Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 interview met Liseth Visser 

Naam: Liseth Visser
Pseudo: ElisabethV.
opleiding: Modeacademie
Discipline: Schilderen in olieverf
Site: http://www.lisethvisser.exto.nl
Bijlage:
onderschildering masterclass Cornelis Le Mair liseth visser.jpg
onderschildering masterclass Cornelis Le Mair liseth visser.jpg [ 2.4 MiB | 4071 keer bekeken ]
Liseth is een mensenmens alhoewel ze bijzonder graag alleen is. Zij maakt portretten omdat de mens haar zo interesseert, beduidend meer dan al het andere zelfs.
Op een stilleven, bloemen, dieren, de natuur is ze ondanks het feit dat ze erg van schoonheid houdt en deze in al voorgaand genoemde zaken te zien zijn, te snel uitgekeken. “Ik maak met name jonge vrouwen omdat ik in hen goed de discrepantie tussen kracht en kwetsbaarheid kan vertellen. Dat vind ik een boeiend gegeven”alsdus de kunstenares.
Op haar leeftijd (53) heeft ze wel geleerd dat je sterk moet zijn om je kwetsbaar op te durven stellen, maar dat je je evenzo goed kwetsbaar maakt als je sterk naar buiten treedt.

De kunstenares weet zich thuis omgeven door een Engels/antiek interieur. Ik vroeg haar of daar ook de Engelse benadering van haar werk vandaan komt als ook de betiteling. En wat trekt haar dan zo aan in die Oude Engelse sfeer en traditie? Voedt het elkaar… de voorliefde voor en het schilderen? Wat was er eerder?
Liseth: “Liefde voor Engeland was er al heel vroeg, als 17 jarig meisje heb ik 3 weken door Engeland gefietst, met mijn vriendje - nu echtgenoot- en zij zijn toen beide direct verknocht geraakt aan het land, de kneuterigheid, de dorpen met de parken, tuinen en pleinen, evenals aan de mensen. De oude stadjes, huizen, herbergen, kastelen en landgoederen doen je nu eenmaal geloven dat je de tijd gemakkelijk een eeuw kunt terugdraaien. Enkele jaren geleden kochten we bijvoorbeeld in een vintage winkeltje een mooi Victoriaans parasolletje en een wandelstok met mooie knop. Wij hebben er veel plezier aan beleefd deze accessoires in gebruik te nemen - 1 straatje maar …., tot aan de auto dan toch - en ons op die manier onderdeel vd geschiedenis te voelen. Overigens zijn deze accessoires terug te vinden in mijn tweeluik; “They come in Pairs”. Hoewel het de handen van mijn man en mijzelf betreffen, is het werk gekocht door iemand die geraakt werd door de emotie en sfeer van de werken, en ze hebben een mooi plekje gekregen in hun woonkamer.“
Bijlage:
They come in Pairs Crop AV elisabehtv liseth visser IMG_3634.jpg
They come in Pairs Crop AV elisabehtv liseth visser IMG_3634.jpg [ 32.43 KiB | 4071 keer bekeken ]

Voor de opbouw van haar schilderijen volgt Liseth een vaste werkwijze: “Ik werk in olieverf op MDF volgens de klassieke technieken maar met moderne middelen; Griffin Alcyd Olieverf van W&N, deze droogt binnen 18 uur wat maakt dat ik in vele lagen over elkaar kan werken. Ik start de onderschildering in 3 kleuren Acrylverf, ga dan over naar de Alcyd olieverf en als ik na een laag of 6 tevreden ben, start ik met de glacislagen die het werk kleurrijker maken en verdiepen.”
Haar palet is kleurrijk, maar zij mengt dit terug naar een afgezwakt redelijk sober palet en besteedt veel aandacht aan de lichtinval. Vanwege de vele uren die haar methode in beslag neemt werkt zij vanaf foto, waarbij ze haar basisvoorbeelden vaak in de modewereld vindt en meestal van een aantal foto’s een eigen compositie maakt. Indien nodig maak zelf aanvullende foto’s.

Kun je me iets vertellen over de serie Calendergirls?
Bijlage:
August Calender Girl elisabethv liseth visser 5705.jpg
August Calender Girl elisabethv liseth visser 5705.jpg [ 41.54 KiB | 4071 keer bekeken ]
“Op verzoek van de Gebroeders van Schaik ben ik eind vorig jaar gaan zoeken naar een methode om sneller te kunnen werken. Mijn manier van werken zal altijd tijdrovend blijven maar ik ben toch op zoek gegaan naar opties om effectiever te zijn. Ik ben gaan experimenten, ben achtergronden en kleding minder ver gaan uitwerken, en werk nu aan 3 schilderijen tegelijkertijd. Het minder ver uitwerken van minder essentiële onderdelen van het werk bevalt me goed.
Ik blijf het belangrijk vinden dat het gezicht en de features zacht en levensecht zijn uitgewerkt, maar vind de wisselwerking met een minder gedetailleerd kledingstuk en/of de achtergrond goed werken.
Het vervaardigen van meerdere werken tegelijkertijd vind ik een vondst. Het werkt zondermeer effectiever maar geeft je ook de mogelijkheid afstand te nemen waardoor je eventueel ingeslopen onjuistheden na een paar dagen “rust” ineens opmerkt.
Toen ik aan mijn 2e serie van 3 meisjes begon, leek het me een goed idee er een serie van 12 van te maken. De titels van deze werken zijn daardoor vanzelfsprekend. Mijn subtitels verwijzen meestal naar een songtekst die me bevalt en in deze serie dus naar songteksten die de seizoenen beschrijven. Ik ben zelf bijvoorbeeld dol op de Summer wine song die mijn August-Girl toebedeeld heeft gekregen. Het is een oudje van Nancy Sinatra en Lee Hazlewood welke ook in de versie van The Corrs & Bono geweldig is; “Strawberries, cherries and an Angel’s kiss in spring. My summer wine is really made off all these things. Take of your silver spurs and help me pass the time… and I will give to you, summer wine, oh oh summer wine.“

Bijlage:
If we could turn back time 3 crop elisabethv liseth visser cornelis le mair.jpg
If we could turn back time 3 crop elisabethv liseth visser cornelis le mair.jpg [ 212.27 KiB | 4071 keer bekeken ]

Haar werk “If we could turn back time” heeft voor Liseth een bijzondere waarde omdat zij deze vervaardigd heeft tijdens haar eerste masterclass bij Cornelis Le Mair. De tijdloosheid van dit werk spreekt haar aan, het is niet in een tijdzone te plaatsen. Het “verliezen van tijd” tijdens het schilderen in haar atelier ervaart zij als een groot genot. In deze drukke wereld vindt ze het heerlijk een plek te hebben gevonden waar haar altijd denkend hoofd stilgezet wordt.
Cornelis Le Mair, een bijzondere Eindhovense kunstenaar is met zijn klassieke vrouwenportretten en pronkstillevens een groot voorbeeld voor haar en ze prijst zichzelf gelukkig dat juist zij één van de kunstenaars is die hij als mentor ondersteunt. Vier maal per jaar geeft zij zichzelf daarom een masterclass bij hem ‘cadeau’.

Inhakend daarop vroeg ik haar eens te vertellen over het cobalt blauw wat ze gebruikt.
Liseth: “Sinds 2011 schilder ik met de verf en het kleurenpalet dat mijn mentor me heeft aangeraden. De kleur Kobaltblauw speelt sindsdien de hoofdrol in AL mijn schilderijen. Op zich is dat vreemd daar blauw absoluut niet mijn voorkeurskleur is. Ik ben juist dol op warme kleuren; rood, bruin geel en groen. Maar ik heb geleerd dat Kobaltblauw de boel mooi afblust, in evenwicht houdt. Vandaar dat deze kleur bijna altijd aan mijn penseel zit, ook als ik een van voorgenoemde warme kleuren schilder. Dit gaat alleen niet op bij wit. Maar wit wordt daarentegen wel vaak aangemengd met ceruleumblauw……”
Bijlage:
1967 Summer of Love 2 elisabethv liseth visser naar learning masterclass cornelis le mair regionale kunstdagen.jpg
1967 Summer of Love 2 elisabethv liseth visser naar learning masterclass cornelis le mair regionale kunstdagen.jpg [ 1.84 MiB | 4071 keer bekeken ]

Naast haar kunstenaarschap werkt ze als Facilitair manager bij Mars-chocolade. Beide banen doet zij met bijzonder veel plezier. Bij Mars krijgen de medewerkers veel vrijheid en als facilitair manager mag zij met mijn team van 50 medewerkers zeer creatief zijn op allerlei gebied.
Als zelfstandig kunstenaar heeft ze natuurlijk een nog grotere vrijheid en het is dan ook haar streven binnen een aantal jaren fulltime kunstenaar te worden om dan ook lessen en workshops te gaan verzorgen.

Liseth maakt deel uit van de Brabantse kunstenaarsgroep KUBRA en tracht minimaal eenmaal per jaar aan een van de vele exposities die zij organiseren mee te doen.
Vorig jaar was zij ook nog eens één van de prijswinnaars van de Nationale Kunstdagen en heeft daar naast het prijzengeld, een winnaars-expositie in Delden, een opname in de vaste collectie van de prachtige galerie Van Schaik en Van Schaik Art in Zeist én 2 prachtige portretopdrachten aan overgehouden.
Alhoewel ze zich zeer vereerd voelt om steeds opnieuw gevraagd te worden voor allerlei kunstevenementen en –uitingen heeft zij toch besloten het dit jaar iets rustiger aan te doen.
De les die zij in 2012 leerde was dat 8 keer exposeren, met alle aanverwante bezigheden, inclusief onder druk nieuw werk maken, momenteel veel gevraagd is in haar drukke bestaan.
Aan de andere kant is daar het jaar 2013 van nu 4 maanden oud en heeft zij zich opnieuw laten verleiden door leuke aanbiedingen…
Weliswaar heeft ze 2 mooie aanvragen laten schieten, maar er ook 3 toegezegd/aangenomen. Zo zijn er in juni zijn bijvoorbeeld 10 van haar werken te zien in de KUBRA galerie in de Hinthamerstraat in Den Bosch.

Bijlage:
Nothing to hide elisabethv liseth visser IMG_5035.jpg
Nothing to hide elisabethv liseth visser IMG_5035.jpg [ 1.29 MiB | 4071 keer bekeken ]
Netwerken is een lastiger item voor haar maar gelukkig wordt haar Exto-site goed bezocht. Dat geldt overigens ook voor de KUBRA site; en haar facebookpagina.
Alles bij elkaar genereert dat samen met de exposities veel interesse voor haar werk en noemt zij zichzelf een gelukkig mens!

Heb je nog een vraag aan Liseth? Stel deze hier.

RIANN

Bericht: #1
10 mei 2013 20:05
Profiel

Leuk stukje, geweldig mooi werk! Mijn complimenten! :)

Met creatieve groet, Wim

Bericht: #2
12 mei 2013 19:24
Profiel

Mooi werk en meestal goed als dat van jou te herkennen.

Bericht: #3
13 mei 2013 14:34
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ]