Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
 Interview met Wim Kuenen 

Eens in de zoveel tijd zal het interviewteam van Exto een kunstenaar die meer dan twee jaar geleden is geïnterviewd opnieuw een aantal vragen stellen. Zijn er vragen blijven liggen? Wat is er in de tussentijd gebeurd? En hoe gaat het met de kunstenaar in kwestie?

Naam: Wim Kuenen
Opleiding: Famous Artists School
Discipline: Schilderen/ tekenen
Website: http://www.prema.exto.nl

Bijlage:
Wim Kuenen.JPG
Wim Kuenen.JPG [ 224.34 KiB | 3336 keer bekeken ]

Zijn de Indiase geschriften zoals de Bhagavad Gita en het ad Bhahavatan nog steeds je inspiratiebronnen?
Het Srimad Bhagavatam en de Bhagavad Gita zijn inderdaad inspiratiebronnen maar minder dan vroeger. Sommige thema's zitten in mijn werk, maar zijn daar subtiel in aanwezig. Het Srimad Bhagavatam en de Gita hebben wel invloed op mijn werk, dit omdat hun filosofie over de schepping, en het doel van het bestaan, mij enorm aanspreekt. Zij zijn heel belangrijk voor mij geweest omdat zij mij inzicht hebben verschaft.

Zou je in een paar zinnen iets over de filosofie de schepping van Srimad Bhagavatam en de Bhagavad Gita kunnen vertellen?
De Gita is een gesproken woord, een woord gesproken door Krsna op het slagveld van Kurkshetra. Op dat slagveld twijfelt zijn partner Arjuna over het nut en doel van de aankomende strijd. Krsna verteld dan wat de bedoeling is van die strijd en over wie wij zijn, en wie hij zelf is, en wat het doel van het leven is. Dat de mensen en dieren belichaamde zielen zijn, die door tijd en ruimte reizen. En over Karma, en Yoga . Over God en Gods wezenstaat.
Over de bedoeling van jou en mijn leven.
De bedoeling is dat we komen tot zelfrealisatie en een werkelijk besef van onze wezenstaat. Het is te veel om zo kort even te vertellen, maar het is hoogst interessant. De Bhagavad Gita is een aanrader voor iedereen om te lezen. Zeker eens doen!

Voor de mensen die geïnteresseerd zijn zou ik zeggen bestel haar bij ISCON, of google anders even. Ik zelf vond het deel over de veldslag minder interessant, het heeft een te lange inleiding, voor mijn gevoel dan he, maar de rest is zo verhelderend.
Het zal veel mensen inzichten verschaffen.

Bijlage:
Expiration.jpg
Expiration.jpg [ 258.34 KiB | 3336 keer bekeken ]

Kan je je voorstellen dat je een schilderij maakt over iets heel anders en/of zijn er buiten bovengenoemde bronnen andere inspiratiebronnen?
Ik kan ook wel ander werk maken en in opdracht werken, maar liever geen dieren, bloemen en landschapjes. Ik kan werken vanuit een bepaald thema, maar dan moet ik wel de vrijheid krijgen om zelf te bepalen hoe en wat.
Wat betreft inspiratie, kan alles mij inspireren, ikben een soort wandelende antenne. Ik pik dingen op, en dan kunnen ze zomaar een jaar of een paar jaar later te voorschijn komen in een schilderij.

Hoe ontstaat een werk? Begin je met schetsen? Hoe lang doe je gemiddeld over een schilderij?
Als volgt ga ik te werk. Ik maak eerst kleine schetsjes, soms wel tientallen. Ik schuif dan met composities en grootte enz. Zit het idee vast in mijn hoofd, dan maak ik op papier een tekening in houtskool en potlood en wel op ware grootte. Die tekening is mijn leidraad voor het uiteindelijke schilderij. In die tekening kan ik al veel problemen oplossen, wat betreft de compositie en het donker en licht aspect.
Hierna maak ik op een door mijzelf geprepareerd paneel een Monochrome onderschildering in omber en wit. Die onderschildering is meestal het meeste werk.
Hierna begint het kleuren, (het glaceren) dit is het leukste werk, door haar gelaagdheid krijg ik een mooie dieptewerking. De glacis wordt soms weer dekkend ingeschilderd.
Van idee tot het uiteindelijke eindresultaat ben ik tussen de 400 en 800 uur bezig, hoe lang precies hangt af van het formaat.

Bijlage:
Levana.jpg
Levana.jpg [ 223.07 KiB | 3336 keer bekeken ]

Drie jaar geleden waren 'Manu' en 'Expiration' je favoriete werken, is dat nog steeds zo of heb je nu een andere favoriet?
Mijn huidige favoriete schilderij is 'Souls of distraction', maar 'Levana' vind ik ook een van mijn betere werken. Het idee voor 'Souls of distraction' is ontstaan in India, tijdens een reis geschonken door mijn dochter voor mijn 60e verjaardag.

Bijlage:
Souls of Distraction.jpg
Souls of Distraction.jpg [ 347.52 KiB | 3336 keer bekeken ]

Als je terug kijkt op de afgelopen 3 jaar, wat zijn dan de belangrijkste ontwikkelingen in je werk?
Mijn werk is in de afgelopen vier jaar meer geaard en minder zoet geworden. De technieken zijn hetzelfde gebleven. Wel wil ik binnenkort wat meer gaan experimenteren, alhoewel, het wiel hoef ik niet meer uit te vinden.

'Het dodenrijk/Realm of Death'. Zou je hierover iets willen vertellen. De achtergrond, de totstandkoming (werkwijze), waarom zien de figuren er zo uit als ze eruit zien (het lijken wel aliens) en wat doen ze?
Dit schilderij heb ik eigenlijk geschilderd om te laten zien dat ik ook ander werk kan maken. Sommigen vonden mijn werk wat zoet, ik dacht wacht even, dan zal ik eens wat anders tevoorschijn toveren.

Bijlage:
Realm of Death.jpg
Realm of Death.jpg [ 182.34 KiB | 3336 keer bekeken ]

Het begon met wat losse schetsjes van een paar vreemde figuren, ja, het lijken ook wel aliens.
Toen bedacht ik een kaal landschap en al schetsende kwam er meer bij, ook tijdens het schilderen.
Ik heb er allerlei dingen en grapjes in verstopt, maar de meesten zien die niet.
Veel mensen vinden het nu weer 'te', maar ik niet. De dood hoort bij het leven en is voor mij een soort overgang naar een nieuwe dimensie.
Die overgang of doorgang zit in heel veel van mijn werk, heel vaak door middel van een poort of een opening.

Heb je ook een vraag aan Wim, stel hem hier!

>>
Agnes Frijlink

Bericht: #1
01 maart 2013 14:40
Profiel

Wim, je maakt niet alleen prachtig en in hoge mate bezielend werk, maar dat is ook van een strak volgehouden hoog niveau. Dat kan ook bijna niet anders met die inspiratiebron.
Ik ben altijd blij dat ik ernaar mag kijken, omdat ik er lang naar kan kijken zonder dat het gaat vervelen en erbij kan dromen over de voorstelling. Want als kijker maak je in jouw werk al snel deel uit van het tafereel. Je trekt de kijker als het ware mee het verhaal in.
Soms moet ik wel diep peinzen en zelfs gissen wat je met dit of dat nou precies wil zeggen. Helemaal een open doek wordt het dus nooit...en dat is precies ook de grote kracht.
Wat mag je iemand met deze inspriatie en verbeeldingskracht nog anders toewensen dan:
Houd vol en ...ook al zit het (iedereen toch) wel eens tegen... er komt immers steeds een nieuwe dag met nieuwe kansen: het gevecht is immers het leven.
De strijd winnen of verliezen is van ondergeschikt belang; de strijd aangaan daar gaat het om.
Vecht ze, Wim !

Bericht: #2
01 maart 2013 19:57
Profiel

Dank je Peter, zo treffend verwoord

Bericht: #3
01 maart 2013 20:32
Profiel WWW

Inderdaad, peter...je zegt het altijd zo goed...

Wim, ge weet dat ik geen groot aanbidder van realisme ben, maar bij u zie ik magisch realisme met een vleugje Fanatasy stijl. Ik wordt noastalgisch over India als ik uw werken bekijk...

Maar ik heb een vraag van geschiedkundige aard. In India vertelde men mijn dat in een van die veldslagen een generaal van Arjuna zich in een vrouw veranderde en de liefde bedreef met de vijandelijke generaal. Naar aanleiding daarvan spelen zich al jaren in Arananda (bij Chennai, het vroeger Madras) orgies af. Een Braziliaanse antropologe die ik in New Dehli ontmoette bestudeert de Hijra's (de eunuchen) al jaren en vertelde me dat er in maart 300.000 hijra's een orgie houden voor enkele dagen. Kan je me vertellen waar die passage staat van dei generaal, in de Bagvad Gita? Heb je die gelezen?

Bericht: #4
01 maart 2013 23:24
Profiel WWW

alann schreef:
Inderdaad, peter...je zegt het altijd zo goed...

Wim, ge weet dat ik geen groot aanbidder van realisme ben, maar bij u zie ik magisch realisme met een vleugje Fanatasy stijl. Ik wordt noastalgisch over India als ik uw werken bekijk...

Maar ik heb een vraag van geschiedkundige aard. In India vertelde men mijn dat in een van die veldslagen een generaal van Arjuna zich in een vrouw veranderde en de liefde bedreef met de vijandelijke generaal. Naar aanleiding daarvan spelen zich al jaren in Arananda (bij Chennai, het vroeger Madras) orgies af. Een Braziliaanse antropologe die ik in New Dehli ontmoette bestudeert de Hijra's (de eunuchen) al jaren en vertelde me dat er in maart 300.000 hijra's een orgie houden voor enkele dagen. Kan je me vertellen waar die passage staat van dei generaal, in de Bagvad Gita? Heb je die gelezen?

'
Wat een leuke spontane reaktie Alann, nee dit verhaal ken ik niet, en heb er ook nooit over gelezen.
Ik zal mij er eens meer in verdiepen
en wat navragen

Bericht: #5
01 maart 2013 23:36
Profiel WWW

Misschien komt er ooit een schilderij van. 300.000 mannen die de liefde bedrijven, terwijl ze ontmand zijn...

Bericht: #6
01 maart 2013 23:49
Profiel WWW

Mijn moeder had de Bagvad Gita gekocht van de Hare Krishna in Gent toen ik 17 was...heb het nooit gelezen..ik was ook zo'n atheïst he...misschien begin ik er ooit nog aan.

Bericht: #7
02 maart 2013 00:03
Profiel WWW

Alann,

Ik ben even wezen lezen en kwam bij Draupadi.
Zij was getrouwt met de vijf broers, de Pandava's
Google ook eens naar polyandry, polygyny en polygamy.
Ook groephuwelijken

Bericht: #8
04 maart 2013 21:23
Profiel WWW

Kom ik zo aan de waarhieid en geschiedenis van die generaal?

Bericht: #9
05 maart 2013 00:27
Profiel WWW

alann schreef:
Kom ik zo aan de waarhieid en geschiedenis van die generaal?

Ik denk het niet, maar ik vermoed dat het in die richting is

Bericht: #10
05 maart 2013 10:08
Profiel WWW

ik vind je laatste werk interessant. het lijkt wel een vervolg op het werk van Francien Krieg.. Ik zal de grapjes er met plezier een keertje komen uitvissen :)

Bericht: #11
05 maart 2013 10:19
Profiel

Hopi Wim, levana is mijn favoriete werk, het vertelt niet teveel en laat me fantaseren en invullen ... ik vind het een prachtig gevoelig werk.

Het geschilderde beeld is niet zozeer belangrijk, de gedachtenstroom die het beeld oproept is dat wel l

Bericht: #12
07 maart 2013 19:53
Profiel WWW

dank je Mieke en Joke

Bericht: #13
07 maart 2013 20:14
Profiel WWW

Als ik bij Levana in de diepte kijk krijg ik hoogtevrees, je kan geweldig schilderen!

Bericht: #14
10 maart 2013 17:44
Profiel

waldamees schreef:
Als ik bij Levana in de diepte kijk krijg ik hoogtevrees, je kan geweldig schilderen!

Dank je Walda

Bericht: #15
10 maart 2013 18:31
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]