Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
 Interview met Marjan Nagtegaal 

Naam; Marjan Nagtegaal
Woonplaats; Bilthoven
Opleiding; Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst den Haag
Discipline; schilderen en gemengde technieken
Site; www.marjannagtegaal.exto.nl
Bijlage:
Marjan Nagtegaal.jpg
Marjan Nagtegaal.jpg [ 16.3 KiB | 7906 keer bekeken ]

Inspiratie en werkwijze
Wie of wat inspireert jou in je werk, en waarom?
“De belangrijkste inspiratiebron is voor mij de mens. Ik kijk naar mensen en probeer weer te geven hoe ze bewegen (bijvoorbeeld hoe we lopen of onze armen bewegen), of hoe de mens is in een groep.
Ik heb in het verleden veel gebruik gemaakt van de foto’s van Muybridge, een fotograaf uit de 19e eeuw die de beweging van mens en dier als eerste vastlegde.
Als ik menselijke relaties schilder gaat het vooral over de onmacht om echt met elkaar in contact te komen. Ik schilder over dat onvermogen, ons onvermogen en mijn eigen ervaringen daarmee.
Daarnaast heb ik veel gereisd en vind ik het spannend om datgene wat ik aan een landschap beleef weer te geven.”
Bijlage:
Walking.jpg
Walking.jpg [ 57.8 KiB | 7906 keer bekeken ]

Zijn er kunstenaars die je inspireren en waarom?
“Giacometti is inspirerend om de manier waarop hij mensen schilderde en beeldhouwde, hij schilderde niet zozeer de mens als wel de ruimte eromheen. Ik vind ook zijn rusteloze penseelstreek prachtig. Er is een boekje van de schrijver James Lord; ‘Een portret´, hij wordt door Giacometti geschilderd en hij beschrijft hierin de twijfels, de zoektocht en de strijd van Giacometti om het portret op het doek te krijgen, telkens weer schildert hij het over.
Die twijfel zie ik ook altijd bij mijzelf. Nooit is het goed genoeg.
Verder vind ik jonge kunstenaars inspirerend, zij zijn weer op totaal nieuwe manieren met realisme bezig, heel fantasierijk met nieuwe materialen en vormen.”
Kun je een voorbeeld noemen? en verwerk je dit ook in je eigen werk?
“ Deze zomer was er ‘Coda paper art’ in Apeldoorn, een inspirerende tentoonstelling over wat kunstenaars met papier kunnen doen, zoals Movana Chen, een jonge Chinese kunstenares, die menselijke figuren breit van oude tijdschriften. En vorig jaar was ik in Genk, waar er een tentoonstelling was van jonge kunstenaars over maatschappelijke processen en milieuvervuiling. Ook iemand als Juul Krayer vind ik prachtig werk maken, maar ik gebruik dat niet in mijn eigen werk, want die gaan over bewegen”.
Hoe zou je “zelf je werk omschrijven?
“Mijn werk omschrijf ik als lyrisch expressief, ik wil wat vertellen over de mens en zijn beweging of de manier waarop ik het landschap beleef, maar de boodschap is ondergeschikt aan de vorm.”
Bijlage:
landschap.jpg
landschap.jpg [ 45.36 KiB | 7906 keer bekeken ]

Werk je volgens een bepaalde methode?
“Met aquarel werk ik snel, ik voeg vetkrijt en inkt toe om meer beweging in de aquarel te krijgen. Met acryl en gemengde techniek begin ik wel met een idee, maar heel vaak wordt dat weer door elkaar gegooid, het is werken van laag over laag. Ik teken veel in mijn schilderijen, ik werk met monotype en dunne aquarelachtige lagen. Verder gebruik ik vaak ook nog collagemateriaal en op een bepaald moment denk ik nu moet ik stoppen anders maak ik het kapot wat jammer genoeg ook vaak gebeurt.”
Werk je voor je landschappen buiten, maak je foto’s of werk je vanuit herinnering en beleving ervan?
“Voor de landschapschilderijen heb ik buiten foto’s en schetsen gemaakt . In de woestijn was het overdag te heet en heb ik alleen in de ochtend en ‘s avonds buiten gewerkt. In Frankrijk en Italië heb ik veel les gegeven, daar deed ik altijd even mee in het begin, dan maakte ik een schets die ik later uitwerkte.”
Bijlage:
De weg van het leven.jpg
De weg van het leven.jpg [ 53.05 KiB | 7906 keer bekeken ]

Uitgelicht
Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in? en kun je aangeven waarom?
“Dat zijn een aantal schilderijen, die ik belangrijk vind als mijlpaal. De torso’s (echtpaar) en lopen (women walking), zij geven weer wat ik belangrijk vind; beweging.
Een paar jaar geleden werkte ik heel anders veel kleuriger, met kleinere figuren. Toen ging het vooral over de onmacht van contact (de reis van het leven), het opgesloten zijn in eigen huid. Verder maak ik ook graag landschappen, omdat ik op veel plekken heb geschilderd en les gegeven. Vooral de woestijn met rotsen, prachtige kleuren en eindeloze vertes zijn favoriet.”
Bijlage:
Couple.jpg
Couple.jpg [ 45.36 KiB | 7906 keer bekeken ]

Hoe profileer je jezelf?
“Mijn week is eigenlijk in tweeën gedeeld, de eerste helft geef ik les bij 2 kunstencentra. Het kunstenhuis in De Bilt/Zeist en het kunstencentrum theater de Kom in Nieuwegein. In de Bilt geef ik model, academieklas en gemengde techniek en in Nieuwegein gemengde techniek. Dat vind ik erg leuk werk. Je moet daarvoor tentoonstellingen van hedendaagse kunst bezoeken, omdat ik elk jaar weer een nieuw en interessant programma wil maken. Verder heb ik zoals al gezegd veel in het buitenland les gegeven en geschilderd.”

De tweede helft van de week ben ik in mijn atelier. Ik heb een paar vaste galeries en kunstuitlenen waar ik goed contact mee heb en zij hebben werk van mij in consignatie. Zoals galerie Meander en Arto Imago. Dus mijn exposities regel ik niet zelf, maar ik heb eens in de zoveel tijd een tentoonstelling bij een galerie of kunstuitleen. De volgende tentoonstelling is in maart bij galerie de oude school in Stroë. Verder heb ik ook portret opdrachten.

Ik ben lid van kunstkring Beekk, de kunstenaarsvereniging in Bilthoven, ook ben ik lid van de Gooise kunstkring. Met allebei doe ik nog te weinig, de tijd ontbreekt me nog, ik hoop dat het in de toekomst verandert. Verder zit ik in Nik en Co, meer een netwerk of vriendenkring van kunstenaars, waar we eens in de maand een kunstuitje mee doen.”
Bijlage:
De draad van Ariadne.jpg
De draad van Ariadne.jpg [ 40.53 KiB | 7906 keer bekeken ]

Exto
“Via een collega (Desire Haverkamp) uit het kunstencentrum de Kom ben ik bij exto terecht gekomen en dat bevalt me prima. Ik had al een site, maar de extosite is veel makkelijker te onderhouden. Ik denk dat mijn sites gelijkwaardig zijn, ik verwijs in mijn gewone site steeds naar pagina's van de extosite. Wel Ik zit veel vaker op mijn extosite dan op de gewone site.

Heb je nog vragen aan Marjan? Stel ze hieronder!

Bericht: #1
10 jan 2014 13:28
Profiel

Leuk om te lezen, Marjan. Succes!!

Bericht: #2
10 jan 2014 16:23
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ]