ik besteed dan vooral veel aandacht aan hoe de voorwerpen staan t.o.v. elkaar en hoe ze elkaar beïnvloeden in de compositie. Licht (noorden) komt in mijn atelier altijd van links en ook kies ik vaak een moment van de dag waarop het licht voor mij de juiste intensiteit heeft. Ik houd van wat donkere sferen en daarom is dat meestal tegen de avond. Vaak stuur ik dat licht nog ietwat met karton plaatmateriaal om genoemde sfeer te verkrijgen.
Zo’n voor mij juist moment bestaat weliswaar maar even dus leg ik het geheel vast op foto. Vaak ook schilder ik verderfelijke voorwerpen waarvan de houdbaarheid de tijd van het ontstaan van mijn schilderij niet haalt. Onderwijl ik het schilderij maak laat ik weliswaar de compositie in tact, maar schilder deels naar foto en deels naar realiteit.

De verder voorbereiding bestaat uit het prepareren van het MDF-paneel, schuren en zonodig bewerken met een witte primer.
Met een beperkt aantal lijnen en details zet ik met potlood de tekening op het paneel waarna ik het gehele paneel dan grof inwas met een dunne laag verf in bijvoorbeeld de kleur oker. Dit, enerzijds om de tekening te fixeren en anderzijds om het harde wit van het paneel af te halen.
Met een donkere kleur breng ik vervolgens grof de donker partijen in het schilderij aan, waaronder de schaduwpartijen.

Dan begint de onderschildering. Voor mij altijd van achter naar voren en liefst in een wat sneller drogende verf. Het gaat hierbij voornamelijk om contouren en contrasten. De eindkleuren probeer ik ietwat te benaderen en soms heb ik in deze onderschildering daartoe al meerdere verflagen nodig. Alhoewel ik daartoe al reeds in dit stadium geneigd ben probeer ik toch me hier zo min mogelijk op de details te richten.

Wanneer de eerste laag droog is herhaalt zich voorgaande stap, maar dan duidelijk gericht op het benadrukken van het verkrijgen van juiste kleuren en contrasten en ook reeds veel detaillering. Hier werk ik in minder snel drogende olieverf met name om tijd te hebben voor de uitwerking van details. Om in deze fase het juiste resultaat te bereiken worden sommige delen van het schilderij meerdere malen “geraakt” met een volgende verflaag.

Opnieuw weer na droging worden bepaalde delen van het schilderij, veelal bepaalde attributen in het schilderij overgeschilderd met een zeer sterk met medium verdunde verf. Deze zogenaamde glacie-laag breng ik vaak zeer lokaal aan om bepaalde kleurnuances en effecten te verkrijgen. Tevens leg ik hiermee een basislaag aan welke ik nodig heb om de laatste en fijnste details, zoals bijvoorbeeld een deukje in een appel, een barst in een aardewerkstukje, te kunnen aanbrengen.
Na droging van het schilderij volgen vaak enkele lagen vernis waarmee het schilderij gereed is om ingelijst te worden.”
Bijlage:
Stilleven met appels en fles (30x40cm).jpg
Stilleven met appels en fles (30x40cm).jpg [ 32.63 KiB | 20572 keer bekeken ]

Uitgelicht
Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in? en kun je aangeven waarom?
“Het schilderij “Stilleven met vaas uit Indus Valley (55 x 70 cm). Dit schilderij is een typisch klassiek stilleven en de totstandkoming is in die zin bijzonder dat de compositie is ontstaan door middel van een samenraapsel van foto’s van attributen waaronder afkomstig van musea.
Het schilderij behaalde onlangs een vijfde plaats in de landelijke NABK-verkiezing “Schilderij van het jaar 2013”. Een zeer uitgebreide uitleg van de totstandkoming van dit schilderij kwam aan bod tijdens een interview met mij door Marcel Kras voor Culinair en Creatief magazine VACAZA.” Klik hier voor het interview in VACAZA (pdf).
Bijlage:
Stilleven met vaas uit Indus Vallei( 55 x 70 cm ).jpg
Stilleven met vaas uit Indus Vallei( 55 x 70 cm ).jpg [ 32.15 KiB | 20572 keer bekeken ]

Hoe profileer je jezelf ?
Ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst?
"Sinds 2002 ben ik fulltime kunstenaar.”
Geef je les/workshops?
“Vooralsnog geef ik niet structureel les, wel geef ik incidenteel advies aan kunstenaars die zich willen verbeteren in het ambacht van de realistische schilderkunst.”
Sta je op markten en/of wordt je door een galerie vertegenwoordigt?
“Presenteer mijn werk via enkele vaste galerieën en antiquairs verspreid over het land en ook in het buitenland (Frankrijk). Neem deel aan exposities in India en binnenkort ook in China en neem ook deel aan beurzen zoals PAN, AFSH en tweejaarlijks aan de locale kunstroute bij mij in het dorp.”
Ben je lid van een kunstgroep of collectief,hoe uit zich dat?
“Lid van KuBra (Kunstenaars Brabant) en neem als zodanig deel aan enkele door deze stichting georganiseerde groepsexposities.”
Organiseer je je eigen exposities of wordt dat voor je geregeld?
“Een enkele keer organiseer ik mijn eigen (groeps)expositie in bijvoorbeeld een oud kerkje of oud raadhuis.”
Op welke manier breidt jij je netwerk uit?
“Sociale media als Facebook, Twitter, Linkedin en Google. Verspreiding eigen nieuwsbrief. (De nieuwste is vorige week net verschenen, om deze te lezen; klik hier)
Bijlage:
Stilleven met zonnebloemen (50 x 60cm).jpg
Stilleven met zonnebloemen (50 x 60cm).jpg [ 59.64 KiB | 20572 keer bekeken ]

Exto
“Via Google search ben ik bij exto terecht gekomen. Eenvoudig te ontwerpen en onderhouden, kent wel enkele beperkingen in het format maar met een beetje fantasie zijn vaak wel oplossingen te bedenken. De exto-site was aanvankelijk een tweede site maar verschuift steeds meer naar mijn hoofdsite.”


Heb je nog een vraag aan Jan, stel hem hieronder!


Bericht: #1
07 maart 2014 21:52
Profiel

Berichten: 13
Mooi om te lezen hoe je tot het uiteindelijke resultaat komt Jan. Interessant intervieuw.


Bericht: #2
11 maart 2014 23:44
Profiel

Berichten: 11422
Woonplaats: druten (maas en waal)
leuk interview Jan,ik vind jouw werk heel mooi, veel succes verder


Bericht: #3
12 maart 2014 12:51
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten



Zoek naar:
cron
Powered by phpBB