Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview met Rogate Savelkoul 

Naam: Rogate Savelkoul bfa
Opleiding: Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten te Den Haag
Discipline: Sculpturen, auteurssieraden en installaties
Website: http://www.rogatesavelkoul.nl
Bijlage:
Rogate Savelkoul.jpg
Rogate Savelkoul.jpg [ 47.75 KiB | 7129 keer bekeken ]

Inspiratie en werkwijze
Wie of wat inspireert jou in je werk, en waarom?
“Een thema wat regelmatig terugkeert in de basis van mijn werk is “l’histoire se répète” of te wel ‘de geschiedenis herhaalt zich’. Frappant om te zien dat we zo weinig lijken te leren van onze fouten op kleine schaal maar ook op grote schaal. Daarbij probeer ik steeds opnieuw de vragen die hieromtrent ontstaan te verbeelden zonder daar direct een antwoord op te geven. Het is namelijk de bedoeling dat de toeschouwer hiermee zelf aan de slag gaat in de hoop dat de verwondering over deze vragen bruggen zal gaan bouwen. Daarom is het belangrijk om jezelf ook de vraag te stellen en wat jij in je eigen omgeving hier aan kan veranderen….”
Geldt dit zowel voor je beelden, installaties en sieraden of is er een verschil in benadering?
“Dit geldt men name voor de installaties en de sculpturen. De sieraden zijn toch meer een vorm van een sculptuur in het klein als draagbare kunst.”

Zijn er kunstenaars die je inspireren en waarom?
“Niet specifiek een kunstenaar maar wel het idee erachter, hoe komt iemand tot deze ene uiting en wat ging er aan vooraf. Kortom het is eerder dat ene werk van velen dan al het werk van één kunstenaar.”

Zijn dit dan werken of kunstenaars die vanuit een zelfde idee werken of kan het ook een heel ander uitgangspunt zijn?
“Kijk naar Christo die pakt met een bepaalde filosofie bijvoorbeeld gebouwen in maar nu heeft hij van binnenuit gewerkt. Of Cabellut maakt de trilogie van de twijfel en werkt dit met een verhaal uit tot schilderijen van enorme afmetingen. Deze brengen je op zich al aan het ‘twijfelen’. Het één kan het andere in gang zetten.”
Bijlage:
Eye of the beholder.jpg
Eye of the beholder.jpg [ 85.55 KiB | 7129 keer bekeken ]

Hoe zou je je werk omschrijven?
“Achter mijn werk zit altijd een verhaal met meerdere lagen met een zeker surrealisme. Naar gelang het onderwerp kies ik na lang nadenken een discipline waarbij dit het best tot zijn recht komt. Vandaar de verschillende disciplines waar ik mee werk. Ook fotografie en tekenen/schetsen worden in het onderzoek gebruikt.
Projecten waar ik momenteel aan werk zijn; ‘zegen of zonde’ over misbruik door de geestelijkheid, ‘Dementie als brug’ en ‘Next Life’ een schitterende rotzooi waarbij oud verpakkingsmateriaal een nieuwe functie krijgt.”
Werk je in serie?
“Mijn werken zijn altijd unica’s maar als het verhaal er geschikt voor is zoals mijn mythologische sculpturen dan ontstaat er een serie mythische beelden.”

Hoe kies je je onderwerpen? Hoe ontstaan die?
“De keuzes van mijn onderwerpen komen voort uit de actualiteit of iets wat me bezig houdt. Zo ben ik nu bezig met het onderwerp dementie. Vanuit de praktijk heb ik hier mee te maken gehad. Het verbaast me hoe weinig inzicht en begrip er is voor deze ziekte, ondanks het feit dat bijna iedereen tegenwoordig toch wel indirect geraakt wordt. Dit onderwerp ga ik dan verder onderzoeken en bestuderen. Om van hieruit een kunstwerk te maken dat dementie probeert duidelijk te maken voor de buitenwacht. Ik hoop op deze manier een brug te slaan tussen begrip en onbegrip en de dialoog hierover op gang te helpen.”

Werk je volgens een bepaalde methode?
“Vanuit de Academie wordt je opgeleid met de steeds herhalende vraag ‘waarom?’… Dus er gaat altijd veel onderzoek, denk- en schetswerk door middel van tekeningen en proefmodellen aan het uiteindelijk resultaat vooraf.”

Uitgelicht
Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in? en kun je aangeven waarom?
“Een van mijn bronzen sculpturen ‘Stairway to Heaven’ is mij zeer na, het gaat over het leven dat we ondergaan om steeds een stapje verder en hoger te komen. Alleen hebben we de neiging om alleen de positieve en goede dingen te gebruiken en de schaduwkanten van onszelf te willen verdringen. Terwijl we uiteindelijk aan het eind van ons leven toch rekenschap zullen moeten afleggen of misschien ook wel niet…”
Bijlage:
Stairway to heaven - Verwondering.jpg
Stairway to heaven - Verwondering.jpg [ 57.25 KiB | 7129 keer bekeken ]

Hoe profileer je jezelf?
“Dat blijft een moeilijk onderdeel wat er wel degelijk bij hoort terwijl je als kunstenaar eigenlijk alleen maar aan het werk wilt zijn. Het is belangrijk om te weten wat je wilt en niet overal blind in te stappen. Exposeren beperk ik tot 2 á 4 keer per jaar om nieuwe dingen te laten zien. Daarnaast is er uiteraard een persoonlijke website en een gedeelde met de Limburgse Kunst Kring.”

Ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst – zo ja: welke?
“Kunstenaar ben je altijd fulltime dat stopt niet tussen 9 en 5. Daarnaast werk ik bij het Stedelijk Museum, maak ik kunstreportages voor de lokale tv en verricht ik werkzaamheden als curator van exposities.”

Geef je les of workshops?
“Nee, ik geef geen lessen omdat ik er geen tijd voor heb, maar als de tijd rijp is komt dat er ook nog wel een keer van.”

Sta je op markten en/of wordt je door een galerie vertegenwoordigd?
“Tja dat is weer een van die dingen waar ik nog aandacht aan moet gaan besteden en maar steeds weer uitstel.”
Bijlage:
Ketting - 'Weave'.jpg
Ketting - 'Weave'.jpg [ 53.21 KiB | 7129 keer bekeken ]

Ben je lid van een kunstgroep of collectief, hoe uit zich dat?
“Een paar jaar geleden ben ik door de Limburgse Kunst Kring, die al sinds 1910 bestaat, gevraagd om lid te worden en dat blijkt een hele goede keuze te zijn geweest. Aangezien dit een kleine groep beroepskunstenaars is die elkaar stimuleren en bekritiseren. Je krijgt dan een soort kruisbestuiving waarbij de kunst floreert. Ieder jaar hebben we een thematische groepsexpositie waarbij iedereen kan laten zien hoe men zich ontwikkeld heeft.
Tevens hoop ik ooit lid te worden van Pulchri kunstkring in Den Haag …. terug naar daar waar de basis gelegd is.”

Organiseer je je eigen exposities of wordt dat voor je geregeld?
“In het begin moet je veel zelf doen maar inmiddels word ik regelmatig gevraagd. Uiteraard bied je daar dan toch ook altijd je hulp bij aan, maar veel dingen worden je dan uit handen genomen, zoals de vernissage en de PR.”

“Op 14 december opent de reizende expositie Next Life in Kasteel Aerwinckel te Posterholt waar ik als medeorganisator LKK en deelnemer aan verbonden ben. De expositie loopt tot 16 januari en er zal ook door TV aandacht aan besteed worden omdat het om een zeer actueel onderwerp gaat. Ons plastic afval komt in een soort draaikolk terecht midden op de oceaan. De “plastic soup” wordt dit ook wel genoemd en heeft de oppervlakte van bijna heel Nederland.”

“Ook voor komend jaar zijn al een aantal tentoonstellingen gepland en zo hopen we onze vleugels weer verder uit te slaan. Dit te samen met curatorschap en kunstreportages, zal het vast een inspirerend jaar worden.”

Op welke manier breidt jij je netwerk uit?
“Merendeels door openingen te bezoeken en via social media.”

Exto
Hoe ben je bij Exto terecht gekomen?
“Door een collega ben ik op Exto gewezen: een mooie basis om je op een goede manier te presenteren. Exto is inmiddels mijn hoofdsite geworden.”

Heb je nog een vraag aan Rogate? Hieronder kun je deze stellen.

Bericht: #1
06 dec 2013 13:25
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]