Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview met Ellen Berens 

Ellen Selder-Berens
Nuenen
Autodidact
Schilderen Abstract-Figuratief, vaak gebruik makend van materie, zoals jute, katoen, karton, touw, folie,
Bijlage:
Ellen Berens.jpg
Ellen Berens.jpg [ 32.33 KiB | 7975 keer bekeken ]

Wie of wat inspireert jou in je werk?
Mijn grootste inspiratiebron is mijn eigen leven. Het leven nam voor mij eind 2002 plotseling een totale andere wending nadat ik de diagnose ongeneeslijke kanker te horen kreeg. Schilderen is kwetsbaar zijn, voor mij een poging om te komen tot de kern van wat mij elke dag bezighoudt. Mijn indrukken zijn intens waarbij mijn schilderijen slechts pogingen blijven om mijn emotie om te zetten in beelden. Zij zijn de vertalingen van pure emoties zonder stem, met veel kracht en kleur. Omdat ik ondanks alles blijf denken en voelen in kleur. Kleur is voor mij positief, ik word er per definitie blij van. Elke dag kan een bron van inspiratie zijn voor mij. Daarbij ga ik geen enkele ervaring uit de weg. Zoals het krijgen van een slechte diagnose, een scan die een uitzaaiing laat zien, de kracht van het positief denken, de liefde voor mijn kinderen. Er gebeuren ook zoveel mooie dingen om me heen, ik leg deze vast in kleur. Zij zijn mijn getuige. Achter elk doek, hoe klein ook, zit een groot persoonlijk verhaal, waardevol voor mij.
Bijlage:
'Een nieuw begin'- de kracht van het positieve denken..jpg
'Een nieuw begin'- de kracht van het positieve denken..jpg [ 303.11 KiB | 8032 keer bekeken ]

Andere inspiratiebronnen voor mij zijn; o.a. Het boek The Artis Way; van Julia Cameron.
Een werkboek dat op menselijke, praktische wijze de creatieve mens die geblokkeerd is door wat voor reden dan ook, zichzelf en hierdoor hun creatieve vermogens weer hervindt. Leer jezelf kennen en je maakt kennis met je eigen creativiteit.Pablo Picasso- vanwege zijn kleurrijke abstracte schilderijen.Het schilderij Deux femmes courant sur la plage is mijn favoriet en het enige werk dat ik ooit als voorbeeld heb ingezet, vanwege de krachtige uitstraling van vrijheid en zelfacceptatie. Last but not least Gary Reef. http://www.garyreef.com/ Hij is een self-made artist die niets ongebruikt laat om zijn creativiteit mee te uiten. Ik heb bewondering voor zijn drang naar het creëren, hierbij gebruikmakend van art trouvé.

Werk je volgens een bepaalde methode?
Ik werk zonder een vooropgezet plan en nooit naar voorbeeld van een ander. Het is een emotie of een ervaring die me bezighoudt en me aanzet om te gaan schilderen. Als iets me niet los laat, wil ik het 'uit' mijn systeem, dan 'stapelen' de dingen zich niet zo op.Pas op het moment dat ik voor de ezel in mijn atelierruimte sta maak ik een keuze tussen kleuren en materialen. Schilderen is voor mij actie-reactie, nadat ik de 1e toets op het doek heb gezet, vraagt dat gelijk om een reactie.Het is een samenspel van mijn ratio en mijn onderbuik-gevoel. Mijn schilderijen zijn symbolisch, abstract figuratief met sprekende kleuren die in harmonie zijn met het onderwerp.Ik maak gebruik van materie, zoals jute, touw, gels, zand, grind en karton en schilder laag over laag. Mijn doel is bereikt als ik dat wat ik van binnen 'zie, voel en denk' heb omgezet in een beeld, een vertaling van mijn innerlijke wereld. Mijn beeldtaal. Deze beeldtaal is heel afwisselend en veelzijdig, zoals ook alle ervaringen in mijn leven afwisselend zijn. Schilderen is mijn passie waarbij ik me niet laat beperken, zeker niet door mezelf.

Bijlage:
tussen hemel en aarde.jpg
tussen hemel en aarde.jpg [ 201.27 KiB | 8019 keer bekeken ]

Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in?
Begin vorig jaar vernam ik dat er bij mij voor de 2e keer uitzaaiing was aangetroffen.Hierna heb ik een serie schilderijen gemaakt die ik de titel ' tussen Hemel en Aarde' meegaf, tevens een vorm van creatieve verwerking. Voor mij speelde op dat moment mijn ware identiteit een grote rol,(waar sta je in de maatschappij zonder je baan en je gezondheid?). De figuren in deze serie hebben dezelfde uiterlijke kenmerken, alsof ze in een hokje te stoppen zijn maar niets is minder waar, ze zijn allemaal uniek. In deze serie heb ik voor mezelf 'gezien' dat ik me niet in een hokje heb geplaatst en dat ik mijn eigen identiteit en plaats heb verworven binnen onze maatschappij. Carpe Diëm!
Bijlage:
'na de diagnose' de day after.jpg
'na de diagnose' de day after.jpg [ 393.54 KiB | 8032 keer bekeken ]

Het lijkt me een moeilijk proces om de verwerking van zo een ernstige ziekte te schilderen. Ziekte is vrij onzichtbaar in onze maatschappiij, wordt vaak verzwegen. Zit er ook een verschil in de beleving van het schilderproces zelf tijdens het schilderen voor en na je eerste diagnose? Is er ook iets in het schilderproces waar je je bijv. totaal niet meer druk maakt?
Er is bij mij een groot verschil in het schilderen voor en na de eerste diagnose van kanker. In de periode ervoor was ik zoekende naar onderwerpen waar ik me mee verbonden voelde, maar niets raakte echt mijn ziel. Ik deed maar wat. De creativiteit zocht ik op de kunstacademie. Sinds de periode na de diagnose veranderde alles wat ik zag om me heen, het kreeg een extra dimensie. Mijn veranderend bewustzijn maakte alle creativiteit in me los, ook zonder academie. Alles bekijk ik met andere ogen, niets is meer 'gewoon' of 'simpel' of 'lelijk' te noemen. Er is een luik naar fantasie opengegaan. Ik zie dat alles met leven te maken heeft. Hoe kan dat niet mooi zijn?

Je vraagt je af of er iets in het schilderproces is veranderd waarover ik me totaal niet meer druk maak.Vanaf de periode dat ik puur vanuit mijn gevoel ben gaan schilderen ben ik me bewust dat het schilderen voor mij meer is dan het penseel hanteren en een leuk schilderij maken. Het werkt therapeutisch. Ik schilder puur alleen voor mezelf. Het gezegde " One apple a day, keeps the dokter away" staat voor mij in verhouding met het penseel en de psycholoog. Op een eenzaam of boos moment smijt ik letterlijk de verf tegen het doek en voel me achteraf helemaal opgelucht. Vanaf die periode doet het er niet meer toe wat een ander van mijn werk vind, mijn passie is mijn 'rijkdom', schilderen mijn 'medicijn', waarbij mijn atelierruimte fungeert als kleurrijke 'praktijkruimte'!
Bijlage:
Isis, moedergodin' de liefde voor mijn kinderen.jpg
Isis, moedergodin' de liefde voor mijn kinderen.jpg [ 1.45 MiB | 8032 keer bekeken ]

Hoe profileer je jezelf,
ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst-zo ja; welke?

Ik ben autodidact gebleven nadat ik in 2003 ben gestopt op de School voor Schone Kunsten in Arendonk Hier heb ik de eerste technieken en inzichten opgedaan. De diagnose zette mijn belevingswereld op zijn kop en is van grote invloed geweest op mijn manier van schilderen. Vanaf die tijd ben ik verschillende workshops gaan volgen die professioneel begeleidt werden en was een klassieke opleiding van de baan. Ik volgde mijn weg en kwam geleidelijk aan meer en meer in het wereldje van exposeren terecht, waarbij mijn voldoening vooral zit in het blije gezicht van de toeschouwer van mijn werk. Vooral verzorgingshuizen zijn mijn doelgroep, daar lag mijn werk en mijn hart. Ik vind het fijn om mijn kleurrijke werken bij hun binnen te brengen omdat ze vaak zelf niet meer in staat zijn om een tentoonstelling te bezoeken, de verschillende reacties aanhoren, ik geniet daarvan. Ik verhef mijn werk nooit tot kunst, dat behoort tot een totaal andere wereld, een wereld die ver van mij afstaat. Voor mij een kille, berekende wereld, waar geld een te grote rol speelt. Ik vind het persoonlijk wel een kunst dat iemand in staat is om zijn/haar emoties op een creatieve manier te verwerken, dat is mijn inzien meer waard dan geld. Vorig jaar ben ik in contact gekomen met de http://www.kankerentalent.nl Omdat ik uit ervaring weet hoe belangrijk het is om creatief bezig te zijn tijdens de verwerking van een ziekteproces heb ik dit afgelopen jaar 50% gedoneerd van de opbrengst bij verkoop van mijn schilderijen aan deze stichting.Van de fotokaarten die ik maak van mijn schilderijen doneer ik eveneens 50% bij verkoop aan deze stichting.

Geef je les/workshops?
Nee, ik geef officieel geen les, maar ik heb wel via de st.kankerentalent toegezegd dat ik mijn kennis en ervaring als gediplomeerd activiteitenbegeleider en schilderes die ik inmiddels ben wil delen met cliënten die hier behoeften aan hebben, als onderdeel van hun verwerkingsproces met kanker.

Sta je op markten en/of word je door en galerie vertegenwoordigt?
Ik sta regelmatig op kunstmarkten en heb de afgelopen jaren ook geëxposeerd in verschillende galeries. Die exposities waren gerelateerd aan mijn lidmaatschap van Stichting KUBRA waar ik geen lid meer van ben. Al jaren exposeer ik het hele jaar door voor langere perioden achtereen.

Ben je lid van een kunstgroep of collectief?
Tot vorig jaar was ik lid van Stichting KUBRA. Er werden door deze enthousiaste kring van kunstenaars veel exposities georganiseerd bij verschillende galeries waarbij je eigen inzet werd gevraagd. Logisch, echter teveel voor mij, waardoor ik heb bedankt voor mijn lidmaatschap. Dit ondanks dat ik door de ballotagecommissie heen was. Ook was ik vanaf de oprichting in 2009 actief lid van het schildercollectief http://www.ateliernuenen.nl. Tot ik vorig jaar 2012 besloot dat ik alleen wilde zijn tijdens het schilderen, thuis in mijn eigen atelierruimte. De rust en het zelf te bepalen tijdstip was voor mij hierin doorslaggevend. Het komt voor dat ik midden in de nacht naar mijn atelier loop om me in alle stilte over te geven aan mijn creatieve impulsen.

Organiseer je je eigen exposities?
Nee, jaren geleden benaderde ik verschillende organisaties en locaties en vroeg ik of een expositie mogelijk was. Inmiddels word ik uitgenodigd door de organisaties om te komen exposeren op een locatie binnen hun organisatie.
Bijlage:
fotokaarten van eigen werk.JPG
fotokaarten van eigen werk.JPG [ 3.72 MiB | 8022 keer bekeken ]

Op welke manier breid jij je netwerk uit?
Op elke expositie waar mijn schilderijen getoond worden, bied ik drukwerk aan waar ze informatie kunnen vinden over mijn overige exposities.Via Facebook en op mijn persoonlijke site http://www.gelukkigbewust.nl zijn afbeeldingen en verwijzingen te vinden naar mijn site van exto.nl

Hoe ben je bij EXTO terecht gekomen? en bevalt dat?
Een kennis wees me op de site van EXTO.
Mijn lidmaatschap bij deze site bevalt me prima, de foto's zijn makkelijk te plaatsen, de site is overzichtelijk, altijd snel antwoord op eventuele vragen en bovenal is het goedkoop.
Bij afspraken over een expositie stuur ik altijd een link mee van mijn persoonlijke exto-pagina zodat zij persoonlijk een keuze kunnen maken uit mijn werken voor een expositie die het meest geschikt is binnen hun locatie. Al meerdere malen kreeg ik als reactie complimenten over het feit dat mijn persoonlijke site zo overzichtelijk is.

Fungeert je extosite als hoofdsite of is het extra.
De extosite http://www.ellenberens.exto.nl is voor mij de hoofdsite voor mijn schilderijen.
Mijn andere site heet:http://www.gelukkigbewust.nl
Heb je een vraag aan mij? Stel hem gerust.

Bericht: #1
29 nov 2013 12:27
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]