Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview met Reinharda Drijfhamer 

Naam: Reinharda Drijfhamer
Opleiding: Interstudie Nijmegen Hogeschool v Kunsten, Tekenen – Textiel Lerarenopleiding Nijmegen. Academie v Industriële Vormgeving Eindhoven
Discipline:Tekenen, schilderen, textiel, en daarbij landart installaties, fotografie
Site: www.reinharda.com
Bijlage:
Reinharda Drijfhamer - Landart Maastricht.jpg
Reinharda Drijfhamer - Landart Maastricht.jpg [ 76 KiB | 5500 keer bekeken ]

Inspiratie en werkwijze
Wie of wat inspireert jou in je werk, en waarom?
Inspiratiebron voor het werk van Reinharda Drijfhamer is haar eigen belevings- en gedachtenwereld, haar belevenissen, reizen, en haar omgeving.
De inhoud, de schilderingen en ook haar andere werk zijn als het ware de reflecties van een periode.
Bijlage:
Historie VI .JPG
Historie VI .JPG [ 54.11 KiB | 5500 keer bekeken ]

Zijn er kunstenaars die je inspireren en waarom?
Wassily Kandinsky is een kunstenaar die haar inspireert, mede omdat hij van mening was dat kunst niet vrijblijvend is maar een innerlijke noodzaak.
Dit geldt ook voor Reinharda; “als je al niet aan het schilderen bent in je atelier dan ben je toch steeds bezig met kijken, met vooral zien van de dingen om je heen.”

Nu Reinharda de winter doorbrengt in Spanje neemt ze een dik boek over Antoni Tàpies mee, ze verwacht dat dit boek haar erg zal inspireren voor later werk. In een museum in Ceret in Frankrijk heeft ze onlangs 100 papieren placemats van Tàpies gekocht, het is de bedoeling daar met een nieuwe serie werk op te reageren.
Het ‘Tapies project’ heeft nog een andere wending gekregen door ontmoetingen en weer andere ontdekkingen. Het zijn nu wat zij noemt de “Walking Paintings” die deze winter gemaakt zullen gaan worden. Schilderijen op pootjes die in het landschap ‘wandelen’. Ze zullen ook letterlijk op pootjes staan en zullen in verschillende landschappen en in verschillende composities te zien zijn. Komend weekend zal de eerste ‘wandeling’ op het strand plaatsvinden, Reinharda wil zich hierbij laten verrassen.
Als deze schilderijen zijn ‘uitgewandeld’ in Andalusië waar zij nu verblijft , dan gaan ze in de zomer van 2014 naar de Dordogne, waar ze zullen reageren op de installaties van bevriend kunstenares Hetty de Boer. Haar werk kan ook de inhoud van de schilderijen beïnvloeden. Zo kunnen de werken elkaar versterken en nieuwe mogelijkheden creëren voor een ander landschap Een samenwerking die meer is dan de som van twee.
Bijlage:
Transparantie boven Souillac 2013.JPG
Transparantie boven Souillac 2013.JPG [ 57.61 KiB | 5500 keer bekeken ]

Het werk van Reinharda is heel divers van aard. Ze werkt met een mengeling van materie, verf, textiel, ze maakt mozaïeken, fotografeert en maakt land-art installaties.
In de loop van de tijd zijn er, naast verf , steeds meer collageachtige elementen toegevoegd aan haar werk zoals veren, papier, glas, kokosbast, gouddraadstiksels, amuletten. Dat resulteerde in assemblageobjecten, ook mozaïeken, waarbij de beelden niet alleén meer uit de belevingswereld kwamen, maar vooral werden aangevuld met concrete verzamelingen van haar reizen over de hele wereld. Als voorbeeld hiervan noemt ze een prachtige gedroogde Datura (plant), die nu in de structuurverf ligt op het eerste doekje van de ‘Walking’ serie.
Zij zegt over deze toevoegingen; “De verschillende voorwerpen , die nodig waren om het beeld te maken hebben hun eigen ruimtelijkheid en behoren niet altijd achter een stuk glas, maar op een andere drager. De vorm daarvan moest bepalend zijn voor het uiteindelijke verhaal, alsof ze bij een eredienst horen van een nog niet bestaande cultuur van: Gedenktekens, iconen, handgeschept papier en poëzie oftewel multiculturele grensoverstijgende objecten en schilderijen.”
Bijlage:
Wish.jpg
Wish.jpg [ 24.6 KiB | 5500 keer bekeken ]

Werk je volgens een bepaalde methode?
“Ik ben niet iemand die vanuit een bepaald thema werkt. Er is geen opdracht of een thema vooraf. Er is een omstandigheid.
Ieder werk zie ik als een weerspiegeling van mijn belevingswereld op dat moment. Via subtiel kleurgebruik en de toepassing van verrassende materialen en vormen kan men een stukje meebeleven van mijn wereld.”
Omdat Reinharda met vele verschillende materialen werkt, vroeg ik haar hoe ze haar materialen kiest, waarop ze haar keuze baseert.
“Bijvoorbeeld deze winter heb ik te maken met een beperkt atelier, ik ben veel in de buitenlucht, en tegelijkertijd is er dit "Walking project’’ dat doorwandeld naar de Dordogne. Daar vind een samenwerking plaats, dus degene met wie ik dat ga doen heeft ook haar invloed op dit werk. Dat alles noem ik een omstandigheid.”

Uitgelicht
Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in? en kun je aangeven waarom?
Het laatste werk of de laatste serie is eigenlijk steeds het belangrijkst. . In dit geval de serie ‘Les fleurs du mal’ en de’ Oehoe's’. Dit komt doordat deze werken en series nog erg ‘in haar hoofd’ zitten en ook doordat er vanuit deze werken ook weer nieuwe werken ontstaan.
“Les fleurs du mal’ is geïnspireerd op Beaudelaire, het is een afscheid van de ‘Travelling Flowers’, die in veel landen is geweest, ook op landart Diessen. In plaats van het buitenleven van deze flowers zijn deze fleurs meer een innerlijke, dichterlijke rol gaan spelen. En Beaudelaire komt wel vaker op de proppen in mijn belevingswereld.”
Bijlage:
Les fleurs de Mal VI.jpg
Les fleurs de Mal VI.jpg [ 75.75 KiB | 5500 keer bekeken ]

Hoe profileer je jezelf ?
Een baan als docente beeldende vormgeving in Eindhoven heeft ze opgegeven waarna ze in Frankrijk ging wonen om zich fulltime aan kunst te kunnen gaan wijden.
Elk jaar werkt ze samen met een Nederlandse kunstenaar in de Dordogne om gezamenlijk een beeldend project uit te voeren. Zo was er afgelopen jaar met twee collega’s een groot project ‘Rythme du Jazz’ in Souillac, Frankrijk. Ook doet ze mee aan land-art projecten in Nederland.
Voor de rest werkt ze veel solo wat ze ‘lekker rustig’ vindt.
Exposities dienen zich soms vanzelf aan of worden door haarzelf georganiseerd. Komende winter staat er een samenwerking met een vroegere studie-genoot op het programma, in Zuid – Spanje en de Open Ateliers in Eindhoven. Via de Nieuwsbrief van Exto worden geïnteresseerden op de hoogte gehouden van waar ze mee bezig is.

Exto
Via een enthousiaste collega is ze terecht gekomen bij Exto wat erg goed bevalt, met name het eigen beheer en de nieuwsbrief. Exto is haar hoofdsite waar ze ook een link heeft naar het werk van voor 2005 op een vroegere site.

Heb je nog vragen aan Reinharda? Stel ze hieronder!

Bericht: #1
08 nov 2013 10:08
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]