Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 Interview met Martha Goedings 

naam: Martha Goedings
opleiding: Academie Beeldende Kunsten Utrecht,
diverse workshops en cursussen mbt de Sumi e
discipline: Autonoom schilderen.
Disciplne nu: Sumi-e (Oosters Inktschilderen), tekenen/illustreren
Bijlage:
Martha Goedings.jpg
Martha Goedings.jpg [ 35.91 KiB | 3813 keer bekeken ]

Wie of wat inspireert jou in je werk?
Ik ben geïnteresseerd in het Sumi-e schilderen: de essentie proberen te vangen, met enkele bewegingen. De kunst van het weglaten, het spontane en open lijnen. Mensen die ik bewonder: Marlene Dumas, Dick Bruna, Marthe Röling, Zhou Jun, Marie Jose Leenders, Niki de Saint-Phalle. En sinds kort heb ik een illustrator van vroeger ontdekt, die toen al “Sumi-e” illustraties maakte, echt iets uit mijn jeugd: Mirko Hanãk (een Tsjech).
Inspiratiebronnen: De natuur! Bomen, dieren (vogels, schapen), bloemen, de seizoenen. Maar ook de mens, dat blijft het moeilijkst om te tekenen, vooral om de mens met de Sumi-e techniek weer te geven. Verder iets heel anders: Oude deuren en roest, sleutels. Deuren vanwege de verweerde verfhuid die ik mooi vind, en waaraan je het verleden kunt aflezen.
Bijlage:
old doors tracks of the past.jpg
old doors tracks of the past.jpg [ 16.13 KiB | 3813 keer bekeken ]

Ik heb dus op het oog verschillende inspiratiebronnen, maar er komen wel dingen samen in bepaalde thema’s. Voor mij gaat het over Relaties, Contact, Open (zie de deuren), Ogen, Hart, Loslaten, Liefde, Familie.
Hoe is de fascinatie begonnen voor Sumi-e?
Ik ben eigenlijk meer tekenaar dan schilder en hou van sterke en gevoelige lijnen. De Sumi-e werkt ook met stevige lijnen, en verder een vlek, een punt. De rake lijn, die alle overige lijnen overbodig maakt. En het is- als het lukt (als je in een flow zit)- snel klaar. Niet de volgende dag er weer aan werken, en de dagen erna weer..je begint steeds fris opnieuw. Dat vind ik er ook mooi aan. Er werd een Sumi-e schildercursus gegeven in de buurt. Op dat moment was ik alleen nog maar bezig met illustreren, en ik dacht: dat móet ik doen! Zo kwam ik weer terug bij de kunst.
Bijlage:
scroll sleutel face.jpg
scroll sleutel face.jpg [ 23.6 KiB | 3813 keer bekeken ]

Is er iets wat je mist in de hedendaagse wereld van de kunst?
Nee, iedereen mag doen wat hij wil, ik mis niks, ben zelf heel blij met mijn atelier en vrijheid. Ik vind niet alles mooi, maar dat hoeft ook niet. Ik wil iedereen respecteren, en soms hoor je heel boeiende verhalen erachter. Het is al veel beter dan in de tijd waarin ik op de academie zat: toen “moest”je abstract schilderen, of over een berg zand zeggen: “Oh wat mooi, kunst!” .
Bijlage:
boomlentehartjes..jpg
boomlentehartjes..jpg [ 75.96 KiB | 3813 keer bekeken ]

Heel leuk dat iemand die ik toen al bewonderde: Marlene Dumas (onze-door onszelf gekozen-eindexamencoördinator) nog steeds zo aan de top staat. Het was een geweldige ervaring voor ons dat zij er toen was! Met video en computers heb ik niet zoveel, maar verf (vieze handen) is helemaal terug van weggeweest. En techniek ook. Ik weet ook niet of “vernieuwing” in de kunst maar steeds moet (vernieuwen om het vernieuwen, om maar origineel te zijn). De Oosterse kunst denkt daar ook anders over. Ik ben zelf veel meer met de natuur bezig en haal daar inspiratie uit.
Werk je volgens een bepaalde methode?
Ik werk met inkt en rijst/bamboe papier en bamboepenselen Eerst maak ik een klein schetsje of ik werk gewoon rechtstreeks op het papier. De inkt vloeit vaak erg uit, en soms ontstaan mooie vlekken, waar ik dan gebruik van maak.
Bijlage:
benodigdheden voor Sumi-e.jpg
benodigdheden voor Sumi-e.jpg [ 27.08 KiB | 3813 keer bekeken ]

Je moet soms reageren op wat gebeurt. Deze manier van werken nodigt uit om veel te maken, en ook veel weg te gooien, maar je houdt altijd wel 1 of 2 gelukte dingen over.
Wat ik me realiseer: ik ben meer tekenaar dan schilder, en daar past deze techniek heel goed bij.
Ook hou ik niet van achtergronden: dan schilder ik bijv een vogel: wat te doen met een achtergrond? Die vind ik dan overbodig, en laat het weg..essentie vangen, he?
Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in?
Ik zag een treurwilg en nam een foto. Bij thuiskomst heb ik de foto van de boom uitgeprint, en toen bleek er een gezicht (profiel) in te zitten. Later heb ik een paar keer geprobeerd er wat mee te doen. O.a. het schilderij Lente –Hartjes. In dat werk heb ik Sumi-e gebruikt en ook wat collage materiaal geplakt. Dat was echt “mijn manier”.De boom zelf heb ik later ook op canvas als 2 gezichten laten printen. Zoiets kom ik waarschijnlijk nooit meer tegen.. De boom staat er nog steeds, en ook het gezicht zit nog in de takken.
Bijlage:
gesprek.jpg
gesprek.jpg [ 99.46 KiB | 3813 keer bekeken ]

Hoe profileer je jezelf, ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst – zo ja: welke?
Mijn werk staat op Exto natuurlijk http://www.marthagoedings.nl. Op Facebook plaats ik vaak werk, en ik heb mijn geboortekaartjes-site: http://www.martgeboortekaartjes.nl.
Ik ontwerp en verkoop geboortekaartjes (al meer dan 16 jaar).
Bijlage:
geboortekaartje..jpg
geboortekaartje..jpg [ 6.05 KiB | 3813 keer bekeken ]

In Harmelen werk ik in een atelier/gebouw. Daar werken nog 3 anderen (Ineke Smienk, Irene Keyzer en Simone van Groenestijn). Op Facebook hebben we daar Het Kunstgebouw Harmelen voor gemaakt. Soms organiseren we samen wat, een open dag. Ook met atelierroutes is het leuk, zo’n gebouw. Ik geef daar workshops en tekenles voor kinderen. Ook elders geef ik les.
Verder maak ik muziek: speel dwarsfluit bij koren en speel met een pianist “bekende nummers” bij bijv. een expositie of andere gelegenheid.
Geef je les/workshops?
Ja, ik haal veel voldoening uit het lesgeven. Ouderen die op hoge leeftijd schilderen, “dat wil ik dan ook nog doen als ik oud ben”, denk ik dan.
Kinderen lesgeven is ook leuk, dan vertel ik wat ik zelf als kind had willen weten over tekenen. Die gretigheid van de kinderen is leuk.
Bijlage:
workshopchineestekenen.jpg
workshopchineestekenen.jpg [ 79.34 KiB | 3813 keer bekeken ]

Sta je op markten en/of word je door een galerie vertegenwoordigt?
Af en toe sta ik op een markt, of hang ik in een Muziekschool of buurthuis, Te Hooi of te Kunst, maar meestal in mijn eigen atelier. Ook ben ik al meer dan 20 jaar bij kunstuitleen Transarte in Utrecht.
Ben je lid van een kunstgroep of collectief, hoe uit zich dat?
Via Facebook ben ik in contact gekomen met andere Sumi-e beoefenaars. En zo heb ik me aangesloten bij de ICCPS, de Amerikaanse tak daarvan. Leuke mensen, die elkaar stimuleren. Samen exposeren ze 1 of meer keren per jaar, meestal in China of Japan, maar dit jaar misschien ook in Amerika. Dan moet het werk ook op een scroll (dus niet met passe-partout achter glas, maar zo’n opgerold papier met zijde aan de zijkant).
Organiseer je je eigen exposities of wordt dat voor je geregeld?
Soms organiseer ik zelf wat, of samen met anderen. Soms is er een georganiseerde atelierroute (Groot Woerden bijv) dat is dan ook wel prettig, dan loopt alles goed.
Op welke manier breid jij je netwerk uit?
Via Facebook kom ik in aanraking met veel anderen (ook anderen van de ICCPS, uit alle landen). Maar ik ken ook illustratoren “van vroeger”, uit de academietijd, soms via interviews of persberichten, soms ontmoet ik leuke mensen tijdens het lesgeven. Soms is er een toevallige ontmoeting op een atelierroute, via mijn collega’s.
Hoe ben je bij Exto terecht gekomen (en hoe bevalt dat?)
Exto is de beste site voor kunstenaars vind ik en het bevalt goed! Kunstweek van de week vind ik altijd leuk.
Fungeert je extosite als hoofdsite of is het extra?
Het fungeert als hoofdsite. Voor mijn illustratiewerk heb ik de martgeboortekaartjes site.
Wil je Martha een vraag stellen dan kan dat hier!

Bijlagen:
schapensumi3.jpg
schapensumi3.jpg [ 65.04 KiB | 3813 keer bekeken ]
Bericht: #1
14 jun 2013 23:43
Profiel

Leuk interview, Martha!

Bericht: #2
15 jun 2013 09:44
Profiel WWW

Dag Buuf, dat heb je goed gezegd allemaal....

Bericht: #3
17 jun 2013 17:41
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ]