Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
 Interview met Irene van den Bos 

Bijlage:
portretfoto.jpg
portretfoto.jpg [ 41.02 KiB | 7573 keer bekeken ]

Naam: Irene van den Bos
Opleiding:1 jaar Rietveld academie Amsterdam
Lerarenopleiding tekenen LO
Academisch kernprogramma Cultuurwetenschappen OU
Discipline: Schilderen en tekenen

Bijlage:
Child 30 bij 30 olie op doek.jpg
Child 30 bij 30 olie op doek.jpg [ 92.7 KiB | 7573 keer bekeken ]

Wie of wat inspireert jou in je werk?
Mensen. Ik werk vanuit mijn kernthema Fragiliteit. Mijn medium en onderwerpen kies ik intuïtief. Als bronmateriaal gebruik ik beelden van mensen (foto's). Ik ben vooral geïnteresseerd in hun fysieke kenmerken en hoe ze hun kleding dragen. Daarnaast probeer ik mij in te leven in hun psyche en persoonlijkheid.

Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in?
Al het schilder - en tekenwerk is voor mij even belangrijk. De koppen zijn de kern.

Bijlage:
Victim 1.  85 bij 60 acryl op doek.jpg
Victim 1. 85 bij 60 acryl op doek.jpg [ 71.99 KiB | 7573 keer bekeken ]

Klopt het dat slachtofferschap een rol speelt in je werk? Zowel slachtoffer zijn van jezelf als door wat mensen elkaar aandoen? Ik zou het werk, Victim 1 willen noemen. Het werk doet het me denken aan actuele journaal beelden waarin mensenrechten geschonden worden. Word je meer beïnvloed door de politieke actualiteit dan bijv. twee jaar geleden?
Het klopt inderdaad dat in mijn werk het aspect van het slachtoffer-zijn aan de orde komt, zowel door wat er in jezelf omgaat als wat anderen je aandoen. Mijn thema is fragiliteit van mensen. Veel mensen lijden onder dingen als: ziekte, oorlog en psychische pijn. Ik wordt beïnvloed door de politieke actualiteit (Syrie, Afghanistan, Centraal Afrika, noem maar op) maar ben voornamelijk vanuit mijn levensvisie als christen bewogen met mensen die in een underdogpositie zitten. Elk mens is kostbaar. Elk mens is ook heel kwetsbaar in alle opzichten, vooral kinderen. Ik denk dat mijn engagement wel toeneemt.

Bijlage:
Distorted Head 70 bij 70 olie op doek.jpg
Distorted Head 70 bij 70 olie op doek.jpg [ 72.65 KiB | 7573 keer bekeken ]

Ik werk vaak in series. Mijn werk 'Distorted Heads' ( distorted betekent vervorming, verwringing ) is enerzijds een uiting van die kwetsbaarheid die tot verwoesting (van levens) leid, anderzijds is het een beeldend onderzoek naar hoe je met het medium verf een inhoudelijke lading kunt meegeven. Met het accent dus op de verf en de techniek zelf. De laatste jaren werk ik uitsluitend aan de serie koppen.

Bijlage:
The flood Man op vlot (zwart wit) 110 bij 110.jpg
The flood Man op vlot (zwart wit) 110 bij 110.jpg [ 110.13 KiB | 7573 keer bekeken ]

Drie/vier jaar geleden heb ik ook een serie heb gemaakt met als thema: The Flood. Dat gaat over overstromingen/wateroverlast overal in de wereld waar mensen van het ene op het andere moment alles kwijtraken. Zoals een tijdje terug bij de Katrina Flood en nu weer in Somerset Engeland. Een en ander is vaak het gevolg van ontbossing of andere verkeerde politiek- en milieu gerelateerde beslissingen van overheden. Water is voor mij trouwens een metafoor voor tijdelijkheid. Water maakt onscherp, dingen vallen uit elkaar, zo ook de vormen in mijn schilderijen.

Hoe profileer je jezelf
ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst – zo ja: welke?

Ik ben full time bezig met beeldende kunst. Ik heb geen betaalde werkzaamheden daarbuiten.

Geef je les/workshops?
Ja, op verzoek geef ik soms workshops voor (beginnende) kunstenaars en gevorderde amateurs, die zich willen bekwamen in portret/kop. Ook geef ik op verzoek individuele coaching sessies voor beginnende kunstenaars over hun beeldende praktijk. Verder geef ik voor groepen acryl schilderen als gelegenheids-workshop, bijvoorbeeld voor een verjaardag, jubileum etc.

Sta je op markten en/of word je door een galerie vertegenwoordigd?
Ik sta niet op kunstmarkten, soms op een kunstbeurs. Ik heb nog geen vaste galerie gevonden die mij kan vertegenwoordigen.

Bijlage:
De jonker 50 bij 40 olie op doek.jpg
De jonker 50 bij 40 olie op doek.jpg [ 67.08 KiB | 7573 keer bekeken ]

Ben je lid van een kunstgroep of collectief, hoe uit zich dat?
Ik ben lid van Artes, Bussum, die verschillende activiteiten en een tweejaarlijkse kunstroute verzorgt en van de Kunstenaarsvereniging Laren Blaricum. Laatstgenoemde vereniging organiseert de tweejaarlijkse tentoonstelling van leden in het Singer Museum te Laren. Van Pulchri Studio Den Haag ben ik kunstenaar-lid. Pulchri http://www.pulchri.nl organiseert elke 3 weken een tentoonstelling van leden in het eigen gebouw aan het Lange Voorhout. Er is de jaarlijkse Voorjaars- en Najaars Salon en tal van thema-tentoonstellingen waar je je als lid voor kan opgeven.

Organiseer je je eigen exposities of wordt dat voor je geregeld?
De laatste tijd wordt ik af en toe uitgenodigd om ergens te komen exposeren. Ik heb veel exposities zelf geregeld, maar doe dat nu niet meer. Ook omdat me dat te veel geld kost. Mijn principe is nu: als het goed en gratis is, kom ik!

Op welke manier breid jij je netwerk uit?
Door nieuwsbrieven te versturen en actief te zijn op sociale media als Facebook en Twitter.
Het werk in mijn atelier bekijken is altijd mogelijk: even een mailtje of een telefoontje en we maken een afspraak. Verder is mijn werk te zien op diverse online galeries.

Heb je een vraag voor Irene stel hem dan gerust hier!

Website: http://www.studioirene.nl

Online galeries:
http://www.saatchiart.com
http://www.seesle.nl

Bericht: #1
28 feb 2014 21:58
Profiel

Leuk interview, Irene!
Veel succes :)

Bericht: #2
28 feb 2014 23:31
Profiel WWW