Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview met Lucy van de Leemkolk 

Eens in de zoveel tijd zal het interviewteam van Exto een kunstenaar die meer dan twee jaar geleden is geïnterviewd opnieuw een aantal vragen stellen. Zijn er vragen blijven liggen? Wat is er in de tussentijd gebeurd? En hoe gaat het met de kunstenaar in kwestie?

Naam: Lucy van de Leemkolk
Opleiding: autodidact
Discipline: schilderen
Website: http://www.lusees.nl
Link naar vorige interview: http://www.exto.nl/forum/viewtopic.php?f=20&t=206

Bijlage:
Lucy van de Leemkolk.JPG
Lucy van de Leemkolk.JPG [ 122.85 KiB | 3752 keer bekeken ]

Drie jaar geleden werd in het interview met jou duidelijk dat spiritualiteit een grote inspiratiebron voor je is. Je sprak over 'samenwerken met het universisum'. Je noemde boeken als "Het Veld" van Lynn mc Taggart en “Geometrie van de Schepping” van Drunvalo, ook legde je uitvoerig uit wat Hunab K'u betekent.
Staan al deze zaken nog steeds centraal in je werk. Is er sprake van nieuwe en/of uitgebreide inzichten?

Een groot ja!, ‘spiritualiteit’ is nog steeds de verbindende factor, de inspirerende factor in mijn werk…en dat blijft zich ontwikkelen. Voor mijn gevoel is er geen einde en blijft het mij boeien omdat de percepties vanuit mij blijven veranderen. Het ervaren van ruimte in mijzelf blijft groeien, veranderen. Hierin is mijn grootste eye opener wel veroorzaakt door het lezen van Eckhart Tolle’s “Een nieuwe aarde”. Van daaruit is mijn ervaringsveld weer veranderd en heeft van alles geopend. De vernieuwing kwam bij mij dus niet zozeer vanuit 21-12-12 maar veel meer vanuit het besef hoe ons ego en ons bewustzijn in elkaar zitten met daaraan gekoppelde denkbeelden en gevoelens.
Dat als wij werkelijk los zijn van ons denken en creëren vanuit ons hart, er een puurheid is en dit ook voelbaar is in je werk Dat zit ook bovenop hoe ik schilder, los van het denken, laten ontstaan in het moment. Dus mijn manier van schilderen liep eigenlijk al vooruit op deze kennis.
Op deze manier te werken geeft mij een bruisende magische energie en veel meer. Ik voel me letterlijk een ‘veldwerker’!
Dit is de ingang van mijn werk en het lijkt mij dat ik daar nog lang niet in uitgegroeid ben en er altijd nog meer verdieping is.

Zou je ons kunnen inleiden in de galerie 'New Arise' (2013). Wat treffen we in deze galerie aan?
Deze serie voelt voor mij als een verdieping van bestaande olieverfschilderijen die ik ahw door een tijdvenster trek. Het zijn werken die ik digitaal bewerk om de energie te vermeerderen, aan te passen in het nu. Tijdens dit bewerken voelt dit als een frequentie verschuiving. Het lijkt alsof mijn werk zichtbaar wordt in haar bedoeling, alsof er een shift in het nu in komt….dus het doet iets in mij!
Het raakt me in een nieuwe laag of lagen in mijzelf. Het verbeeldt onze Multi dimensionaliteit en onze oneindigheid van mogelijkheden, dat we werkelijk slechts in een menselijke ervaring zijn maar in wezen veel meer zijn, oneindig zijn….verbonden met alles.
Dit is voor mij vernieuwend bezig zijn, dit digitaal bewerken, nieuw werk scheppen vanuit bestaande beelden. Ook weer helemaal passend in mijn manier van werken, voorbij de mind laten ontstaan. Alleen zit er natuurlijk een enorme snelheid in het laten ontstaan van deze beelden in vergelijking met het vormgeven van een olieverfwerk. Ook dat klopt in het nu.

Bijlage:
Sudden Powers.JPG
Sudden Powers.JPG [ 229.3 KiB | 3752 keer bekeken ]

'Sudden Powers', geladen met een energie vanuit de woestijn, vanuit Egypte, vanuit de oude kennis van de farao’s en vanuit de vraag wat er aan kennis nog naar boven
gaat komen….
Deze energie wordt via een bewerking veranderd en verdiept en schuift op naar het Nu.
Vanuit het zand rimpelt en stroomt het water in, de verdieping in, voorbij het moment. Een andere laag, een parallelle laag wordt zichtbaar en voelt als een vermeerdering van de oorspronkelijke energie (was de woestijn eerder zee?).

Je moet begrijpen dat in deze processen alles aanwezig is, dus naast de sprankeling en andere lichte gevoelens en gebieden kom ik ook terecht in verwarring, vervreemding, leegte en het kale niets waarin de oneindigheid vanuit het ego ook heel rauw en koud kan voelen. Aan mij de keus om hiermee te spelen en te belichten.
Dat is mijn grootste uitdaging, dit te observeren en vanuit dit nieuwe bewustzijn iedere keer te kiezen voor de werkelijke beleving vanuit het hart/ziel/bewustzijn.

Hoe zou je de tussenliggende drie jaar omschrijven als het gaat om je ontwikkeling (inhoudelijk en technisch) (up's and down's)? Is je werkwijze ongeveer gelijkgebleven of heb je nieuwe dingen ontdekt?
En zijn er spannende ontwikkelingen geweest en gaande op het gebied van tentoonstellingen?

Als ik terugkijk tot 2010 dan zijn er vele voor mij bijzondere schilderijen die elk verbonden zijn met datgene wat mij toen erg raakte.

Bijlage:
..jpg
..jpg [ 216.09 KiB | 3752 keer bekeken ]

Heel bijzonder vond ik bv ‘before times’, het hele ontstaansproces was magisch en liep parallel met de kennisoverdracht van de ‘wisdomkeeper’ Little Grandmother, Kiesha Crowther.
Vanuit de chaos borrelt het beeld op met de energie van de ‘Ancient knowledge’, de oerenergie, de puurheid en eenheid van het begin met een onderliggende kracht van alle mogelijkheden. Oude kennis vanuit alle tijden, of daar voorbij, komt boven en mag herinnerd worden.
Dit werk kreeg een vervolg en deze werken hebben prachtig geëxposeerd gehangen
Tijdens haar 3 daagse event in Het Witte Kerkje in Zeist.
Het mooie was dat er een orb, een energiebol op de foto verscheen als een bekrachtiging.

Bijlage:
met orb.jpg
met orb.jpg [ 65.04 KiB | 3752 keer bekeken ]

Al geruime tijd ben ik ook groot geboeid door de graancirkels en hun ontstaan.
Deze wereld raakt mij ook enorm, dus daar zijn ook verschillend werken door geïnspireerd de afgelopen jaren. Die ruimte van binnen en van buiten, letterlijk de ruimte ingaan, die overvloeiende rakingen vanuit de geometrie, de ruimte voorbij de vorm te kunnen voelen….zó inspirerend, ik kan me niet voorstellen dat ik hier ooit klaar mee zou zijn, ik vind het een Feest in dit veld te vertoeven. Eckhart Tolles kennis loopt hier prachtig synchroon in.

Bijlage:
'.JPG
'.JPG [ 122.5 KiB | 3752 keer bekeken ]

Mijn laatste serie kleine werken raken meer thema’s aan, bv het goddelijke in ons, dat is een serie van 3. De andere serie is weer de verbeelding van het gevoel met de deva’s, de natuurspirits, welke voor mij ook altijd zo prachtig aanwezig zijn.
Vooral voelbaar in de bossen!

Bijlage:
2013.JPG
2013.JPG [ 95.47 KiB | 3752 keer bekeken ]

Door de laatste jaren heen heb ik met heel diverse formaten gewerkt en in de techniek van olieverf tot meer mixed media tot digitale bewerkingen van eigen werk!
Ook heb ik bestaande beeldjes bewerkt met olieverf en fotoscheursels welke dan afgestemd waren op een schilderijtje. Dus die vormen dan ahw een tweeluik.

Om mijzelf te laten zien sta ik af en toe op een kunstmarkt of spirituele markt. 2 juni kunstmarkt in Vleuten en 6 september in Houten. Ik doe ook graag ieder jaar mee aan de kunstfietsroute hier in Houten e.o. van Kunst om de Hoek. Dat is altijd het laatste weekend van juni. Dan houd ik dus expositie van huis uit.

Daarnaast heb ik ervoor gekozen mijzelf neer te zetten op Facebook met mijn werk. Dit is een prachtige manier om mij te richten en te verbinden, vooral via mij werk dus, met ‘gelijkgestemden’.
Van hieruit kan ik dan mijn werk laten zien/voelen, maar ook kenbaar maken dat ik bv een nieuwe verjaardagskalender, ansichtkaarten e.d. heb ontwikkeld en dat deze naast mijn originelen en afdrukken ook te koop zijn.
Als iemand werkelijk valt voor mijn werk en iets wil kopen dan is er altijd een keuze in diverse mogelijkheden en verschillende prijsklassen.
Ik vind het waardevol en leuk dit breed aan te bieden.

Zijn er bijzondere doelen die je nastreeft in de toekomst?
Wat mijn toekomst betreft: Die is Nu en daar probeer ik zoveel mogelijk van te genieten
en mijn focus te leggen op datgene waar het werkelijk om gaat…..en ik hoop dat ik mijn passie nog lang mag blijven verbeelden op doek.

Heb jij ook een vraag aan Lucy? Stel hem hier!

>>>
Agnes Frijlink

Bericht: #1
03 mei 2013 11:34
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]