Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
 Interview met Chris Masson 

Naam: Chris Masson
Opleiding: autodidact, cursus bronsgieten
Discipline: voornamelijk keramiek en in mindere mate brons, recuphout en zink
Bijlage:
Chris Masson.jpg
Chris Masson.jpg [ 30.18 KiB | 3770 keer bekeken ]

Inspiratie en werkwijze
Wie of wat inspireert jou in je werk en waarom?
Het meest van alles word ik aangetrokken door de natuur, waar ik middenin woon. We wonen helemaal alleen omringd door een tuin van een hectare groot, zonder dichte buren aan de poort van de Vlaamse Ardennen. We hebben een zicht over de prachtige Scheldevallei en kunnen genieten van tal van vogels, dieren en planten. Dit vormt een rijkdom aan inspiratie op zichzelf zonder beperkingen. Die rijkdom samen met de fantasie van de kunstenaar maken het mogelijk om ongeremd kunst te creëren.

Zijn er kunstenaars die je inspireren en waarom?
Eigenlijk laat ik mij door niemand inspireren en volg ik geen enkel andere kunstenaar, integendeel. Ik beschik over meer dan genoeg fantasie en creativiteit om onophoudelijk nieuwe zaken te maken.
Bijlage:
Reuze dahlia 40x40x20.jpg
Reuze dahlia 40x40x20.jpg [ 144.9 KiB | 3770 keer bekeken ]

Hoe omschrijf je zelf je werk?
Mijn werk is een ”mix” van alles wat ik in mijn leven geleerd en gemaakt heb. Toen ik een jaar of 14 was had ik reeds veel gedachten om te knutselen, maar meestal kon ik toen de materialen (nog) niet aan elkaar bevestigen of met elkaar combineren. Toen reeds bleef ik een jaartje boetseren op woensdagnamiddag in het college en ook knutselen met afvalhout van sinaasappelkistjes was aan mij besteed. Iets later metselde ik eigenhandig een bezinkput voor afvalwater in 3 delen met deksel en alles erop en eraan. ’s Zomers werkte ik jaren op het platteland als studentenjob bij een loonbedrijf. Daar leerde ik lassen en aan motoren werken. Mijn beroep als technisch tekenaar leerde mij heel precies iets uit te meten of te tekenen en ook zaken in perspectief te zien.
Daarnaast ben ik toch wel al die jaren een ‘handige-Harry’ en een heel grote doe-het-zelver.
Ik heb nu het plezier om alles wat ik in mijn hele leven geleerd heb zowel met mijn hoofd als met mijn handen, samen met mijn fantasie, te gebruiken om creatief te zijn. Daarbij gebruik ik ook heel veel kleuren waarin je duidelijk mijn optimistisch karakter kan terugvinden. Over al die jaren zijn er dan ook maar enkele werkjes de deur uit gegaan die niet geglazuurd waren. Persoonlijk vind ik keramiek zonder glazuur nogal doods. Het kan wel mooie vormen hebben, maar toch mis ik iets...the final touch.
Bijlage:
Weidebike 50x12x50.jpg
Weidebike 50x12x50.jpg [ 54.32 KiB | 3770 keer bekeken ]

Een werk wat me opvalt op je site is ‘Weidebike” kun je wat vertellen over het ontstaan van de weidebike? En wat was je inspiratie, betekenis van het beeld?
De "Weidebike" is ook ontstaan tijdens een wandeling in de tuin. Enkele takjes wilg en een stuk blad van de Gunera waren genoeg voor de aanzet. Alles werd aan elkaar geregen met fijn ijzerdraad en het geheel gedrenkt in was. Daarna werd er een mal gemaakt in gips en verder afgewerkt volgens de verloren-was techniek. Na de eindafwerking van het brons, het aanbrengen van een patine, kreeg het kunstwerkje een sokkel van blauwe hardsteen.
ergens door was geinspireerd om tot deze vorm te komen / betekend het beeld nog iets meer ook door de titel)
Voor "Weidebike" had ik echter oorspronkelijk géén titel. Ik wou iets ontwerpen dat vlot was en dat automatisch een link gaf met de natuurlijke materialen die ik gebruikte. Het wieltje gaf de hint naar de bike(fiets) en hier is het het wieltje dat het blaadje over de weide voert, misschien wel samen met de wind...,luchtig, ongedwongen.

Werk je volgens een bepaalde methode?
Jazeker, enerzijds moet je boetseren en glazuren zodanig dat je steeds een volle oven kan afbakken, zowel biscuit als glazuurbak. Ik zorg er ook voor dat ik een groot assortiment heb per thema, zowel in grootte als in kleuren. Ik zal bijvoorbeeld een gelijkaardige bloem of kever maken in verschillende maten en eventueel anders geconstrueerd.
Mijn bedoeling is om verkoopbare kunst te produceren voor ieders portemonnee, in diverse prijsklassen. Voor mij blijft dit spannend omdat de constructie van een kleine dan wel grote bloem of kever totaal verschillend kan zijn, eventueel ook met andere materialen. Het blijft steeds een vraag, en een kleine studie, hoe het object af te werken op een degelijke en duurzame manier.
Bij keramiek voor gebruik buitenshuis moet je niet alleen de juiste klei gebruiken met de juiste baktemperatuur(1250°), maar ook de materialen voor de afwerking moeten vorstbestendig zijn.
Er is uiteraard heel veel verscheidenheid en afwisseling in mijn vak. Naast het boetseren en glazuren waarmee je al alle kanten op kan komt er dan ook nog afwerking zoals verven, vernissen, zink vlechten, blauwe hardsteen bewerken om sokkeltjes te maken, koperen of ijzeren pootjes lassen en nog zoveel meer. Alleen wat ik helemaal niet kan is klei draaien.
Bijlage:
Bloemenlamp 47x47x30.jpg
Bloemenlamp 47x47x30.jpg [ 91.39 KiB | 3770 keer bekeken ]

Uitgelicht
Welk werk is voor jou belangrijk/neemt een speciale plek in?en kun je aangeven waarom?
In feite heb ik niet veel bevoorrechte werken. Alles wordt met liefde en aandacht gemaakt maar toch wil ik er eentje uitpikken nl. mijn ‘reuzelibel’
Na verschillende kleine en grote kevers gemaakt te hebben had ik er zin in om een grote libel te maken in keramiek die bestand is tegen vorst, dus buiten kan blijven staan. Libellen hebben over het algemeen een slank silhouet en bestaan in alle mogelijke kleuren, dus net iets voor mij!
Met de vleugels had ik een klein probleempje omdat ik die doorzichtig wilde hebben zoals met glas of plastic, of …iets anders. Na enkele weken zoeken en nadenken kwam ik op de oplossing. Hele fijne verzinkte gaasdraad rond een betonijzer spannen. En het eindresultaat mag er zijn.
Bijlage:
Reuzelibel  102x80x20.jpg
Reuzelibel 102x80x20.jpg [ 116.72 KiB | 3770 keer bekeken ]

Het onderstaande werk ‘Eenvoud’ lijkt een breuk ten aanzien van je andere werk, veel abstracter -geometrisch . Kun je vertellen hoe hiertoe kwam?
Neen, niet echt een breuk. Het is eerder een eindresultaat van een serie andere werken... "Yes, ik kan het" Even uitleggen. Ik ben gewend om bloemen te boetseren met van die soortgelijke tentakeltjes en ook sokkels in keramiek te maken. Ik had ook reeds enkelvoudige kunstwerkjes gemaakt van dezelfde aard. En zo is het idee geboren om een complexer geheel te ontwerpen, modern, hedendaags, met flashy kleuren. Het ophangsysteem is zo gebouwd dat je het hele kunstwerk zowel verticaal als horizontaal kan ophangen,wat niet zo eenvoudig is!
Bijlage:
Eenvoud   23x90x9 .jpg
Eenvoud 23x90x9 .jpg [ 59.36 KiB | 3770 keer bekeken ]

Profilering
Ben je fulltime kunstenaar of heb je ook nog werkzaamheden buiten de kunst- en zo ja welke?
Nee ,ik ben geen fulltime kunstenaar, maar ik spendeer toch regelmatig drie volle dagen per week mijn tijd aan de kunst.
De twaalf jaren dat ik nu kunst beoefen heb ik toch mijn eigen stempel gedrukt met mijn eigen herkenbaar werk in een reeds vrij groot gebied.
Door de week werk ik voltijds als distributiechauffeur voor een bedrijf dat fijne vleeswaren, conserven en diepvries levert aan slagers en traiteurs. Al met al een bezige bij.

Geef je les/workshops?
Tot nu toe heb ik dat nog niet gedaan, maar wanneer ik met pensioen ben zie ik die optie wel zitten.

Sta je op markten en/of wordt je door een galerie vertegenwoordigt?
Ik heb op enkele markten gestaan met mijn keramiek en ik doe dat dan ook heel graag. Wij hebben namelijk verschillende jaren een marktkraam gehad met groente en fruit, maar ik vind het onverantwoord om met mooie keramiek buiten te staan. Wat als het regent en waait of als er een onweer losbarst?????
Tot nu toe heb ik ook nog nooit samen met een galerie gewerkt. Ik heb wel een eigen galerie, Den Artistjee, waar mijn vrouw en ik samen permanent tentoonstellen. We zijn elke eerste zondag van de maand geopend, het jaar rond,van 14u tot 18u en op afspraak. In de lente en in de herfst is er ook telkens een grotere tentoonstelling. Die staan steeds aangegeven op mijn extosite onder “exposities”.
De volgende expo is van 21 april tot 5 mei 2013 met een bevriende kunstgroep: de Kwaremontse Kunstkring.

Ben je lid van een kunstgroep of collectief, hoe uit zich dat?
Ja, van verschillende zelfs. Vooreerst heb ik samen met mijn echtgenote een vereniging opgericht: Den Artistjee. Wij promoten onze kunst met onze opendeurdagen en onze tentoonstellingen ,niet enkel in onze galerie maar ook op exposities in de streek, waar we uitgenodigd worden.
Samen zijn we ook lid van de “Kwaremontse Kunstkring Kluisbergen’. Maandelijks komen we samen om over kunst te praten en om tentoonstellingen te organiseren.
Ik ben ook lid van de kunstgroep Triangel in Zingem, die jaarlijks een buiten-expo organiseert in september.
Daarnaast ben ik ook lid van Kunstwerkt en van de Cultuurraad in Zwalm
Organiseer je je eigen exposities of wordt dat voor je geregeld?
Naast de exposities die bij ons in Den Artistjee door onszelf georganiseerd worden,worden we ook gevraagd om in de streek expo’s te verwezenlijken o.a. in kerken. Ook buiten Zwalm dragen we onze kunst uit. Jaarlijks organiseer ik zelf een ééndags-expo in de garage van een bevriend slager in de Westhoek, in Proven, tussen Ieper en de franse grens.
Soms doe ik ook mee aan georganiseerde tentoonstellingen. Wanneer ik gevraagd word, en als het past in mijn agenda doe ik graag mee.

Op welke manier breidt jij je netwerk uit?
Steeds bij elke tentoonstelling de nodige uitnodigingen versturen per post naar de belangrijke personen en personen die géén pc hebben.
Verder; flyers bezorgen, affiches ophangen op drukke plaatsen, een e-flyer maken op de computer, steeds visitekaartjes bij de hand hebben op manifestaties met al je gegevens erop, website steeds up-to-date, niet verlegen zijn om te zeggen dat je kunstenaar bent. Mijn baas is een groot industrieel en met één van zijn uitspraken ben ik het roerend eens: nl.”klanten en vrienden maak je op ontmoetingen en recepties, niet op het internet”.
Bijlage:
Bijen.jpg
Bijen.jpg [ 158.99 KiB | 3770 keer bekeken ]

Exto
Hoe ben je bij Exto terecht gekomen(en hoe bevalt dat)?
Ik zou het niet meer weten hoe ik Exto heb leren kennen, maar ik vermoed dat ik een hint gehad heb van een ander kunstenaar. Het is ook leuk dat het gratis kan als je dat wil.
Voor een aanvaardbaar bedrag kan je ook je site uitbreiden, wat met zich meebrengt dat je je tentoonstellingen kan doorgeven. Ik vind het ook belangrijk dat je de statistieken van je sitebezoeken kan volgen.
Het is ook van het grootste belang dat je een site hebt die up-to-date is. Het is het visitekaartje van een hedendaags bedrijf of het nu beroepsmatig is of een hobby.
Het enige waar ik mijn bedenkingen bij heb is de ballotage. De rating is volgens mij veel te laag en strookt niet met de werkelijkheid. Foto’s geven dikwijls niet weer wat het object effectief uitstraalt. Maar ja, wie ben ik….om daarover te beslissen.

Fungeert je extosite als hoofdsite of is het extra?
Mijn extosite is de hoofdsite en ik ben er heel tevreden over en zelfs fier op. Ook het feit dat het gemakkelijk aanpasbaar is, is een positief punt.

Heb je nog een vraag aan Chris? Stel hem hier!

Bericht: #1
22 maart 2013 19:02
Profiel

Respect voor het maken van de Bloemenlamp, lastig denk ik.

Heel fraai!

Bericht: #2
07 apr 2013 22:23
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ]