Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview met Dicky Kapel 

Bijlage:
portret.jpg
portret.jpg [ 17.96 KiB | 4116 keer bekeken ]

naam Dicky Kapel
woonplaats Lent
opleiding Docent beeldende kunst en vormgeving

discipline Schilderen, collage

Wie of wat inspireert jou in je werk?
Ik laat me inspireren door verschillende bronnen.
Bij mijn collages word ik geïnspireerd door het nieuws uit de krant. Ik portretteer dan alleen de artikelen over gebeurtenissen of personen die mijn interesse hebben..Voor mijn schilderijen laat ik me graag inspireren door mijn vriendin, mijn gezin, door gebeurtenissen in mijn leven en door mijn vaderland de Molukken. De zelfportretten met de dierenmaskers komen voort uit de interesse van mijn zoontje Storm voor dieren. Hierbij laat ik mezelf zien met verschillende dierenmaskers met elk hun eigen karakters.In de reeks Alleen, eenzaam in emotie heb ik me laten inspireren door mijn zoektocht naar emoties. Het idee achter de schilderijen is dat iedereen op zijn eigen manier met een bepaalde situatie omgaat. Dit probeer ik te laten zien maar probeer ik ook uit te lokken bij de kijker, iedereen heeft weer een ander gevoel bij een schilderij uit deze reeks.

Bijlage:
Alleen, eenzaam in emotie V.jpg
Alleen, eenzaam in emotie V.jpg [ 107.29 KiB | 4116 keer bekeken ]

Werk je volgens een bepaalde methode? Ik maak veel gebruik van de media. Dit is te zien in mijn laatste werken; de collages, die zijn opgebouwd uit krantenartikelen. Maar ook voor mijn schilderijen spit ik vaak nieuwsartikelen door op internet en in de krant. Personen die mij raken haal ik uit het item en plaats ze als individu centraal. http://www.dickykapel.nl

Bescherm je de collages ook met iets, en wat is het formaat hiervan?
Het formaat van de collages die ik nu afheb, inclusief lijst is 40x30 cm. Ik ben nu bezig met een collage van 100x70 cm. hiervoor heb ik wel meerdere kranten moeten gebruiken. En wat kleinere van 30x20 cm. Buiten een lijst gebruik ik verder geen bescherming.

Mijn olieverfschilderijen zijn d.m.v. paletmes met vette toets op het doek geschilderd. Zo krijgen ze bijna een 3dimensioneel karakter. Ik houd ervan om gevoelige beelden grof neer te zetten, zodat je de personen wilt aanraken.

Heb je je hierbij laten inspireren door schilder Lucian Freud?
Hoewel ik de portretten van Lucian Freud prachtig vind heb ik me niet door hem laten inspireren.

Bijlage:
Julius.jpg
Julius.jpg [ 66.94 KiB | 4116 keer bekeken ]

Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in?
Dit is afhankelijk van het moment of gevoel. Ik heb niet een speciaal werk dat er voor mij uit springt. Ik ben nu erg bezig met mijn collages. Wat eigenlijk begonnen is als een handige manier om in een korte periode voor drie verschillende exposities veel werk te maken is eigenlijk uitgegroeid naar een dagelijkse zoektocht in de Volkskrant om weer artikelen te vinden om er een portret van te maken. Het mooie van deze portretten is dat mensen de portretten nog interessanter vinden als ik vertel dat een collage helemaal bestaat uit het artikel en foto’s over de persoon die ik heb geportretteerd.

Hoe profileer je jezelf?
Buiten mijn site, doe ik maandelijks mee aan UdaOpen en andere exposities georganiseerd door de kunstenaars en ondernemers uit de Vrouwe Udasingel.

Heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst – zo ja: welke?
Ik werk fulltime op een praktijkschool in Nijmegen. Hier geef ik o.a. les in CKV (Culturele Kunstzinnige Vorming red.).Dit combineer ik met praktische teken of handvaardigheidopdrachten, zodat de leerlingen iets makkelijker kunnen onthouden wie bijvoorbeeld van Gogh of da Vinci is. We wonen in een atelierwoning wat het voor mij mogelijk maakt om ’s avonds in mijn atelier te werken als mijn kinderen op bed liggen.

Sta je op markten en/of word je door een galerie vertegenwoordigt? Nee
Bijlage:
udavlaggen.jpg
udavlaggen.jpg [ 52.33 KiB | 4119 keer bekeken ]

Ben je lid van een kunstgroep of collectief, hoe uit zich dat?
Ik woon in de Vrouwe Udasingel in Lent. Dit is een straat met woon/werkpanden. Hier wonen veel kunstenaars en ondernemers. Een groot aantal kunstenaars en ondernemers opent elke laatste zondag van de maand hun deuren van de ateliers en werkruimtes voor publiek tijdens UdaOpen. Meerdere keren per jaar is er een groter evenement in de straat met nog meer kunstenaars, ondernemers en optredens.
Op zondag 26 mei is er weer een groter evenement onder de naam UdaFestum. Ook hebben we gezamenlijke exposities buiten de deur zoals de kunstraffinaderij XL of de expositie voor het Young curators project in de Mariënburg bibliotheek in Nijmegen. Ook bezitten een twintigtal bewoners een vitrinekast waar 6 maanden per jaar verschillende kunstenaars uit de straat en gastexposanten voor twee maanden werk exposeren onder de noemer UdaGalerie. Deze expositie is 24/7 te bezoeken als je door de Vrouwe Udasingel loopt. Toevallig exposeer ik samen met gastexposant Philomena van Wamel vanaf 28-04 t/m 24 juni in UdaGalerie.

Doordat er niet alleen kunstenaars wonen maar ook grafisch vormgevers en mensen in de multimedia, krijg je zo een hele mooie samenwerking. Bijvoorbeeld flyers worden gemaakt door iemand in de straat om gezamenlijke evenementen te promoten. Alle deelnemers van UdaOpen hebben een banier met hierop een afbeelding van een kunstwerk. Deze worden bevestigd aan de ramen d.m.v. een vlaggenhouder gemaakt door mijn buurman, een meubelmaker, die tevens de vitrinekasten heeft gemaakt en zo zijn er nog heel veel andere zaken die gezamenlijk worden georganiseerd en aangepakt. Ik denk dat een straat met zoveel kunstenaars en ondernemers die zoveel leuke evenementen organiseert vrij uniek is in Nederland.
Bijlage:
Flyer van Udafestum expositie op 26 mei Lent.jpg
Flyer van Udafestum expositie op 26 mei Lent.jpg [ 130.45 KiB | 4031 keer bekeken ]

Organiseer je je verder nog eigen exposities?
Zoals ik eerder beschreef woon ik in een vrij actieve straat. We hebben een bestuur, komen maandelijks bij elkaar in vergaderingen om verschillende zaken te bespreken, zoals UdaOpen of andere evenementen. Omdat er maandelijks en soms vaker een expositie is heb ik naast mijn full timebaan in het onderwijs niet meer exposities.

Op welke manier breid jij je netwerk uit?
Via verschillende exposities,de facebookpagina https://www.facebook.com/pages/Vrouwe-Udasingel/278333908946039(van de VrouweUdasingel), flyers en de extosite natuurlijk.

Hoe ben je bij Exto terecht gekomen (en hoe bevalt dat?)
Jaren geleden zag ik een nieuwsitem op TV over Exto. Sindsdien zit ik ook bij Exto. Ik ben zeer tevreden over de extosite met de acties kunstwerk van de week etc. Maar vooral over de mogelijkheden om op een simpele manier een professioneel ogend site te beheren.

Fungeert je extosite als hoofdsite of is het extra.

Exto is mijn hoofdsite

Wil je een vraag stellen aan Dicky?
Dat kan ook op deze site!

Bericht: #1
17 mei 2013 11:04
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]