Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview met Gonny Geurts 

Naam: Gonny Geurts
Opleiding: Windesheim Zwolle en Hogeschool voor de Kunsten Arnhem
Discipline: Tekenen, Schilderen, Kunstgeschiedenis.
Site: www.gonnygeurts.exto.nl en www.kunstenmeer.nl
Bijlage:
Gonny Geurts.jpg
Gonny Geurts.jpg [ 15.83 KiB | 7152 keer bekeken ]

Inspiratie en werkwijze
Wie of wat inspireert jou in je werk, en waarom?
“Taal inspireert mij, taal in de vorm van een gedicht, een gedachte, een stukje (song)tekst, filosofie, een zomaar ergens opgepikt stukje gesprek, maar vooral de mooie literaire vondsten die ik af en toe tegenkom”.

Zijn er kunstenaars die je inspireren en waarom?
“Er zijn vele kunstenaars die me inspireren; pas weer in het oudere werk van Mondriaan gedoken, de duinenserie met die beweeglijke kleurcontrasten.
Materieschilderijen van Sigmar Polke maakten een diepe indruk, Armando’s landschappen. Maar ook beelden, film en foto’s, literatuur en land-art projecten kunnen iets teweegbrengen. Het heeft vaak te maken met de inspiratie die ze me meegeven in mijn eigen processen; waar ben ik mee bezig, hoe omschrijf ik dat, vind ik die omschrijving in de uiting van anderen en vormt dat een aanscherping van mijn thema’s?”

Vanuit welke thema’s werk je?
“Thema’s als de mens en zijn plaats in de wereld, het landschap, de daaraan gekoppelde taal en filosofie, dat houdt me constant bezig en vindt zijn weerslag in mijn werk.”

Zoals in je ‘Flevolandserie’? en hoe komt dit hierin tot uiting?
“In onderstaand werk ‘Tussen Schokkerhaven en Ketelhaven’ zie je het IJsseloog, kortweg ‘het Oog’ genoemd, dat gemaakt is als slibdepot voor het slib uit de IJssel.
Nu, jaren later, blijkt het eiland de grootste biodiversiteit van heel Flevoland te hebben. Zaden, meegekomen uit de IJssel( en dus ook de Rijn) hebben hier blijkbaar vruchtbare bodem gevonden… Flevoland is op de tekentafel ontstaan, maar de natuur gaat evengoed gewoon haar gang.
Het Oog ligt tussen Noordoostpolder en Oostelijk Flevoland, tussen Schokkerhaven (bij de plaats waar ik ben opgegroeid) en Ketelhaven (bij de plaats waar ik nu woon en werk). Toen ik jong was, sprongen we op mooie zomeravonden van de steiger af. Daarom zie je in dit schilderij een piepklein zwemstertje getekend met Oostindische inkt. Meer van die autobiografische tekeningetjes vind je in mijn Flevolandserie. Het grootse wetmatige landschapschilderij valt hier weer samen met de autonome beleving.”
Bijlage:
Tussen schokkerhaven en Ketelhaven.jpg
Tussen schokkerhaven en Ketelhaven.jpg [ 32.68 KiB | 7152 keer bekeken ]

Werk je volgens een bepaalde methode?
“De methode van het volkomen vrij beginnen, met dat concept in mijn hoofd, en hoe verder het werk vordert, steeds strenger te worden en daarbij gebruik te maken van mijn schilderkunstige bagage.”

Kun je vertellen hoe je te werk gaat?
“Ik begin met iets waarop ik kan reageren; een snipper, een gebaar, een vlek, materie. Vanuit die inspiratie ga ik heel vrij te werk, gebruik allerlei materialen en werkwijzen door elkaar, en ga er gaandeweg structuur in aanbrengen, compositie, richting, kleuren op elkaar afstemmen, dus aan het eind word ik heel streng, en denk vanuit mijn schilderkundige bagage.”

Hoe gaat dit bij je land-art projecten?
“Bij Land- art denk ik vanuit de ruimte en wat ik zou willen “vertellen”, toevoegen aan dit landschap.” Bijvoorbeeld het werk ‘Parelplu’ is ontstaan als een variatie op het thema van dit project; ‘Zilver’.
Een parel wordt gekoesterd in de schelpvorm, die bescherming biedt. Zo heb ik ‘Schelpen’ gemaakt van paraplu’s, omdat ze ons beschermen tegen het water. Van bovenaf en van onderaf. De parel zit er als het ware in verstopt, en staat voor alles wat wij koesteren.”
Bijlage:
spiegelende paraplus.jpg
spiegelende paraplus.jpg [ 45.44 KiB | 7152 keer bekeken ]

Op je site lees ik dat je schilderijen zich tussen het autonome en wetmatige bewegen, kun je dit uitleggen?
“Het autonome is de krabbel, de aller-individueelste uiting in de vrijheid van het lege doek. Het wetmatige is het kader, waarbinnen die vrijheid zich kan manifesteren. Eigenlijk is het hierboven beschreven werkproces daarvan een voorbeeld.”

Hoe uit zich dat?
“In mijn werk is die vrijheid nog steeds waar te nemen; zo ontdek ik steeds als iemand ernaar kijkt. Dan blijkt dat de kijker aangezet wordt tot eigen interpretaties, dus de vrijheid krijgt aangereikt om zelf te fantaseren en projecteren.”

Uitgelicht
Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in?
“Het werk dat voor mij belangrijk is, is een werk dat niet te koop is, altijd bij me blijft, en mijn fascinatie voor materie, schrift en het geschreven woord, de mens en de ruimte waarin hij zich beweegt op een bevredigende manier manifesteert.
Het heet “Hestia”, naar de Griekse godin van huis en haard, die een origineel leven leidt vanuit een originele geest”.
Bijlage:
Hestia 73x88 gemengde technieken op doek.jpg.jpg
Hestia 73x88 gemengde technieken op doek.jpg.jpg [ 46.89 KiB | 7152 keer bekeken ]

Hoe profileer je jezelf?
“Ik werk vanuit mijn atelier “Kunst en meer” in Zeewolde. Daar maak ik tekeningen, schilderijen, werken met andere materialen zoals textiel, en conceptuele werken die buiten in het landschap een -tijdelijke- plek innemen.
Hier geef ik ook cursussen tekenen en schilderen, workshops met verschillende thema’s zoals, kleur, literatuur, emotie, en niet te vergeten de land-art als uitgangspunt.
Er zijn ook excursies naar de land-art werken in Flevoland, en er is een combinatie mogelijk van excursie en workshop”.
“Ik sta niet op kunstmarkten, maar exposeer veel in kunstbroedplaatsen (Loods 32, Lelystad), musea (Museum Nagele), galeries (Duine-Rhee, Giethoorn), Paviljoen De Verbeelding in Zeewolde. Had pas een solo tentoonstelling in het prachtige Provinciehuis in Lelystad, maar ook elders in het land, zoals Beek en Donk, Burgh Haamstede, Veere, Domburg, Haaren, Roden. En mijn werk was te vinden in het landschap van Kunstprojecten zoals http://www.flevokunst.nl/project/890Natuurkunstpark%20Lelystad, Nieuw verleden, Pracht in de gracht Zaltbommel, Zilver Zeewolde en herhaaldelijk bij Landart Diessen”.

“Er is een plaatselijke Kunstkring, die Open Atelierroutes (12 en 13 april 2014!)organiseert en waar ik actief ben bij de thematentoonstellingen, en er is de provinciale Kunstenaarsvereniging Flevoland die jaarlijks exposities organiseert, en nieuwe projecten initieert. Waaronder ook uitwisselingen met ander kunstenaarsverenigingen.
Soms organiseer ik mijn eigen exposities en cursistenexposities in ‘De Verbeelding’, en soms in samenwerking met Stichting de Verbeelding zoals komend weekend 8 en 9 februari 2014 van 14.00 tot 17.00 uur. Er is dan werk te zien van René van Zuuk, de architect van het paviljoen, en mijn werk, gecombineerd met de resultaten van een kunstproject “Mijn plek in Flevoland”, gemaakt met de 2e klassen van de Middelbare scholen en groep 6 van De Delta met Femke Wubbels. Het project werd gebaseerd op mijn Flevolandserie, die inzoomt op verschillende plekken o.a. met behulp van Google Earth”.

“Mijn netwerk bestaat dan ook fysiek- uit Kunstenaarsverenigingen en – groepen, maar ook via het internet heb ik contacten zoals op Exto, Facebook, Linkedin en er is op die manier een fysieke groep ontstaan; Het GAP Gogyoshi Art Project, dat landelijk groepsexposities organiseert en binnenkort ook naar het buitenland gaat.
Mijn netwerk breid ik uit met bovengenoemde media maar ook door veel tentoonstellingen en kunstenaarscursussen te bezoeken, evenals netwerken voor ondernemers”.
Bijlage:
Persephones kind, 60 x 60, acryl en inkt op doek.jpg
Persephones kind, 60 x 60, acryl en inkt op doek.jpg [ 72.55 KiB | 7152 keer bekeken ]

Exto
“Bij Exto ben ik terechtgekomen doordat ik steeds meer kunstenaars leerde kennen die op Exto “zitten”, en ik ben er gebleven omdat ik de site heel gebruikersvriendelijk vind. Naast de extosite heb ik ook nog mijn persoonlijke site, die ik tegenwoordig ook gemakkelijk aan kan vullen.

Heb je nog vragen aan Gonny? Stel ze hieronder!

Bericht: #1
07 feb 2014 12:12
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]