Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 Interview met Ingrid Horsten 

Bijlage:
Ingrid Horsten.jpg
Ingrid Horsten.jpg [ 52.24 KiB | 6621 keer bekeken ]

Naam: Ingrid Horsten.
Opleiding: Academie voor Beeldende Kunsten te Utrecht.
Discipline: 2 dimensionaal.
Extosite: http://www.ingridhorsten.nl/

Bijlage:
De voorbijgangers.jpg
De voorbijgangers.jpg [ 80.45 KiB | 6621 keer bekeken ]

Wie of wat inspireert jou in je werk?
In mijn werk ben ik geboeid door "Het Hollandse Licht",. Je vindt dit terug in lichtvallen, rivieren en mistige weides. Romantiek met als doel voorbij het onderwerp te gaan of...iets voorbij. Recent zijn de schilderijen van paard en wagen op weg naar een onbestemde plaats in een verlaten landschap. Verder vind ik specifieke vormen van dieren boeiend zoals bijvoorbeeld de hoekige lichaamsvormen van koeien. Deze vertaal ik naar kubistisch vormen in mijn werk. De laatste tijd schilder ik ook portretten en figuren. Ik ben geïnspireerd door de impressionisten, de Hollandse meesters maar ook door bekende of minder bekende kunstenaars die realistisch of abstract werk maken. Onderwerpen zijn: stillevens, landschappen en stadsgezichten. Landschappen in Nederland, De Provence, Bretagne, Toscane en andere landen en gebieden. Stadsgezichten, soms een stad maar ook een mix van impressies van verschillende steden die in mijn werk samensmelten tot een schilderij. Realistisch en geabstraheerd werk, ingetogen, kwetsbaar en melancholisch in diverse technieken en stijlen.

Bijlage:
dieren.jpg
dieren.jpg [ 102.44 KiB | 6621 keer bekeken ]

Werk je volgens een bepaalde methode?
Ik werk intuïtief en niet vanuit het bedenken van een onderwerp. Ritme, compositie zijn belangrijke aspecten, ik ben een tonale schilder. Het uitgangspunt is dat ik ervoor zorg dat het schilderij technisch heel goed in elkaar zit om daarna het beeld los te kunnen laten. Ik schilder bij voorkeur en plein air (op locatie red.) maar maak ook gebruik van foto's. Vaak maak ik eerst schetsen, ik laat weg en voeg toe. Vervolgens schilder ik op een groter formaat en ga net zolang door tot ik tevreden ben en dan is het: de lijst of de prullenbak!

Bijlage:
Charlie.jpg
Charlie.jpg [ 148.62 KiB | 6621 keer bekeken ]

Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in?
De Aquarel die ik gemaakt heb van mijn nichtje Charlie neemt een speciale plek voor mij in.

Hoe profileer je jezelf. Ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst?
Ik exposeer regelmatig in mijn atelier te Houten, ik heb voorheen geëxposeerd in diverse galeries in binnen- en buitenland, via mijn site en diverse andere sites. Naast mijn werk als beeldend kunstenaar geef ik ook cursussen vanuit mijn atelier in diverse technieken. We schilderen landschappen, stillevens, bloemen, dieren of portretten. Er worden regelmatig stillevens en bloemen neergezet. Cursisten kunnen ook een eigen onderwerp kiezen in overleg met mij. Er zijn beginners- en gevorderdencursussen in de technieken acryl, aquarel, pastel, pen en inkt. Volgend jaar pas ik in de cursus een relatief nieuwe verf toe; de “Cobra” olieverf (in water oplosbaar). Ook is er een instap cursus in diverse technieken voor beginners en gevorderden. Het plezier in het schilderen staat voorop.

Bijlage:
Apres midi.jpg
Apres midi.jpg [ 151.72 KiB | 6621 keer bekeken ]

Sta je op markten en en/of wordt je door een galerie vertegenwoordigd?
Na de Academie heb ik regelmatig in diverse galeries geëxposeerd. Sinds ik les geef doe mee aan de Kunstfietsroute te Houten die elk jaar georganiseerd wordt. Ik ben wel op zoek naar een goede galerie.

Ben je lid van een kunstenaarsgroep of collectief?
Na de Academie heb ik met een aantal vrienden Ateliergroep Tij opgericht. We hebben regelmatig ateliers van de gemeente aangeboden gekregen en die met subsidies onderhouden. Sinds mijn verhuizing naar Houten heb ik mij aangesloten bij KODH (kunstomdehoek) http://www.kodh.nl/en doe ik mee aan de kunstfietsroute die een keer in het jaar gehouden wordt. Er worden tevens kunstmarkten georganiseerd en er zijn diverse projecten gerealiseerd.

Bijlage:
De ontmoeting.jpg
De ontmoeting.jpg [ 107.18 KiB | 6621 keer bekeken ]

Je serie tekeningen van Paard en Wagen vind ik ontroerend, en met name ook de titels erbij zoals Ontmoeting en de Voorbijgangers. Het zijn,voor mij, beelden die op een bepaalde manier in het collectieve geheugen gegrift zijn en een sfeer van herkenning oproepen, van heimwee. Kun je toelichten hoe je kwam tot deze onderwerpskeuze?
Fascinatie voor paard en wagen, het roept bij me herinneringen op aan vervlogen tijden. Soms komt er nog een stoet voorbij zoals in Maaseik in België, gelukkig had ik mijn fototoestel meegenomen en rende met de stoet mee. In mijn atelier ontstaat dan een schilderij, met een penseel en plasjes waterverf zie ik een beeld verschijnen de paarden komen van ver en gaan voorbij, reizen door de tijd? Soms krijg ik vleugels!
Heb je een vraag die je wilt stellen aan Ingrid naar aanleding van dit interview, je kunt hem hier stellen.

Bericht: #1
05 jan 2014 21:29
Profiel

Beeldig en vaardig je aangespannen combinaties!

(Is er een reden dat je deze foto hierboven van jezelf koos?)

Bericht: #2
07 jan 2014 19:00
Profiel

Malda, ik begrijp niet precies wat je bedoelt!
Zelfportret goed als intro!

Bericht: #3
07 jan 2014 21:22
Profiel

Malda, dank je voor je belangstelling, je bedoelt de paard en wagen serie?
Zelfportret goed als intro!

Bericht: #4
07 jan 2014 21:34
Profiel

Je kijkt de lezer kritisch aan, maar misschien is dat jouw gewone blik en ervaar ik dat alleen zo :)

Bericht: #5
08 jan 2014 00:57
Profiel

Ik heb de foto zelf gemaakt terwijl ik ook in de spiegel keek, dus......

Bericht: #6
08 jan 2014 17:06
Profiel

Ok :)
dank voor je antwoord

Bericht: #7
09 jan 2014 00:18
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ]