Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview Sandra Maarhuis 

Bijlage:
pasfoto.jpg
pasfoto.jpg [ 41.61 KiB | 3941 keer bekeken ]

Naam: Sandra Maarhuis ( bedrijfsnaam): SM-Artwork
Opleiding: Kunstacademie toen nog Kampen, nu Zwolle Dutch Art Institute, Enschede,
Richting: autonoom,Master, Fine Art
Diploma: 2003, 2005

Wie of wat inspireert jou in je werk?
Vooral mijzelf, hoe ik het zie, ervaar en wat ik ervan denk.
Daarnaast natuurlijk ook de grote meesters: Lucian Freud, om zijn fantastische verftoets en de manier waarop hij menselijk en direct met al zijn gevoel perfect een portret van iemand neer kan zetten. Matisse, het schilderij “Green Stripe”.Daarvan heb ik geleerd dat “alles mag in de schilderkunst” als je maar zorgt dat het bijdraagt bij een beter beeld. De installaties, met name de vitrines, van Damien Hirst.
Ik denk zeker dat deze kunstenaars mij beïnvloedt hebben in mijn werk maar bovenal wil ik dat mensen die naar mijn kunst kijken, goed (leren) kijken. Ik werk in principe in 3 verschillende disciplines: schilderkunst, fotografie ( fotocollages) en soms een uitstapje naar ruimtelijk werk. Dit alleen omdat ik altijd op zoek ben naar met welke materiaal ik een zo best mogelijk beeld kan maken om zo duidelijk mogelijk te vertellen wat ik wil laten zien. Ik ben niet politiek beladen in mijn werk en puur concept is er ook niet in te vinden. Mijn inspiratie haal ik uit mijn dagelijkse omgeving: een ontmoeting, gebeurtenis of wat ik om mij heen zie. Zo is bijv. voor mijn schilderkunst een interessante ontmoeting al genoeg voor een portret. Een vervallen / apart gebouw die ik tegenkom een aanleiding voor een nieuw te maken fotocollage. Bij mijn ruimtelijke werk maak gaat het er juist om met niet alledaagse materialen te werken waardoor ik mensen verras maar bovenal goed leer laten kijken. Bijv. een schaap gemaakt van Bokkenpootjes, dan wel de echte koekjes natuurlijk.Ik vind dat ik als kunstenaar verplicht ben om een nieuw beeld te creëren: mijn eigen verwondering toe te voegen aan het al bestaande. Of zoals in mijn schilderkunst: “eerst gegrepen worden en dan beseffen dat het maar een afbeelding is op een begrensd plat vlak”.
Bijlage:
groen-kamertje.jpg
groen-kamertje.jpg [ 98.89 KiB | 3941 keer bekeken ]

Werk je volgens een bepaalde methode?
Ik ben wel iemand die heel goed kan werken vanuit een opdracht. Dit omdat de mogelijkheden dan een beetje begrensd zijn. Anders vlieg ik van hot naar her. Door juist vanuit 1 gegeven te denken en daar alle mogelijkheden in te zien maakt dat ik tot goede oplossingen of juist ingangen kom. Qua gevoel weet ik al wel in het begin wat ik wil en waar het heen moet. Ik laat het vaak ook een tijd broeien in mijn gedachten. Verder brainstorm en overleg ik met mensen om mij heen zoals met mijn trouwe assistent (partner) of andere kunstvrienden. Op het atelier zelf is er nog het hele proces van schetsen, juist even anders denken, nog eens schetsen, nog eens anders denken en dan tot het juiste ontwerp te komen ( soms wel frustrerend als je weer uitkomt bij je eerste idee).

Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in?
Een paar werken zijn ook echt opgenomen in de privécollectie van de kunstenaar, zoals ze dat zeggen. Een vroeg portret, schilderij van nu mijn man maar toen zag ik hem voor het eerst. Mijn allereerste fotocollage is een bestaande ruimte in de kunstacademie van Kampen Deze ruimte heb ik zelf helemaal beschilderd en er toen een fotocollage van gemaakt. En ik denk mijn hond ( woef, snoopy dog). Een ruimtelijk werk, ware grote van een dalmatiër die ik beplakt heb de echte snoepjes: zwart /witjes.
Bijlage:
hup-in-mijn-huis.jpg
hup-in-mijn-huis.jpg [ 69.32 KiB | 3941 keer bekeken ]

Op je site staan afwisselend werken van portretten van mensen en architectuur, gebouwen (interieur/exterieur). Het lijkt alsof je de architectuur ook benaderd als een portret, kun je iets meer over die fascinatie vertellen?
Bij het maken van de fotocollages gaat het niet echt anders: Ten eerste moet het gebouw mij aanspreken, bij mij wat los maken wat ik interessant vind ( kleurrijk of juist erg vervallen, historie). Dan moet ik mijn standpunt gaan bepalen. Dit is mede belangrijk omdat ik vanuit 1 standpunt de fotocollage "schiet". Als ik het exterieur van een gebouw fotografeer is ook het licht en het weer essentieel. Immers als fotograaf fotografeer je licht. Heeft het gebouw juist een wolkenlucht nodig, zonneschijn of een grauwe dag. Deze elementen dragen allemaal bij om tot een goede fotocollage te komen.
Ik denk dus dat ik dan een "op en top portret" maak van een gebouw.
De serie kroegjes heb ik onder andere gemaakt tijdens een residentie in Rotterdam.. Na mijn afstuderen heb ik daar voor 3 maanden geleefd en gewerkt.
Gelukkig hebben zij mij toegelaten zonder dat ik een vooropgesteld plan hoefde te overleggen over wat ik daar ging doen. Het ging mij er juist om in een andere omgeving te zijn; rond te kijken, te zien wat mij intrigeerde en daar dan een schilderij of fotocollage van te maken. Vooral de kroegjes op Katendrecht en sommige in de binnenstad spraken mij erg aan. Deze serie bestaat uit 4 schilderijen in het totaal waarvan ik er een heb 1 verkocht aan de eigenaar van de kroeg. Dit voor te weinig geld, maar wel genoeg voor een enkele terugreis naar huis
De verloedering en het verval van een pand heeft een soort "vergane glorie" waar voor mijn gevoel de tijd al 100 jaar had stilgestaan.....Maar misschien was ik daar ook wel weer op zoek naar de "portretten" van Rotterdam?
Bijlage:
cocktails.jpg
cocktails.jpg [ 111.87 KiB | 3941 keer bekeken ]

Word je door een galerie vertegenwoordigt?
Ik heb geen vaste galerie die mij vertegenwoordigd, wat jammer is. Wel is het zo dat dit betekent dat ik niet vast zit aan contracten en afspraken, wat ook weer fijn is. Voorgaande jaren exposeerde ik veel in galeries. Dit omdat ik mij inschreef op oproepen voor bijv. een expositie en mijn werk dan werd uitgekozen. Nu exposeer ik meestal op andere plekken want het galeriewezen heeft moeite om te blijven bestaan. De plekken waar ik onder andere exposeer zijn: bedrijven, zorginstellingen en hotels. Ondanks dat het zwaar is in de kunst vind ik exposeren nog steeds belangrijk. Enkele jaren terug exposeerde ik ook veel op kunstbeurzen zoals in Antwerpen en kunst-en livingbeurzen.
Bijlage:
hond.jpg
hond.jpg [ 64.88 KiB | 3941 keer bekeken ]

Ben je lid van een kunstgroep of collectief, hoe uit zich dat?
Zodra ik in Hilversum kwam wonen, waar ik niemand kende, ben ik lid geworden van de Gooise kunstkring. Het heeft mij zeker geholpen qua mogelijkheden enveel contacten opgeleverd. Via Exto heb ik mij ook aangemeld voor bijv. de kunstgroep noord-holland. Zo blijf ik mooi in contact met een groep kunstenaars binnen Exto. Verder breid ik mijn netwerk uit door aangesloten te zijn bij linkedin en de kunstenaarsgroepen van linked. Hier vandaan krijg ik vaak leuke discussies maar belangrijker nog zijn de mooie oproepen, die ik anders zelf op het web moet gaan zoeken.

Organiseer je je eigen exposities of wordt dat voor je geregeld?
Beide. Wel weiger ik te betalen voor een expositie (zogezegd: hanggeld) maar eventueel een kleine bijdrage in de promotiekosten vind ik prima, dit komt zowel mij als de organisatie ten goede. Zelf organiseer ik ook graag exposities mede omdat ik altijd mooie en grote ateliers heb waardoor de mogelijkheid er al ligt, met genoeg ruimte voor mede-exposanten. Liefst jonge talentvolle kunstenaars ( leer ik ook nog wat van, en hun ook) of talentvolle collega’s die dan de expositie compleet maken.

Hoe ben je bij Exto terecht gekomen (en hoe bevalt dat?)
Ik ben bij exto gekomen omdat ik dacht dat het beter is de site bij een overkoepelend orgaan onder te brengen. Algemene kunstliefhebbers komen op exto terecht en ik hoopte daarop mee te liften. Daarnaast kon ik op een simpele maar toch semiprofessioneel wijze een eigen website maken zonder dat ik daarvoor iemand anders moest vragen / betalen.

Fungeert je extosite als hoofdsite of is het extra.
Ja, als hoofdsite

Wil je een vraag stellen aan Sandra? Dat kan hier.
.
Bijlage:
bokkeschaap.jpg
bokkeschaap.jpg [ 31.68 KiB | 3941 keer bekeken ]

Bericht: #1
06 sep 2013 14:35
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]