Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview met Vanessa Jongebloet 

Berichten: 17
naam Vanessa Jongebloet
woonplaats Amsterdam
opleiding Restauratieschilder
discipline Schilderen
Bijlage:
mural20.jpg
mural20.jpg [ 97.37 KiB | 3818 keer bekeken ]

Wie of wat inspireert jou in je werk?
Ik onderzoek de 'levensstructuren'. Met de hedendaagse mogelijkheden om het leven te bestuderen, van de kleinst waarneembare deeltjes tot op de grootste schaal is het verbazingwekkend om te zien hoe overal dezelfde soort structuren bestaan. Een walnoot lijkt op een brein, het oppervlak van een pak bevroren vis kan wonderlijk veel lijken op een stuk marmer, sommige breche-achtig steensoorten zouden ook luchtfoto's van de Noorse fjorden kunnen voorstellen.Of we kijken naar opnames van neuronen en verbazen ons over de delicate, plantachtige wortels.... van microscopisch kleine levensvormen tot in de verste uithoeken van het heelal; het leven lijkt zich overal in dezelfde structuren te manifesteren.
Bijlage:
Structures of life 18.jpg.psd.jpg
Structures of life 18.jpg.psd.jpg [ 109.74 KiB | 3785 keer bekeken ]

Klopt het dat dit ook jouw bezieling achter je werk is en kun je er nog iets meer over vertellen?
Ja, dat klopt. omdat het voor mij de kern van het bestaan raakt. Blijkbaar zijn de zenuwcellen in ons brein, onze meanderende bloedvaten en onze haarschubben en alles waar we uit bestaan maar kleine uitingen in steeds terugkerende patronen van oerkrachten die oneindig worden gerepeteerd in verschillende vormen. Oneindigheid gaat het bevattingsvermogen van het menselijk brein te boven. Er is alleen die oneindigheid en wij kunnen ons slechts verwonderen.Tenminste dat is wat ik doe: ik bestudeer structuren en verwonder me. Proberen hun schoonheid weer te geven is mijn ode aan het Leven zelf!

Werk je volgens een bepaalde methode?
Ik bestudeer een structuur, en experimenteer eerst op panelen of doeken met materiaal, vorm en kleur. Het liefst werk ik warme, krachtige kleuren, bladgoud en -koper, bronspoeders, pure pigmenten...Soms verwerk ik er fragmenten van antieke fresco's of kalligrafieën in. Als het tot iets komt wat me bevalt werk ik het in het groot uit. http://vanessajongebloet.exto.nl/
Bijlage:
50-Heraklion, Grèce copie (1024x768).jpg
50-Heraklion, Grèce copie (1024x768).jpg [ 785.31 KiB | 3818 keer bekeken ]

Het schilderij Heraklion is er een voorbeeld van. De oude grieken hadden zo'n 4-, 5 000 jaar geleden ten tijde van de Minoïsche beschaving de gewoonte om dit soort octopussen af te beelden op vazen e.d. Ik zag een afbeelding van zo'n vaas en was er meteen weg van -misschien wel omdat octopussen ook van die wonderlijke en mysterieuze wezens zijn........

Hoe groot zijn je schilderijen, welke toevoeging/meerwaarde geeft dit grote formaat je?
Ik werk het liefst op het formaat van ong. 2 x 3 m. maar dat is in mijn huidige atelier lastig, dus nu werk ik op doeken van ong 1,25 x 2 m. Ik werk ook in opdracht. Het idee is dat de werken op elk gewenst formaat gemaakt kunnen worden.
Bijlage:
Structures of Life 4.jpg
Structures of Life 4.jpg [ 209.32 KiB | 3818 keer bekeken ]

Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in?
Van mijn eigen werk meestal het gene waar ik op dat moment mee bezig ben en van andere kunstenaars kijk ik graag naar werk waar ik dezelfde interesses in herken, zoals de kunstwerken van neuroloog Greg Dunn of de paintscapes van Tim Hemington

Hoe profileer je jezelf? Ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst – zo ja: welke?
Ik ben oorspronkelijk opgeleid als restauratieschilder bij het ROC in Amsterdam. Deze opleiding is inmidels opgeheven vanwege onvoldoende aanmeldingen. We kregen les in de decoratieve technieken zoals marmeren, houten, vergulden e.d. Bij deze technieken, bijvoorbeeld  bij marmeren is de uitdaging het marmer zo levensecht te imiteren dat je, als je er naar kijkt je niet realiseert dat het geen echt marmer is. Dat is boeiend werk maar geeft niet veel artistieke vrijheid en die heb ik ook nodig. Verder heb ik nog met mijn man een schildersbedrijf en dat vind ik ook leuk; samen met mijn geliefde op de steiger, houtwerk weer laten glanzen, ornamenten restaureren e.d. 

Hoe geef je verder praktisch invulling aan het kunstenaarsschap, aan de dingen er omheen,contacten,bijscholing etc.
Ik vind het belangrijk mezelf steeds te blijven ontwikkelen en ga zelf weer lessen volgen aan de Kunst Academie Haarlem. Verder hoop ik galerieën te vinden om mee samen te werken en kijk ik bij welke groepen ik me het liefst zou aansluiten. Na jaren in mijn cocon gerijpt te hebben ben ik nu klaar om mijn vleugels uit te slaan. Ik ga me ook zeker aanmelden bij KuBra!

Organiseer je je eigen exposities of wordt dat voor je geregeld?
Nee, ik vind het moeilijk mezelf te 'verkopen' ook al weet ik dat het er bij hoort. Het lijkt me beter aansluiting te vinden bij mensen die wél goed zijn in promoten
 
Fungeert je extosite als hoofdsite of is het extra?
Ik heb nu een paar sites als deze en verder mijn facebook pagina: 'Vanessa Jongebloet Paintings'

Hoe ben je bij Exto terecht gekomen (en hoe bevalt dat?)
Via internet.  Ik ben er nog niet lang maar tot nu toe bevalt het.

Wil je een vraag stellen aan Vanessa naar aanleiding van dit interview dan kan dat hier!
Bijlage:
structures of life 16.JPG
structures of life 16.JPG [ 143.26 KiB | 3818 keer bekeken ]


Bericht: #1
12 jul 2013 15:51
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast



Zoek naar:
cron
Powered by phpBB