Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview met Marjoke Schulten 

Naam: Marjoke Schulten
Opleiding: Willem de Kooning Academie Rotterdam, Kunst- en cultuurwetenschappen aan de Erasmusuniversiteit
Discipline: Vrije grafiek
Website: www.marjokeschulten.nl
Bijlage:
Marjoke Schulten.jpg
Marjoke Schulten.jpg [ 74.21 KiB | 4080 keer bekeken ]

Inspiratie en werkwijze

Wie of wat inspireert jou in je werk, en waarom?
“Figuratief werk, waarbij de mens en of het dier centraal staat, spreekt mij het meeste aan. Ik houd van humor in het werk en ik vind een koppeling naar de (kunst) historische traditie aantrekkelijk. Ook een bepaalde vorm van vervreemding, zonder dat het direct tot het traditionele Surrealisme wordt gerekend, kan rekenen op mijn interesse. “
“Over de afgelopen jaren zijn er een aantal thema’s die steeds terug komen. In mijn werk gaat het over reizen, onderweg zijn; weg van hier of met een duidelijk doel voor ogen. Het gaat over verlangen. Onderweg vinden er allerlei ontmoetingen plaats met mensen en met dieren. Soms kies ik zelf een thema, soms wordt het door een opdracht of een thematentoonstelling ingegeven."

” Ik blijf, qua inspiratiebronnen, dicht bij mijn eigen werk. Daarom zijn bezoeken aan kunstbeurzen en symposia voor mij goed. Ik zie andere benaderingswijze en nieuwe invalshoeken voor mijn eigen thema’s. Het is niet zo dat ik na zo’n beursbezoek direct een idee heb voor een nieuwe prent. Het helpt me om open naar dingen te kijken. Mijn gedachten te prikkelen. Vaak spelen de contouren van een idee al een poos door mijn hoofd. En dan wordt het opeens helder; dan weet ik waar de volgende prent over zal gaan, of hoe een kleurenschema wordt en welke compositie ik zal gebruiken.”

Zijn er kunstenaars die je inspireren en waarom?
“Kunstenaars als Frida Kahlo, Marc Chagall maar ook fotografen als Loretta Lux en Hendrik Kerstens inspireren me. Zij zetten elk op een eigen manier personen centraal. In hun werk zie ik verwantschap met mijn eigen ideeën en interesses. Wanneer ik twijfel over mijn werkwijze, kijk ik naar hun werk. Het helpt me om mijn eigen koers te blijven varen."

Werk je volgens een bepaalde methode?

“Ik ben een graficus pur sang. Alle tekeningen en ideeën die ik heb, vertaal ik altijd in grafiek. Ik ben ooit begonnen met etsen en lithografie. Dat heb ik met veel liefde gedaan, maar het gebruik van de chemicaliën begon me tegen te staan en de experimenten met alternatieven bevielen me niet zo.
Nu maak ik voornamelijk hoogdrukken waarbij ik de drukvormen uit karton snijd. Het is een heel directe, elementaire manier van werken. Ik vind het heerlijk om kleuren te kiezen en op elkaar af te stemmen. Ik maak gebruik van heel veel gradaties en elke kleur is een aparte drukgang. Dat is behoorlijk arbeidsintensief en het is een reden dat de oplages van mijn prenten klein zijn."

“Het afgelopen jaar heb ik gewerkt rond het middeleeuwse verhaal van Mariken van Nimwegen. Zo’n cultuurhistorische context spreekt mij erg aan. Ik lees het verhaal, zoek er allerlei informatie over op, maak schetsen en geef er een eigen interpretatie aan. Bijvoorbeeld de prent ‘Schemer’.”
Bijlage:
Schemer.jpg
Schemer.jpg [ 55.26 KiB | 4080 keer bekeken ]

“Het fragment uit het verhaal dat het uitgangspunt voor deze prent is het volgende: Mariken wordt door haar oom naar Nijmegen gestuurd om inkopen te doen. Ze wil bij haar tante overnachten, maar die staat dat niet toe. Te voet keert Mariken terug naar huis. Helemaal van streek bidt ze om hulp, van God of van de duivel. In mijn versie van het verhaal spelen de dieren, die ongetwijfeld in de omgeving aanwezig waren, een belangrijke rol. Ze proberen Mariken van haar wanhoopsroep te weerhouden. "Doe het niet, Mariken!", zeggen ze tegen haar. Te vergeefs zal blijken.

”Bij deze reeks over Mariken van Nimwegen heb ik bewust veel gebruik gemaakt van bekende symbolen uit de kunstgeschiedenis. Het verhaal heeft een rijke kunst- en cultuurhistorische traditie en dat wil ik in de beelden zo extra benadrukken. Bijvoorbeeld hieronder in de prent ‘Heimwee’.”
Bijlage:
Heimwee.jpg
Heimwee.jpg [ 53.19 KiB | 4080 keer bekeken ]

“Het gaat over het moment dat Mariken, na zeven jaar samen met Moenen ( de duivel) te zijn geweest, terug verlangt naar haar familie. Ik denk dat ze heimwee had. Een zondig en losbandig leven kent ook sleur, lijkt mij zo. Zelfs de wellustige mussen krijgen Mariken niet meer in beweging. En papaver bedwelmt haar niet langer. Het wordt tijd om tot inkeer te komen."

Mijn nieuwste werk is de eerste in een reeks op klein formaat over ‘Hemelbestormers’. Het wordt een serie kleine prentjes waarbij vogels en vliegeniers elkaar ontmoeten.
Bijlage:
hemelbestormers 1.jpg
hemelbestormers 1.jpg [ 67.87 KiB | 4080 keer bekeken ]

Uitgelicht

Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in? En kun je aangeven waarom?

“De overstap van etsen en litho naar hoogdruk is relatief snel gegaan. Veel mensen moesten wel even wennen. In mijn etsen is er veel meer ‘kijk’ ruimte voor de toeschouwer, het beeld is diffuser, poëtischer. Het beeld bij mijn hoogdrukken is veel directer. De vormen en kleuren zijn helder en strak. Er is één centraal beeld en niet veel details in de achtergrond. Ik heb een eigen herkenbare beeldtaal ontwikkeld. Deze is goed zichtbaar in de prent ‘Love me deer’, een prent uit de serie over dierenliefde. Het is een wat ouder werk, maar nog steeds één van mijn favorieten. De compositie, techniek en onderwerp sluiten goed op elkaar aan. “
Bijlage:
Love me deer.jpg
Love me deer.jpg [ 28.14 KiB | 4080 keer bekeken ]

Profilering

Hoe profileer je jezelf? Ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst?
“Ik heb naast mijn kunstenaarschap altijd gewerkt in het onderwijs. Ik ben hoofddocent op het Grafisch Lyceum Rotterdam. Dit is een Mbo met opleidingen voor beroepen in de Media- en entertainmentindustrie. Daardoor blijf ik goed op de hoogte van allerlei technologische ontwikkelingen en sociale media etc. Via mijn website en facebook probeer ik aandacht voor mijn grafische werk te genereren. Elk jaar houd ik samen met mijn ateliergenoten open dagen op ons ateliercomplex op het Noordereiland in Rotterdam. Die worden goed bezocht. “

Wordt je door een galerie vertegenwoordigt?
‘Er zijn verschillende galeries die mijn werk vertegenwoordigen zoals galerie Inkt in Delft en Intermedi-art in Nijmegen.
Ook diverse kunstuitlenen zoals Haarlem, Eindhoven en Gouda tonen regelmatig mijn werk. Via Pulchri, de kunstenaarssociëteit in de Den haag presenteer ik mijn werk via ledententoonstellingen. Ook de VOG ( Vereniging van Originele Grafiek) is belangrijk voor mijn netwerk. Er zitten een hoop gezellige en kundige grafici in deze vereniging met wie het goed sparren is. “

Exto

Hoe ben je bij Exto terecht gekomen?

“Door een collega die zelf illustrator is, werd ik getipt over Exto. Ik heb de eerste tijd een gratis account gehad. Ik had er namelijk nog een andere ‘officiële ’website naast. Door het toegankelijke CMS systeem was het uiteindelijk handiger om helemaal over te stappen naar Exto. Het is heel gemakkelijk om zelf pagina’s en informatie te uploaden en aan te passen. Ik doe mijn best om mijn site actueel te houden en ben best trots op mijn site.
Soms vind ik de Exto-redactie wel een beetje streng. Dan krijg ik weer een bericht dat ik een foto of filmpje in een andere groep moet plaatsen. En de vormgeving van de pagina’s is nog een beetje saai, maar voor mijn doel, namelijk infomeren, volstaat het prima. “

Hen je nog vragen aan Marjoke? Stel ze hier!

Bericht: #1
21 jun 2013 10:03
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]