Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Interview met Melanie Rijkers 

Naam MeRy/Melanie Rijkers
Woonplaats Breda
Opleiding AKV St. Joost
discipline Fotografie

Bijlage:
portret uit serie tienermoders.jpg
portret uit serie tienermoders.jpg [ 130.89 KiB | 3609 keer bekeken ]

Wie of wat inspireert jou in je werk?
Eigenlijk de hele wereld! Ik ben een ZIENer, en wil zoveel mogelijk zien en vastleggen van deze bijzondere plek die aarde heet, opdat anderen ook een meer positieve kijk op de wereld krijgen. Negatieve energie doet niemand goed. Graag leer ik mensen kijken volgens de Miksang-traditie. (Miksang = Tibetaans voor ‘goed oog’).

Bijlage:
Barcelona_Mirror (458x640).jpg
Barcelona_Mirror (458x640).jpg [ 243.99 KiB | 3609 keer bekeken ]

Wat is Zien volgens jouw? Wat brengt het jouw persoonlijk?
ZIEN is vanuit een ‘leeg ik’ de wereld positief aanschouwen en daardoor ook zo gaan ervaren. Mij persoonlijk brengt het geluk.Ik ben erg gelukkig. Ik voel me goed en vol energie. Dit geluk zit ‘m dus niet in omzet, hoge verkopen of dure dingen kunnen aanschaffen. Juist het niet met geld hoeven werken om dit geluksgevoel te bereiken is onbetaalbaar. Ik voel dat dit de sleutel is, en weet je wat het mooie is? Het is voor iedereen bereikbaar. Gelukkig ZIJN is 1 letter verschillend met ZIEN.

Bijlage:
portret (462x640).jpg
portret (462x640).jpg [ 255.26 KiB | 3609 keer bekeken ]

Werk je volgens een bepaalde methode?
Contemplative photograpy is ook mijn fotografie, en dit zou je kunnen vertalen als ‘Boeddhisische fotografie’, het zien vanuit een meditatieve leegte. Heerlijk! Belangrijkste woord hierbij: RESPECT. Heb als beeldend kunstenaar altijd het hoogste respect voor je onderwerp. (dat is wat anders dan een ‘positief beeld’ willen neerzetten)

Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in?
Mijn meest recente werk is voor mij altijd het belangrijkste. Hierin zit mijn energie, mijn energie van dit moment, van het moment van nu. ‘Nu’ is het belangrijkste (moment) voor mij. Leef in het heden, pluk de dag! Uiteraard heb ik inmiddels een serie eigen ‘klassiekers’, een goed beeld is tijdloos. Ik laat graag enkele links naar mijn werk zien;
http://mery.exto.nl/kunstwerken/311598_ ... TiwldYXJ8E of http://mery.exto.nl/kunstwerken/1370210 ... Tiwo9YXJ8E.

Hoe profileer je jezelfben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst?
Ik ben sinds 1996 full time autonoom fotograaf, met naast vrij werk ook commerciële fotoklussen.
Geef je les/workshops? Sinds 2007 geven wij fotografie workshops en is er 3x per week een fotocursus te volgen in onze studio. Mijn man en mede-eigenaar Hans van Nunen is hierin de geduldige vakdocent, ik ben meer de filosofische wervelwind. We zijn onlangs gestart met ‘verdieping in de fotografie’ geheel in de lijn van mijn eigen persoonlijke verdieping. https://www.facebook.com/MiksangAcademy

Sta je op markten en/of word je door een galerie vertegenwoordigt?
Nee, dat heb ik in het verleden wel gedaan, maar ik merk dat het gebruik van social media en een goede internet pagina meer oplevert.

Ben je lid van een kunstgroep of collectief, hoe uit zich dat?
Ik ben aangesloten bij het GKf, GKf is een van de vier beroepsverenigingen voor fotografen, in deze tijd vooral belangrijk qua ‘wat zijn mijn rechten?’. Maar met onze Miksang Academie hoop ik een leuke groep mensen te verzamelen die elkaar, en dus ook mij, gaat inspireren. (start mei 2013)

Organiseer je je eigen exposities of wordt dat voor je geregeld?
Zelf, maar ook via uitnodigingen, het is maar net wat er op mijn pad komt. Heb door de jaren heen wel een organisatie talent hiervoor ontwikkeld, wat goed van pas komt bij de aanvragen met kleine budgetten.

Op welke manier breid jij je netwerk uit?
Anno 2013 vooral via social media

Hoe ben je bij Exto terecht gekomen (en hoe bevalt dat?)
Voordat er Facebook e.a. social media was, was er… Exto! En daar zit ik nog steeds bij, vind vooral de verkoop-functie erg fijn. Hoop in de toekomst nog wel op een betalingssysteem met bijv. Paypal of creditcard, aangezien veel kijkers/klanten van buiten NL komen. Globalisering is onontbeerlijk als je wilt overleven als beeldend kunstenaar.

Fungeert je extosite als hoofdsite of is het extra.
Deze site fungeert als een extra site.

Heb je vragen voor Maria stel ze gerust ook hier.

Bericht: #1
18 apr 2013 16:25
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]