Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 Interview met Ann Tinne Vereeck 

Naam; A.Tinne Vereeck
Woonplaats; Mortsel-Antwerpen
Opleiding; bachelor in de psychologie
Disciplines; deeltijd kunstonderwijs discipline grafiek, tekenen, schilderen, privé-opleiding olieverf op paneel, workshops aquarel zijdeschilderen.
Bijlage:
Ann-Tinne Vereeck.jpg
Ann-Tinne Vereeck.jpg [ 42.19 KiB | 3616 keer bekeken ]

Inspiratie en werkwijze

Wie of wat inspireert jou in je werk, en waarom?
Tinne Vereeck noemt het voor haar pure noodzaak om elke dag bezig te zijn met schilderen en alles wat daar mee te maken heeft.
Het is voor haar een manier om de dagelijkse balans en plaats in het leven te vinden. Ze zit dan ook elke dag boordevol beelden die op één of andere manier hun weg naar buiten moeten vinden. Het is voor haar eigenlijk een weg die je bewandelt. Als je dan ook de verschillende projecten van de voorbije jaren bekijkt zijn het allemaal onderzoeksdomeinen die ze heeft uitgewerkt in beelden. Als de meest duidelijke hierin benoemt ze; beweging, zelfportret en samengesteld beeld.
Kun je uitleggen waarom je een bepaalt ‘onderzoeksdomein kiest, wat inspireert of intrigeert je eraan, waarom beweging, waarom zelfportret?
“Kiezen voor een bepaald onderwerp is kiezen voor een onderzoeksdomein. Iedereen stelt zich vragen in het leven: waarom zien bloemen er zo uit. En dan ga je dat onderzoeken, blaadjes tellen, ruiken enz. Dit is waarnemen. Vervolgens probeer je via je schilderij de bloem te bespreken, te doen groeien. Dus het leven aan jezelf uitleggen. Dat is mijn inspiratie.
Dus als ik bezig ben met zelfportret is het omdat ik via het schilderen op zoek ben naar antwoorden over mezelf.”

Zijn er kunstenaars die je inspireren en waarom?
Eén van de eersten die haar inspireerden was Salvador Dali met zijn werk van ‘De verzoeking van St. Antonius’ vanwege de langpotige olifanten. Het was vooral de sfeer van een onbekende maar zeer herkenbare wereld die haar intrigeerde. ‘Hoe kwam Dali ertoe om een beeld te maken van een niet bestaande wereld en de kijker toch de indruk te geven ermee vertrouwt te zijn?’
Nu 30 jaar later is de lijst van kunstenaars die zij grote meesters noemt, ontzettend lang.
Recent is aan die lijst Neo Rauch en Rhinus Van de Velde toegevoegd.
Wat zij gemeen hebben is dat door de geschiedenis heen Tinne steeds zoekt naar kunstenaars die in staat waren en zijn om een origineel beeld met een realistische inslag neer te zetten.
Bijlage:
Hyde (oil on paper).jpg
Hyde (oil on paper).jpg [ 76.29 KiB | 3616 keer bekeken ]

Hoe omschrijf je zelf je werk?
“Onderzoeksdaden, op weg naar...
Als je mijn werken doorheen de jaren naast elkaar legt dan zie je een steeds opnieuw zoeken naar een eigen realistisch beeld. In het begin wilde ik zo goed mogelijk de realiteit weergeven en snapte ik niks van wat er in de academie van mij gevraagd werd: zoek de beweging in dit stilleven. Ik zocht eerst aan welke kant mijn potlood schreef. Na 25 jaar had ik geen nood meer om mijn 'kunnen' te exposeren in uiterst gedetailleerde olieverfschilderijen.
De vrijheid in het creëren is me zeer dierbaar geworden en alle onderzoeken van realisme naar abstractie en terug waren nodig maar afgerond.
Ik zal niet meer verder zoeken naar mijn stijl maar stel mijn capaciteiten ten dienste van het onderzoek en het onderwerp.”

Werk je volgens een bepaalde methode?
Tinne werkt de laatste tijd steeds meer volgens een bepaalde methode. Vroeger was al haar werk naar de waarneming, en snel resultaatgericht.
Tegenwoordig is de achtergrond van haar werk, het doel en de inhoud steeds belangrijker geworden. Maar dat wil voor haar nog niet zeggen dat deze ook gedeeld moet worden met de kijker. Volgens Tinne is de kijker zo mondig en zelfbewust genoeg dat hij zijn eigen verhaal in het werk kan en mag leggen.
Zit daar voor jou geen spanning? Voor jezelf is de inhoud belangrijk maar je hoeft dit niet met de kijker te delen… Stoort het je wanneer de toeschouwer een heel andere lading in je werk ziet?
“Het is een verrijking te weten dat mijn schilderijen verschillende ladingen dekt. Ik merk dat aan de reacties tijdens de tentoonstellingen. De ene vindt het dramatisch werk, de andere is gecharmeerd door het detail, en de ander vraagt zich af wat de interactie is tussen de verschillende figuren. Boeiend om op zoek te gaan naar het collectief onderbewustzijn.”

Als vertrekpunt voor haar werk neemt ze foto’s die zij zelf gemaakt heeft tijdens reizen of in haar naaste omgeving. Door deze foto's in een collage te verwerken, ontstaat er een beeld. Op het moment dat het haar bevalt, kiest ze een materiaal houtskool, olie, acryl, monotype,....
Soms gaat het enkel om een landschap dat ze op zich al de moeite waard vind om te interpreteren of als voorstudie van een nog te maken collage.

Onlangs zei iemand tegen haar: ‘Jouw stijl is 'Kleur'. Deels kan ze hem begrijpen omdat ze heel kleurig werk kan maken. Dit heeft echter een technische achtergrond. Je zult in haar palet geen zwart tegenkomen. Zwart wordt vervangen door een complementaire kleur om een kleur donkerder te maken. Aan de andere kant maakt ze ook zeer monotone werken maken om te oefenen op licht en donker. En daar gaat het haar steeds om, oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Bijlage:
Cold (Oil on wood).jpg
Cold (Oil on wood).jpg [ 82.79 KiB | 3616 keer bekeken ]

Uitgelicht

Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in? en kun je aangeven waarom?
Het laatste werk is meestal haar belangrijkste werk omdat ze daar mee bezig is en het de “volgende steen in de evolutie is’. Hierbij maakt ze als grap de opmerking dat ze dan bezig is aan het werk dat de eeuwigheid overleefd.
Voor de gelegenheid van dit interview heeft ze een nieuw werk toegevoegd aan het project 'Dulle Griet' waar ze nu mee bezig is.
Het werk 'Really me' is een werk dat goed weergeeft waar ze op het moment mee bezig is; “
Beelden samenstellen en een nieuwe realiteit scheppen.”
Tinne legt uit; “Doorheen de kunstgeschiedenis zien we regelmatig dat kunstenaars zelf een nieuwe realiteit willen maken door figuren uit verschillende verhalen, tijden of mythes bij elkaar te zetten.”
Breughel was daar een heel straffe in, vandaar dat ik zijn werk 'De dulle griet' als grote voorbeeld voor mijn project genomen heb.”
Dit werk hangt momenteel in het museum Mayer van den Bergh in Antwerpen. Dicht bij haar huis, ze gaat dan ook regelmatig kijken om te zien of ze nog op de goede weg is en om ‘gefrustreerd’ het werk van een groot meester te bestuderen.”Tenslotte hadden ze in die tijd geen fotografie noch ander mogelijkheden dan alleen tekenen om even een samengesteld beeld uit te proberen.”
Bijlage:
Really me.jpg
Really me.jpg [ 50.06 KiB | 3616 keer bekeken ]

Hoe profileer je jezelf ?
Tinne is dagelijks bezig met onderzoeken, rechtstreeks, via een omweg of aanverwant (museabezoek, schetsen maken, lezen, analyseren, netwerken).
Ze heeft al vele mogelijke beroepen doorlopen. Als amateur, zondagsschilder, hobbyist op beurzen, zaakvoerder, zelfstandige in hoofd en bijberoep. Momenteel heeft ze geen behoefte aan een officiële benaming als kunstenaar.

Ze geeft sporadisch privéles aan collega's die technisch wat bijgeschoold willen worden en/of een kritische blik op hun werk willen.
Om haar vrijheid te kunnen behouden is elke samenwerking met een gallerij of andere tussenpersoon steeds projectmatig. Het eindproduct van elk van haar onderzoeken vraagt ook weer om een eigen publiek. Als voorbeeld noemt ze het project ”Het geslacht Chien Misier”, dit was een technisch onderzoek van anatomie en fijnschildertechniek. Deze resulteerde in een tentoonstelling van gekostumeerde dieren. Het kasteel van Herentals was dan ook de ideale plaats om dit project aan het publiek te laten zien.”
Bijlage:
Lodewijk Chat eau Blanc.jpg
Lodewijk Chat eau Blanc.jpg [ 50.03 KiB | 3616 keer bekeken ]

Haar netwerk is tevens haar onderzoeksdomein en omgekeerd. Zo heeft ze graag een tijdelijke uitvoerende baan zodat ze haar onderzoek rustig kan voortzetten zonder noodgedwongen te moeten exposeren. Als voorbeeld noemt ze hier een baan die ze eerder had als leerkracht schilderen aan orthodox joodse vrouwen. Zij waren vooral geïnteresseerd in het naschilderen van klassieke stillevens. Daardoor kon zijzelf weer veel studeren op Oude Meesters.
Een ander voorbeeld is het werken als taxichauffeur, hierin zag ze veel mensen die elk hun eigen verhaal bij zich droegen. Inspiratie en stof tot nadenken genoeg. En tussen twee opdrachten door was er tijd om de omgeving te schetsen.

Ik doe dat alleen als ik met iets naar buiten wil komen, dat kan een serie zijn of een bepaald werk of het einde van een project.
Zo ben ik vrijdag 26 april met een paar werken op de groepstentoonstelling 'Natuurtalent'georganiseerd door de Vlaamse overheid in verschillende steden in het land. Hiervoor heeft ze gekozen voor werken uit haar project 'Beweging'.
Bijlage:
Trance.jpg
Trance.jpg [ 79.78 KiB | 3616 keer bekeken ]

Exto
Ann heeft al heel lang een website bij exto. Het is haar hoofdsite. Haar eigen site is al jaren onder constructie omdat ze graag met Exto werkt. Het is makkelijk te veranderen, werken aan toe te voegen, teksten te wijzigen enz. alles is in eigen beheer te doen.
Omdat haar werk en onderzoek van jaar tot jaar wisselt en het oeuvre zeer uitgebreid is, komt ze er vaak niet aan toe de site up to date te houden.

Heb je nog vragen aan Tinne? Stel ze hier!

Bericht: #1
26 apr 2013 18:10
Profiel

Beetje storend dat het antwoord niet in de eerste persoon wordt gegeven, of de vraag in de derde persoon natuurlijk.

Bericht: #2
27 apr 2013 11:41
Profiel

Bedankt Liliane,
voor de puike verslaggeving
van mijn chaotische antwoorden
op je vragen.
Tinne

Bericht: #3
27 apr 2013 16:22
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ]