Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview met Paula Kool 

Naam: Paula Kool
Opleiding: Meesterbloemsierkunstenaar (Wellantcollege Houten)
"Deze opleiding legt zich erop toe om buiten de gebaande paden van het bloemsierkunstvak te kijken, je leert er kijken naar ordeningen van de wereld om ons heen, en de manier waarop dingen ontstaan. Ook wordt er aandacht besteed aan kunstgeschiedenis en architectuur."
Discipline: Natuurlijke kunstwerken
Website: koolfloraaldesign.exto.nl en www.paulakool.com
Bijlage:
Paula Kool.jpg
Paula Kool.jpg [ 38.87 KiB | 4326 keer bekeken ]

Inspiratie en werkwijze
Wie of wat inspireert jou in je werk, en waarom?
“Mijn grootste inspiratiebron is de natuur, in al zijn vormen, kleuren en verscheidenheid.
Ook de manier waarop alles is geordend in de natuur intrigeert mij, alles heeft zijn plek met als reden het voortbestaan van de soort.
Waar ogenschijnlijk chaos heerst is toch altijd een bepaalde ordening terug te vinden. Die ordening is iets wat vaak in mijn werk terug te vinden is.
Ook de stille kracht en overlevingsdrang van de natuur raakt me, ik vind dat we daar veel zorgvuldiger mee om zouden moeten gaan.”

Zijn er kunstenaars die je inspireren en waarom?
“Ik heb niet direct iemand die mij inspireert, het is meer een manier van denken waar ik inspiratie uithaal.
Daarmee bedoel ik het vrijdenken, onbegrensde mogelijkheden, je vrij voelen als een kind , een mooi voorbeeld vond ik de ideeën van Daan Roosegaarde, een inspirerend interview met hem tijdens Zomergasten.
Bijlage:
Ringen.jpg
Ringen.jpg [ 46.33 KiB | 4326 keer bekeken ]

Hoe zou je zelf je werk omschrijven?
“Verwondering, vergankelijkheid, verborgen gevoelens, en kwetsbaarheid, zijn steeds
terugkerende thema’s in mijn werk. Tere materialen uit de natuur of materiaal met een natuurlijke herkomst zijn voor mij het medium om dit mee uit te drukken. Mijn werken ontstaan vanuit een intuïtieve manier van experimenteren, waarbij respect voor het materiaal voorop staat.
Uit dit proces ontstaan vaak sobere vormen, die mijn innerlijke belevingswereld, en bewondering voor de schoonheid van de natuur reflecteren.”
Bijlage:
Op weg.jpg
Op weg.jpg [ 83.47 KiB | 4326 keer bekeken ]

Werk je volgens een bepaalde methode?
“Op dit moment bestaat mijn werk voornamelijk uit een zoektocht naar mijn innerlijke belevingswereld. Ik maak veel foto's van de natuur, welke ik gebruik als inspiratie, maar ook een materiaal, een gedachte of een gevoel kan aanzet zijn tot een nieuw werk.
Het begint met schetsen, maar ook vaak door het 'spelen' met div. materialen, tot dat alles op zijn plek valt en er iets moois ontstaat.”
Bijlage:
Schaal pijlen.jpg
Schaal pijlen.jpg [ 31.47 KiB | 4326 keer bekeken ]

Uitgelicht
Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in? en kun je aangeven waarom?
“Het werk 'omarming' heeft een warm plekje in mijn hart.
Ik ben nu vijf jaar serieus bezig met mijn kunst, in deze tijd tot nu toe merk ik dat ikzelf en daarmee mijn werk een ontwikkeling heeft ondergaan. De ‘omarming’ is het eerste werk waarbij ik voor het eerst, met een werk, het dichtst bij mijn eigen gevoelswereld en kwetsbaarheid kwam.
Ik ben niet iemand die snel het achterste van zijn tong laat zien, mijn werk is mijn 'middel' om een stukje van mijzelf te laten zien, een zoektocht naar mijzelf, waar hopelijk ook andere mensen zichzelf in herkennen of door geraakt worden.
Daarom kies ik ook bewust voor het werken met natuurlijk materiaal, de vergankelijkheid benadrukt voor mij deze gevoelens.”
Bijlage:
'Omarming'.jpg
'Omarming'.jpg [ 63.35 KiB | 4326 keer bekeken ]

Met je laatste werken zoals ‘Wedergeboorte” lijkt je een andere kant op te gaan, meer verhalend? Kun je daar wat over vertellen? Hoe is dit werk ontstaan?
"Ik denk dat het werk van de kunstenaar constant in beweging/ontwikkeling is, misschien sla ik hiermee wel weer een nieuw pad in, of gaat het weer een heel andere kant op.
Binnenkort begin ik aan mijn eerste werk in opdracht, dat zal waarschijnlijk weer geheel nieuwe uitdagingen met zich meebrengen, het is iets wat ik omarm, ik geloof heel sterk in een leven lang leren.

Het verhaal van het werk Wedergeboorte is eigenlijk tweeledig het is aan de ene kant geïnspireerd door het gedicht van Ben Fontein een kunstenaar die ik ken via Facebook, anderzijds door de meeuwenvleugel.
Deze vond ik op het strand van Ameland, de rest van de meeuw was vergaan alleen de vleugel lag er nog, het deed mij denken aan de cyclus van de natuur, leven en dood en dood brengt nieuw leven. Dat wij als mens deel uitmaken van deze cyclus, kan alleen maar het besef van de nietigheid van ons bestaan teweeg brengen."
Bijlage:
Wedergeboorte.jpg
Wedergeboorte.jpg [ 23.3 KiB | 4326 keer bekeken ]

Hoe profileer je jezelf?
“Ik exposeer regelmatig, in kunstcentra, galeries en bij kunstevenementen zoals bv. Kunstschouw.
Ook neem ik altijd deel aan de Open Kunstroute van Alphen aan den Rijn, deze is aankomend weekend. En dit jaar ook aan de Groene Hart Kunstprijs.
Daarnaast ben ik ook lid van de Alphense kunstenaars vereniging, STA-ART. Zeker toen ik net begon heeft dat mij goed op weg geholpen, qua contacten en plekken om te exposeren.
ik ben op dit moment zoekende naar een galerie die mijn werk zou willen vertegenwoordigen, maar merk dat dit wel lastig is. De galeries hebben het ook niet makkelijk, en mijn werk is misschien moeilijk in een bepaalde categorie te 'plaatsen'. Daarbij ben ik zelf ook kritisch in welke omgeving mijn werk wordt tentoongesteld. Mijn inkomsten komen op dit moment voornamelijk uit mijn parttime werk als bloemsierkunstenaar.
Mijn netwerk probeer ik uit te breiden door actief met socialmedia om te gaan, facebook, twitter, linked-in. Zeker via twitter heb ik al enkele fijne contacten en ideeën opgedaan.”

Heb je nog een vraag aan Paula? Stel deze hier!

Bericht: #1
14 sep 2013 10:34
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]