Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview met Aafke Steenhuis 

Naam Aafke Steenhuis
Woonplaats Veghel
Opleiding Pabo
Atelier 500 en deeltijds kunstonderwijs hogere graad Niko Neerpelt BE
discipline beeldhouwkunst

Wie of wat inspireert jou in je werk?
Indrukken van woorden, foto’s of gedachtes; dingen die blijven haken en mijn gedachten vasthouden. Deze vervolgens laten afwikkelen tot een idee. Ik verzamel bergen krantenfoto’s en kijk veel kunstprogramma’s op tv, zoals de Canvasconnectie, Artman, Kunstuur en Kunststof.

Werk je volgens een bepaalde methode?
Ik pik een idee op, ga erover denken, proefjes maken en dan doorpakken en het werk maken. Daarna besteed ik er nog erg veel tijd aan om het werk te kaderen en te plaatsen. Dat laatste vind ik vaak het moeilijkste.

Bijlage:
De Vluchtelingen.jpg
De Vluchtelingen.jpg [ 53.02 KiB | 5200 keer bekeken ]

Materialen: Acrylic One, verbandgaas
Formaat: 500x30x140 cm

Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in?
De Vluchtelingen. De aanleiding voor het maken van dit werk was onder andere het boek van Tommy Wieringa: “Dit zijn de namen”, waarin de eindeloze, moedeloze zwerftocht door de leegte beschreven wordt, vol ontberingen waaraan geen eind lijkt te komen. Verder viel me een foto op uit de krant van bootvluchtelingen, gehuld in dekens. Het trieste, de verlatenheid hiervan maar ook de prachtige omhulling. Een zin uit de krant trof me waarin stond dat mensen die asiel zoeken meestal niets anders bij zich hebben dan hun verhaal. Tot slot de voortdurende indrukken van de televisie en vooral ook de manier waarop wij met de vluchtelingen omgaan, bijvoorbeeld op Lampedusa.
De werkwijze ging als volgt; Ik heb figuren gemaakt van ijzerdraad en deze bekleed met klei.en daarna heb ik een model gevraagd om verschillende houdingen aan te nemen. Aan de hand daarvan heb ik de figuren gemodelleerd en vervolgens omhuld in doeken van verbandgaas, gedrenkt in Acrylic-One. Nadat dit uitgehard was, heb ik de klei en het draadfiguur, hun binnenste, verwijderd.Ik heb ze in allerlei composities opgesteld en uiteindelijk gekozen voor een "eindeloze" rij, zodat ze niet in één oogopslag te vangen zijn. Op 9 september 2013 hield het UWV een kunstcongres in het Cobramuseum in Amstelveen. Hier heb ik met de Vluchtelingen een prijs gewonnen: een jaar lang exposeren bij UWV, Philips, Sogeti en KPN. De juryvoorzitter, Katja Weitering, Artistiek Directeur bij Cobra – Museum motiveerde de toekenning van de prijs als volgt: “Heel erg mooi, zo’n groot en actueel thema als ‘vluchtelingen’ heel intiem verwoord. De figuren zijn anoniem, maar wel herkenbaar.”

Ik heb je site en blog bekeken en daarin valt de zin me van je op dat vluchtelingen na zo'n bewogen reis hier zo'n leeg bestaan hebben. In drie werken van je (encyclopedie, citaat over vluchtelingen en in de titel vh werk: opgraving naar de toekomst) zit voor mij een soort onmogelijke, onverwachtse omkering van oorzaak en gevolg. Als dit klopt, wil je daar dan iets over schrijven?

Bijlage:
Habitat.jpg
Habitat.jpg [ 3.78 MiB | 5200 keer bekeken ]

Ik kreeg op Niko (kunstonderwijs hogere graad red.) de opdracht een werk te maken met de naam Habitat. Hierbij heb ik gekozen voor het bewerken van de encyclopedie van mijn vader. Deze is uit 1969 en de ooit zo waardevolle boeken, zijn ingehaald door de tijd. Alles is te vinden op internet. Mijn vader las er vaak in en was een echte boekenwurm. Ik heb gaten geboord, die de indruk geven dat het papier weer houtachtig wordt, daarna gegutst, gezaagd en gevijld, net zo lang tot het genoeg doorwrocht was. Het boek met de H moest openvallen bij het woord habitat. Het is geplaatst op een tafel met spiegel, zodat ook de openingen aan de onderkant zichtbaar zijn.
Bijlage:
detailfoto Habitat.jpg
detailfoto Habitat.jpg [ 47.17 KiB | 5200 keer bekeken ]

Toen ik de boeken voor de eerste keer op de tafel wilde plaatsen, viel een boek per ongeluk open bij Hitler. Ik wist niet dat de boor een enorm gat in zijn hoofd had gemaakt. Mijn vader heeft in de oorlog in het concentratiekamp Buchenwald gezeten. Dit maakt het werk voor mij nog belangrijker.
Dit werk heeft in 2012 op de afstudeertentoonstelling van de opleiding Beeldhouwkunst gestaan. Daar is het geselecteerd voor de Manifesta-tentoonstelling in Beringen (B) tijdens Reconverse2, samen met de opgraving van de toekomst

Geef je les/workshops?
Soms. Veel beelden van mij staan in de thee- en pluktuin van Miss Hyacinth in Sint-Oedenrode. Soms komen daar groepen voor een high tea of lunch en spreken dan ook een workshop af. Voordat ik professioneel kunstenaar werd, sinds 2 jaar, werkte ik als groepsleerkracht op een basisschool.

Sta je op markten en/of word je door een galerie vertegenwoordigt?
Ik doe mee met open dagen en atelierroutes.
De prijs die ik gewonnen heb, bestaat uit een jaar lang exposeren bij grote bedrijven. Het wordt georganiseerd door BAS, dat bij bedrijven kunst uitleent.

Ben je lid van een kunstgroep of collectief, hoe uit zich dat?
Op dit moment ga ik nog iedere maandag naar Niko in Neerpelt en samen met de andere studenten en leraar heb ik een creatieve, inspirerende omgeving.

Organiseer je je eigen exposities of wordt dat voor je geregeld?
Ik organiseerde tot nu toe mijn eigen exposities en kreeg daarbij hulp van vrienden. Het komende jaar gaat BAS dat doen.

Op welke manier breid jij je netwerk uit?
Ik ben lid van de Kamer van Koophandel en volg daar regelmatig workshops of netwerkbijeenkomsten. Verder stap ik op mensen af als ik denk dat we elkaar kunnen aanvullen of versterken. Ook volg ik de social media, heb ik een website en hou ik een blog bij.

Heb je een vraag voor Aafke, dan kun je die hier stellen.

Bijlagen:
opgraving van de toekomst.jpg
opgraving van de toekomst.jpg [ 158.56 KiB | 5200 keer bekeken ]
Bericht: #1
01 nov 2013 16:32
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]