Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview met Janet Klok 

Naam: Janet Klok
Opleiding: 2 opleidingen aan de Commerciële School en studie tot Computer programmeur.
Lessen edelsmeden en diverse workshops.
Discipline: Edelsmeden
Bijlage:
Janet Klok.jpg
Janet Klok.jpg [ 27.49 KiB | 3574 keer bekeken ]

Inspiratie en werkwijze
Vooral de indrukken en ervaringen die Janet Klok opdoet tijdens haar reizen inspireren haar bij haar werk. Dat kan zowel de natuur zijn als verschillende materialen die ze dan in hun natuurlijke omgeving terug ziet. Als voorbeeld noemt ze hier de diverse halfedelstenen, koraal, hout of been. Het zijn de vormen van het materiaal in zijn omgeving die ze probeert terug te laten komen in haar werk.
Bijlage:
Ketting van lava, koraal en zilver.jpg
Ketting van lava, koraal en zilver.jpg [ 704.25 KiB | 3574 keer bekeken ]

Janet kijkt graag naar schilderijen en ander werk van kunstenaars. Dit kan bij haar soms leiden tot nieuwe ideeën maar het is niet zo dat ze een favoriete kunstenaar heeft.
Haar werk omschrijft ze als; ’ Draagbare strak vormgegeven sieraden van zilver, goud of titanium vaak gecombineerd met (half) edelstenen’.
Ze vindt vooral de draagbaarheid van een sieraad belangrijk, dit dan gecombineerd met iets unieks. Dat unieke kan zitten in de vormgeving of de materiaalkeuze. Maar is altijd iets waarvan je geen ander tegenkomt. Haar slogan zegt al genoeg: Sparkle* - Dare to be unique

Toen ze in de bankwereld werkte is Janet begonnen met edelsmeden door lessen te volgen bij ‘een oude rot’ in het vak en dat doet ze eigenlijk nog steeds. Daarnaast volgde ze diverse workshops en blijft bij door zelfstudie.

Werkwijze
Janet werkt niet echt volgens een bepaalde methode. Ze begint met een idee maar het uiteindelijke sieraad ontstaat vaak al werkende.
De materialen die ze gebruikt voor haar sieraden zijn heel divers zoals zilver, goud en titanium en verder (half) edelstenen maar ook andere natuurlijke materialen zoals hout, been, schelpen, koraal, pitten en nog veel meer. Haar overweging voor de keuze van het materiaal zit vaak in wat het beste bij elkaar past qua kleur, bijvoorbeeld bij de ketiing hierboven is het niet mooi om het zilver te vervangen voor goud.
Bijlage:
Zilveren ring van ruwe robijn met zoïsiet.jpg
Zilveren ring van ruwe robijn met zoïsiet.jpg [ 52.8 KiB | 3574 keer bekeken ]

Ik lees op je site dat je specialiteit sieraden van gesmolten goud en zilver zijn. Hoe werkt dat en wat trekt je hier speciaal in aan?
Mensen kunnen oude/kapotte sieraden brengen en die worden dan omgesmolten tot een geheel nieuw sieraad. Het leuke hiervan is dat mensen vaak heel blij zijn dat ze die sieraden weer kunnen dragen, vaak hebben ze al jaren in de kluis gelegen zonder dat er ooit naar is gekeken en nu zijn ze weer draagbaar. De ketting met zwarte diamant is daarvan een voorbeeld. (zie hieronder)

Uitgelicht
Op de vraag welk werk voor haar een belangrijk is of een speciale plek inneemt antwoordt ze; ‘Deze gouden hanger met zwarte diamant. (zie hieronder)
De hanger is gemaakt van gouden sieraden uit de erfenis van mijn oma (de sieraden hadden al jaren in de kluis gelegen omdat het niet de smaak van mijn moeder en ook niet van mij was) vervolgens hebben we besloten er iets nieuws van te maken. Ik heb voor mijn moeder een hele set met witte diamanten gemaakt en deze hanger voor mijzelf. Ik heb de hanger gemaakt nadat ik terugkwam van een reis van 6.5 week door Australië, het was totaal niet mijn bedoeling om de hanger op Australië te laten lijken maar toch is dat gebeurd en dat vind ik bijzonder. Met als speciale plek Sydney waar de zwarte diamant zit’.
Bijlage:
Rubberen ketting met gouden hanger en zwarte diamant.jpg
Rubberen ketting met gouden hanger en zwarte diamant.jpg [ 30.66 KiB | 3574 keer bekeken ]

Profilering
Janet is fulltime ondernemer wat inhoudt dat ze haar tijd verdeelt tussen het maken van sieraden en het organiseren van Art-events op diverse plaatsen in Nederland ( http://www.kunst-evenementen.nl). Art-events zijn gezellige kunstevenementen op bijzondere locaties, dit jaar zijn dat het Nationaal Gevangenismuseum, een luxe hotel en bijzonder Resort. We willen de bezoekers graag een bijzonder dagje uit bezorgen waar ze kunnen genieten van goede kunst op een bijzondere locatie en tevens een kop koffie met iets lekkers kunnen nuttigen.
Ze neemt zelf deel aan diverse markten en kunstevenementen, daarnaast ligt een gedeelte van haar werk bij Galerie Arthuus in Loenen en bij het Tulip Brinkhotel in Zuidlaren.
Janet regelt vaak zelf haar exposities of wordt voor een expositie gevraagd.
Door te zorgen voor veel PR in kranten en tijdschriften breidt ze haar netwerk uit, maar het belangrijkste is toch wel de mond–tot-mond reclame en het bezoek aan netwerkbijeenkomsten zoals bijvoorbeeld de open Coffee Club.
Ze geeft geen les of workshops.
Bijlage:
Ketting van amethist, kyaniet, amazoniet, zilver en titanium.jpg
Ketting van amethist, kyaniet, amazoniet, zilver en titanium.jpg [ 39.84 KiB | 3574 keer bekeken ]

Exto
Via een ander kunstenaar, Liesbet Optendrees, werd ze op exto attent gemaakt en heeft ze hierbij een site aangemaakt. Het bevalt prima.
Het fungeert als extra site naast www.sparke-sieraden.nl.
Haar andere hoofdsite; http://www.kunst-evenementen.nl heeft ze ook via Exto geregeld, dit is de site van de andere tak van haar bedrijf.

Heb je nog vragen aan Janet? Stel ze hier!

Bericht: #1
31 mei 2013 13:54
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]