Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview met Joukje Pees 

Bijlage:
foto genomen door Gert Tabak.jpg
foto genomen door Gert Tabak.jpg [ 55.52 KiB | 6055 keer bekeken ]

Naam: Joukje Pees
Opleiding: Lerarenopleiding Ubbo Emmius Groningen, tweedegraads lesbevoegdheid tekenen. Kunstacademie Minerva, Groningen, vrije richting.
Discipline: Tekenen, schilderen, fotografie, ruimtelijk werk
Bijlage:
Zomeravond groninger land gemengde technieken op papier 50 x 150 cm.jpg
Zomeravond groninger land gemengde technieken op papier 50 x 150 cm.jpg [ 105.41 KiB | 6021 keer bekeken ]

Wie of wat inspireert jou in je werk?
Landschap is voor mij een eindeloze bron van inspiratie. Hierin fascineert mij de lucht, de werking van het licht en de processen van verandering. Ook natuur in contrast of juist samengaan met cultuur fascineert mij, want "wat is natuur nog in dit land?" ( uit gedicht ‘De Dapperstraat’ van J.C. Bloem ). Mijn vroegste inspiratie was Vincent van Gogh, gevolgd door Monet met zijn weergave van het licht. De aquarellen van Emiel Nolde zijn voor mij een voorbeeld door zijn intensieve kleurgebruik. Ik geniet zeer van kunstenaarsschetsen, het onaffe en spontane ervan.

Werk je volgens een bepaalde methode?
Buiten maak ik schetsen en foto´s. In mijn atelier werk ik mijn onderwerpen uit in gemengde technieken op papier; houtskool, acrylverf, olie- en zachte pastel, inkten, kleurpotlood, maar ook minder geëigende materialen zoals zand, Dollardklei, sporen van paddenstoelen, vloeipapier pas ik door elkaar toe in één werk. Hierbij balanceer ik tussen het sturen met mijn handschrift en het ontvangen van wat de materialen teruggeven. Een spannend proces!

Bijlage:
Voorbij de Horizon  Joukje Pees 2012 houtskool en acryl 50 x 60.jpg
Voorbij de Horizon Joukje Pees 2012 houtskool en acryl 50 x 60.jpg [ 241.45 KiB | 6021 keer bekeken ]

Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in?
De volgende drie werken zijn voor mij betekenisvol omdat het hierin gelukt is de juiste sfeer te treffen terwijl ik experimenteerde met een nieuwe aanpak. In “Ver voorbij de horizon”, gaven het beperkte kleurgebruik van acryl, met houtskool net dat wat ik zocht.. Bij “Zomeravond op Groninger land” (bovenaan het artikel red.) toont een tafereel waaraan ik erg ben gehecht, omdat ik er afgelopen twee zomers s avonds steeds langs fietste: het landschap langs het Reitdiep. De horizon kwam tot stand door te strooien met schilfers gele notenbolster. Als ik er naar kijk roept het weer die sfeer op van de warme, lange zomeravonden op het Groninger land. Dit schilderij heeft ook een groter formaat dan mijn meeste andere 2 dimensionale werken.

Bijlage:
Zonsopkomst boven de Eems bij laagwater inkten met acryl 40 x 40 cm.jpg
Zonsopkomst boven de Eems bij laagwater inkten met acryl 40 x 40 cm.jpg [ 179.2 KiB | 6055 keer bekeken ]

Tot slot “Zonsopkomst boven de Eems”, Hierin heb ik weer de techniek van het strooien met de notenbolster toegepast. Eerst moest ik wennen aan het resultaat maar hoe langer ik hem nu zie , hoe meer ik deze waardeer. Dit komt misschien wel omdat ik andere kleuren gebruik, ik zit meestal in de gelen en blauwen en nu rood!

Bijlage:
lekker weer! Molen de Helper aan het Paterswoldse Meer tijdens windkracht 11.jpg
lekker weer! Molen de Helper aan het Paterswoldse Meer tijdens windkracht 11.jpg [ 113.87 KiB | 6055 keer bekeken ]

Wat zijn voor jouw de raakvlakken tussen schilderen en fotografie?
Leuke vraag! Het raakvlak is voor mij het beleven van mijn onderwerp. Plekken die mij raken wil ik vastleggen.Vooral de speciale momenten, zoals schemering, zonsondergang, een dreigend onweer. De camera heeft hierin bij mij de functie van het schetsboek deels overgenomen omdat ik onder alle weersomstandigheden buiten kan fotograferen. Verder vang ik een veranderend onderwerp als onweer of een storm, zo sneller.
Het cameraatje heb ik dan ook altijd bij me. Ik werk met een digitale compact camera
Door te fotograferen en te schetsen/schilderen beleef ik mijn onderwerp nog intenser en vergeet ik het moment nooit meer! Andere raakvlakken zijn het zoeken naar compositie en kleurgebruik. Mijn foto's hoef ik nooit bij te snijden( tenzij ik een vierkant of panorama formaat wil). De compositie is altijd in een keer raak. Dat komt omdat ik, net als bij het schilderen, eerst lang kijk. Mijn ogen bepalen wat mij boeit en hoe ik het wil weergeven, daarna klik ik. Hierbij is de zoeker van de camera een heel handig hulpmiddel, omdat ik ook tijdens het schetsen/schilderen eerst door een handgemaakt kader kijk.

Zijn er ook verschillen? In beleving bijvoorbeeld?
Een groot verschil is dat ik in mijn uitwerkingen in schetsen en schilderijen meer emotie kan leggen. Dat aspect mis ik bij de fotografie. Fotografie blijft bij mij meer registratie en de schilderijen zijn verwerkingen van het thema. Ik zoek nog naar een manier om meer beleving weer te geven in mijn landschapsfoto’s, dat is nog een uitdaging voor mij maar in ‘De Helper’ ben ik hierover zeer tevreden!

Bijlage:
Herinnerd Landschap fotomateriaal collage op glazen schaal, herinnering aan strandwandeling.jpg
Herinnerd Landschap fotomateriaal collage op glazen schaal, herinnering aan strandwandeling.jpg [ 77.05 KiB | 6055 keer bekeken ]

Om meer een verhaal te kunnen vertellen met fotografie ben ik schalen gaan maken. Op bestaande glazen schalen maak ik, naar aanleiding van een thema, fotocollages.
Mijn nieuwe collectie schalen en vazen presenteer ik komende zomer tijdens de groepsexpositie: "Gedroomd landschap" in galerie de Groninger Kroon in Finsterwolde.

Sta je ook op kunstmarkten en exposeer je nog op andere plekken dit jaar?
Doorgaans sta ik niet op markten, maar ik maak een uitzondering voor de kunstmarkt in mijn eigen wijk, het Hoornse Meer, dit jaar op 24 mei. Momenteel exposeer ik van 1 februari t/m 1 juli in de Reide hoeve, Termunten, bezoekerscentrum van het Groninger Landschap, met een solo expositie VLOEDLIJN EEMS DOLLARD. Er zullen zowel foto’s als werken in gemengde technieken te zien zijn. De expositie wordt zondag 1 februari om half 3 geopend door Aafke Steenhuis, bekend van onder meer haar boek ”Lied van de Eems”.

Bijlage:
workshop in kerkje van Oostum.jpg
workshop in kerkje van Oostum.jpg [ 37.42 KiB | 6055 keer bekeken ]

Geef je ook les of workshops?
Ik geef cursussen en workshops tekenen/schilderen en fotografie in mijn eigen atelier en op locatie. Het is leuk om mijn eigen ervaring en enthousiasme door te geven en ik ben wel trots op mijn cursisten. De resultaten zijn vaak verrassend mooi. In februari starten 2 cursussen waarin nog enkele plaatsen vrij zijn! In Meppel geef ik bij Van Daalen4art lijstenmakerij een cursus werken in gemengde technieken op papier en in mijn eigen atelier gaat de fotowerk- en bespreekgroep "FotoGraag!" weer van start. Meer info hierover vind je op mijn site.

Op welke manier breid jij je netwerk uit?
Facebook, linkedin, visitekaartjes, website, en deze maand sta ik in lifestyle magazine Noorderland met een uitgebreide reportage!

Heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst – zo ja: welke?
Ik ben fulltime kunstenaar. Daarnaast ben ik nog als vrijwilliger actief als pr medewerker/fotograaf bij de Buurtboomgaard het Hoornse meer, ook vervaardig ik podiumboeketten voor Musica Antiqua Nova, het podium voor Oude Muziek in Groningen.
Tuinieren en de natuur zijn mijn passie naast de kunst!

Heb je een vraag stel hem dan hier!

http://www.joukjepees.nl
http://www.facebook.com/joukje.pees
http://www.groningerlandschap.nl/eropuit/activiteitenagenda

Bericht: #1
31 jan 2014 14:37
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]