Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview met Louk Weyers 

Naam: Louk Weyers
Opleiding: autodidact
Discipline: ruimtelijk werk in papier-maché, kunsthars en mixed media
Bijlage:
Louk Weyers.jpg
Louk Weyers.jpg [ 71.25 KiB | 5296 keer bekeken ]

Wie of wat inspireert jou in je werk?
'Jeetje, wat inspireert mij niet? Ik kijk om me heen, spreek op exposities met collega’s, bezoek musea, zet het journaal aan, bekijk de krant, of ga op vakantie. Als je wilt zijn overal beelden te vinden die interessant zijn.
Deze vakantie hebben we de nieuwe dependance van het Louvre in Lens, Noord-Frankrijk aangedaan. Geweldige plek voor heel veel prachtige kunst, waar je superdichtbij de kunstwerken kunt komen en iedereen alles mag fotograferen. Een heerlijk begin van de vakantie.'

'Helemaal weg ben ik van beeldhouwers Rodin en Rik Wouters omdat ze hun eigen, originele toets hebben en de sculptuur als hij af is met rust laten zonder te gaan verfraaien. Brancusi doet het tegenovergestelde dan wel, maar dat is juist weer zijn eigenheid. Qua kleurgebruik kick ik op de heldere, vrolijke kleuren van Niki de Saint Phalle en spannende kleurcombinaties van Clemens Briels. Helemaal niets heb ik met aardetinten, word ik doodongelukkig van. Heb wel eens in opdracht een schaal moeten maken in bruintinten. Gruwel.'

Kun je vertellen hoe en waaruit je ideeën voor een beeld ontstaan? Heb je dit van tevoren al helemaal in je hoofd of verandert het al werkende?
'Mijn onderwerp of idee ontstaat spontaan, zeg maar ‘out of the blue’, dan bedenk ik een vorm, techniek en uitvoering. Dat wordt dan geel, groen, rood of paars, maakt niet uit, als de combinatie maar goed voelt. Onderweg voeg ik vaak zaken toe die het geheel nog interessanter maken. Of de titel verduidelijken. En als ik het eindresultaat niet goed vind begin ik opnieuw.'
Bijlage:
Stress Cat - kunsthars.jpg
Stress Cat - kunsthars.jpg [ 35.7 KiB | 5296 keer bekeken ]

Werk je volgens een bepaalde methode?
'Meestal maak ik een paar aantekeningen, foto’s of simpele schetsen, met kleurimpressies of kleurnummers van favoriete acrylverfjes.
Vaak bedenk ik een werktitel als kapstok, liefst met wat humor erin. Omdat mijn werk veel tijd kost om te maken en vaak tussentijds moet drogen, ben ik meestal aan een paar dingen tegelijkertijd bezig, dat houdt het ook afwisselend. Trouwens, ik maak geen kunst. Ik maak plezier. En omdat ik papier en andere materialen hergebruik, heet dit “Duurzame Blijheid”.

'Ik maak ruimtelijk werk van en met papier en de laatste jaren ook van kunsthars, zodat de werken ook naar buiten kunnen. Mijn specialiteit is kleur. Heldere kleuren zijn mijn medium. De combinatie van kleur, vorm en humor waar van te voren over is nagedacht doet bezoekers vaak glimlachen. Nu weet ik wel ongeveer wat ik kan, al mislukt er nog wel eens wat, maar dan begin ik opnieuw: ik doe het ook voor mijn plezier.'

'Als ik begin met een nieuw, driedimensionaal werk, maak ik altijd eerst een frame van kippengaas, of geëxpandeerd schuim, waarin je ook prachtig kunt beeldhouwen. In de afgelopen tien jaar heb ik geleerd dat ik meer een beeldbouwer dan een beeldhouwer ben: het opbouwende aspect spreekt me het meest aan. Een werk voor binnen wordt eerst van een flink aantal lagen papierstroken met behangplaksel voorzien, tot de vorm niet meer kan worden ingedeukt. Dan kook ik papierpulp, mix het met behangplaksel tot een gladde massa die –eenmaal droog- uithardt tot een houtachtige toplaag. Daarna gaat er een laag witte acrylgrondverf op, dan maak ik een decoratieplan en beschilder ik het werk. Uiteindelijk gaan er diverse lagen transparante parketlak op, waardoor de kleuren nog briljanter worden en het werk minder kwetsbaar is.'
Bijlage:
'De-koekjesfabriek'.jpg
'De-koekjesfabriek'.jpg [ 57.9 KiB | 5296 keer bekeken ]

'De werken voor buiten worden -op een frame- bedekt met een fiks aantal lagen twee componenten kunsthars, gelamineerd met glasweefsel of glasdoek, geschuurd, geplamuurd en uiteindelijk ook gegrond, gedecoreerd en gesealed. Steeds vaker voeg ik elementen toe die voor een ander doel zijn gemaakt maar in de combinatie met mijn werk passen, zoals tegelkruisjes voor netkousen, vleugelmoeren als wenkbrauwen, een theepot op een tuinbeeld, of een bronzen bel aan de staart van een kat, mixed media dus.'

'Ik gebruik meestal watergedragen verven, lakken, kunsthars en sealers, liever geen epoxy of polyester, wat je niet mag inademen of waarbij je beschermende kleding, maskers en zo moet dragen. De technische mogelijkheden van acrylverven, lakken en kunstharsen op waterbasis zijn zó verbeterd dat je geen risico’s met je gezondheid hoeft te nemen.'

Loop je wel eens tegen de grenzen van je materiaal aan?
'Tien jaar geleden ging er nogal eens wat kapot tijdens transport van en naar exposities. Mijn ‘Duurzame Blijheid’ reist nog steeds niet graag, maar ik kan het nu wel beter beschermen, aflakken en verpakken. En met kunsthars werk ik in dikkere lagen en met glasvezelbewapening, dat scheelt een hoop.'

Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in? kun je aangeven waarom?
'Een speciale plek wordt nog steeds ingenomen door mijn beeld ‘Jumpen’. Het is een ouder werk uit 2005, geïnspireerd op ‘Zotte’ van Rik Wouters, een bronzen Vlaamse vrolijke vrouw die in het Park Middelheim in Antwerpen staat.'
Bijlage:
Rik Wouters - 'Zotte'.jpg
Rik Wouters - 'Zotte'.jpg [ 55.57 KiB | 5296 keer bekeken ]

Bijlage:
'Jumpen'.jpg
'Jumpen'.jpg [ 94.56 KiB | 5296 keer bekeken ]

'Die van mij is een compleet andere ‘vertolking’ van zijn ‘Zotte’. ‘Jumpen’ is nog steeds een proeve van mijn kunnen, zowel artistiek, qua vorm, verlopend kleurgebruik en expressie alsook van de techniek om zo’n houding in een beeld op één been te realiseren. Toen was ik nog maar twee jaar met beeldbouwen bezig, ben er nog steeds trots op.
Het stopt nooit. Inmiddels heb ik een tuinbeeld “Susy” gemaakt van kunsthars, geïnspireerd op mijn eigen beeld ‘Jumpen’. Halve meter hoog, en minstens zo vrolijk. In een weerbestendige versie.'
Bijlage:
'Suzy'.jpg
'Suzy'.jpg [ 35.47 KiB | 5296 keer bekeken ]

'Vorig jaar heb ik mijn grootste beeld ooit gemaakt: ‘Mijn Nieuwe Hoedje’. Het is een abstractie van een wulpse vrouw op hoge hakken met netkousen, een verdraaid perspectief op de borsten, verroeste handen op plekken waar ze niet horen. Zoenlippen. Een duif als nieuw hoedje. En een gedicht van collega Gaston Bannier op het hoofd. Voor- en achterkant zijn even spannend. Het beeld is meer dan manshoog, ik heb het op een trap staan schilderen. '
Bijlage:
'Mijn nieuwe hoedje'.jpg
'Mijn nieuwe hoedje'.jpg [ 46.62 KiB | 5296 keer bekeken ]

'Voor het transport naar exposities en terug naar huis (want ik wil het nog niet verkopen) heb ik een kistconstructie gemaakt.'
Hoe profileer je jezelf? Ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst, zo ja: welke?
'Elke dag werk ik van tien tot tien, met eetpauzes natuurlijk. Mijn man regelt inmiddels vrijwel al het andere hier. Hij faciliteert, moedigt aan en levert van tijd tot tijd commentaar, waar ik meestal wel naar luister. Hij bouwde en onderhoudt mijn site. Foto’s maak en bewerk ik zelf. Met dit soort lange dagen is er geen tijd voor een andere job, ik ben helemaal gelukkig.'

'In het voor- en najaar maak ik een periode van zes weken vrij voor het geven van workshops op maandag- en dinsdagavond en op woensdagmiddag. Het zijn kleine groepen zodat iedereen voldoende aandacht en begeleiding krijgt. Het maken van een creatie in zes weken is veel werk, dus het is doorwerken geblazen. Verbazingwekkend wat voor ‘n prachtige creaties de deelnemers in zes weken maken.
Juist de mix van het geven van workshops, kennisoverdracht en het solitaire aspect tijdens de rest van het jaar vind ik aantrekkelijk. In het bedenken van technische oplossingen voor heel diverse sculpturale uitvoeringsproblemen ben ik heel handig geworden, er zijn altijd meerdere varianten mogelijk. Hier in mijn atelier en goed geoutilleerde werkplaats heb ik alle materialen en apparatuur tot mijn beschikking, cursus geven op locatie is eigenlijk geen optie.'
Bijlage:
Bustier.jpg
Bustier.jpg [ 37.63 KiB | 5296 keer bekeken ]

'Omdat ik nu ruim 10 jaar bezig ben heb ik een wat grotere bekendheid gekregen en word ik wel eens gevraagd om ergens te exposeren. Inmiddels heb ik ook een uitgebreid kunstnetwerk in binnen- en buitenland opgebouwd van mensen en organisaties. Voor mij werkt dat beter dan een kunstenaarscollectief of –organisatie, bovendien ben ik er waarschijnlijk ook te eigen-wijs voor. Regionale exposities leveren niet alleen verkoop op, maar zeker ook cursisten. Ik selecteer zelf de galerie waar ik wil staan, of ik word gevraagd. Ik ga altijd vooraf kijken of de ruimte en uitstraling bij mijn werk passen. Overigens is de rol én het aantal van galerieën afgelopen jaar sterk verminderd, de een na de ander staakt zijn activiteiten. Wel spreek ik meer en meer kunstenaars die de activiteiten bundelen en zelf exposities organiseren. Waarbij dat netwerk natuurlijk weer handig is!'

Hoe ben je bij Exto terecht gekomen, en hoe bevalt dat
'Exto kwam in mijn leven door collega Jos van de Venne. Hij exposeert zijn prachtige schilderijen op Exto en vertelde dat hij er veel reacties op krijgt, mits hij zijn pagina’s actueel houdt en nieuw werk er snel op zet, want dan blijven bezoekers de pagina’s interessant vinden. Nu, na de vakantie, ga ik dat meteen weer doen. Op mijn Exto-site http://loukweyers.exto.nl staat recent werk van papier-maché en van kunsthars.
Dit geldt natuurlijk ook allemaal voor mijn eigen site http://www.pulpart.net maar daar staat meer en ook ouder werk op, plus informatie over de workshops en de cursusplanning.'

Heb je nog vragen aan Louk? Stel ze hier!

Bericht: #1
19 jul 2013 23:04
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]