Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview Ena van Bockel 

Bijlage:
Ena van Bockel.jpg
Ena van Bockel.jpg [ 40.85 KiB | 4346 keer bekeken ]

Naam Ena Marie van Bockel Rivera
Woonplaats Brouwershaven Zeeland
Opleiding Diploma Bachelor in Arts and Humanities with a Minor in Plastic Arts,
University of Puerto Rico Recinto de Rio Piedras, U.S.A. 1985-1991
Workshops Zijde schilderen Belinda Tahapari in Rotterdam
Discipline Beeldende Kunst
Bijlage:
Loslaten 2011.jpg
Loslaten 2011.jpg [ 82.77 KiB | 4346 keer bekeken ]

Wie of wat inspireert jou in je werk?
Alles is voorbijgaand. Het tijdelijke van wat er om me heen gebeurt inspireert mij. Details die aan anderen voorbij gaan probeer ik in mijn geheugen vast te leggen. Onze ziel wordt onafhankelijk door de oneindige transformatie van de natuur beïnvloedt. Ik zoek naar een symbolische, sprookjesachtige en poëtische taal waarmee ik anderen kan inspireren.

Werk je volgens een bepaalde methode?
Ja, anders vind ik dat mijn werk geen ziel heeft. Ik ben altijd bezig met vastleggen van ideeen . De puzzelstukken van mijn verhaal kunnen een woord, object, schets, foto, video, een gedachte of een droom zijn. Dit totale verhaal vertaal ik naar een schilderij, een foto of een object van keramiek. Alles om me heen opent een nieuwe deur naar een nieuw idee. Het proces is soms vermoeiend, daarom moet ik mezelf leren gericht te kiezen van welke gevoelens ik uit ga. Dat wat mijn leven negatief of positief beïnvloedt wordt het thema van mijn werk. Alles wat ik in mijn leven doormaak is beïnvloedt door mijn achtergrond. Mijn werk bevat altijd thema's met een folkloristische en religieuze tint
Bijlage:
foto van zus.jpg
foto van zus.jpg [ 24.32 KiB | 4346 keer bekeken ]

Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in?
Een serie zwart wit foto's uit mijn cursus fotografie met Guy Paizy. Het commentaar van hem was dat het de dynamiek van mijn zus was wat deze foto perfect maakte. De zwart wit foto van mijn zus die aan het springen is neemt een speciale plek in en beïnvloedt mijn werk. Haar onschuld en de speelsheid van haar postuur, haar spontaniteit en levensvreugde probeer ik ook te vinden in mijn eigen leven.

Klopt het dat je ook geïnspireerd bent door Miro?. Hoe ging die overgang van je eigen beeldtaal naar het moment dat je ineens ziet dan een ander er ook allang mee bezig is. Wat bracht dit jouw weer?
Ik ben zeer geïnspireerd door de bio-morfische ideeën die voorkomen in de kunst van Miro.
Zowel het katholieke geloof uit de Spaanse koloniale tijden als het Afrikaanse geloof uit tijden van de slavernij hebben onze Puertoricanse cultuur verrijkt tot een mengelmoes van religies, tradities folklore, bijgeloof, taboes, seksualiteit, natuur en de bovennatuurlijke wereld. Ik vermom deze en probeer ze in een herkenbaar beeld te integreren. Ik wil poëtische verhalen schilderen vol symbolen uit mijn dromen en herinneringen.
Tijdens mijn kunststudie in Puerto Rico vond ik het fascinerend om de menselijke anatomie te tekenen. Ik werd geïnspireerd door mijn tekenlerares Susanna Herrera die de ziel van de lichaam kon afbeelden. Toen ik in Nederland kwam wonen vond ik moeilijk om me met iemand te identificeren. Eenmaal eens terug In Porto Rico op vakantie was voelde ik me een buitenstaander en in Nederland kon ik integreren maar ik was niet Nederlands. De schilderijen van Miro leerden mij om in mezelf te zoeken wat ik miste.Ik miste mijn cultuur, mijn familie, mijn eiland, de tropische geur, mijn verleden. De kleurige kralen die ik met zwarte lijnen in mijn schilderijen rijg.
Zwart is een kleur die ik veel gebruik in bijvoorbeeld lijnen en vormen om iets naïefs aan mijn werk toe te voegen. Het komt veel voor in de artisanale Puertoricanse kunst.
Bijlage:
Wachten op de regen 2010.jpg
Wachten op de regen 2010.jpg [ 43.36 KiB | 4346 keer bekeken ]

(op de website een betere afbeelding)
Veel van je werk is geent /geinspireerd op zeg maar archetypische verhalen. Het werk: "Wachten op de regen", komt heel autobiografisch over. Ik vind het een prachtig schilderij... je kleurgebruik is daarin ook meer zwart/wit. Wil je iets over dit schilderij vertellen?
Het is bijzonder dat je het schilderij "Wachten op de regen" hebt gekozen.Dit is een van de eerste aquarellen die ik schilderde toen ik hier kwam wonen. http://www.enavanbockel.exto.nl/kunstwerken/14319241_Aquarellen-Olieverf.html#.UkXDi4Z7KSo
Toen ik deze aquarel schilderde was ik niet echt bezig met dromen. Ik wist wel dat dromen heel belangrijk waren voor de creatieve geest. Ik noteerde sommige dromen om later met mijn moeder te bespreken. Wat ik over het schilderij kan vertellen is dat het gaat over herinneringen die ik vaak heb. "De regen" roept iets magisch in mij op. Toen ik klein was gingen wij met mijn zus en mijn oma snel in bed kruipen als het regende. Het geluid van de druppels op de ramen, de verhalen van mijn oma, het spannende van onweer, en het veilig gevoel heb ik als een van de gelukkige momenten van mijn verleden ervaren. In dit schilderij ben ik de verdwaalde vogel die probeert terug naar de veilige boom te keren en nogmaals op het regen te gaan wachten. Het gaat over het verlies van onschuld. De kleuren die ik gebruik hebben bijna altijd een spirituele betekenis. Om te benadrukken dat schijn bedriegt betekenen de kleuren in "Wachtend op de Regen" het tegenovergestelde.

Geef je les/workshops?
Ja in de zomer heb ik workshops in zijde schilderen gegeven.Ik wil graag meer workshops geven en ben bezig om dit te realiseren. Verder sta ik soms op kerst markten hier in de buurt van Zeeland.

Ben je lid van een kunstgroep of collectief, hoe uit zich dat?
Ik ben lid van de kunstenaars CBK Zeeland, Kyk Yerseke en Kunstgedoe Zierikzee. Beide zijn kunstenaarsinitiatieven die mij helpen om mijn werk in Zeeland te promoten. Ook ben ik lid van het groep Zeeuwse kunstenaars in Exto.

Organiseer je je eigen exposities of wordt dat voor je geregeld?
Ik benader de instanties zelf en via mond tot mond reclame kreeg ik een expositieruimte aangeboden bij onder andere de Kamer van de Burgemeester Rabelink in het gemeentehuis van Zierikzee. Via de CBK Zeeland heb ik deelgenomen aan bedrijf exposities. Door te reageren op oproepen en deel te nemen aan kunstwedstrijden kreeg ik de kans om bijvoorbeeld in Amsterdam te exposeren nadat ik als finalist werd gekozen van een ontwerp wedstrijd. Het zelf regelen van exposities met mede-kunstenaars die ook andere disciplines beoefenen vind ik ook heel aantrekkelijk omdat je dan samen de kosten en de werkzaamheden kan verdelen.
Bijlage:
Journey to Transformation 2011.jpg
Journey to Transformation 2011.jpg [ 56.81 KiB | 4346 keer bekeken ]

Heb je een vraag of opmerking n.a.v dit interview met Ena stel hem gerust!

Bericht: #1
27 sep 2013 19:44
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]