Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 interview met Fenna Moehn 

Naam: Fenna Moehn-Hummel
Opleiding: Autodidact
Discipline: Schilderen
Extosite: http://www.fennamoehn.exto.nl
Bijlage:
FennaMoehnHummelBeeldendeKunst1500.jpg
FennaMoehnHummelBeeldendeKunst1500.jpg [ 36.25 KiB | 4452 keer bekeken ]

Fenna schildert altijd over de dingen die haar verwonderen en waar zij geboeid door raakt.
Zij kan zeer onder de indruk raken van de schepping en dingen die ze om zich heen ziet, vooral de details.
Het schouwspel hoe de kleuren van de lucht weerspiegelen in kleine golfjes op het water, structuren van de bast van een boomstam, de overgangen waar de schaduw het licht raakt.... Er is een verlangen in haar om die verwondering en fascinatie te gebruiken in haar schilderijen en ze kan daarbij eigenlijk niet wachten om het experiment te starten, als een zoektocht naar meer zeggingskracht door gebruik van structuur of verrassende details.
Maar voor een heel groot deel worden haar schilderijen tot nu toe geïnspireerd door wat zij hoort: teksten, een lied, een gedicht, wat iemand tegen haar zei, of bijvoorbeeld door mooie bemoedigende teksten uit de Bijbel die haar hart raken.
Bijlage:
jes41540exto.jpg
jes41540exto.jpg [ 45.99 KiB | 4452 keer bekeken ]

De schilderijen worden laag voor laag opgebouwd, waarbij acrylverf een prachtig medium is. Eigenlijk heeft ze geen vaste methode voor de opbouw van een schilderij. “Ik kijk altijd naar het thema dat ik ga schilderen en afhankelijk van de sfeer die ik in een schilderij wil brengen start ik. Daarbij is mijn ervaring dat de zoektocht in mijn schilderijen de meest mooie stukjes opleveren. Ook daarom wil ik niet volgens een vast plan gaan werken maar kijk ik steeds al werkend wat het schilderij zelf mij aanbiedt”, aldus Fenna.
Bijlage:
abstractLicht540exto.jpg
abstractLicht540exto.jpg [ 29.01 KiB | 4452 keer bekeken ]

Ik vroeg aan haar waarom ze een boodschap wil meegeven aan haar schilderijen, en of dat alleen geldt voor op de Bijbel geïnspireerde werken of voor allemaal; of dat het wellicht meer zit in de wijze waarop zij haar creativiteit inzet voor/met hetgeen haar bezighoudt.
Fenna: “Moeilijke vraag. Wil ik een boodschap meegeven in mijn schilderijen of wil ik delen wat mijn hart raakt en schilder ik daardoor graag over iets wat in zichzelf een mooie bemoedigende boodschap met zich mee draagt. Ik denk meer het laatste.
Ik krijg vaak reacties van mensen dat mijn schilderijen een bepaalde rust en zachtheid uit stralen, ook als die schilderijen niet specifiek een stukje uit de Bijbel vertegenwoordigen. Daar ben ik niet zo zeer mee bezig tijdens het schilderen maar blijkbaar is dat een 'boodschap' die ik, als de schilder, al onbewust vertaal in mijn werk.
Ik geloof dat Jezus Christus zijn leven heeft gegeven om de wereld en de mensen te bevrijden van de beklemmende greep van onrecht, kwaad, zinloosheid, zonde etc. Het is moeilijk voor te stellen maar Hij is opgestaan uit het graf, weer levend geworden.
Daarmee heeft Hij iets heel wezenlijks veranderd. Hij heeft de overwinning behaald op de dood en op al het kwaad, de mogelijkheid gegeven voor de mensen om voor altijd daarin te delen, ook nu al. Je kunt in echte vrijheid en rust leven als je in Hem gelooft.
Ik zie daar de mooie positieve gevolgen van in mijn eigen leven. Voor mij is Hij dagelijks mijn hoop en de bron van inspiratie voor alles wat ik doe en vanzelfsprekend voor mij is dat dus ook zichtbaar is mijn schilderijen.”
Bijlage:
BronvanLevendWaterMiniatuurSchilderij, bij vraag.jpg
BronvanLevendWaterMiniatuurSchilderij, bij vraag.jpg [ 77.08 KiB | 4451 keer bekeken ]

Na een eerste schilderij met musjes kreeg ze steeds opdrachten die draaien om dit thema, zodoende worden er momenteel veel musjes in verf gevangen, waarbij het voor de schilder kenmerkend is dat zij tijdens het werken aan de mooie uitspraken die in de Bijbel staan denkt en die juist over mussen gaan: 'Als God zorgt voor de vogeltjes, waarom tobt een mens dan zo veel af in zijn leven. Wij zijn meer waard dan de musjes.'
Toch vind zij het soms niet makkelijk om zo te denken, maar ziet het wel als een knipoog dat ze dan steeds weer voor anderen musjes mag schilderen.
Bijlage:
MeerWaarddandeMusjes850.jpg
MeerWaarddandeMusjes850.jpg [ 61.96 KiB | 4451 keer bekeken ]

Het internet is het belangrijkste middel om zichzelf te profileren en haar schilderijen publiek te maken. Haar eigen site atelierforhope wordt al tijden heel goed gevonden in Google en krijgt veel reacties n.a.v. daarvan. De meeste schilderijen die zij verkoopt en de opdrachten die ze ontvangt komen tot stand naar aanleiding van haar site.
Onlangs is Fenna ook gestart met het uitgeven van originele minischilderijen en miniatuurreproducties op keramische tegel en giclee, inclusief een door dak- en thuislozen handgemaakt mini ezeltje - geleverd in een luxe cadeaudoos.
Een prachtig kunst product wat zij met veel plezier aan de man brengt. Inmiddels wordt het ook op verschillende plaatsen in de Achterhoek bij de detailhandel verkocht.

Naast haar gezin - 4 jonge kinderen van 9-14 jaar - en 8 uur in de week financiële administratie voor een BV, richt zij zich helemaal op het schilderen en geven van de cursussen etc.
Zo geeft zij al een aantal jaren in het voorjaar en in het najaar voor twee groepen steeds series van 7 schilderlessen, de laatste tijd met een vrij vaste groep cursisten in beide lessen. Tevens wordt er regelmatig aan haar gevraagd om workshops te geven bij conferenties of bijzondere culturele activiteiten binnen instellingen en schildert ze al een aantal jaren ieder voorjaar met een groep dak- en thuislozen bij het Leger des Heils.
In 2012 heeft ze een serie van 9 workshops mogen geven in een kunstproject Zingeving onder dak- en thuislozen.

Regelmatig overwoog Fenna zich aan te sluiten bij een kunstenaarscollectief in haar woonplaats maar kan dit op het moment niet goed combineren met haar gezin.
Wel is zij lid bij NABK, waarbij ze het als heel prettig ervaart via de NABK nieuwsbrief op de hoogte te blijven van activiteiten in de kunstwereld.
En ondanks een aantal goede contacten met bevriende kunstenaars opereert ze verder als kunstenaar vrij alleen. Dat past bij haar huidige situatie maar ook bij haar als persoon.

In het verleden zocht ze zelf expositie mogelijkheden en werd ze ook gevraagd door bijvoorbeeld kerken, gezien de Bijbelse thema's van haar werk. Inmiddels is veel van haar werk verkocht en schildert ze de afgelopen twee jaar vrijwel alleen nog in opdracht, waardoor haar collectie beschikbare schilderijen voor een expositie alleen maar kleiner is geworden.
Wat haar betreft is de beschikbare collectie dan ook niet meer compleet genoeg voor een expositie. Wel hoopt Fenna in de toekomst weer te gaan exposeren. “Misschien moet ik de opdrachten maar eens een jaar stil zetten en aan de slag gaan met mijn verlangen naar krachtiger manier van weergeven?” zegt zij daarover.

En wat exto aangaat: “Exto biedt een prachtige gelegenheid voor kunstenaars die geen eigen site hebben en op een professionele manier op het internet gezien willen worden. Voor haar fungeert exto dan ook als extra naast de eigen site.

Heb je nog een vraag aan Fenna? Stel deze hier

Riann

Bericht: #1
19 okt 2013 09:04
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]