Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
 Interview met Bart Vromans 

Eens in de zoveel tijd zal het interviewteam van Exto een kunstenaar die meer dan twee jaar geleden is geïnterviewd opnieuw een aantal vragen stellen. Zijn er vragen blijven liggen? Wat is er in de tussentijd gebeurd? En hoe gaat het met de kunstenaar in kwestie?

Naam: Bart Vromans
Specialiteit: Grafiek, Maquette-bouw
Website: http://bartvromans.exto.nl/

Bijlage:
Bart Vromans.jpg
Bart Vromans.jpg [ 83.14 KiB | 3946 keer bekeken ]

Op Facebook zie ik dat je vooral met Maquettes maken bezig bent en als ik op je site kijk, zie ik weinig 2 dimensionaal nieuw werk van na 2011. Vandaar mijn vraag: Heb je je heden vooral op de architectuur en het maquettes maken gestort?

Het maken van maquettes van zelf ontworpen gebouwen heeft een belangrijke rol in mijn werk gekregen. Het maken van ‘plat’ werk gaat ook door, maar dit is een tijdje in een experimenteel stadium gekomen; zoekend naar nieuwe vorm, verhaal, opzet, techniek.
Er gaat te zijner tijd wel weer nieuw plat werk op de site verschijnen.

Ja, die maquettes, de interesse voor architectuur zal er van kinds af aan al in bij mij; meegekregen door een oom die architect was. Ik ontwerp gebouwen omdat ik graag met ruimte en licht speel en dergelijke architectuur ook graag in de kleinere Nederlandse steden zou zien. Voorts zie ik een geslaagde en goed gebouwde maquette als een fraai autonoom kunstobject.
Bijvoorbeeld: De Burberry Tower: Een voorbeeld van sculpturaal bouwen,bouwen en ontwerpen en een ontwerp behandelen als ware het een zeer groot beeld. Het hele gebeuren(wonen in het bovenste derde, wellnes&spa,retail en kantoorruimte in het middelste derde en onder (o.a. in de ‘plint’ van het gebouw) bijvoorbeeld een Burberry flagstore (dat merk heb ik iets mee, vandaar). Het geheel is ingepakt in als het ware een glazen koker zodat er contact is met binnen-buiten, maar het is ook een afscherming (speciaal 3-laags thermoglas panelen). Ook is zo goed te zien dat ik de constructie laat meedoen als deel van het totaalbeeld. De inwendig aangebrachte zwarte panelen versterken de verticale richting van het ontwerp.

Bijlage:
Burberry Tower.jpg
Burberry Tower.jpg [ 159.81 KiB | 3946 keer bekeken ]

In je grafiek speelt verwoesting (oorlog) een grote rol, de maquettes echter zijn strak en nieuw op het oog. Is dat een bewuste keuze?

Het zware, soms destructieve karakter van mijn grafische werk staat lijnrecht tegenover de strakke wereld van mijn gebouwen, zou men denken. Maar het ene ontstaat niet zonder het andere. Voortgekomen uit de donkerte en door oorlogsgeweld beïnvloedde beelden kwam letterlijk de zin om het architecturale spel met structuur, constructie en licht aan te gaan. Ik poog steeds deze werelden samen te laten bestaan in harmonie, elkaar versterkend en mij nieuwe kracht gevend hier steeds weer spanning uit te halen.

Bijlage:
Strange worlds 1.jpg
Strange worlds 1.jpg [ 276.25 KiB | 3946 keer bekeken ]

Zijn er de afgelopen drie jaar belangrijke artistieke momenten (ups and downs) geweest?

Er zijn hoogte- en dieptepunten geweest.
Hoewel,…. deze dieptepunten zijn de langere momenten dat er geen ‘vormen’ in mijn gedachten naar boven borrelen om iets mee te kunnen doen. Dat is de tijd voor mij om er letterlijk op uit te trekken, de rollers, mesjes, lijm en lineaal aan de wilgen te hangen. Dat zijn de 3 zomermaanden en die beschouw ik eigenlijk niet als dieptepunt maar als een periode om nieuwe indrukken op te doen.
Hoogtepunt voor mij was de solo-expositie in januari 2012 in galerie de Queeste in Heerde. Ik kreeg er zeer goede reacties, er was erg fijn publiek en een erg betrokken galeriehouder die een werk van mij aankocht voor in zijn collectie. Een ander hoogtepunt kan een maquette-opdracht gaan worden: Een nieuwe historische maquette van de kloosterenclave Ter Apel voor het museum aldaar: De offerte is ingediend en het is wachten op het 'ja-woord'.

Het meest favoriete werk dat je in de afgelopen 3 jaar gemaakt hebt! Welk werk is dat en waarom?
Favoriete werk:’Restricted Areas 1-5,kunstwerk bestaand uit 5 werken die elk een dimensie voorstellen,ik heb hierin succesvol gepoogd verschillende ruimtelijke dimensies in het platte vlak vorm te geven in een ruïneuze omgeving. Niet meer te koop.

Bijlage:
Strange worlds 5.jpg
Strange worlds 5.jpg [ 125.06 KiB | 3946 keer bekeken ]

Toekomstvisie/plannen/streven: Wat doet Bart Vromans over drie jaar? Waar is hij, wat maakt hij?

Wie ik ben over 3 jaar? De tijd zal het leren. In ieder geval zal ik wel met dezelfde materie bezig blijven, met soms een voelhoorn naar iets nieuws.
Wat ik zou willen? Mijn droom: een reis naar Chicago, blijft levend. Ondertussen ben ik heel tevreden, zijnde en blijvend, met Groningen!
Wat reëel zou kunnen worden over enkele jaren: Bart Vromans Maquettebouw. Naast mijn autonome kunst.

Bijlage:
Nieuwe maquettes 003.JPG
Nieuwe maquettes 003.JPG [ 174.24 KiB | 3946 keer bekeken ]

---------------

Heb jij ook een vraag aan Bart? Stel hem hier!

>>>
Agnes Frijlink

Bericht: #1
05 jul 2013 11:35
Profiel

Mooi Bart! Ik heb je werk in t echt mogen zien, dat is wel blijven hangen,..

Bericht: #2
07 jul 2013 02:50
Profiel

Leuk om te lezen. Interessant om naar te kijken.
(ik mis je liefde voor muziek in t stukje... betrek je dat ook bij t maken van alles?

Bericht: #3
09 jul 2013 15:56
Profiel WWW

Krachtig, goed en inspirerend werk. 'n Parel in de broeiende berg der brol.

Bericht: #4
10 jul 2013 20:30
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ]