Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
 Interview met Angeline Rijkeboer 

Naam - Angeline Rijkeboer
Woonplaats - Blaricum
Opleiding - autodidact, aquarellessen aan de Gooise Academie voor Beeldende Kunst in Laren.
Discipline - Schilderen en fotograferen
site – http://www.angeline-rijkeboer.nl
Bijlage:
Angeline Rijkeboer.jpg
Angeline Rijkeboer.jpg [ 102.81 KiB | 8692 keer bekeken ]
Dé grote inspiratiebron van Angeline is de natuur in al zijn facetten.
De prachtige natuurgebieden in Nederland, zoals de Oostvaardersplassen, Amsterdamse Waterleidingduinen en vlak bij haar huis de Gooise heide en de Eempolder met al zijn vogels zijn daar voorbeelden van.
Daar is ze ook vaak te vinden met haar fototoestel.
Natuurfotografie en foto’s van (moderne) architectuur, welke laatste ze dan soms abstraheert, zijn naast het schilderen een grote passie.
De onderwerpen zijn dieren, vooral vogels en wildlife maar soms ook huisdieren en landschappen en bloemen. Toch is er af en toe een uitstapje naar abstract werk. In de loop der jaren heeft ze een eigen stijl ontwikkeld, realistisch, maar net even anders, waarbij krachtige kleuren een kenmerk zijn. Op exposities reageren bezoekers vaak met: “Die kleuren, daar word je vrolijk van”.
Bijlage:
W09 SLEEPING BEAUTY.jpg
W09 SLEEPING BEAUTY.jpg [ 42.96 KiB | 8692 keer bekeken ]
Wanneer Angeline een idee heeft voor een schilderij is ze vaak dagen (en soms ook slapeloze nachten) bezig om het in haar hoofd vorm te geven. Soms wordt Photoshop daarbij gebruikt om onderdelen te schikken en tot een ruwe compositie te komen.
De schilderijen worden opgebouwd uit meerdere lagen verf waarbij er wordt getekend en geschilderd op de eerst aangebrachte achtergrond.
Bij het schilderen van dieren gebruikt zij een referentiefoto, die overigens niet klakkeloos wordt nageschilderd; de omgeving verzint ze er meestal zelf bij.
bv. de twee toekans, gefotografeerd in de dierentuin met een bloempot en cactus op de achtergrond. Op het werk zelf hebben de vogels een plekje in de vrije natuur gekregen.
Bijlage:
BI-12 TOEKANS - 60x60 cm.jpg
BI-12 TOEKANS - 60x60 cm.jpg [ 104.91 KiB | 8692 keer bekeken ]
Verf die na een schildersessie overblijft wordt op een nieuw doek ‘afgeveegd’ hetgeen als onderdeel in de basis achtergrond van een volgend schilderij dient. De pandabeer is zo ontstaan, door de bladeren heen zie je allerlei kleuren van verfrestjes.
Bijlage:
W12 PANDA - Acryl op doek - 60x60 cm-.jpg
W12 PANDA - Acryl op doek - 60x60 cm-.jpg [ 89.5 KiB | 8692 keer bekeken ]
Als ze huisdieren schildert vindt ze het fijn om het dier ook vooraf persoonlijk te zien, zodat ze de expressie en het karakter beter kan inschatten. Wanneer een hondenbezitter dan opmerkt dat het schilderij beter lijkt dan de foto, is dat een teken dat dit gelukt is.

“Het schilderen en tekenen zat er al van jongs af aan in”, aldus Angeline, “in het begin met gouache en pastelkrijt, later ging ik me toeleggen op aquarel. Ik had twee ooms die veel mooie tekeningen en schilderijen gemaakt hebben en ook mijn tekenleraar op de middelbare school heeft mij erg gestimuleerd.
Na mijn eerste huwelijk en de geboorte van de kinderen kwam er van schilderen niet meer zoveel, mede door langdurige ziekte van mijn man en een bijna fulltime baan daarnaast.
In 1989 besloot ik aquarellessen te gaan volgen aan de Gooise academie, waardoor ik in ieder geval een avond in de week kon schilderen. Een jaar later bestond het bedrijf waar ik als secretaresse werkte 12½ jaar en werd een expositie georganiseerd met werk van personeelsleden. Dat was mijn eerste expositie, waar o.a. de aquarel van de papegaaien werd getoond.
Bijlage:
1991 DA91-01a PARROTS - aquarel 50x70 cm.jpg
1991 DA91-01a PARROTS - aquarel 50x70 cm.jpg [ 86.97 KiB | 8692 keer bekeken ]
Nog steeds is dit één van mijn meest bewonderde aquarellen.
In die jaren ging ik altijd met mijn gezin naar Zuid-Frankrijk, waar we dan vier weken op de camping stonden. Terwijl de kinderen aan het spelen waren zat ik dan heerlijk buiten de mooie Franse plekjes te schilderen.
Door ziekte kwam het schilderen weer op een laag pitje te staan en net toen het met mij weer wat beter ging overleed mijn man. Na een tijdje kreeg ik een nieuwe relatie. Mijn tweede echtgenoot stimuleerde mij om het schilderen weer op te pakken.”

Vanaf dat moment besloot zij om eens te gaan experimenteren met acrylverf op doek.
Haar dochter was net verhuisd en miste de honden.
Bijlage:
SUNNY EN RAISA.jpg
SUNNY EN RAISA.jpg [ 62.79 KiB | 8692 keer bekeken ]
Het bleek een dankbaar onderwerp en Angeline besloot ze levensgroot voor haar te schilderen op een doek van 120x100 cm. Dat was het eerste acrylschilderij.
Intussen is er wel meer ervaring opgedaan en is de techniek verbeterd.
Favoriet is inmiddels het fijne werk en het schilderen van details. Dat resulteert dan ook in veel kleiner werk, vooral vogeltjes.
Bijlage:
BI-10 KARDINAALTJE - acryl op doek 24x24 cm.jpg
BI-10 KARDINAALTJE - acryl op doek 24x24 cm.jpg [ 119.98 KiB | 8692 keer bekeken ]
Af en toe maakt zij nog wel eens een uitstapje naar aquarel of pastel, maar acryl is toch wel het belangrijkste medium waarmee ze werkt.

Meerdere schilderijen nemen voor haar een speciale plek innemen.
Spirit Island, een schiereilandje in Maligne Lake in Canada, is een herinnering aan haar huwelijksreis. Dit staat wereldwijd bekend bij fotografen vanwege het bijzondere licht. Het licht en de kleuren waren inderdaad zo fascinerend dat ze er wel een schilderij van moest maken. De kleuren zijn haast onnatuurlijk.
Bijlage:
2009 L-0901 - SPIRIT ISLAND 70x70 cm.jpg
2009 L-0901 - SPIRIT ISLAND 70x70 cm.jpg [ 86.19 KiB | 8692 keer bekeken ]
Vraag aan Angeline:
Waarin vind jij dat jouw werk zich onderscheidt van dat van andere schilders.
“Mijn werk onderscheidt zich van andere schilders door het krachtige kleurgebruik. Het water is net iets blauwer, de blaadjes zijn net iets groener. De kleuren worden door mij meer ‘puur’ aangebracht, wel gemengd, maar niet afgezwakt. Dat is geen bewuste keuze, dat heeft zich in de loop der jaren gewoon zo ontwikkeld.”
Bijlage:
W09 WILD AND WET.jpg
W09 WILD AND WET.jpg [ 33.75 KiB | 8692 keer bekeken ]
Tot 2006 is Angeline werkzaam geweest als secretaresse en later als applicatiebeheerder. Na haar ziekte in 1997 is zij weliswaar nog enkele uren blijven werken, maar uiteindelijk was het toch niet vol te houden en moest ze helaas stoppen met dat werk. Sindsdien is er wel meer tijd om te schilderen, maar ervan leven hoeft niet. Dat neemt niet weg dat een goede kwaliteit wordt nagestreefd, en het is elke keer weer een uitdaging om iets moois te maken; een ware passie die veel voldoening geeft.
Bijlage:
BLARICUM DORPSKERK aquarel.jpg
BLARICUM DORPSKERK aquarel.jpg [ 84.36 KiB | 8692 keer bekeken ]
Weliswaar heeft zij ooit enkele malen een kunstmarkt gestaan, maar dat is niet echt aan haar besteed. Afgezien van de vermoeidheid komen de meeste mensen kijken en niet kopen.
Angeline is aangesloten bij de Stichting Kunst en Cultuur Blaricum, een stichting die naast de jaarlijkse atelierroute in Blaricum ook uitstapjes, museumbezoek en lezingen organiseert. Ook wordt ze regelmatig gevraagd ergens te komen exposeren. Dat neemt niet weg dat zij zelf soms ook locaties aanschrijft.
Sinds een half jaar hangen haar schilderijen ook op de hotelkamers van een pension in Duitsland.
Bijlage:
haus petra.jpg
haus petra.jpg [ 15.86 KiB | 8692 keer bekeken ]
Via Facebook en veel kunstenaarswebsites is er contact met andere kunstenaars komen er af en toe opdrachten binnen. Zo ook via Exto welke tijdens het surfen onverwacht werd gevonden.
Vanaf het begin is ze hier erg enthousiast over, vooral met betrekking tot het gemak en de vrijheid waarmee de site zelf is bij te houden. Bovendien geeft een pakket nog meer mogelijkheden om e.e.a. te verfraaien.
Overigens heeft ze inmiddels ook een fotowebsite bij Fotoport (van dezelfde makers als Exto),

Heb je nog een vraag aan Angeline? Stel deze dan hier

Riann

Bericht: #1
15 nov 2013 10:36
Profiel

Leuk te lezen, Angeline en Rian!

Bericht: #2
15 nov 2013 11:11
Profiel WWW

Leuk interview, Angeline met plezier gelezen.

www.pitavreugdenhil.nl

Bericht: #3
15 nov 2013 18:03
Profiel

Dank jullie wel Conny en Pita.
Het ziet er goed uit, Rian, dank je wel!

Bericht: #4
15 nov 2013 21:34
Profiel

Leuk interview Angeline en heel leuk om te lezen (ook dat je resten verf weer benut in een volgend werk).

Bericht: #5
16 nov 2013 13:05
Profiel

Dank je, Walda.

Bericht: #6
17 nov 2013 14:14
Profiel

Leuk en lang intervieuw Angeline, zo weet ik weer meer over je beginperiode, we exposeren soms samen en dat is altijd heel plezierig met al die mooie kleuren en schilderijen bij elkaar, menig saaie muur is door jouw werk opgefleurd!
Veel schilderplezier!

Bericht: #7
18 nov 2013 20:18
Profiel WWW

Dank je wel, Tineke. Ja, onze schilderijen zijn een mooie combinatie tijdens exposities.

Bericht: #8
18 nov 2013 21:14
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ]