Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
 interview met Remigius 

Naam: Remco Hazenbroek schildert onder zijn doopnaam ‘Remigius’
Opleiding: enkele lessen aan de Vrije academie te Den Haag, verder heeft hij zich het vak zelf aangeleerd. Discipline: portretschilder, vrij werk en in opdracht, meestal in acryl, olieverf lonkt
Extosite: http://www.Remigius.exto.nl

Bijlage:
De roze bril.jpg
De roze bril.jpg [ 26.01 KiB | 7913 keer bekeken ]
Bewust is gekozen voor een zelfportret als eerste ‘foto’ voor dit interview. De roze bril is een metafoor, een knipoog naar het begin als fulltime portretschilder van Remigius, juist aan het begin van de bankencrisis in 2008.
Want alhoewel hij met tekenen en schilderen in zijn jeugd nooit veel had, veranderde dat op het moment
dat hij zijn vrouw, welke beeldhouwde aan de Vrije Academie in den Haag, leerde kennen.
Hij raakte dusdanig in kunst geïnteresseerd, dat er een ware een inhaalslag aangaande de kennis van de pracht en praal van de kunstgeschiedenis volgde, waarbij de moderne schilderkunst hem het meest fascineerde.

Twintig jaar geleden, zo rond zijn 31e levensjaar, besloot hij zelf het schilderen op te pakken.
In eerste instantie was dat voornamelijk een kwestie van het in halen van techniek, waarbij de magie van de verf voorop stond. “Maar terwijl het eerst”, zoals de schilder zegt, “alle kanten op ging, was de keuze voor het onderwerp met de eerste betaalde portretopdracht in 2002, voortaan ook duidelijk.”
Bijlage:
Matthijs samenstelling.jpg
Matthijs samenstelling.jpg [ 33.27 KiB | 7913 keer bekeken ]
Korte tijd volgde hij lessen aan de Vrije Academie in Den Haag (naast een kantoorbaan) maar de manier van lesgeven aldaar, gericht op het vinden van een vormentaal i.p.v. op techniek, was te zeer afwijkend van wat hij zocht. Naast heel veel uitproberen heeft hij daarom veel van de kennis gehaald uit boeken en uit gesprekken met andere schilders.

Na ontslag uit de kantoorbaan in 2008 is koos Remigius ervoor als fulltime portretschilder aan de slag te gaan. In eerste instantie met de verwachting goed geld te verdienen aan het verkopen van portretten. Maar na vijf jaren van allerlei soorten crisis is hij blij dat er daarnaast behoorlijk wat mensen lessen bij hem (willen) volgen.
Bijlage:
Atelier1a.jpg
Atelier1a.jpg [ 36.08 KiB | 7913 keer bekeken ]

Remigius: ”Francis Bacon heeft mij altijd enorm gefascineerd. De manier waarop hij delen van gezichten en lijven uit elkaar haalde en weer samenbracht vind ik uitermate boeiend om te zien.
En in de portretten, hoe mismaakt ook, zie je altijd de gelijkenis met de geportretteerde.
Via Bacon leerde hij ook de andere schilders kennen uit ‘The School of London’ zoals David Hockney, Frank Auerbach en natuurlijk Lucian Freud; een aanstekelijk voorbeeld voor portretschilders.
Maar ook in Nederland wordt geweldig geschilderd, kijk maar naar Pieter Pander, Sam Drukker en Philip Akkerman. Zo langzamerhand merk ik wel dat het veelal figuratief werk is dat mij boeit. Met praatjesmakers als Joseph Beuys heb ik weinig op.”

Daarnaast is hij minder geïnteresseerd in de achtergronden van kunst als het werk zelf niet kundig is gemaakt. Zo heeft hij de nodige moeite met een portret als ‘H.M.’ van Luc Tuymans (het portret van koningin Beatrix dat in 2012 bij de opening van het Stedelijk Museum een ereplek kreeg).
“Misschien heeft deze schilder interessante ideeën, maar z’n techniek blijft daar naar mijn smaak sterk bij achter.”aldus de portrettist.
Door naar foto’s te werken en daar de letterlijkheid uit te halen door te overdrijven in hoekigheid, contrast, kleur en vorm is zijn werk zeker herkenbaar te noemen. Er is ook veel te lezen over deze werkwijze op zijn website en in eerder verschenen artikelen in Palet en Atelier.

Bijlage:
De 7 Hoofdzonden.jpg
De 7 Hoofdzonden.jpg [ 31.82 KiB | 7913 keer bekeken ]
Een werk waar hij nog steeds met veel trots op terugkijkt is ‘De 7 Hoofdzonden’ uit 2007.
Zeven zelfportretten op 50x30 cm in de primaire kleuren (rood, geel en blauw) en secundaire kleuren (oranje, groen en paars) met een kleurloos (grijs) portret in het midden. Ieder portret beeldt één hoofdzonde uit en ieder doek bevat één hand, voor het onderlinge ritme.

“De achtergrond van het werk is de morele les van paus Gregorius I, over gedrag waar men zich verre van moet houden op straffe van het moeten branden in eeuwig vagevuur”, zo vertelt Remigius.
“Ook al heb je niet veel op met de eeuwigheid, het blijft een waardevol verhaal over goed en kwaad.”
In het blad Atelier ( nr. 151 van maart 2011) staat een uitgebreid verhaal over de inhoudelijke kant van dit zevenluik. Op zijn website is hiervan een pdf te downloaden.

Daarnaast is de ‘Studie van Vier op 4 bij 4’ het waard om even bij stil te staan. De 16 paneeltjes van ongeveer 15x15 cm zijn in één baklijst gemonteerd. Over het ontstaan van dit samengestelde portret zal ook een artikel verschijnen en wel in Atelier 169 (maart 2014).
Bijlage:
WAsamenstelling800hoog.jpg
WAsamenstelling800hoog.jpg [ 64.5 KiB | 7913 keer bekeken ]

Remigius werkt zo’n 50 uur per week als zelfstandige. De uren worden verdeeld over het portretschilderen zelf, het lesgeven en alles wat daarbij komt kijken en aan zaken als administratie, het bezoeken van /deelnemen aan beurzen/markten en de promotie.
Vooral dat laatste is hard nodig.
De ervaring leert (er zijn uitzonderingen) dat galeriehouders niet erg happig zijn op portretschilders. Waarschijnlijk omdat de galeriehouder bang is dat portretschilder en klant de opdracht onderling wel regelen. En dat de galerie dus z’n verdiende commissie niet krijgt. Er is immers veel contact vooraf nodig tussen schilder en opdrachtgever.
Bijlage:
Nanette, 40x40, 2011, nieuw.jpg
Nanette, 40x40, 2011, nieuw.jpg [ 36.92 KiB | 7913 keer bekeken ]

Bovenstaande opmerking vraagt wellicht toch om enige nuance. Er ontspint zich dan ook een uitwisseling van overwegingen tussen schilder en schrijver dezes waarom galeriehouders over het algemeen zo terughoudend naar portretschilders toe zijn/lijken .
Want het zijn wellicht meer zaken bij elkaar die een galerist zogezegd ‘minder enthousiast maken’ om een portrettist in de gelederen op te nemen.
Dat er toestemming is van de geportretteerde is de verantwoordelijkheid van de portrettist, daarover hoeft een galeriehouder zich het hoofd niet te breken.
Maar als we nu eens uitgaan van het gegeven dat een portret de moeite waard is door het schilderwerk, dan maakt wie het voorstelt toch minder uit.
Vooral als je je bedenkt dat alle genoemde kunstenaars in dit interview hun portretten voor hoge bedragen verkopen/verkochten. Philip Akkerman maakt zelfs uitsluitend zelfportretten!
En dit jaar nb. was er in De Hallen in Haarlem de tentoonstelling ‘in het voetspoor van Frans Hals’. Een overzicht van 100 jaar Nederlandse portretkunst met werken van onder andere Sluijters, Toorop, Dumas, Israëls en Willink. Stuk voor stuk portretten waar liefhebbers hoge bedragen voor willen betalen.
Bijlage:
Acteurs 1000hoog.jpg
Acteurs 1000hoog.jpg [ 23.4 KiB | 7913 keer bekeken ]

Zou het dan zo kunnen zijn dat een portret an sich (weergave van een bestaand persoon) over het algemeen juist alleen in opdracht gemaakt wordt. Dit leidt sowieso tot veelvuldig rechtstreeks contact tussen portrettist en opdrachtgever, hetgeen er weer debet aan is dat de galerie (ongewenst) op het tweede plan komt te staan.
Tenzij je het bv. over de portrettengalerij in Utrecht hebt (Morren), welke er juist om te doen is om te tonen hoe de portretschilder het portret vorm kan geven en dan komt de opdracht via de galeriehouder (ergo: commissie)
Dat neemt niet weg dat je je voor kunt stellen dat, wanneer je als galeriehouder een welgesteld publiek binnenhaalt voor een tentoonstelling, de verkoop van een portret in opdracht een mooie ‘bijvangst’ zou kunnen zijn.
Dus op zich is het dan weer geen slechte overweging van een galeriehouder ook een portret op te hangen van een paar portrettisten uit de stal.
Eén van de zaken welke Remigius voor promotie inzet is de e-nieuwsbrief (aanmelden via de website). Deze verschijnt zo’n 4 keer per jaar met amusant, interessant en relevant nieuws over portretkunst.
Daarnaast worden nieuwe boeken, tentoonstellingen en websites genoemd. En natuurlijk is er de nodige aandacht voor zijn lessen, workshops en nieuwe portretschilderijen.
Naast de website van exto heeft Remigius ook nog een zelfontworpen en gebouwde website en maakt hij z’n eigen drukwerk
Bijlage:
Folder Remigius 2.jpg
Folder Remigius 2.jpg [ 37.85 KiB | 7913 keer bekeken ]
waarbij hij aanhaalt: “Door dit soort zaken zelf te doen bespaar je veel geld en heb je maximale controle over de presentatie.”
Meer informatie over de te volgen lessen en workshops is te lezen op genoemde websites

In het oosten van het land wordt Remigius vertegenwoordigd door De Galeriet in Delden. Daarnaast is hij lid van KopS (= Kunst op Scheveningen), een collectief dat meer aandacht voor het werk van haar leden hoopt te krijgen door de krachten te bundelen.
Exposities regelt hij eveneens. Binnenkort is er dan ook een tentoonstelling in atelier Mee in Zee. (opening 16-02-2014)

Het uitbreiden van het netwerk wordt ook voortvarend aangepakt. Zo zijn er advertenties in wijkbladen, publicaties in Atelier Magazine en nu dit EXTO-interview, hetgeen wellicht ook voor de exto-site weer een positieve invloed zal hebben op het bezoekersaantal.

Afsluitend vraag ik aan de geinterviewde hoe hij zichzelf ziet:
- als portrettist... zijn jouw werken altijd portretten of ook gezichten. Een portret zal altijd op een bestaand iemand lijken. En goed ook. Het hangt dus af van de herkenbaarheid denk ik dan.
Worden jouw portretten dan ook kunst genoemd en kun jij je daarin vinden? Of is portretteren een ambacht?
- als kunstenaar… je schildert een portret of gezicht als inventor. Is jouw werk vernieuwend en gaat voorbij aan wat tot op dat moment gemaakt is… het voegt iets toe. (denk aan Picasso/kubisme)
- als kunstschilder, je schildert naar wat men vraagt.
- als schilder… je maakt wat je maakt, je geeft er les in en daar verdien je je geld mee. Puur een vak/ ambacht.
Bijlage:
De Uitleggers, 60x90, 2012, mailversie.jpg
De Uitleggers, 60x90, 2012, mailversie.jpg [ 46.53 KiB | 7913 keer bekeken ]
(Dit schilderij 'de uitleggers' is een portret van politiek analisten Ferry Mingelen, Rutger Castricum en Frits Wester in een ‘bloederige’ (druipers) rood-wit-blauwe context)
Dat leverde een verfrissend antwoord op:
“Tja, een lastige vraag. Het gaat hier heel sterk om ieders definitie van deze termen. Lange tijd heb ik op mijn website geschreven dat ik mezelf meer een vakman voel dan een kunstenaar. Ik vind namelijk dat een ‘kunstenaar’ een boodschap te vertellen heeft en die heb ik niet. Hooguit heb ik een mening, maar daarvan zijn er al meer dan 7 miljard op deze planeet. Hoe men mij noemt laat ik tegenwoordig graag over aan de beschouwer, want meestal wil men schilderijen kopen van een ‘echte kunstenaar’.

Als ik nog even teruggrijp op de kunstenaars uit mijn interview; de kwaliteit van het schilderwerk van Lucian Freud en Pieter Pander vind ik onvoorstelbaar hoog, maar zijn het kunstenaars ...? Volgens mijn definitie zijn het gewoon buitengewoon goede schilders. Ik vind het ook raar dat iedereen die iets creatiefs doet –vaak ook nog slecht uitgevoerd- zich kunstenaar noemt.
Mijn antwoord in 6 woorden: ik ben portretschilder, kunstenaar mag ook.

Hoe vallen kunst en vakmanschap dan samen?
Een woord dat ik vaak gebruik omdat het van beide kanten wat meeneemt is ‘portretkunst’, een beetje ouderwets degelijk, maar daar houd ik wel van.
Mijn uitgangspunt: eerst vakmanschap en visueel interessant werk, daarna wellicht uitleg en -wie weet, als bonus- nog meer diepgang.

Hebt u nog een vraag aan Remigius? Stel deze hier. Riann

Bericht: #1
17 jan 2014 10:33
Profiel

Goed interview, bedankt!

Bericht: #2
17 jan 2014 11:16
Profiel

een goede schilder, zoveel is wel duidelijk!

Bericht: #3
17 jan 2014 11:35
Profiel

Leuk om te lezen, Remco!

Bericht: #4
17 jan 2014 11:39
Profiel WWW

Elders op dit forum schreef ik een nogal negatieve benadering van wat portretschilders hier op exto durven aanbieden, maar mijn slotzin was “ en toch zijn er witte raven die van een (na) geschilderd portret een feest weten te maken .” de portretten van Remco zijn een bewijs van die laatste stelling ,

Bericht: #5
17 jan 2014 12:38
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ]